Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hanna Tikanderilla, 31, ei ole enää yhtään munasolua jäljellä

Vierailija
22.11.2025 |

https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000011601460.html

"Kerrottuaan tilanteestaan Tikander on saanut satoja viestejä samanikäisiltä seuraajilta, jotka kertoivat pitkistä tuloksettomista hoidoista. Tämä on herättänyt hänessä vaikeita tunteita."

Yhteiskunta vaatii naiselta kouluttautumista, uraa, stabiiliutta jne. ennen perheen perustamista, eikä lainkaan ota huomioon sitä että hedelmällisyys lähtee useilla jyrkkään laskuun siinä 30-35 ikävuoden kohdalla.

Tilannetta pahentaa se että uutisoidaan jotain ääripoikkeuksia jotka saaneet esikoisen 46v:nä tai serkun kaiman tätiä joka synnytti kolmannen 41v:nä.

Jokainen on yksilö. Tulisi katsoa keskiarvojen kautta parhaat toimintatavat. Tulisi tukea sitä että lapsia saa silloin kun se sopii omaan hedelmällisyystilanteeseen eikä siihen, sopiiko se uratilanteeseen. Lapsi ei työuria odottele.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiirissä siellä Tinderissä nelikymppisenä huomiota hakemassa roikkuu nainen, joka alkoi yrittämään lasta 35+, ei hoitojenkaan myötä onnistunut, tuli ero ja nyt 40+ lapseton sinkku. 

Samaan aikaan tuttavapiiri on täynnä erittäin hyvätuloisia ja korkean elintason omaavia (koulutettuja) pariskuntia, jotka saivat nuorena lapsia. 

Vierailija
62/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tikander on jäänyt mieleen Erikoisjoukoista.

Huvittavin oli tämä: " Onko jollakin ongelmaa, että ryhmänjohtajana olen minä, Nainen?" Ja ilme oli huikean naurettavan ylimielinen.

Jossain oli vasta juttu hänestä, että häpesi katsoa itseään Erityisjoukoissa.

En ole katsonut ohjelmaa, mutta luin tuon jutun, että Hannalle oli vaikeaa nähdä oma noloutensa siinä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin taas vaan syyllistetään naisia, vaikka tosiasia on se, että suurin osa tekisi lapset mielellään 28-32v. Miehiä kun ei vaan kiinnosta, ja haluavat elää Peter Pan elämää reilu nelikymppiseksi. Sitten ihmetellään, kun joka toinen lapsi on nepsy. On kai, kun miesten sp€rma on huonolaatuista.

Vierailija
64/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan vika kaikki, aina. Kannattaa opetella tuo ajatusmalli jo nuorena niin ei koskaan tarvitse ottaa vastuuta itsestään.

Vierailija
65/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet väärässä. Mitä vanhemmasta ikäluokasta on kyse, sitä enemmän on ylipainoisia. Ja miehillä ylipaino on naisia yleisempää kaikissa ikäluokissa.

Ihmiset lihovat tyypillisesti jossain määrin iän myötä, mutta nykyiset kaksi-kolmekymppiset ovat ylipainoisia jo nuorina, mitä heitä vanhemmat ikäluokat eivät ole olleet. Tästä jokainen löytää helposti tietoa ja me vanhemmat ikäluokat olemme omin silmin nähneet muutoksen.  

Vierailija
66/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin taas vaan syyllistetään naisia, vaikka tosiasia on se, että suurin osa tekisi lapset mielellään 28-32v. Miehiä kun ei vaan kiinnosta, ja haluavat elää Peter Pan elämää reilu nelikymppiseksi. Sitten ihmetellään, kun joka toinen lapsi on nepsy. On kai, kun miesten sp€rma on huonolaatuista.

Huonojen miesten juttuja, ei kuulosta normaalilta ollenkaan. Kehittäkää miesmakuanne. 

Vierailija
67/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttavapiirissä siellä Tinderissä nelikymppisenä huomiota hakemassa roikkuu nainen, joka alkoi yrittämään lasta 35+, ei hoitojenkaan myötä onnistunut, tuli ero ja nyt 40+ lapseton sinkku. 

Samaan aikaan tuttavapiiri on täynnä erittäin hyvätuloisia ja korkean elintason omaavia (koulutettuja) pariskuntia, jotka saivat nuorena lapsia. 

Kylläpä hän onkin epäonnistunut, varmasti mieittte tuttavapiirissä voiko tällaisen ihmisen edes kelpuuttaa tuttavapiiriin. 

Vierailija
68/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät miehet menee jo nuorena, eli se Sinkkuelämän katselu voi tuhota aika paljonkin jos sitä liikaa ihailee ja sen mukaan elää.. 

Vierailija
69/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvinaista on, että 31v naisella ei ole enää yhtään munasolua jäljellä.

Vierailija
70/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki tietää, että hedelmällisyys laskee, kun ikää tulee. Kaikki eivät vaan tästä välitä, koska lasten hankkiminen ei ole prioriteetti. 

Uraa olen tehnyt, lasten hankkiminen ei kiinnosta joten luonnollisesti hedelmällisyyskään ei kiinnosta. 

T. N32

Vierailija
71/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä hän onkin epäonnistunut, varmasti mieittte tuttavapiirissä voiko tällaisen ihmisen edes kelpuuttaa tuttavapiiriin. 

Ei todellakaan mietitä, tuli vain mieleen näistä joistain ketjun viesteistä joissa maalailtiin ihan toisin kuin asia on vaikkapa omassa tuttavapiirissäni.

Eikä tuo nainen ole samoissa porukoissa noiden menestyneiden kanssa, koskaan ollutkaan. Näiden menestyneiden, perheellisten ihmisten en ole kuullut koskaan miettivän muiden asioita, ei niitä kiinnosta. 

Vierailija
72/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, olisiko Hannan kannattanut lapset tehdä jo nuorena, eikä bilettää ja matkustella ympäri maailmaa. Nyt se on jo liian myöhäistä.

Vierailija
73/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, olisiko Hannan kannattanut lapset tehdä jo nuorena, eikä bilettää ja matkustella ympäri maailmaa. Nyt se on jo liian myöhäistä.

Eikös Hanna ole raitis? Samaan aikaan tiedän monia usean lapsen vanhempia, jotka ovat bilettäneet, matkustaneet ja tehneet kaikkea ja tekevät edelleen jos lapset eivät ole paikalla.

Ei nämä asiat ole joko/tai, vaikka ketjussa taas mennään vähän ääripäästä toiseen, kuten palstan tapoihin kuuluu. 

Vierailija
74/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Moni naistyökaveri on 35+ sekä edelleen haavailee lapsista, mutta ehkä joskus sitten :D

Eivät taida ymmärtää kuinka vaikeaa voi olla tulla raskaaksi, mikäli on ensisynnyttäjä.

Vierailija
75/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kysymys siitä, ettei haluta luopua mukavasta itsenäisyydestä(itsekkyydestä) liian aikaisin. Minulla on kolme lasta, lapset synnytetty opiskelujen keskellä, ei kylläkään ole tässä vaiheessa mammonaa kun vuokralla olemme asuneet. Akateeminen koulutus sekä itsellä että puolisolla. Nyt lapset jo tehty, uraa voi tehdä tästä eteenpäin. 

Minusta taas on surullista, jos elämä jää elämättä siksi, että on kiire hankkia lapsia ja joku vielä syyllistää, että ei ole halunnut luopua mukavasta itsenäisyydestä (itsekkyydestä), jos uskaltaa elää toisin. Itse en vaihtaisi mihinkään niitä vuosia, kun elin ulkomailla ennen paikoilleni asettumista eikä kaduta yhtään, kun katsoo säälittäviä nelikymppisiä, jotka roikkuvat jossain Tinderissä hakemassa huomiota kun parhaat vuodet menivät lapsia hoitaessa. Elämässä pitää uskaltaa ottaa myös riskejä ja jos jää lapse

Millä tavalla elämä jää elämättä jos on lapsia? Parin kymmenen vuoden päästä olet edelleen elämässä samaa elämää ja voit yhä toteuttaa itseäsi kunnes vanhuus tulee vaikeuttamaan. Viisikymppisenä tuntuu aika erikoiselta ajatus, että vain 20-30-vuotiaana eletty lapseton elämä olisi ollut elämän elämistä. 

Itse ajattelen, että lasten saaminen vasta aloitti parhaan ajan elämässä. Mutta henk. koht. en toivo kenenkään hankkivan lapsia, ollenkaan, ellei ole hyvin motivoitunut. Vanhempi, joka ajattelee elämän olevan muualla, kun itse viettää aikaa lasten kanssa, on ikävä kohtalo lapselle. 

Vierailija
76/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyttää nyt yhteiskuntaa omien valintojensa seurauksista. 

Ei kai tämä some-hahmo ole ketään syyttänyt. Minä olen sitä mieltä, että yhteiskunnassa on vikaa - liittymättä mitenkään omiin valintoihini. 

Vierailija
77/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi, koska ei halunnut tuolloin lapsia.

Vierailija
78/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan pitäisi tukea perheen perustamista heti ihan parikymppisenä. Yhteiskunnan ja koulun puoleltahan tuki ja valistus on ollut lähinnä sitä, että muistakaa ehkäisy, muistakaa ehkäisy. Koulutus ja kaikki täydelliseksi ennen lasten hankintaa. Tähän pitäisi saada muutos. 

Samaistun tuohon Hannan tilanteeseen. Minullakin oli tuon ikäisenä jo hyvin huono tilanne hedelmällisyydessä. Tyhjiä munarakkuloita ja hyvin vähäisiä solumääriä. Juuri ja juuri saimme yhden lapsen (lääkärin sanoin lottovoittona), toinen ei ikinä onnistunut. 

Dokaa, käytä kamaa  ja mieliala lääkkeitä ja syö hampparii ja pizzaa  urheile fanaattisesti.Sen elintaso lapsen voi otta vaik afrikasta.

Vierailija
79/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena vai alta kolmekymppisenä? On eri asia saada lapsi 18-vuotiaana tai 28-vuotiaana. 

Vierailija
80/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hän on herännyt tänään ketutukseen. Kolistellut ja räpsäyttänyt valot makuuhuoneeseen kello seitsemän, kun puoliso on ollut vielä unessa."

On tainut Hanna nukkua biologian tunnilla tai ei kuinka naisen keho toimii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi