Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joilla RAHAT ON OIKEASTI LOPPU(massa) ?

Vierailija
21.11.2025 |

Jouduin lokakuussa työttömäksi. Takana 15 vuotta katkeamatonta (matalapalkkaista) työuraa. Mutta ura kuitenkin ja olen saanut halvan omistusasunnon hankittua kymmenen vuoden työn tekemisen ja sen turvin onnistuneen säästämisen myötä. Kaikki mitä omistan on tämä omistusasunto, tai noh, osa siitä, velkaa vielä maksettavaa 15t€. Laina- ja asumismenot, puhelinlasku, sähkö, vakuutukset yms. 880€/kk.

Ansiosidonnaisen määrä on nyt nettona 1100€/kk. Elän ja syön ihan ok. Porrastus astuu voimaan piakkoin ja laskin, että nyt alkaa meikäläistä heikottamaan, jos en saa mitään työtä - ja se jos mikä heikottaa. 100km säteeltä olen hakenut kymmeniä työpaikkoja (viimeksi tänään olen tehnyt 3 hyvin kohdennettua työhakemusta) vähän kaikkialta, mihin saattaisi rahkeet riittää. Kai sekin lohduttaa, että haastatteluihin olen sentään päässyt muutaman kerran. Mutta ymmärrettävästi paikan saa se, jolla on kokemusta alasta ennestään.

Laita asunto myyntiin, ne sanoo. Mielestäni se ei ole järkevää, koska jos ylipäätään kävisi niin tuuri, että joku haluaisi asuntoni, joutuisin vuokralle (minne? kun ei sitä työtäkään ole minkä perästä lähteä), ja pelkkä vuokra on monessa paikkaa enemmän kuin mitä minulla kaikki menot on. Niimpä joutuisin turvautumaan yhteiskunnan muihin tukiin (mikä on tragikoomista - en saa sitä omistusasunnon takia, mutta toisen omistamiin seiniin saisin mukisematta). Kukaan ei (ehkä onneksi?) halua vanhaa asuntoa muuttotappiokunnasta, joten voin nauttia edes osittain maksetuista seinistäni.

Totta puhuen.. Hirvittää, kun ei ole säästöjä, opiskelemaan ei ole varaa, töitä ei saa, mutta en minä porrastetullakaan ansiosidonnaisella pärjää. Eikä ole puolisoakaan, joka hinkuisi maksaa menojani. Eikä menoja, joita voisi karsia. Ei edes Netflixiä. Myytävääkään ei ole, kun ei mitään omista. Lähin leipäjonokin on 40km päässä nykyään. Mutta mitä sekään hyödyttää, kun tulot ei riitä enää edes niihin pakollisiin. Katkaisenkö sähköt, vakuutuksen? Sieltä saisin nipistettyä 150e kuussa. 

Kommentit (184)

Vierailija
101/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse elän tällä hetkellä jo luottokortin varassa ja menee osin varmaan joulukuukin. Vuodenvaihteen jälkeen tulee vähän enemmän rahaa ja saan maksettua kortit nollille. Pitää vaan toivoa, ettei auto hajoa tai muuta yllättävää.

No varma asia on ettei saa ostaa entiseen malliin sillä luottokortilla. KAIKKI ylimääräinen jättää ostamatta. Jotenkin tuntuu että saat pian töitä mutta ehkä tämä herätti miettimään elämää. Pitääkö säästää, haluanko elämänkumppanin, miten sukulaiset, olenko siellä missä haluan olla jne. Ei aavistustakaan miksi tämä tuli mieleen.

Kirjoitin vaikka olit kai eri kuin ap. Jommalle kummalle tai molemmille oli viestini. Tai ei kummallakaan.

Juu, olen eri.

Vierailija
102/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee ansiosidonnaisesta 4,5% veroa, mennyt koko vuoden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja ne joilla EI vielä ole tämä tilanne päällä. Ottakaa opiksi ja SIJOITTAKAA jokaisesta palkastanne osa JUURI näiden tilanteiden varalle. 

Joo, sijoittakaa tosiaan! Itse sijoitin "löysät" ja nyt olen tappiolla 146 euroa. Tuo sijoittaminen on asia millä köyhää kustaan silmään, et rikkaat saa varoja! Heiti jos nousee niin jää tappiolle myyn pois. Paremmin tienaa veikkaamallakin Hemmetti.

Täyttä paskaa. 

Itse olen tänäkin vuonna saanut salkulleni arvonnousua kymmeniä tuhansia, ja osinkojakin 5 numeroisen summan (-verot osingoista). Ja MITEN muka sijoittamisella "köyhää" kustaisiin silmään. Miten se muka "rikkaille" toimii mutta "köyhille" ei?  Veikkaamalla tuoton odotusarvo on negatiivinen (on -summapeliä), sijoittamise

Hyvätuloinen ostaa 5000 eurolla yhtä osaketta, köyhä  saa sijoittua yhden osakkeen verran...

Vierailija
104/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy seksiä tai ota joku mies joka maksaa puolet. Älä ole nirso.

No eihän hyvinvointiyhteiskunta voi toimia niin, että ihmisen pitää myydä P3RS3TTÄ elääkseen!?

Myy mulle sitä, vosu. Voin maksaa sulle tuon 15 te, ei ole iso summa, minulle...

Kelpaako ruman ja lihavankin perse?

Vierailija
105/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko leikkausten jälkeen jää nettona? Yritä hankkia kämppis, joka maksaa osan kuluistasi.

Vierailija
106/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin opiskeluun ei ole varaa? Opiskelijana saisit opintolainaa ja opiskelu ei Suomessa kovinkaan paljoa maksa. Ei ole monen tonnin lukukausimaksuja niinkuin monessa muussa maassa. +Opiskelijana saisin myös opiskelija-alennusta monesta paikasta jollon elämä on halvempaa. Työkkäri myös järjestää erilaisia koulutuksia joiden avulla voi päästää uusiin töihin t. opiskelija 

Vierailija
107/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae muutosverokorttia ansiosidonnaiseen ja laita laina jäähylle tai yritä pankin kanssa sopia pienempi laina-aika. Esim haet uuden lainan toisesta pankista 20vuodem laina-ajalla ja näin saat taloutesi käyttöön enemmän rahaa.

Mä laskin just että jos saisin anssia koko vuoden, niin muutosverokortissa komeilisi 20% anssille. Että se siitä kivasta muutosverokortista.

Mulle sanottiin että ainakin 21% menee veroa työttömyysturvasta, sille ei voi mitään.

Ansiosidonnaiselle saa muutosverokortin, jos on ollut tänä vuonna jo töissä ja jää työttömäksi  veroprosentti voi olla jopa 0. 

Mitä nämä mystiset nollaverokortit etuuksille on ? Miten isolla veroprosentilla oikein töitä teette ?

Itse olin (määräaikaisissa) töissä tammikuusta marraskuuhun, veroprosentti oli laskettu niin tarkkaan, että just ja just riitti, loppuvuoden ansiosidonnainen menee 17,5% muutosverokortilla. 

Vierailija
108/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta en syytä hallitusta, en edes edellisiä. Vanhemmilta ei jäänyt perittävää, itse piti jo nuorena leipänsä tienata.  Omat huonot valinnat, olisi pitänyt lukea ammatti, jossa olisi tienannut paremmin. Säästöön olisi pitänyt saada vaikka väkisin rahaa, että olisi ollut puskuria, jos sairastuu tms. 

os sinä et olisi tuossa asemassa, joku toinen olisi.

Vähän kärjistetysti, mutta jos sinä et olisi tuossa asemassa, joku toinen olisi. Ei tässä maassa kaikille ole hyväpalkkaisia töitä tarjolla. 

Vierailija
109/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta en syytä hallitusta, en edes edellisiä. Vanhemmilta ei jäänyt perittävää, itse piti jo nuorena leipänsä tienata.  Omat huonot valinnat, olisi pitänyt lukea ammatti, jossa olisi tienannut paremmin. Säästöön olisi pitänyt saada vaikka väkisin rahaa, että olisi ollut puskuria, jos sairastuu tms. 

Vähän kärjistetysti, mutta jos sinä et olisi tuossa asemassa, joku toinen olisi. Ei tässä maassa kaikille ole hyväpalkkaisia töitä tarjolla. 

Vierailija
110/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat porrastamalla, 1100 käteen on kuitenkin  ihan ok ?

Vierailija
111/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis ,  mutta  miksi ihmiset yleensä hommavat  Halvan  omistusasunnon,  en ole ikinä ymmärtänyt sitä.. eikä ymmärrä moni muukaan 

Vierailija
112/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niille ketkä ihmettelee ettei joku osta omaa kämppää niin olen työttömänä asossa ja salkku 25 000. Jos mies menettäisi työnsä niin meillä  olisi edes syötävää 25 000 euron edestä. Niin että siinä omassa on kuitenkin niitä riskejä. 

Juurikin näin, eikä kaikki rahat kiinni seinissä niin kuin monella Suomessa asuvalla tuntuu olevan.

Vierailija
113/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis ,  mutta  miksi ihmiset yleensä hommavat  Halvan  omistusasunnon,  en ole ikinä ymmärtänyt sitä.. eikä ymmärrä moni muukaan 

Mun yksiö makso 30te. 15v laina, kk erä 224e, remppoja ei tiedossa ja vakavarainen taloyhtiö. Vastike 114e, vesi ja sähkö kulutuksen mukaan. Eihän missään noin halvalla asu ja samalla kerrytät sekä omaisuutta että saa säästöön mukavan pesämunan.

Vierailija
114/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa alkaa seuraamaan kaikkia lähialueen roskalavaryhmiä joissa lahjoitetaan tavaroita. Haet ja myyt pois. Kierrä kirppiksiä ja osta pilkkahintaisia tavaroita ja laita myyntiin vintediin. Jos saat vitosen enemmän, myy pois.

Vierailija
115/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja ne joilla EI vielä ole tämä tilanne päällä. Ottakaa opiksi ja SIJOITTAKAA jokaisesta palkastanne osa JUURI näiden tilanteiden varalle. 

Joo, sijoittakaa tosiaan! Itse sijoitin "löysät" ja nyt olen tappiolla 146 euroa. Tuo sijoittaminen on asia millä köyhää kustaan silmään, et rikkaat saa varoja! Heiti jos nousee niin jää tappiolle myyn pois. Paremmin tienaa veikkaamallakin Hemmetti.

Täyttä paskaa. 

Itse olen tänäkin vuonna saanut salkulleni arvonnousua kymmeniä tuhansia, ja osinkojakin 5 numeroisen summan (-verot osingoista). Ja MITEN muka sijoittamisella "köyhää" kustaisiin silmään. Miten se muka "rikkaille" toimii mutta "köyhille" ei?  Veikkaamalla tuoton odotus

Köyhän kannattaa ensin säästää ja ostaa sitten enemmän kerralla.  Tai pistää rahastoihin vähän kerrallaan 15€.

Vierailija
116/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttä paskaa. 

Itse olen tänäkin vuonna saanut salkulleni arvonnousua kymmeniä tuhansia, ja osinkojakin 5 numeroisen summan (-verot osingoista). Ja MITEN muka sijoittamisella "köyhää" kustaisiin silmään. Miten se muka "rikkaille" toimii mu

Ei köyhällä ole sitä rahaa mietä säästää..

Vierailija
117/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuo "ei edes Netflixiä" kuvastaa näiden uusköyhien mielenmaisemaa. 

Vierailija
118/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuo "ei edes Netflixiä" kuvastaa näiden uusköyhien mielenmaisemaa. 

No kyllä noilla tuloilla voi sanoa jo, että on köyhä. Yleensä jos ei mainitse suoratoistoista ettei niitä ole, ensimmäinen säästämisen ohjenuora tällä palstalla on aina lopettaa suoratoistot. Vaikkei niitä siis ole.

Vierailija
119/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu ap! Saitko yhtään hyvää neuvoa?

Vierailija
120/184 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitto inhottas yrittää edes myydä asuntoa, jonka on halunnut omaksi. Kuten kirjoitettu, nyt kannattaa maksaa vain korot, pankki varmaan tulee vastaan. Ihan turhaa maksaa itseään kipeäksi hankalassa tilanteessa. Mitään muuta ei tarvii tehdä, muuttoja, vuokralle laittoa tms.sekasotkua. Kannattaa muistaa, että vaikka työpaikan saisi, työsuhde saattaa katketa hyvinkin äkkiä. Mitä sitten tekisi, ei kannata. Tämän jälkeen kyllä kärsii mieli ja elämä sotkeentuu niin pahoin, että järkeviä ratkaisuja on enää hankala löytää.

Olin pari v lomautettuna korona-aikana ja päätin lainaa maksan normaalisti. Sitten vasta, kun liiton päivät olisivat lähentyneet loppua, olisin ottanut pankkiiin yhteyttä.

Mä sain kirppispaikan tutun kautta 50% kuluilla, jonka tuloilla sain aina käytyä kaupassa. 

Kun ei ostanut oikeastaan mitään, ei vaatteita, tai oikeastaan mitään muutakaan pysyvää, ruuat maksoin kirppistuloilla, puhelinlasku tais olla n 5 e kk, hyvin sitä pärjäsi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi