Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hanna Tikanderilla, 31, ei ole enää yhtään munasolua jäljellä

Vierailija
22.11.2025 |

https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000011601460.html

"Kerrottuaan tilanteestaan Tikander on saanut satoja viestejä samanikäisiltä seuraajilta, jotka kertoivat pitkistä tuloksettomista hoidoista. Tämä on herättänyt hänessä vaikeita tunteita."

Yhteiskunta vaatii naiselta kouluttautumista, uraa, stabiiliutta jne. ennen perheen perustamista, eikä lainkaan ota huomioon sitä että hedelmällisyys lähtee useilla jyrkkään laskuun siinä 30-35 ikävuoden kohdalla.

Tilannetta pahentaa se että uutisoidaan jotain ääripoikkeuksia jotka saaneet esikoisen 46v:nä tai serkun kaiman tätiä joka synnytti kolmannen 41v:nä.

Jokainen on yksilö. Tulisi katsoa keskiarvojen kautta parhaat toimintatavat. Tulisi tukea sitä että lapsia saa silloin kun se sopii omaan hedelmällisyystilanteeseen eikä siihen, sopiiko se uratilanteeseen. Lapsi ei työuria odottele.

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkaa nuoret likat tänne YkäSonnin luokse lapsia tekemään! T. Ykä49

Vierailija
102/114 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin taas vaan syyllistetään naisia, vaikka tosiasia on se, että suurin osa tekisi lapset mielellään 28-32v. Miehiä kun ei vaan kiinnosta, ja haluavat elää Peter Pan elämää reilu nelikymppiseksi. Sitten ihmetellään, kun joka toinen lapsi on nepsy. On kai, kun miesten sp€rma on huonolaatuista.

Saman olen huomannut. Me aloitettiin miehen kanssa seurustelu 20-vuotiaina. Olisin ollut valmis lapsen hankintaan 25-vuotiaana, mutta mies ei halunnut. Vielä 30-vuotiaana, kun olin menossa poistattamaan kierukkaa, mies oli sitä mieltä, että otan vielä uuden kierukan viideksi vuodeksi. Hän kuitenkin omien sanojensa mukaan halusi lapsia, mutta ei vielä. En ottanut kierukkaa, eikä mies jaksanut käyttää kumia, joten lapsia sitten tuli.

Sama tilanne on monen kaverin parisuhteessa. Ne naiset, jotka lapsista haaveilevat, olisivat val

Miksi te naiset seurustelette sellaisten miesten kanssa "joka haluaa lapsia sitten joskus"? On pilvin pimein miehiä jotka ovat valmiina vaikka heti isäksi, mutta sellaiset miehet eivät tietenkään kelpaa naisille... T. Isäksi haluava M26v ja bussikuski

Siksi, koska niissä heti valmiissa miehissä on sitten jotain muuta vikaa. Miehessäni ei ole mitään muuta vikaa, kuin tuo jahkailu. On nyt täydellinen aviomies ja isä, kun saatiin vihdoin ne lapset aikaseksi. T. Tuo, jota kommentoit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhteiskunta vaadi naiselta mitään kouluttautumista tai työuraa. Kukaan ei estä naista ryhtymästä äidiksi vaikka heti 18 v. Ihan oma valinta tuo on.

Kun siihen tarviis sitä miestäkin. Missä iässä ne on valmiita isäksi vastuineen?

Tiedän useammankin tapauksen, iästä huolimatta, että ne alkaakin painostaa aborttiin tai hommaa toisen naisen ja lähtee lätkimään siinä raskausvaiheessa. Parhaillaan oma nainen on synnyttämässä kun itse on panemassa toista.

Miksi tässä nyt vain naisia syyllistetään?

Mulle ex tartutti klamydian, joka aiheutti pysyviä tuhoja ja itse kärsin lapsettomuudesta kun hän on käsittääkseni siittänyt jo kolme mukulaa entisten kolmen päälle. Ainakin neljä eri äitiä lapsilla. Onko oikein?

Heh, taas se nähdään, neljä naista on kaikki pyörinyt saman miehen ympärillä😂.

Ja jossain toisessa ketjussa sitten kielletään kuinka naiset eivät pyöri pienen miesjoukon ympärillä🤣

Vierailija
104/114 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Moni naistyökaveri on 35+ sekä edelleen haavailee lapsista, mutta ehkä joskus sitten :D

Eivät taida ymmärtää kuinka vaikeaa voi olla tulla raskaaksi, mikäli on ensisynnyttäjä.

Minä sain ensimmäisen lapseni 36-, toisen 39- ja viimeisen 41-vuotiaana. Ei mitään vaikeuksia tulla raskaaksi. Toki olin (ja olen) normaalipainoinen ja terveelliset elämäntavat. Minulle tuo oli optimaalisin ikä hankkia lapset. Koulutus hankittu, työelämässä oltu 10 vuotta, asuntolaina 80% maksettu.

Vierailija
105/114 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se oma työura ja oma taloudellinen vapaus ole paljon tärkeämpiä kuin lapset.

Jossain vaiheessa. Mutta kun se on koettu, iskee lapsikuume. Sitä kuvittelee, että lapsia tulee tuosta vain. Ettei lapsettomuutta tule omalle kohdalle. 

Minusta lapsia pitää tehdä silloin, kun on sellainen tunne. Kun sisäinen ääni sanoo niin. Vaikkei talous ja työura olisi parhaimmillaan. 

Suomessa on hyvät tuet. Kyllä sitä aina pärjää jollakin tavalla. 

Vierailija
106/114 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmällisyys laskee miten laskee, mutta hyvin epätavallistahan se on, että munasolut loppuvat jo 31-vuotiaana. Tuo on useimmilla naisilla ihan hyvä aika tehdä lapsia.

Joku nainen voi olla hedelmätön jo 18-vuotiaana, eikä se tarkoita, että lapset tulisi hankkia 14-vuotiaana.

Vierailija
107/114 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan pitäisi tukea perheen perustamista heti ihan parikymppisenä. Yhteiskunnan ja koulun puoleltahan tuki ja valistus on ollut lähinnä sitä, että muistakaa ehkäisy, muistakaa ehkäisy. Koulutus ja kaikki täydelliseksi ennen lasten hankintaa. Tähän pitäisi saada muutos. 

Samaistun tuohon Hannan tilanteeseen. Minullakin oli tuon ikäisenä jo hyvin huono tilanne hedelmällisyydessä. Tyhjiä munarakkuloita ja hyvin vähäisiä solumääriä. Juuri ja juuri saimme yhden lapsen (lääkärin sanoin lottovoittona), toinen ei ikinä onnistunut. 

Yhteiskuntahan tukee jo, ja esim. parikymppiset lestadiolaisvanhemmat jotka opiskelevat ja joilla on samaan aikaan useampi pieni lapsi, pärjäävät hyvin. Opintojen jälkeen pääsevät omilleen yhteiskunnan avulta.

Kyse on kulttuurista, ei mistään muusta

Moniko heistä suorittaa esimerkiksi kandidaatin tai maisterin tutkinnon? 

Vierailija
108/114 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Moni naistyökaveri on 35+ sekä edelleen haavailee lapsista, mutta ehkä joskus sitten :D

Eivät taida ymmärtää kuinka vaikeaa voi olla tulla raskaaksi, mikäli on ensisynnyttäjä.

Minä sain ensimmäisen lapseni 36-, toisen 39- ja viimeisen 41-vuotiaana. Ei mitään vaikeuksia tulla raskaaksi. Toki olin (ja olen) normaalipainoinen ja terveelliset elämäntavat. Minulle tuo oli optimaalisin ikä hankkia lapset. Koulutus hankittu, työelämässä oltu 10 vuotta, asuntolaina 80% maksettu.

Olin pitkäaikaistyötön ja sairaslomalla. Tapasin miehen ja teimme muutamassa viikossa päätöksen lapsesta. Olin yli kolmekymmentä.  Miehellä oli sama tilanne kuin minulla. Ehkä huonompi vielä. 

Jäin lopulta täysin yksin lapsen kanssa. Minusta tuli myös lapsen omaishoitaja. 

Me pärjättiin, vaikka rankkaa oli.

Siksi sanonkin, kyllä te muutkin pärjäätte. Ei lasta sen takia kannata jättää tekemättä. Sitä oikeaa hetkeä ei välttämättä tule koskaan. 

Nyt meillä on asiat hyvin. 

Vierailija
109/114 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan pitäisi tukea perheen perustamista heti ihan parikymppisenä. Yhteiskunnan ja koulun puoleltahan tuki ja valistus on ollut lähinnä sitä, että muistakaa ehkäisy, muistakaa ehkäisy. Koulutus ja kaikki täydelliseksi ennen lasten hankintaa. Tähän pitäisi saada muutos. 

Samaistun tuohon Hannan tilanteeseen. Minullakin oli tuon ikäisenä jo hyvin huono tilanne hedelmällisyydessä. Tyhjiä munarakkuloita ja hyvin vähäisiä solumääriä. Juuri ja juuri saimme yhden lapsen (lääkärin sanoin lottovoittona), toinen ei ikinä onnistunut. 

Yhteiskuntahan tukee jo, ja esim. parikymppiset lestadiolaisvanhemmat jotka opiskelevat ja joilla on samaan aikaan useampi pieni lapsi, pärjäävät hyvin. Opintojen jälkeen pääsevät omilleen yhteiskunnan avulta.

Kyse on kulttuurista, ei mistään muusta

<

Kannattaa kuunnella omaa intuitiota lapsen teossa. Minusta ehtii myöhemminkin opiskelemaan. Jos on vain sellainen olo, että on hyvä aika tehdä lapsi. Opiskella voi koska vain. Vanhemmuus kasvattaa ihmistä henkisesti. 

Vierailija
110/114 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmällisyys laskee miten laskee, mutta hyvin epätavallistahan se on, että munasolut loppuvat jo 31-vuotiaana. Tuo on useimmilla naisilla ihan hyvä aika tehdä lapsia.

Joku nainen voi olla hedelmätön jo 18-vuotiaana, eikä se tarkoita, että lapset tulisi hankkia 14-vuotiaana.

Jollekin oikea aika voi olla 16-vuotiaana. 

Vierailija
111/114 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai miten niin muka lapsia ei kannata tehdä 14-vuotiaana?

Tottakai ne kannattaa! Minttu 😊

Vierailija
112/114 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää aika tahvo olla jos luulee että saa itse nelikymppisenä lapsen siksi kun jollain mediapersoonalla tai sukulaisella on käynyt niin. THL:n mukaan tällaisia lapsia syntyy vuosittain vain muutamia satoja ja putoaa nopeasti yksittäistapauksiin mitä korkeammalle mennään 41:stä.

Pitäisi kuunnella OMAA kehoa ja tehdä omasta kehosta henkilökohtaiset hedelmällisyystutkimukset jos lapsia haluaa. Kyllä jo keskiverrolla 35v:llä voi olla kiire mikäli biologisen oman lapsen haluaa eikä ottolasta.

2024 Suomessa oli yli 3000 yli 40-vuotiasta synnyttäjää.

Vierailija
113/114 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lestadiolainen suurperheen äiti on koulutukseltaan opettaja.

Vierailija
114/114 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää aika tahvo olla jos luulee että saa itse nelikymppisenä lapsen siksi kun jollain mediapersoonalla tai sukulaisella on käynyt niin. THL:n mukaan tällaisia lapsia syntyy vuosittain vain muutamia satoja ja putoaa nopeasti yksittäistapauksiin mitä korkeammalle mennään 41:stä.

Pitäisi kuunnella OMAA kehoa ja tehdä omasta kehosta henkilökohtaiset hedelmällisyystutkimukset jos lapsia haluaa. Kyllä jo keskiverrolla 35v:llä voi olla kiire mikäli biologisen oman lapsen haluaa eikä ottolasta.

2024 Suomessa oli yli 3000 yli 40-vuotiasta synnyttäjää.

No mutta, sittenhän ei ole mitään ongelmaa. Turhaan naiset täällä panikoivat, jos kerran 40-vuotiaana voi saadan hyvin lapsia. Keissi ratkaistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi