Muita, joilla RAHAT ON OIKEASTI LOPPU(massa) ?
Jouduin lokakuussa työttömäksi. Takana 15 vuotta katkeamatonta (matalapalkkaista) työuraa. Mutta ura kuitenkin ja olen saanut halvan omistusasunnon hankittua kymmenen vuoden työn tekemisen ja sen turvin onnistuneen säästämisen myötä. Kaikki mitä omistan on tämä omistusasunto, tai noh, osa siitä, velkaa vielä maksettavaa 15t€. Laina- ja asumismenot, puhelinlasku, sähkö, vakuutukset yms. 880€/kk.
Ansiosidonnaisen määrä on nyt nettona 1100€/kk. Elän ja syön ihan ok. Porrastus astuu voimaan piakkoin ja laskin, että nyt alkaa meikäläistä heikottamaan, jos en saa mitään työtä - ja se jos mikä heikottaa. 100km säteeltä olen hakenut kymmeniä työpaikkoja (viimeksi tänään olen tehnyt 3 hyvin kohdennettua työhakemusta) vähän kaikkialta, mihin saattaisi rahkeet riittää. Kai sekin lohduttaa, että haastatteluihin olen sentään päässyt muutaman kerran. Mutta ymmärrettävästi paikan saa se, jolla on kokemusta alasta ennestään.
Laita asunto myyntiin, ne sanoo. Mielestäni se ei ole järkevää, koska jos ylipäätään kävisi niin tuuri, että joku haluaisi asuntoni, joutuisin vuokralle (minne? kun ei sitä työtäkään ole minkä perästä lähteä), ja pelkkä vuokra on monessa paikkaa enemmän kuin mitä minulla kaikki menot on. Niimpä joutuisin turvautumaan yhteiskunnan muihin tukiin (mikä on tragikoomista - en saa sitä omistusasunnon takia, mutta toisen omistamiin seiniin saisin mukisematta). Kukaan ei (ehkä onneksi?) halua vanhaa asuntoa muuttotappiokunnasta, joten voin nauttia edes osittain maksetuista seinistäni.
Totta puhuen.. Hirvittää, kun ei ole säästöjä, opiskelemaan ei ole varaa, töitä ei saa, mutta en minä porrastetullakaan ansiosidonnaisella pärjää. Eikä ole puolisoakaan, joka hinkuisi maksaa menojani. Eikä menoja, joita voisi karsia. Ei edes Netflixiä. Myytävääkään ei ole, kun ei mitään omista. Lähin leipäjonokin on 40km päässä nykyään. Mutta mitä sekään hyödyttää, kun tulot ei riitä enää edes niihin pakollisiin. Katkaisenkö sähköt, vakuutuksen? Sieltä saisin nipistettyä 150e kuussa.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Uskon että saat töitä, keväällä viimeistään. Oot kuitenkin ollut työelämässä, etkä ole liian nuori tai vanha. Miten aattelit kulkea esim. 100 kilsan työmatkan ? Siitäkin tulee kustannuksia. Vai vuokraatko asunnon työskentelypaikkakunnalta ?
Kannattaako jo nyt selvittää verottajalta, miten vuokratuloa verotetaan. Jos siis otat alivuokralaisen.
Jos rahat on loppu NYT niin ap:ta ei auta asunnon myyntiin laitto tai keväällä saatavat työt. Jos asunnon laittaisikin myyntiin ja saisi siltä istumalta sen kaupaksi, niin realististahan se ei ole vaikka toisin täällä maalaillaan. Perintökuppien myyntiinkin kannattaa kiinnittää huomiota. Niitä ei saa koskaan takaisin, ja niiden myynti ei auta pitkään.
Ainut ohje mitä ap:lle on antaa, niin tosiaan lainasta pelkkien korkojen maksu. Mitä tahansa keikkaluonteista työtä yrittää metsästää. Olkoon se sitten lapsen vahtia tai koiran ulkoilutus. Kympin Jos saa niitä hommista edes, niin se on aina eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
ja ne joilla EI vielä ole tämä tilanne päällä. Ottakaa opiksi ja SIJOITTAKAA jokaisesta palkastanne osa JUURI näiden tilanteiden varalle.
Joo, sijoittakaa tosiaan! Itse sijoitin "löysät" ja nyt olen tappiolla 146 euroa. Tuo sijoittaminen on asia millä köyhää kustaan silmään, et rikkaat saa varoja! Heiti jos nousee niin jää tappiolle myyn pois. Paremmin tienaa veikkaamallakin Hemmetti.
Vierailija kirjoitti:
Itse elän tällä hetkellä jo luottokortin varassa ja menee osin varmaan joulukuukin. Vuodenvaihteen jälkeen tulee vähän enemmän rahaa ja saan maksettua kortit nollille. Pitää vaan toivoa, ettei auto hajoa tai muuta yllättävää.
Työttömänä luottokortin varassa eläminen on vaan tyhmää. Työttömyyttä voi kestää pitkäänkin ja olet isossa pulassa aika nopeasti elämällä kortin varassa.
Menot minimiin ja esim. Itsekin työttömänä ja budjetoin joka päivä kuluni. Kuukausibudjetti minulla on ollut niin kauan kun minulla on ollut asuntolainaa, jota ei kyllä enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei oikeastaan ole koskaan rahaa ollutkaan. Olen moniongelmainen pitkäaikaistyötön ja tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki. Joudun pakosta mm. asumaan vihaamani vanhan, sairaan ja vihaisen vanhempani luona ja olemaan tämän kotiorja. Tämä on tuhonnut itseni jo kauan sitten, mutta muuta vaihtoehtoa ei ole. Olen siis jo keski-ikäinen ja autisminkirjolla ja kärsin mielenterveysongelmista.
Miksi et muuta omaan asuntoon? Siihen saat muita tukia päälle.
Asuntolaina olisi kannattanut venyttää pidemmäksi heti kun sait tiedon irtisanotuksi tulemisesta. Nyt sinulla on viimeinen pakkorako tehdä se ja pankeilla voi olla haluttomuutta siihen koska työttömyytesi on jo kestänyt jonkun aikaa. Pankit voivat tehdä lopulle lainalle huonon lainadiilin sinun kannalta koska tietävät ettei sinulla ole neuvotteluaikaa.
Ja toki se veroprosentti kannattaa tarkistaa, mutta kun kerrot, että olet huonopalkkainen, niin tuo työttömyyskorvaus kyllä kuulostaa olevan linjassa sen kanssa.
Hitto inhottas yrittää edes myydä asuntoa, jonka on halunnut omaksi. Kuten kirjoitettu, nyt kannattaa maksaa vain korot, pankki varmaan tulee vastaan. Ihan turhaa maksaa itseään kipeäksi hankalassa tilanteessa. Mitään muuta ei tarvii tehdä, muuttoja, vuokralle laittoa tms.sekasotkua. Kannattaa muistaa, että vaikka työpaikan saisi, työsuhde saattaa katketa hyvinkin äkkiä. Mitä sitten tekisi, ei kannata. Tämän jälkeen kyllä kärsii mieli ja elämä sotkeentuu niin pahoin, että järkeviä ratkaisuja on enää hankala löytää.
Vierailija kirjoitti:
Ap onko sinun mahdollista myydä nykyinen ja ostaa tilalle edullisempi ja pienempi? Saattaisit olla velaton sen jälkeen. Pystytkö vaihtamaan paikkakuntaa edullisempaan?
Onko työttömänä velkaisen edullisen asunnon omistajalla tällainen mahdollisuus. Mietipä uudelleen.
Työmarkkinatuelle putoon kohta. En edes uskalla arvailla kuinka selviän. Olen jo nyt "Purrannut" kaiken mitä kuluista voin. Töitä en saa. Sen verran ikää, että lähinnä nauravat töitä kysyessäni. Yhteen ainoaan hakemukseen n. 1.5 vuodessa ei ole vastattu. Töitä muutenkaan ole täällä keskellä ei mitään. Onneksi mummonmökki on maksettu ja pystyy lämmittämään puilla, joita saan ilmaiseksi naapureiden metsistä, kunhan vain käyn ne keräämässä. Mutta silti sähköä kuluu talvella. Rahaa palaa siihen ja autokin vie osansa. Oltava, jos Töitä sattuisi löytymään. Myös kauppaan kylille 16km. Matka suuntaansa. Ei sitä aja pyörällä, kuin kesällä ja nykykunnossani ei kyllä silloinkaan. Vanhuus tehnyt tehtävänsä. Mitään apuja sossusta en saa. En edes viitsi kysyä, sillä lukemistani uutisista ja täälläkin olleista asioista tiedän etten mitään saisi. Risua kasvava rapaneva ja laho kalamökki yhteisomistuksessa kuolinpesän kanssa. Kukaan ei halunnut ottaa aikoinaan edes ilmaiseksi. Tuskin nytkään. Emme mekään siskon kanssa mutta pakon edessä ei jäänyt vaihtoehtoja. Emme tuolloin tiennäät nuorina, että perinnöstä voi myös kieltäytyä... Mutta tsemppiä kaikille rahattomille! Itse lähden juomaan jaffeet. Köyhän ainoa ja viimeinen jäljellä oleva hupi saunan jälkeen. Näitä kahta en vaihda!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae muutosverokorttia ansiosidonnaiseen ja laita laina jäähylle tai yritä pankin kanssa sopia pienempi laina-aika. Esim haet uuden lainan toisesta pankista 20vuodem laina-ajalla ja näin saat taloutesi käyttöön enemmän rahaa.
Mä laskin just että jos saisin anssia koko vuoden, niin muutosverokortissa komeilisi 20% anssille. Että se siitä kivasta muutosverokortista.
Mulle sanottiin että ainakin 21% menee veroa työttömyysturvasta, sille ei voi mitään.
Ansiosidonnaiselle saa muutosverokortin, jos on ollut tänä vuonna jo töissä ja jää työttömäksi veroprosentti voi olla jopa 0.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen luototus saattaa soveltua tilanteeseesi.
Sosiaalinen luototus edellyttää maksukykyä.
Vierailija kirjoitti:
Tsekkaa oman paikkakunnan vaihtoehdot sosiaaliseen luototukseen
Sosiaalihuolto myöntää sosiaalista luottoa Tietoa luototuksesta ja sen hakemisesta saa omalta hyvinvointialueelta ja Helsingissä sote-toimialalta. Useimmiten palveluun hakeutuminen edellyttää yhteydenottoa henkilökohtaisesti puhelimitse tai ajanvarauksella kokonaistilanteen selvittämiseksi.
Sosiaalinen luotto on viimesijainen vaihtoehto, ja muita vaihtoehtoja, kuten oman omaisuuden myymistä, saatetaan edellyttää ennen sosiaalisen luoton myöntämistä.
Aplla on niin vähän asuntolainaa jäljellä, ettei asunnon myyntiin laitto ole järkevä vaihtoehto:
-asunto ei ehkä mene kaupaksi tai myyntiaika on pitkä. Ei nopeaa apua tiedossa.
- jossain on pakko asua, joten asumiskustannukset voivat jopa nousta nykyisestä.
=> Hae lyhennysvapaata. Maksat siis pelkät korot 6-12 kk. Hakemuksen voi tehdä verkkopankissa ja vastaus tulee nopeasti.
Muita neuvoja:
=> onko mitään omaisuutta, jota voisit vuokrata muille esimerkiksi Hygglon, Lainapin tai Torin kautta? Tulo on pienehköä, mutta auttaa kyllä.
=> ota vuokralainen. Jos tilaa on niin vuokralainen yhteen huoneeseen on nopein ja taloudellisesti merkittävä apu. Vuokratulot pitää ilmoittaa veroilmoituksessa, mutta on itsestäsi kiinni ilmoitatko vai et. Jokatapauksessa maksettava vero on pientä, koska voit vähentää kulut.
=> ellet ole jo hakenut niin hae töitä myös oman alasi ulkopuolelta. Työmarkkinatorin ja duunitorin unohtaisin, koska niihin hakee satoja tyyppejä. Kirjoita geneerinen esittelysähköposti, jota lähetät lähialueiden yrityksiin ja tarjoa osaamistasi. Olen saanut itse tällä keinolla kaksi työpaikkaa.
Tsemppiä! Pärjäät kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuelle putoon kohta. En edes uskalla arvailla kuinka selviän. Olen jo nyt "Purrannut" kaiken mitä kuluista voin. Töitä en saa. Sen verran ikää, että lähinnä nauravat töitä kysyessäni. Yhteen ainoaan hakemukseen n. 1.5 vuodessa ei ole vastattu. Töitä muutenkaan ole täällä keskellä ei mitään. Onneksi mummonmökki on maksettu ja pystyy lämmittämään puilla, joita saan ilmaiseksi naapureiden metsistä, kunhan vain käyn ne keräämässä. Mutta silti sähköä kuluu talvella. Rahaa palaa siihen ja autokin vie osansa. Oltava, jos Töitä sattuisi löytymään. Myös kauppaan kylille 16km. Matka suuntaansa. Ei sitä aja pyörällä, kuin kesällä ja nykykunnossani ei kyllä silloinkaan. Vanhuus tehnyt tehtävänsä. Mitään apuja sossusta en saa. En edes viitsi kysyä, sillä lukemistani uutisista ja täälläkin olleista asioista tiedän etten mitään saisi. Risua kasvava rapaneva ja laho kalamökki yhteisomistuksessa kuolinpesän kanssa. Kukaan ei h
Nyt laitatte siskon kanssa sen kalamökin myyntiin heti keväällä! Myytte purkukuntoisena niin joku ostaa halvalla mökkitontin. Pääsette eroon eikä tarvitse maksaa kiinteistöveroa.
Vierailija kirjoitti:
Hae muutosverokorttia ansiosidonnaiseen ja laita laina jäähylle tai yritä pankin kanssa sopia pienempi laina-aika. Esim haet uuden lainan toisesta pankista 20vuodem laina-ajalla ja näin saat taloutesi käyttöön enemmän rahaa.
Ansiosidonnaisesta menee aina veroa vähintään 20 prosenttia eikä pankki myönnä lainaa jos hakija on työtön. Tästä asiasta on ihan omakohtaista kokemusta koska olin kevään ja kesän, puoli vuotta juuri samassa tilanteessa kuin AP. Pakolliset laskut oli joka kuukausi 1300€/kk ja nettotulot vain sen 1100€/kk. Vaimo jäi samaan aikaan työttömäksi ja peruspäivärahalle kun hänen edellinen pätkätyö ei vielä kerryttänyt ansiosidonnaiseen oikeitettuja työpäiviä. Ja voin kokemuksesta sanoa että se aika elämästä oli todellista kulutus juhlaa. Ja tämän päätteeksi asunto piti myydä halvemmalla kuin mitä oli sitä asuntovelkaa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaisesta menee aina veroa vähintään 20 prosenttia eikä pankki myönnä lainaa jos hakija on työtön. Tästä asiasta on ihan omakohtaista kokemusta koska olin kevään ja kesän, puoli vuotta juuri samassa tilanteessa kuin AP. Pakolliset laskut oli joka kuukausi 1300€/kk ja nettotulot vain sen 1100€/kk. Vaimo jäi samaan aikaan työttömäksi ja peruspäivärahalle kun hänen edellinen pätkätyö ei vielä kerryttänyt ansiosidonnaiseen oikeitettuja työpäiviä. Ja voin kokemuksesta sanoa että se aika elämästä oli todellista kulutus juhlaa. Ja tämän päätteeksi asunto piti myydä halvemmalla kuin mitä oli sitä asuntovelkaa jäljellä.
Höpö höpö. Ansiosidonnaiseen saa muutosverokortin joka voi olla jopa 0%. Ottakaa asioista selvää ennen kuin meuhkaatte
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy seksiä tai ota joku mies joka maksaa puolet. Älä ole nirso.
No eihän hyvinvointiyhteiskunta voi toimia niin, että ihmisen pitää myydä P3RS3TTÄ elääkseen!?
Myy se asunto. Ei veronmaksajila voi omia asuntolainojaan maksattaa.
Tosi outo ajatus, koska veronmaksajat maksavat koko ajan sijoittajien lainoja asumistuen muodossa.
Asunon myynti on viimesijainen ratkaisu. Lainan lyhennysjousto auttaa, jos omassa pankissa on mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei oikeastaan ole koskaan rahaa ollutkaan. Olen moniongelmainen pitkäaikaistyötön ja tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki. Joudun pakosta mm. asumaan vihaamani vanhan, sairaan ja vihaisen vanhempani luona ja olemaan tämän kotiorja. Tämä on tuhonnut itseni jo kauan sitten, mutta muuta vaihtoehtoa ei ole. Olen siis jo keski-ikäinen ja autisminkirjolla ja kärsin mielenterveysongelmista.
Miksi et muuta omaan asuntoon? Siihen saat muita tukia päälle.
Koska se on sama kuin sanoisi kymlenvuot7aalle, että hommaa itsellesi asunto ja muuta sinne.
Silti toivon, että hän hakisi ja saisi henkistä ja konkreettista apua muuttoon, koska sitten on vielä pahempi, kun vanhempi kuolee, jos ei ole itsenäistynyt. Ja lisäksi mielenterveys lähtee paranemaan, kun saa etäisyyttä vanhempaan. Toisaalta, jos jää yksinäisyyteen, sekin romuttaa terveyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen luototus saattaa soveltua tilanteeseesi.
Sosiaalinen luototus edellyttää maksukykyä.
Jos on yksi asuntolaina, kuolleena syntynyt ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja ne joilla EI vielä ole tämä tilanne päällä. Ottakaa opiksi ja SIJOITTAKAA jokaisesta palkastanne osa JUURI näiden tilanteiden varalle.
Joo, sijoittakaa tosiaan! Itse sijoitin "löysät" ja nyt olen tappiolla 146 euroa. Tuo sijoittaminen on asia millä köyhää kustaan silmään, et rikkaat saa varoja! Heiti jos nousee niin jää tappiolle myyn pois. Paremmin tienaa veikkaamallakin Hemmetti.
Täyttä paskaa.
Itse olen tänäkin vuonna saanut salkulleni arvonnousua kymmeniä tuhansia, ja osinkojakin 5 numeroisen summan (-verot osingoista). Ja MITEN muka sijoittamisella "köyhää" kustaisiin silmään. Miten se muka "rikkaille" toimii mutta "köyhille" ei? Veikkaamalla tuoton odotusarvo on negatiivinen (on -summapeliä), sijoittamisen positiivinen (+summapeliä).
Uskon että saat töitä, keväällä viimeistään. Oot kuitenkin ollut työelämässä, etkä ole liian nuori tai vanha. Miten aattelit kulkea esim. 100 kilsan työmatkan ? Siitäkin tulee kustannuksia. Vai vuokraatko asunnon työskentelypaikkakunnalta ?
Kannattaako jo nyt selvittää verottajalta, miten vuokratuloa verotetaan. Jos siis otat alivuokralaisen.