Ei hitto soikoon, että minä kyllä ihmettelen noita varattomina kuolleita ikäihmisiä
Siis jotka on kuitenkin ihan työelämän läpikäyneitä. Kuollessaan ei meinaa varat riittää edes hautaan saattamiseen ja omaiset joutuu kattamaan kuluja omasta lompakostaan. Ainakin kolme tällaista tapausta on tullut itselleni tietoon suht lyhyen ajan sisään. Itse olen aina ollut alle keskituloinen ja maksoin osakekaksion velattomaksi ennen viittäkymmentä ikävuotta. Myöskin vanhemmillani on varsin huomattava varallisuus, vaikka molemmat loivat työuransa ihan tavisduuneissa.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Minä en ihmettele yhtään. Yleensä ne ihmisen viimeiset elinvuodet ovat ne kalleimmat, lääkkeitä on enemmän kun sormia ja varpaita yhteensä, tarvitaan hoivapalveluita kotiin, ruoka tuodaan kotiin, joutuu palkkaamaan siivoojan, asiointiin joutuu käyttämään taksia jne, jne. Menot ylittävät tulot moninkertaisesti ja jos jotain puskuria on säästänyt, se kuluu ihan parissa vuodessa. Et ymmärrä vielä mikä kohtalosi on.
Lääkkeillä on katto vuodessa, ei sinne LOPUTTOMASTI mene. Siinä vaiheessa kun tarvitaan jatkuvaa hoivapalvelua kotiin alkaa olla kunnallisen hoivakodin vuoro joka maksaa 85% eläkkeestä joten ei sinnekään kaikki säästöt mene. Säästöihin ei kosketa siis, vain eläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen hoitokoti vie rahat. Niillä on ihan lupa siihen.
Tämä. Ihan törkeän kallista asua hoitokodissa.
Toisaalta aika harva hoitokodissa asuva maksaa asumisensa kokonaan itse. Julkisen kautta tullut asukas maksaa maks. 85% tuloistaan.
Monet ulvoo siitä, kun rikkaat jättää lapsilleen isot perinnöt, mutta kyllähän sitä itselle pitää saada kaikki mitä vanhemmista irtoaa.
Sama paljonko sitä fyrkkaa oli niin toivoisi, että jokainen käyttää hyvään elämään jokaisen lantin. Jos nyt sen verran jää, että hautajaiskulut kustantaa, niin silloin meni elämä ihan nappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen hoitokoti vie rahat. Niillä on ihan lupa siihen.
No tätä aina sanotaan, mutta jos eläke on nettona sanotaan nyt vaikkapa 1400€/kk, niin kyllä sillä kattaa yksityisen hoitkodinkin kustannukset.
Ap
Itsemaksavana ympärivuorokautinen hoivakoti maksaa luokkaa 4000 - 6000 e/kk.
Ja siellä on joku 0,08 hoitajaa per asukas, vanhukset makaa yön lattialla jos kaatuvat. Hoitomaksut menee omistajien ja osakkaiden kukkaroihin. Mut hei, markkinamekanismit pelittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ihmettele yhtään. Yleensä ne ihmisen viimeiset elinvuodet ovat ne kalleimmat, lääkkeitä on enemmän kun sormia ja varpaita yhteensä, tarvitaan hoivapalveluita kotiin, ruoka tuodaan kotiin, joutuu palkkaamaan siivoojan, asiointiin joutuu käyttämään taksia jne, jne. Menot ylittävät tulot moninkertaisesti ja jos jotain puskuria on säästänyt, se kuluu ihan parissa vuodessa. Et ymmärrä vielä mikä kohtalosi on.
Lääkkeillä on katto vuodessa, ei sinne LOPUTTOMASTI mene. Siinä vaiheessa kun tarvitaan jatkuvaa hoivapalvelua kotiin alkaa olla kunnallisen hoivakodin vuoro joka maksaa 85% eläkkeestä joten ei sinnekään kaikki säästöt mene. Säästöihin ei kosketa siis, vain eläke.
Yksityiseen menee sitten säästötkin. Ja lastenkin rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ikinä löytänyt puolisoa enkä saanut lapsia, joten mitäpä varten sitä varallisuutta keräisin? Ei huvita yhtään valtiolle kerätä perintöpottia.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Minä vaan syön ja kakkaan, muut hoitaa loput. Ihminen taantuu vanhemmiten takaisin vauvaksi. 🤣🤣🤣🤣🤣
On paljon hyvää mitä jäljelle jäänelle rahalleen voi tehdä, käyttää hyväntekeväisyyteen.
Ilman rintaperillisiä olevan omistusasunnossa asuvan (tai muutoin sellaisen omistavan) kannattaa myydä asunto hyvissä ajoin, muuttaa vuokralle ja käyttää nekin rahat elämästä nauttimiseen.
Vierailija kirjoitti:
On paljon hyvää mitä jäljelle jäänelle rahalleen voi tehdä, käyttää hyväntekeväisyyteen.
Tuskin sinus siitä kiitetään, etkä koskaan tule tietämään kenen taskuun sekin hyäntekeväisyys menee.
Aika moni ikäihminen ei ole ollut koskaan palkkatöissä vieraalla, vaan on pitänyt sitä omaa tilaa, lehmiä, maanviljelystä ja metsätöitä tehden, ison lapsikatraan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ikinä löytänyt puolisoa enkä saanut lapsia, joten mitäpä varten sitä varallisuutta keräisin? Ei huvita yhtään valtiolle kerätä perintöpottia.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Minä vaan syön ja kakkaan, muut hoitaa loput. Ihminen taantuu vanhemmiten takaisin vauvaksi. 🤣🤣🤣🤣🤣
Vaippoihin synnytään, vaipoissa kuollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityiseen menee sitten säästötkin. Ja lastenkin rahoja.
Yksityiseen menee vain rikkaat. Ei sinne kansaneläkemummo mene
Vierailija kirjoitti:
Ei omaisten tarvitse maksaa varattoman hautajaisia.
Varmaan pitää ainakin osittain maksaa jos haudataan sukuhautaan? Ja aika moni varmaan haluaa järjestää muistotilaisuuden ym. vaikka ei vainajalta itseltä olisikaan jäänyt rahaa.
Elä sie tule ap viisikymppisenä rahatilanteestasi aukomaan, vaan siinä kahdeksankymppisenä kuolinvuoteella tasamaan kuinka paljon on jäänyt lääkekuluista yms elämältä käteen.
Vierailija kirjoitti:
Ilman rintaperillisiä olevan omistusasunnossa asuvan (tai muutoin sellaisen omistavan) kannattaa myydä asunto hyvissä ajoin, muuttaa vuokralle ja käyttää nekin rahat elämästä nauttimiseen.
Just tietämäni eläkeläismummon asunto menee alta kun myytiin. Lähde siinä vanhoilla päivillä uutta etsimään, pakkaamaan ja muuttamaan. Voi olla huonossa kunnossakin eikä omaisia apuna.
Yksi vaihtoehto on ostaa kallein mahdollinen auto, jonka omilla säästöillä saa juuri ennen kuin alkaa olla hoitokodin tarpeessa. Sitten ajaa 200 km/h kallioseinää päin sillä autolla. Ei tule tarvetta hoitokodille, eikä jää turhia rahoja kuleksimaan.
Taukıt! Ei se yksityisen hoitkodin 4000-6000€/kk tarkoita sitä summaa, joka jää hoidokille maksettavaksi. Se itse maksettava summa on noin 1500-2500€/kk.
Ohis, eikö meidän lasten pitäisi oppia itsenäiseksi, eikä odottaa tai toivoa, että vanhempamme jättäisivät meille perintöä. - Vaikka näin saniessani kuulen jobkorvissani, että hyvähän se on näin sanoa kun oon varmaan persaukisten lapsi ja kateellinen muiden perinnöistä...