Ei hitto soikoon, että minä kyllä ihmettelen noita varattomina kuolleita ikäihmisiä
Siis jotka on kuitenkin ihan työelämän läpikäyneitä. Kuollessaan ei meinaa varat riittää edes hautaan saattamiseen ja omaiset joutuu kattamaan kuluja omasta lompakostaan. Ainakin kolme tällaista tapausta on tullut itselleni tietoon suht lyhyen ajan sisään. Itse olen aina ollut alle keskituloinen ja maksoin osakekaksion velattomaksi ennen viittäkymmentä ikävuotta. Myöskin vanhemmillani on varsin huomattava varallisuus, vaikka molemmat loivat työuransa ihan tavisduuneissa.
Kommentit (79)
Pitäisi olla ulvomatta toisten asioita. On sitten rahaa tai ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ihmettele yhtään. Yleensä ne ihmisen viimeiset elinvuodet ovat ne kalleimmat, lääkkeitä on enemmän kun sormia ja varpaita yhteensä, tarvitaan hoivapalveluita kotiin, ruoka tuodaan kotiin, joutuu palkkaamaan siivoojan, asiointiin joutuu käyttämään taksia jne, jne. Menot ylittävät tulot moninkertaisesti ja jos jotain puskuria on säästänyt, se kuluu ihan parissa vuodessa. Et ymmärrä vielä mikä kohtalosi on.
Lääkkeillä on katto vuodessa, ei sinne LOPUTTOMASTI mene. Siinä vaiheessa kun tarvitaan jatkuvaa hoivapalvelua kotiin alkaa olla kunnallisen hoivakodin vuoro joka maksaa 85% eläkkeestä joten ei sinnekään kaikki säästöt mene. Säästöihin ei kosketa siis, vain eläke.
Et siis ymmärrä tai tiedä tästä asiasta yhtään mitään. Hoidin vanhempieni asioita heidän viimeiset vuotensa ja rahaa upposi ihan oikeasti paljon enemmän kuin heillä oli tuloja. Myös sähkölasku, vesilasku, kiinteistöverot, puhelinlasku ja muut kulut pitää maksaa. Tiedätkö miten vaikeaa on päästä hoivakotiin, ei kunta halua maksaa, ihminen pidetään kotona viel siinä vaiheessa kun ei itse pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä rahoja tarvitse säästää omiin hautajaisiin... jos loppuu, niin loppuu! Eiköhän ne hautajaiset silti järjesty.
Sossu maksaa, siis veronmaksajat. Senkin.
Voi kauheeta. Aloite nyt vaan pystyyn että monttuun heitetään tai suoraan uuniin ettei tule kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taukıt! Ei se yksityisen hoitkodin 4000-6000€/kk tarkoita sitä summaa, joka jää hoidokille maksettavaksi. Se itse maksettava summa on noin 1500-2500€/kk.
Ei se 2000€/kk niin älytön sitten ole. Onhan se paljon rahaa, mutta moni perheellinen maksaa vuokrakämpästäänkin esim. 1400€ vuokraa, ja hoitokodissa saa sentään palvelua. Perheellisenä itse on se palvelija.
Yritä ymmärtää, ettei tuohon summaan kuulu mitkään palvelut vaan pelkkä katto pään päällä. Kaikesta palvelusta maksetaan erikseen ihan pyykinpesusta lähtien.
Eli yksityinen palvelija tulee halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ihmettele yhtään. Yleensä ne ihmisen viimeiset elinvuodet ovat ne kalleimmat, lääkkeitä on enemmän kun sormia ja varpaita yhteensä, tarvitaan hoivapalveluita kotiin, ruoka tuodaan kotiin, joutuu palkkaamaan siivoojan, asiointiin joutuu käyttämään taksia jne, jne. Menot ylittävät tulot moninkertaisesti ja jos jotain puskuria on säästänyt, se kuluu ihan parissa vuodessa. Et ymmärrä vielä mikä kohtalosi on.
Lääkkeillä on katto vuodessa, ei sinne LOPUTTOMASTI mene. Siinä vaiheessa kun tarvitaan jatkuvaa hoivapalvelua kotiin alkaa olla kunnallisen hoivakodin vuoro joka maksaa 85% eläkkeestä joten ei sinnekään kaikki säästöt mene. Säästöihin ei kosketa siis, vain eläke.
Et siis ymmärrä tai tiedä tästä asiasta yhtään mitään. Hoidin vanhempieni asioita heidän viimeiset
Kyllä se ymmärtää koska samalla tavalla meni mun äidillä. Oli kunnallisessa hoivakodissa. Säästöihin ei koskettu mitkä tuli asunnon myynnistä jonka edunvalvoja myi.
Toiset pääsee kunnalliseen hoivakotiin mutta kaikki ei. Kunta myös vaikuttaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis ymmärrä tai tiedä tästä asiasta yhtään mitään. Hoidin vanhempieni asioita heidän viimeiset vuotensa ja rahaa upposi ihan oikeasti paljon enemmän kuin heillä oli tuloja. Myös sähkölasku, vesilasku, kiinteistöverot, puhelinlasku ja muut kulut pitää maksaa. Tiedätkö miten vaikeaa on päästä hoivakotiin, ei kunta halua maksaa, ihminen pidetään kotona viel siinä vaiheessa kun ei itse pärjää.
Itsellä on sähkö 30€/kk, vesi 15€/kk, ei kiinteistöveroa, puhelin 20€/kk. Yhteensä 65€/kk noista.
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen hoitokoti vie rahat. Niillä on ihan lupa siihen.
Eläkkeet ja muut tulot, mutta ei omaisuutta.
Maksaa pimeästi jollekin hyvälle tyypille puhtaana käteen hyvästä palvelusta. Pitäköön hoitokodit moninkertaiset maksunsa ihan keskenään.
Kylllä olet sitten mahtava tyyppi.
Esim, joillakin on lapset jotka hyväksikäyttävät vanhempiaaan ja ottavat heidän rahansa.Vanhuksillakin on päihde ongelmia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taukıt! Ei se yksityisen hoitkodin 4000-6000€/kk tarkoita sitä summaa, joka jää hoidokille maksettavaksi. Se itse maksettava summa on noin 1500-2500€/kk.
Ei se 2000€/kk niin älytön sitten ole. Onhan se paljon rahaa, mutta moni perheellinen maksaa vuokrakämpästäänkin esim. 1400€ vuokraa, ja hoitokodissa saa sentään palvelua. Perheellisenä itse on se palvelija.
Yritä ymmärtää, ettei tuohon summaan kuulu mitkään palvelut vaan pelkkä katto pään päällä. Kaikesta palvelusta maksetaan erikseen ihan pyykinpesusta lähtien.
Ei taida tulla sillä ympärivuorokautiseen hoitoon tarvitaan useampi hoitaja joiden palkkakustannukset sinä maksat lomakorvauksineen.
Kaikilla on sellainen etu, että kun kuolee, niin velkoja ei sen jälkeen tarvitse tähän maailmaan maksaa.
Hajotkaa siihen velkojat. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida tulla sillä ympärivuorokautiseen hoitoon tarvitaan useampi hoitaja joiden palkka
Jos tarvitsen ympärivuorokautista hoitoa, niin harkitsen vakavasti, onko järkeä elää. Eri asia, jos se olisi väliaikaista, mutta jos se on kuoleman venyttämistä vuodella, niin en tiedä. Ei järkeä antaa 5000€/kk siitä hyvästä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On valtava määrä lääkkeitä, joista ei saa senttiäkään kela-korvauksia. Nyt poistunut paljon mm. kortisoni- ja astmalääkkeitä, jotka pitää maksaa täysin itse vaikka olisi ennen niihin saanut täyden korvauksen. Nämä eivät myöskään kerrytä lääkekulujen maksukattoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida tulla sillä ympärivuorokauti
Eli sinä määrittelit juuri henkesi hinnan, joka on 5000€?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä määrittelit juuri henkesi hinnan, joka on 5000€?
Nope. 5000€/kk muiden armoilla, kunnes kuolen joka tapauksessa. Koita sisäistää.
Vierailija kirjoitti:
Ei omaisten tarvitse maksaa varattoman hautajaisia.
Ei nyt, mutta voivat muuttaa vaikka jo ensi vuonna tätäkin asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omaisten tarvitse maksaa varattoman hautajaisia.
Ei nyt, mutta voivat muuttaa vaikka jo ensi vuonna tätäkin asiaa.
Vainaja herätetään väkisin henkiin maksamaan kulunsa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen hoitokoti vie rahat. Niillä on ihan lupa siihen.
No tätä aina sanotaan, mutta jos eläke on nettona sanotaan nyt vaikkapa 1400€/kk, niin kyllä sillä kattaa yksityisen hoitkodinkin kustannukset.
Ap
Hoitokodin kustannukset ovat 4000-5000€/kk.
1400e netosta jää omalle tilille 210e, loput menee hoitokotiin. Siinähän säästelet...
Ei perus perintö riitä. Livahtaa satoja tuhansia vuodessa. Kunnan maksusitoumuksella ei mene kuin satoja euroja ja nekin on yksityisiä. Typerää edes haaveilla laittaa vähiä rahoja tuollaisiin. Pitää olla miljonääri.