Muita, joilla RAHAT ON OIKEASTI LOPPU(massa) ?
Jouduin lokakuussa työttömäksi. Takana 15 vuotta katkeamatonta (matalapalkkaista) työuraa. Mutta ura kuitenkin ja olen saanut halvan omistusasunnon hankittua kymmenen vuoden työn tekemisen ja sen turvin onnistuneen säästämisen myötä. Kaikki mitä omistan on tämä omistusasunto, tai noh, osa siitä, velkaa vielä maksettavaa 15t€. Laina- ja asumismenot, puhelinlasku, sähkö, vakuutukset yms. 880€/kk.
Ansiosidonnaisen määrä on nyt nettona 1100€/kk. Elän ja syön ihan ok. Porrastus astuu voimaan piakkoin ja laskin, että nyt alkaa meikäläistä heikottamaan, jos en saa mitään työtä - ja se jos mikä heikottaa. 100km säteeltä olen hakenut kymmeniä työpaikkoja (viimeksi tänään olen tehnyt 3 hyvin kohdennettua työhakemusta) vähän kaikkialta, mihin saattaisi rahkeet riittää. Kai sekin lohduttaa, että haastatteluihin olen sentään päässyt muutaman kerran. Mutta ymmärrettävästi paikan saa se, jolla on kokemusta alasta ennestään.
Laita asunto myyntiin, ne sanoo. Mielestäni se ei ole järkevää, koska jos ylipäätään kävisi niin tuuri, että joku haluaisi asuntoni, joutuisin vuokralle (minne? kun ei sitä työtäkään ole minkä perästä lähteä), ja pelkkä vuokra on monessa paikkaa enemmän kuin mitä minulla kaikki menot on. Niimpä joutuisin turvautumaan yhteiskunnan muihin tukiin (mikä on tragikoomista - en saa sitä omistusasunnon takia, mutta toisen omistamiin seiniin saisin mukisematta). Kukaan ei (ehkä onneksi?) halua vanhaa asuntoa muuttotappiokunnasta, joten voin nauttia edes osittain maksetuista seinistäni.
Totta puhuen.. Hirvittää, kun ei ole säästöjä, opiskelemaan ei ole varaa, töitä ei saa, mutta en minä porrastetullakaan ansiosidonnaisella pärjää. Eikä ole puolisoakaan, joka hinkuisi maksaa menojani. Eikä menoja, joita voisi karsia. Ei edes Netflixiä. Myytävääkään ei ole, kun ei mitään omista. Lähin leipäjonokin on 40km päässä nykyään. Mutta mitä sekään hyödyttää, kun tulot ei riitä enää edes niihin pakollisiin. Katkaisenkö sähköt, vakuutuksen? Sieltä saisin nipistettyä 150e kuussa.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minä sain vuonna 23 osinkoina keskimäärin 250 €/kk. Eikö mielestäsi 250 eurolla ole mielestäsi yhtään merkitystä. Vuonna 24 sainkin osinkotuloja keskimääin 440 €/kk, Jälleen kysymys , eikö muka mitään merkitystä. Tänä vuonna olen saanut osinkoja keskimäärin 780 €/kk. Ensivuonna tulen saamaan tämän hetken arvion mukaan 940 €/kk...
kaikki summat ovat nettosummia, eli verojen jälkene käyttöön tulevia rahoja. Tällä hetkellä siis katan kaikki perusmenoni osingoilla, palkasta käytetään vain sitten ns extrakulutukseen rahaa.
Voitko vähän avata tätä? Esim. mitä osakkeita ja mikä kunkin osakesijoituksen arvo euroissa? Kuulostaa joka tapauksessa siltä, että kokonaispotti on (ainakin) satoja tuhansia, jotta tuollaisia osinkoja voi tulla kuukaudessa. Ja eihän niitä edes kuukausittain makseta, vaan kerran tai pari kertaa vuodessa? Enpä tiedä, voiko tällaisia tulonlähteitä ihan tuosta noin vain suositella köyhille, jotka eivät vaan ikäänkuin tyhmyyttään käytä moista automaattia.
Ja ymmärrän myös hyvin mitä köyhät tarkoittavat rikkaiden osakekusetuksella. Ei rahvaalle kukaan suosittele esim. ameerikan osakkeita vaan juuri niitä suomalaisia sellaisia, jotka vielä 20 vuodenkin jälkeen ovat totaalisesti miinuksella. Nimim. 40 k€ vuosien mittaan sijoittanut suomalaisiin osakkeisiin ja alle puolet jäljellä. Ei tullut korkoa korolle ei, raha vaan jotenkin vaihtoi omistajaa. Onneksi pari kertaa matkustin enkä sijoittanut. Muuten nekin rahat olisivat nyt rikkaiden taskussa.
Kirjoittaja joka saa osinkoja melkein tonnin kuussa, voitko vähän avata lisää? Esim. mitä osakkeita ja mikä kunkin osakesijoituksen arvo euroissa? Kuulostaa joka tapauksessa siltä, että kokonaispotti on (ainakin) satoja tuhansia, jotta tuollaisia osinkoja voi tulla kuukaudessa. Ja eihän niitä edes kuukausittain makseta, vaan kerran tai pari kertaa vuodessa? Enpä tiedä, voiko tällaisia tulonlähteitä ihan tuosta noin vain suositella köyhille, jotka eivät vaan ikäänkuin tyhmyyttään käytä moista automaattia.
Ja ymmärrän myös hyvin mitä köyhät tarkoittavat rikkaiden osakekusetuksella. Ei rahvaalle kukaan suosittele esim. ameerikan osakkeita vaan juuri niitä suomalaisia sellaisia, jotka vielä 20 vuodenkin jälkeen ovat totaalisesti miinuksella. Nimim. 40 k€ vuosikymmenten mittaan sijoittanut suomalaisiin osakkeisiin ja reippaasti alle puolet arvosta jäljellä. Ei tullut korkoa korolle ei, raha vaan jotenkin vaihtoi omistajaa. Onneksi pari kertaa matkustin enkä sijoittanut. Muuten nekin rahat olisivat nyt rikkaiden taskussa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä nelikymppisenä tilanne se, että kun Purran ja Orpon tyrimisien takia talutetaan valtionjohto tarkkikselle, niistetään valtion ylläpitämistä instansseista kaikki, olen kohta itse kilometritehtaalla.
On vakiduuni, asuntolainat, perhettä, eli elämä rakennettu, ja alan jo henkisesti valmistaututa, että tämä oli kohta tässä.
18 vuotta on valtio ottanut velkaa, koska menoja ei ole pystytty kattamaan tuloilla. Monenlaista hallitusta nähty ja nyt vihdoin konkretisoituu se, mitä on vuosikaudet rakenneltu. Edessä Suomen talousrämpimisen grand final, ja tietää muutoksia jokaiselle.
Ja vielä, en ole äänestänyt peruja tai kokoomusta, koska en äänestä ollenkaan. Meni luotto politiikkaan jo aikakausia sitten.
Jos rahat on loppu ja AP omistaa omistusasunnon niin tietenkin AP myyt sen omistusasunnon niin sulla onkin yhtäkkiä sata tonnia tai enemmän rahaa. Oot rikas jos esittää köyhää. Mikset myy ja muuta vuokralle??