Kumpi olisit mieluummin: asperger vai ADHD?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vankilassa on paljon sosiopaatteja, joilla on ADHD. Asperger -diagnoosia ei ole enää olemassa. Nykyisin puhutaan vain autismin kirjosta. Lievä autismi harvoin on mikään ongelma. Elon Musk ja Bill Gates ovat lievästi autistisia ihmisiä.
Ongelma on, että annetaan diagnooseja ihmisille joilla ei ole mitään ongelmaa.
Mutta eihän niin tehdä. Ei diagnoosia aseteta, jos mitään ongelmaa ei ole.
Niin ei pitäisi. Mutta kummasti monella on ns. lievä autismi tai asperger, joka kuitenkaan ei sitten aiheuta niin isoja ongelmia, ettei pystyisi käymään töissä ja elämään parisuhteessa.
No eihän niissä diagnostisiss
Kyllä yleensä pidetään toimintakyvyn merkkinä pystyä tekemään töitä ja muodostamaan normaaleita ihmissuhteita.
Joten? Aspergerin diagnostisissa kriteereissä ei ole minkäänlaista mainintaa kyvyttömyydestä käydä töissä, mutta sun mielestä työkykyisillä ei sais diagnosoida aspergeria? Vai mitä oikein yrität sanoa? Että toimintakyvyssä ei voi olla mitään rajoitteita, jos kykenee käymään töissä ja muodostamaan ihmissuhteita? Että mitään muita ongelmia ei ole olemassa kuin työkykyyn tai ihmissuhteisiin liittyviä?
En nyt yhtään saa kiinni tästä, mitä yrität sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen adhd, ja pidän elämästäni näin. Jestas, että sitä on ehtinyt. Aspergerin ovat mun näkökulmastani jäykkiä ja töykeitä, en vaihtaisi.
Hassua. Mun ADHD-ex on tuhat kertaa töykeämpi kuin meikäasperger ikinä. Se kun ei pelkää ja ujostele toisia ihmisiä niin kuin minä. Mä en osaa edes pitää puoliani, kun pelkään olevani töykeä jos teen niin.
Oletko nainen? Minä olen, keski-ikäinen. Myös aikuinen tytär on adhd. Miehissähän tämäkin on erilainen. En kestäisi as-miehen tölvimistä esim parisuhteessa. As-naisia en tunne.
Olen. Ei mun asperger-puoliso (mies) kyllä todellakaan tölvi mitenkään. Mutta toki sellaisiakin on, yksilöitähän me kaikki ollaan.
Juu, ja teillä on siis kaksi asiaa. Ihan todennäköistä, että ymmärrätte hyvin toisianne, kun olette yhteenkin päätyneet :) mulla on myös mies adhd, mekin ymmärretään toisiamme. As-piirteinen ex oli kovin ahdistunut mun hajamielisyydestäni ja epäloogisuudestani, se yhdistelmä ei ollut ideaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vankilassa on paljon sosiopaatteja, joilla on ADHD. Asperger -diagnoosia ei ole enää olemassa. Nykyisin puhutaan vain autismin kirjosta. Lievä autismi harvoin on mikään ongelma. Elon Musk ja Bill Gates ovat lievästi autistisia ihmisiä.
Niin ei pitäisi. Mutta kummasti monella on ns. lievä autismi tai asperger, joka kuitenkaan ei sitten aiheuta niin isoja ongelmia, ettei pystyisi käymään töissä ja elämään parisuhteessa
Listaan voi ottaa mukaan myös kyvyn huolehtia itse asioistaan arjessa, laskut, lääkäriajat jne.
Näissähän monella nepsyllä onkin suuria haasteita(itselläni myös) , vaikka kykeniskin töihin (itse en kykene) tai ihmissuhteisiin (kykenen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ei pitäisi. Mutta kummasti monella on ns. lievä autismi tai asperger, joka kuitenkaan ei sitten aiheuta niin isoja ongelmia, ettei pystyisi käymään töissä ja elämään parisuhteessa.
Yleinen kriteeri kaikkiin F-diagnooseihin on, että oireista pitää olla jotain selkeää ja vakavaa haittaa toimintakyvylle. Pointtina on, että nykyään myös ihan normaaliin kirjoon kuuluvat hinkuvat itselleen diagnoosia. Joka vie terveydenhuollollta ja yhteiskunnalta resursseja niiltä, joilla on vakavampaa autismia tai ADHD, tai muita vaivoja.
Mulla on molemmat ja elämä on yhtä helvettiä. En ole työkykyinen mutta en saa edes sairauspäivärahaa. Jestas mua raivostuttaa tämä supervoima-mantra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ei pitäisi. Mutta kummasti monella on ns. lievä autismi tai asperger, joka kuitenkaan ei sitten aiheuta niin isoja ongelmia, ettei pystyisi k
Yleinen kriteeri kaikkiin F-diagnooseihin on, että oireista pitää olla jotain selkeää ja vakavaa haittaa toimintakyvylle. Pointtina on, että nykyään myös ihan normaaliin kirjoon kuuluvat hinkuvat itselleen diagnoosia. Joka vie terveydenhuollollta ja yhteiskunnalta resursseja niiltä, joilla on vakavampaa autismia tai ADHD, tai muita vaivoja.
Tuohan ei ole mikään fakta, vaan ainoastaan tällä hetkellä jotenkin muodikas ennakkoluulo. Ei niitä diagnooseja kukaan saa täyttämättä diagnoosikriteereitä.
Tällainen puhe alkoi, kun naisiakin alettiin diagnosoida. Mikä siinäkin sitten on, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on molemmat ja elämä on yhtä helvettiä. En ole työkykyinen mutta en saa edes sairauspäivärahaa. Jestas mua raivostuttaa tämä supervoima-mantra.
Minäkin olen työkyvytön (enkä tietenkään saa sitä sairauspäivärahaa enkä pääse työkyvyttömyyseläkkeelle), ja elämäni on ollut monin tavoin todella vaikeaa. Silti tämä on mun mielestä myös supervoima, vaikka on myös erittäin invalidisoivaa. Ei nää mun mielestä sulje toisiaan pois mitenkään.
ADHD, koska siihen on olemassa lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ei pitäisi. Mutta kummasti monella on ns. lievä autismi tai asperger, joka kuitenkaan ei
Tältä se näyttää neurokirjoon erikoistuneella poliklinikalla. Monta kertaa viikossa pitää yrittää selittää, että juu, varmasti sinulla on jotain piirteitä, mutta se ei vielä riitä diagnoosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ei pitäisi. Mutta kummasti monella on ns. lievä autismi tai asperger, joka kuitenkaan ei
Tältä se näyttää neurokirjoon erikoistuneella poliklinikalla. Monta kertaa viikossa pitää yrittää selittää
No ne ihmiset ei sitten saa sitä diagnoosia. Mutta kyllä mun mielestä on äärettömän paljon tärkeämpää, ettei kukaan oikeasti autisti jää diagnosoimatta, kuin ettei kukaan neurotyypillinen saa vahingossa diagnoosia. Jälkimmäisestä kun ei sinänsä ole mitään haittaa, kun taas ensimmäisestä on aivan valtavasti haittaa.
Olen AS-henkilö, joten en voi vastata siihen, kumpi olisin mieluummin. Mutta yleisesti ottaen, sekä AS että ADHD ilmenevät yksilöllisin ilmiasuin ja eri vaikeusastein. Mutta ADHD:ssä on se "etu", että siihen on olemassa lääkkeitä.