Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei hitto soikoon, että minä kyllä ihmettelen noita varattomina kuolleita ikäihmisiä

Vierailija
20.11.2025 |

Siis jotka on kuitenkin ihan työelämän läpikäyneitä. Kuollessaan ei meinaa varat riittää edes hautaan saattamiseen ja omaiset joutuu kattamaan kuluja omasta lompakostaan. Ainakin kolme tällaista tapausta on tullut itselleni tietoon suht lyhyen ajan sisään. Itse olen aina ollut alle keskituloinen ja maksoin osakekaksion velattomaksi ennen viittäkymmentä ikävuotta. Myöskin vanhemmillani on varsin huomattava varallisuus, vaikka molemmat loivat työuransa ihan tavisduuneissa.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hei, se raha ei katoa, on jonkun toisen taskussa. Onko porukka koskana laskenut, paljonko luottojen/lainojen hoitokuluihin ja lyhennyksiin on mennyt elämäsi aikana?

Älkää ottako mitään velkaa paitsi asunto. Säästyneet rahat kustannustehokkaaseen rahasto säästämiseen/arvopapereihin.

Kituuttakaa koko elämä niin jää perintöä.  Mitä sitä stressaamaan millään lomien varauksella tms 

Vierailija
82/91 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaan et saa mitään mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityinen hoitokoti vie rahat. Niillä on ihan lupa siihen.

No tätä aina sanotaan, mutta jos eläke on nettona sanotaan nyt vaikkapa 1400€/kk, niin kyllä sillä kattaa yksityisen hoitkodinkin kustannukset.

Ap

Yksityisen hoivakodin maksu halvimmillaan on n 3000 e/kk ja kalleimmillaan 5000 e. Toiki kunnat ostavat heiltä palveluja, joiden piiriin pääsee vasta puolikuolleena. Silloin hinta määräytyy eläkkeen mukaan, vain n 160 e jätetään käyttörahaksi. T. Kolmen hoivakodin asukkaan läheinen ja hoitaja itsekin.😬

Vierailija
84/91 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ihmettele yhtään. Yleensä ne ihmisen viimeiset elinvuodet ovat ne kalleimmat, lääkkeitä on enemmän kun sormia ja varpaita yhteensä, tarvitaan hoivapalveluita kotiin, ruoka tuodaan kotiin, joutuu palkkaamaan siivoojan, asiointiin joutuu käyttämään taksia jne, jne. Menot ylittävät tulot moninkertaisesti ja jos jotain puskuria on säästänyt, se kuluu ihan parissa vuodessa. Et ymmärrä vielä mikä kohtalosi on.

Lääkkeillä on katto vuodessa, ei sinne LOPUTTOMASTI mene. Siinä vaiheessa kun tarvitaan jatkuvaa hoivapalvelua kotiin alkaa olla kunnallisen hoivakodin vuoro joka maksaa 85% eläkkeestä joten ei sinnekään kaikki säästöt mene. Säästöihin ei kosketa siis, vain eläke.

Vain reseptilääkkeitä tuo koskee.

Vierailija
85/91 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumis ei rahaa tarvitse joten monttuun vaan vaikka yhteiskunnan varoin, minut voi heittää vaikka virranvietäväksi kun täältä elämästä erkanen.

Vierailija
86/91 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taukıt! Ei se yksityisen hoitkodin 4000-6000€/kk tarkoita sitä summaa, joka jää hoidokille maksettavaksi. Se itse maksettava summa on noin 1500-2500€/kk.

Ei se 2000€/kk niin älytön sitten ole. Onhan se paljon rahaa, mutta moni perheellinen maksaa vuokrakämpästäänkin esim. 1400€ vuokraa, ja hoitokodissa saa sentään palvelua. Perheellisenä itse on se palvelija.

Kyllä hoidokki maksaa itse kaiken, usein vähintään 5000 euroa/kk  jos menee yksityiseen hoitokotiin yksityisasiakkaana. Jos on oikeutettu kuntonsa vuoksi ympärivuorokautiseen hoitoon sen tarjoaa kunta tai hyvinvointialue  jolloin kunta/ha veloittaa 85% eläkkeestä. Näitä paikkoja ei riitä kaikille tarvitsijoille jolloin kunta/ha ostaa palvelun yksityiseltä ja hoidokki maksaa saman kuin

Kukaan ei hoida ketään 24/7 paitai omaishoitaja.😅

Vierailija
87/91 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato mua ei tartte haudata. Mut voi lahjoittaa tieteellisiin tutkimuksiin. Kuoleman jälkeen en rahoja tartte. Painakoot nuo muut duunia maksaakseen sitten kulut mitä tulee. Mä makselen nyt mitä tarvii.

Vierailija
88/91 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei ole lapsia, niin rahat ja omaisuus kannattaa käyttää parempaan elämään. Viimeisinä vuosina voi heittäytyä yhteiskunnan tukiverkkoihin, jos rahat loppuvat liian aikaisin.

Vierailija
89/91 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taukıt! Ei se yksityisen hoitkodin 4000-6000€/kk tarkoita sitä summaa, joka jää hoidokille maksettavaksi. Se itse maksettava summa on noin 1500-2500€/kk.

Ei se 2000€/kk niin älytön sitten ole. Onhan se paljon rahaa, mutta moni perheellinen maksaa vuokrakämpästäänkin esim. 1400€ vuokraa, ja hoitokodissa saa sentään palvelua. Perheellisenä itse on se palvelija.

Yritä ymmärtää, ettei tuohon summaan kuulu mitkään palvelut vaan pelkkä katto pään päällä. Kaikesta palvelusta maksetaan erikseen ihan pyykinpesusta lähtien.

Eli yksityinen palvelija tulee halvemmaksi.

Aika kalliiksi tulee palkata kotiin hoitaja 3 vuorossa, ja löytää heille luotettavt tarvittaessa kutsuttavat sairas/ vuosiloma sijaiset nollasopparilla. Toimivaan hoitorinkiin tarvitaan 6-7 hoitajaa.

Mikään ei takaa, että saat rahallakaan hyvää hoitoa. Hoitaja on yksin työvuorossa, ja hoidettava täysin tämän armoilla. 

Vierailija
90/91 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tätä aina sanotaan, mutta jos eläke on nettona sanotaan nyt vaikkapa 1400€/kk, niin kyllä sillä kattaa yksityisen hoitkodinkin kustannukset.

Ap

Yksityisen hoitokodin kustannukset on yleensä noin neljä kertaa tuon verran!

Vierailija
91/91 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kata. Yksityinen laskuttaa TODELLISTEN kulujen mukaan. Jos vanhus hakee hoivapaikkaa julkisen jonon ulkopuolelta ilman julkisen puolen väliin tulemista, hän maksaa tulojen ja varallisuuden mukaan. Pääomatulot huomioidaan. Ja me kaikki tiedetään että tulevaisuudessa julkiselle ei enää pääse ennenkuin täysin vuodehoitoisena jolloin yksityinen puoli jää ainoaksi vaihtoehdoksi.