Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työterveydessä sanottiin että pitkä sairasloma voi käynnistää työpaikalla ajojahdin

Vierailija
20.11.2025 |

Mitä ihmettä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama syy kun se miksi nuoria naisia ei kannata palkata. Heti kun nuori nainen kirjoittaa toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen nainen hankkiutuu raskaaksi ja tekee muutaman lapsen sopivalla aikaväleillä niin pystyy olemaan pois töistä seuraavan vuosikymmenen. Ihmisiä ei palkata olemaan pois töistä vaan ihmiset palkataan tekemään töitä

Oletko huomannut kuinka moni isä on nykyään lasten takia pois töistä?

Nämä pitäisi korvata kelan sairaspäivärahalla eikä työnantajan maksamalla saikulla.

Näin se menee esim. Saksassa.

Et keksi mitään muuta syytä kuin lasten sairastuminen miksi isä olisi kotona lasten kanssa?

Vierailija
22/37 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kolme kuukautta sairauslomalla eikä tullut mitään ajojahtia. 

Minulla jäi hiukan mysteeriksi mitä tämä ajojahti oikein edes tarkoittaa.

Aloitetaan työntekijän savustus pois työpaikalta. 

No minua ei onneksi alettu savustaa, kun olen tehokkaimpia työntekijöitä. Pomot olivat todella tyytyväisiä, kun tuli takaisin töihin kolmen kuukauden jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kolme kuukautta sairauslomalla eikä tullut mitään ajojahtia. 

Minulla jäi hiukan mysteeriksi mitä tämä ajojahti oikein edes tarkoittaa.

Aloitetaan työntekijän savustus pois työpaikalta. 

En näe mitä eroa se toisi nykytilanteeseen verrattuna, koska työpaikan ilmapiiri on joka tapauksessa todella huono.

Vierailija
24/37 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama syy kun se miksi nuoria naisia ei kannata palkata. Heti kun nuori nainen kirjoittaa toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen nainen hankkiutuu raskaaksi ja tekee muutaman lapsen sopivalla aikaväleillä niin pystyy olemaan pois töistä seuraavan vuosikymmenen. Ihmisiä ei palkata olemaan pois töistä vaan ihmiset palkataan tekemään töitä

Nämä pitäisi korvata kelan sairaspäivärahalla eikä työnantajan maksamalla saikulla.

Et keksi mitään muuta syytä kuin lasten sairastuminen miksi isä olisi kotona lasten kanssa?

Samapa tuo, mutta työnantajan ei silti pitäisi maksaa mitään lapsien takia tekemättä jääneestä työstä.

Vierailija
25/37 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tekee sitä naapurustossakin. Voi vain kuvitella mikä tilanne on työpaikalla. Stalkkaaminen alkaa heti, kun joku poikkeaa joukosta. Ei saa poiketa!

Vierailija
26/37 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkärit ja työterveydessä toimivat lääkärit ovat lääkärikunnan pohjasakkaa. MOT

Tsemppiä ap:lle.

Vierailija
27/37 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu ihan työntekijän maineesta työpaikalla. Jos on ahkera työntekijä, ei turhia saikuttele ja muutenkin tekee hommat asiallisesti, niin jos sattuu sairastumaan, niin työpaikalla ollaan hyvinkin ymmärtäväisiä, tuetaan töihinpaluuta ja toipumista. Sitten on taas nämä "Vähän nenä vuotaa/päätä särkee/nukuin huonosti, en pysty töihin"-tyypit, joilla saikkupäivät paukkuu, he eivät saakaan sitten ihan yhtälaista luottamusta ja ymmärrystä osakseen.

8 vuotta työterveydessä työskennelleenä voin sanoa että kyllä on löysää porukkaa osa näistä "tulevaisuuden toivoista". Nuorilla naisilla on varsinkin ongelmia, työuupumus iskee alle vuodessa, työnantaja ahdistaa jne jne. Ei sillä, kyllä siellä työnantajapuolella on myös aikamoista kyttääjät ja narisijaa. Mitä pienempi putiikki, sitä vähemmän on yleensä ymmärrystä työhyvinvointiin liittyvistä asioista.

Vierailija
28/37 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyslääkärit ja työterveydessä toimivat lääkärit ovat lääkärikunnan pohjasakkaa. MOT

Tsemppiä ap:lle.

Kiitos. Olin kuvitellut että työterveydessä halutaan hoitaa ihmiset työkuntoon, ei syyllistää heitä sairastumisesta.

Vierailija
29/37 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2010 luvulla oli paljon yt neuvotteluja. Jos oli ollut pitkällä sairaslomalla lähti ensin. Varsinkin jos sairaus ei ollut fyysinen.  Meidän töissä laskutetaan asiakasta. Sairaana et laskuttanut joten olit muita heikompi johdon silmissä.

Vierailija
30/37 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, jännä vaan, että syntyvyys on kuitenkin vain hieman yli yksi lasta naista kohden. Väitätkö, että naisten heikko työmarkkina-asema ja nuorten naisten syrjintä ovat pääasiallinen syy alhaiselle syntyvyydelle?

Vierailija
31/37 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa oudosti sanottu. Mä olin kerran lähes 10 vuotta sitten pois lähes puoli vuotta työuupumuksen / burnoutin takia. Ei käynnistynyt mitään ajojahteja, ja olen edelleen samassa työpaikassa ja työtehtävässä kuin ennen loppuunpalamista.

Joo 10 v sitten. Vähän eri tilanne nykyään työpaikoilla. Meno on kymmenessä vuodessa epäinhimillistynyt valtavasti ja pudotuspeli kiihtyy edelleen koko ajan. Uusin juttu on se, ettei pois potkituilla ole enää mitään turvaa eikä edes ihmisarvoa, kadulle vaan pakkaseen. Kauhea tapa kuolla.

Vierailija
32/37 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa oudosti sanottu. Mä olin kerran lähes 10 vuotta sitten pois lähes puoli vuotta työuupumuksen / burnoutin takia. Ei käynnistynyt mitään ajojahteja, ja olen edelleen samassa työpaikassa ja työtehtävässä kuin ennen loppuunpalamista.

Kymmenen vuotta sitten oli täysin erilaiset työmarkkinat. Tietenkin riippuu työpaikasta, mutta tottakai moni työnantaja ymmärtää... ainakin tiettyyn pisteeseen ja riippuen syystä.

Aika harva työntekijä on korvaamaton, ja varsinkin nyt kun on  työnantajien markkinat.

Vierailija
33/37 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko valtiolla ja kunnalla töissä, jotka kehuu ettei pitkät harmita työnantajaa ? 

Kyllä pienyrittäjä ymmärrettävästi harmittaa, kun joku saikuttaa pitkään ja hartaasti.

Vierailija
34/37 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko valtiolla ja kunnalla töissä, jotka kehuu ettei pitkät harmita työnantajaa ? 

Kyllä pienyrittäjä ymmärrettävästi harmittaa, kun joku saikuttaa pitkään ja hartaasti.

Pitäisikö sinusta sitten sairaana olla töissä? On aikamoinen riski työnantajalle, jos silloin sattuu jotain.

Vierailija
35/37 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole nykyaikaa. Sori mutta nykyajan nuoret naiset lähtevät jo koeajalla siksi, jos ei saa festareita varten vapaata kesällä. Yksi tuli meille töihin, olisi ollut töitä festarviikonloppu, niin lähti ovet paukkuen.

Toinen tuli töihin tammikuussa pari vuotta sitten ja suuttui kun ei saanut 4 viikon kesälomaa kesällä. Ei vuosilomia ehdi kertyä kuin noin viikko, jos aloittaa tammikuussa. Hän syytti esihenkilöä ikärasismista. Toki hänkin irtisanoutui, koska kukapa jää työpaikkaan, jossa ei saa 4 viikon kesälomaa.

Eräs nuori nainen jäi uupumuksen takia lomalle 6 viikon työskentelyn jälkeen. Hän itse kertoi syyn. Kun työnantaja oli tarjonnut mahdollisuutta pudottaa työaikaa 80%:iin, hän oli päättäväisesti sanonut, että ei käy, jos siitä ei saa täyttä palkkaa, koska hänellä on kallis vuokra. Näin hän itse kertoi työterveyskeskustelun jälkeen. Hänestä myös meillä oli ikävä ilmapiiri. Ehkä se johtui siitä, että kaikki kaikkosivat töihinsä kun hän tuli valittamaan ihan mistä tahansa. Ei jaksa kuunnella. Olen pahoillani, jos hän on väsynyt ja uupunut ja työ tuntuu vaikealta, mutta minä en halua olla se kuuntelija ja ymmärtäjä. Noille keskusteluille on sopivampi aika ja paikka, ja siinä näkyy se itsekkyys, että voi oksentaa oman pahan olonsa toisille työpaikalla, jolloin tietenkin kaikkia alkaa ketuttaa. Minä, minä, minä ja minun paha olo. Entäs me muut, jotka joudumme pyytämättä kuuntelemaan? Saako siitä jonkin lisäkorvauksen? Vai riittäisikö se, että tekee omat työnsä ja jaksaa tehdä vuodesta toiseen, kun ei ota kaikkea niin raskaasti. Sitä paitsi on paljon mukavampi aloittaa työpäivä, jos on positiivinen henki ja sanotaan huomenta. Tämä nuorehko nainen ei osannut edes huomenta toivottaa ja naama väärinpäin tuli joka aamu. Ja sitten hän syyttää työpaikkaa ikävästä ilmapiiristä. Peiliin katsomisen paikka.

Vierailija
36/37 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työntekijöiden irtisanomista helpotetaan merkittävästi."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011489979.html

Vierailija
37/37 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja maksaa 60 pv/sairaus.