Hanna Tikanderilla, 31, ei ole enää yhtään munasolua jäljellä
https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000011601460.html
"Kerrottuaan tilanteestaan Tikander on saanut satoja viestejä samanikäisiltä seuraajilta, jotka kertoivat pitkistä tuloksettomista hoidoista. Tämä on herättänyt hänessä vaikeita tunteita."
Yhteiskunta vaatii naiselta kouluttautumista, uraa, stabiiliutta jne. ennen perheen perustamista, eikä lainkaan ota huomioon sitä että hedelmällisyys lähtee useilla jyrkkään laskuun siinä 30-35 ikävuoden kohdalla.
Tilannetta pahentaa se että uutisoidaan jotain ääripoikkeuksia jotka saaneet esikoisen 46v:nä tai serkun kaiman tätiä joka synnytti kolmannen 41v:nä.
Jokainen on yksilö. Tulisi katsoa keskiarvojen kautta parhaat toimintatavat. Tulisi tukea sitä että lapsia saa silloin kun se sopii omaan hedelmällisyystilanteeseen eikä siihen, sopiiko se uratilanteeseen. Lapsi ei työuria odottele.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olisiko Hannan kannattanut lapset tehdä jo nuorena, eikä bilettää ja matkustella ympäri maailmaa. Nyt se on jo liian myöhäistä.
Eikös Hanna ole raitis? Samaan aikaan tiedän monia usean lapsen vanhempia, jotka ovat bilettäneet, matkustaneet ja tehneet kaikkea ja tekevät edelleen jos lapset eivät ole paikalla.
Ei nämä asiat ole joko/tai, vaikka ketjussa taas mennään vähän ääripäästä toiseen, kuten palstan tapoihin kuuluu.
On nykyään, mutt hänellä on ollut rankka päihdepainotteinen elämä aiemmin. Siihen aikaan kun osa on aloitellut perhe-elämää.
Mutta tosiaan, kaikkea ei voi aina saada, saati siinä aikataulussa kuin haluaa. Hanna on keskimääräisen ensisynnyttäjän ikäinen, joten ei mikään poikkeus. Mutta lasten saaminen on aina epävarmaa, vaikka olisi elänyt nunnaluostarissa. Toivon, että hän löytää tavan tulla äidiksi. On elämän realiteetti että merkittävä osa ihmisistä ei voi koskaan saada biologista lapsia syystä tai toisesta. Myös selittämätön lapsettomuus on yleistä eikä siitä voi syyttää yhtään ketään. Ei elintapoja, miehiä eikä yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavapiirissä siellä Tinderissä nelikymppisenä huomiota hakemassa roikkuu nainen, joka alkoi yrittämään lasta 35+, ei hoitojenkaan myötä onnistunut, tuli ero ja nyt 40+ lapseton sinkku.
Samaan aikaan tuttavapiiri on täynnä erittäin hyvätuloisia ja korkean elintason omaavia (koulutettuja) pariskuntia, jotka saivat nuorena lapsia.Nuorena vai alta kolmekymppisenä? On eri asia saada lapsi 18-vuotiaana tai 28-vuotiaana.
18-25v on paras aika tehdä ne lapset naisella. Koska silloin jaksaa myös hoitaa heitä. Yli 30v alkaa jo olemaan liian väsynyt lasten hoitamiseen, eikä jaksa enää niin kuin silloin nuorempana. Tämä on fatka!
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin taas vaan syyllistetään naisia, vaikka tosiasia on se, että suurin osa tekisi lapset mielellään 28-32v. Miehiä kun ei vaan kiinnosta, ja haluavat elää Peter Pan elämää reilu nelikymppiseksi. Sitten ihmetellään, kun joka toinen lapsi on nepsy. On kai, kun miesten sp€rma on huonolaatuista.
Saman olen huomannut. Me aloitettiin miehen kanssa seurustelu 20-vuotiaina. Olisin ollut valmis lapsen hankintaan 25-vuotiaana, mutta mies ei halunnut. Vielä 30-vuotiaana, kun olin menossa poistattamaan kierukkaa, mies oli sitä mieltä, että otan vielä uuden kierukan viideksi vuodeksi. Hän kuitenkin omien sanojensa mukaan halusi lapsia, mutta ei vielä. En ottanut kierukkaa, eikä mies jaksanut käyttää kumia, joten lapsia sitten tuli.
Sama tilanne on monen kaverin parisuhteessa. Ne naiset, jotka lapsista haaveilevat, olisivat valmiita jo parikymppisinä, mutta mies jarruttelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan pitäisi tukea perheen perustamista heti ihan parikymppisenä. Yhteiskunnan ja koulun puoleltahan tuki ja valistus on ollut lähinnä sitä, että muistakaa ehkäisy, muistakaa ehkäisy. Koulutus ja kaikki täydelliseksi ennen lasten hankintaa. Tähän pitäisi saada muutos.
Samaistun tuohon Hannan tilanteeseen. Minullakin oli tuon ikäisenä jo hyvin huono tilanne hedelmällisyydessä. Tyhjiä munarakkuloita ja hyvin vähäisiä solumääriä. Juuri ja juuri saimme yhden lapsen (lääkärin sanoin lottovoittona), toinen ei ikinä onnistunut.
Dokaa, käytä kamaa ja mieliala lääkkeitä ja syö hampparii ja pizzaa urheile fanaattisesti.Sen elintaso lapsen voi otta vaik afrikasta.
Jos tuo vastaus oli edeltävälle kirjoittajalle, niin ei ole koskaan kiinnostanut päihteet eikä mielialalääkkeet eikä adoptio, ja ihan normaalisti syön, kuten lapsikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavapiirissä siellä Tinderissä nelikymppisenä huomiota hakemassa roikkuu nainen, joka alkoi yrittämään lasta 35+, ei hoitojenkaan myötä onnistunut, tuli ero ja nyt 40+ lapseton sinkku.
Samaan aikaan tuttavapiiri on täynnä erittäin hyvätuloisia ja korkean elintason omaavia (koulutettuja) pariskuntia, jotka saivat nuorena lapsia.Nuorena vai alta kolmekymppisenä? On eri asia saada lapsi 18-vuotiaana tai 28-vuotiaana.
18-25v on paras aika tehdä ne lapset naisella. Koska silloin jaksaa myös hoitaa heitä. Yli 30v alkaa jo olemaan liian väsynyt lasten hoitamiseen, eikä jaksa enää niin kuin silloin nuorempana. Tämä on fatka!
Kyllä itselläni on ihan samalla tavalla energiaa nyt kolmekymppisenä, kuin parikymppisenäkin. Jopa enemmän parantuneiden elintapojen ansiosta.
Niin, nämä yli 40v ensisynnyttäjät nostetaan aina esille, ja kerrotaan kuinka helppoa oli saada lapsi tuon ikäisenä. Palstallakin tätä samaa shittiä viljellään, että "synnytin esikoisen kun olin 40v ja kaikki oli helppoa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olit joku muu sivusta, toi ei ole alkup kirjoittajan mielipide. En muutenkaan ajattele, että lapset tehtäisiin jonkun pienen aikaikkuna välillä, vaan on normaalia saada niitä läpi hedelmällisen iän. Toki nuorena kannattaa aloittaa, jos haluaa varmasti saada monta lasta. Ei silti heti 18v, vaan mieluummin parinkympin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan pitäisi tukea perheen perustamista heti ihan parikymppisenä. Yhteiskunnan ja koulun puoleltahan tuki ja valistus on ollut lähinnä sitä, että muistakaa ehkäisy, muistakaa ehkäisy. Koulutus ja kaikki täydelliseksi ennen lasten hankintaa. Tähän pitäisi saada muutos.
Samaistun tuohon Hannan tilanteeseen. Minullakin oli tuon ikäisenä jo hyvin huono tilanne hedelmällisyydessä. Tyhjiä munarakkuloita ja hyvin vähäisiä solumääriä. Juuri ja juuri saimme yhden lapsen (lääkärin sanoin lottovoittona), toinen ei ikinä onnistunut.
Alle kaksivuotiaiden lasten kotihoitoa nyt voitaisiin tukea nostamalla kotihoidontukea 700-800 bruttoeuroon kuukaudelta ettei sitä tarvitse rahoittaa osin säästöillä. Jos lastenteko vaatii säästöjä niin silloin lastensaanti myöhästyy automaattisesti.
Järjestys on muutenkin täysin pielessä. Opiskella ihminen voi niin kauan kuin pää pelaa eli vaikka satavuotiaaksi ellei iske muistisairaus. Lasten saannin aikaikkuna on vain muutama kymmenen vuotta eikä kukaan tiedä miten omalla kohdalla käy.
Voin myös 38-vuotiaana äidiksi tulleena kertoa, että se oli minulle tässä iässä jo raskasta. Ei voi mitään. Parikymppinen jaksaa yöherätyksiä aivan toisella tavalla. Bilettää nyt voi aina ja matkustaa vaikka 70-vuotiaana Timbuktuun. Uraa voi tehdä vielä 85-vuotiaana jos huvittaa. Lapsia voi tehdä vain sen aikaa kun se on biologisesti mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Kolmas lapsi 41-vuotiaana ei ole mikään poikkeus tai harvinaisuus, näitä moni tuntee itsekin useamman. Mutta ymmärrän pointtisi. Silti lapsia on vaikea saada, jos ei löydy sopivaa kumppania, eivät nykymiehet halua nuorena isäksi eivätkä stressaa asiasta, sillä miehillä ei ole vastaava kiire tai edes tarvetta saada välttämättä omia lapsia. Elämän epävarmuus ja silpputyöt eivät houkuta ottamaan vastuulleen uutta elämää, en minäkään tänä päivänä haluaisi lapsia, jos olisin nuori, kun ei tiedä miten edes itse selviää.
Kyllä. Miesten sitkuttelu ja yhteiskunnan sosiaaliturvan purkaminen aiheuttavat sen, että lapsia ei ole helppo hankkia silloin kun oikeasti haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin taas vaan syyllistetään naisia, vaikka tosiasia on se, että suurin osa tekisi lapset mielellään 28-32v. Miehiä kun ei vaan kiinnosta, ja haluavat elää Peter Pan elämää reilu nelikymppiseksi. Sitten ihmetellään, kun joka toinen lapsi on nepsy. On kai, kun miesten sp€rma on huonolaatuista.
Saman olen huomannut. Me aloitettiin miehen kanssa seurustelu 20-vuotiaina. Olisin ollut valmis lapsen hankintaan 25-vuotiaana, mutta mies ei halunnut. Vielä 30-vuotiaana, kun olin menossa poistattamaan kierukkaa, mies oli sitä mieltä, että otan vielä uuden kierukan viideksi vuodeksi. Hän kuitenkin omien sanojensa mukaan halusi lapsia, mutta ei vielä. En ottanut kierukkaa, eikä mies jaksanut käyttää kumia, joten lapsia sitten tuli.
Sama tilanne on monen kaverin parisuhteessa. Ne naiset, jotka lapsista haaveilevat, olisivat valmiita jo parikymppisinä, mutta mies jarruttelee.
Mä en voisi olla tuollaisen miehen kanssa, todella epäseksikäs nyhverö. Varmaan yleistä sitten suomalaisissa miehissä.. niillä on usein seksitön olemus.
Mä taas olen tehnyt lapset kolmekymppisenä, koska miehelle tuli vauvakuume. Että ei sitä voi yleistää.
Jutusta luin, että Tikanderilla on ollut lapsitoive teinistä asti, että olisihan sitä halutessaan ehtinyt, vaikka mitään takeita onnistumisesta ei tietysti minkään ikäisenä ole. Useamman lapsen toki ehtii saada todennäköisemmin, jos ei jätä pitkälle yli kolmen kympin ensimmäisenkään yritystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te naiset seurustelette sellaisten miesten kanssa "joka haluaa lapsia sitten joskus"? On pilvin pimein miehiä jotka ovat valmiina vaikka heti isäksi, mutta sellaiset miehet eivät tietenkään kelpaa naisille... T. Isäksi haluava M26v ja bussikuski
"Myös selittämätön lapsettomuus on yleistä eikä siitä voi syyttää yhtään ketään. Ei elintapoja, miehiä eikä yhteiskuntaa."
Tahattoman lapsettomuuden kokeneet voivat syyttää ketä tahansa ja mitä tahansa. Ja usein syyttävätkin. Ja se on kaikkea muuta kuin epänormaalia. Nimenomaan luonnollista ihmiselle on tuossakin tilanteessa etsiä syitä, vastauksia, jopa syyllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kolmikymppinen on ihan raakki. Hautaan jo valmis. :D
Viimeistään 20-vuotiaana kannattaa tehdä lapsia jos aikoo tehdä niitä.
Jos itse olisin tuossa tilanteessa nyt, yrittäisin hoitojen ohella myös luomuna ihan koko ajan. On tärkeämpää yrittää saada 1 lapsi kuin ylläpitää haavetta useammasta lapsesta ja päätyä lapsettomaksi. Jos 1 lapsi onnistuu, tämä voi ehkä aikanaan sitten hankkia omat lapsensa nuorina.
Ihan oikein tolle Tikanderille. Oppiipahan olemaan! 😁
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään 20-vuotiaana kannattaa tehdä lapsia jos aikoo tehdä niitä.
Trololololololooo. Myös esim. 23v tai 25-27v on nuori, hyvässä hedelmällisessä iässä oleva ihminen.
Ei 30-40v lisääntymisessäkään mitään väärää ole, ja sehän on nykyään normaalia. Siitä johtuen on vain enemmän tahatonta lapsettomuutta ja lapsettomuushoitojen tarvetta, minkä vuoksi asiantuntijat ovat alkaneet puhumaan aiheesta suoremmin, ja olisi hyvä saada alle kolmikymppisenä lisääntyminen taas normaalimmaksi.
Eiköhän se oma työura ja oma taloudellinen vapaus ole paljon tärkeämpiä kuin lapset.