Muita, joilla RAHAT ON OIKEASTI LOPPU(massa) ?
Jouduin lokakuussa työttömäksi. Takana 15 vuotta katkeamatonta (matalapalkkaista) työuraa. Mutta ura kuitenkin ja olen saanut halvan omistusasunnon hankittua kymmenen vuoden työn tekemisen ja sen turvin onnistuneen säästämisen myötä. Kaikki mitä omistan on tämä omistusasunto, tai noh, osa siitä, velkaa vielä maksettavaa 15t€. Laina- ja asumismenot, puhelinlasku, sähkö, vakuutukset yms. 880€/kk.
Ansiosidonnaisen määrä on nyt nettona 1100€/kk. Elän ja syön ihan ok. Porrastus astuu voimaan piakkoin ja laskin, että nyt alkaa meikäläistä heikottamaan, jos en saa mitään työtä - ja se jos mikä heikottaa. 100km säteeltä olen hakenut kymmeniä työpaikkoja (viimeksi tänään olen tehnyt 3 hyvin kohdennettua työhakemusta) vähän kaikkialta, mihin saattaisi rahkeet riittää. Kai sekin lohduttaa, että haastatteluihin olen sentään päässyt muutaman kerran. Mutta ymmärrettävästi paikan saa se, jolla on kokemusta alasta ennestään.
Laita asunto myyntiin, ne sanoo. Mielestäni se ei ole järkevää, koska jos ylipäätään kävisi niin tuuri, että joku haluaisi asuntoni, joutuisin vuokralle (minne? kun ei sitä työtäkään ole minkä perästä lähteä), ja pelkkä vuokra on monessa paikkaa enemmän kuin mitä minulla kaikki menot on. Niimpä joutuisin turvautumaan yhteiskunnan muihin tukiin (mikä on tragikoomista - en saa sitä omistusasunnon takia, mutta toisen omistamiin seiniin saisin mukisematta). Kukaan ei (ehkä onneksi?) halua vanhaa asuntoa muuttotappiokunnasta, joten voin nauttia edes osittain maksetuista seinistäni.
Totta puhuen.. Hirvittää, kun ei ole säästöjä, opiskelemaan ei ole varaa, töitä ei saa, mutta en minä porrastetullakaan ansiosidonnaisella pärjää. Eikä ole puolisoakaan, joka hinkuisi maksaa menojani. Eikä menoja, joita voisi karsia. Ei edes Netflixiä. Myytävääkään ei ole, kun ei mitään omista. Lähin leipäjonokin on 40km päässä nykyään. Mutta mitä sekään hyödyttää, kun tulot ei riitä enää edes niihin pakollisiin. Katkaisenkö sähköt, vakuutuksen? Sieltä saisin nipistettyä 150e kuussa.
Kommentit (43)
Mulla jää tosi vähän käyttörahaa kuukaudessa, tässäkin kuussa vaan 350 ruokiin, bensaan yms. Tulot ovat tippuneet niin paljon, kulut olleet suunnilleen samat jo monta vuotta mutta rahaa tulee vähemmän.
Vuokralla asun ja autosta on lainaa, luottokortilla harmillisesti koko ajan kaikki luotto käytetty, en ole onnistunut lyhentämään kuin pakollisen minimin.
Joten kuten, kuukausi kerrallaan pärjäilen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota alivuokralainen?
Alivuokralainen voisikin olla hyvä idea.. Täytyypä tutkia hieman, miten homma toimii. Joudunko maksamaan veroja? Meneekö hyöty siinä, vai saisiko alivuokralaisen maksamalla nimellisellä korvauksella voita leivän päälle.
ap
Jos asut jollakin matkailupaikkakunnalla, niin joku couchsurfing voisi myös toimia. Matkailijat ei maksaisi yöpymisestä puhdasta rahaa, mutta ehkä saisi "voita leivän päälle". Itse ainakin olen vienyt majoittajille jotain pientä tuliaisiksi, vähintään suklaarasian tai jotain. Toki vaatii majoittajaltakin sitten esim. pyykkäämistä ja joustoa. Eikä tämäkään ratkaise akuuttia rahapulaa.
Viimeiset 68 vuotta rahat loppu. Mikä on ihme&kumma vaikka olen kulkenut töissä viimeiset 59 vuotta ja hallitus toisensa jälkeen on poistanut hikipäin köyhyyttä koko sen ajan. Ei ole ilmeisesti sattunut kohdalle... Paitsi kerran, elokuussa 1973, jäi tilistä 14, 80 mk yli. Tuhlasin, häpeäkseni, sen kaiken Rommiviina- eli solmurommiviinapulloon. Kaduttaa :(