Työterveydessä sanottiin että pitkä sairasloma voi käynnistää työpaikalla ajojahdin
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Kunpa käynnistäisikin! Meillä on kestosaikuttaja, joilla poissaolojen määrän voi mitata kuukausissa per työvuosi. Osa johtuu sairauksista ja osa on "stressilomaa" omaehtoisista syistä, jotka ovat aivan ilmeisiä. Tätä on jatkunut jo useiden vuosien ajan ja se muodostaa ongelman. Pekkasia ja lomia on kertynyt useita kuukausia. Työstä poissaolot jatkuvat hurjaa tahtia sekä saikun että pitämättömien lomien ja vapaiden vuoksi. Työkaverit joutuvat venymään ja tekemään tämän yhden saikuttajat työt.
Lopettakaa paikkailu. Johto ei tee mitään ellei asia vaikuta heihin.
Vierailija kirjoitti:
Sama syy kun se miksi nuoria naisia ei kannata palkata. Heti kun nuori nainen kirjoittaa toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen nainen hankkiutuu raskaaksi ja tekee muutaman lapsen sopivalla aikaväleillä niin pystyy olemaan pois töistä seuraavan vuosikymmenen. Ihmisiä ei palkata olemaan pois töistä vaan ihmiset palkataan tekemään töitä
Yksinhän kaikki naiset lapsia hankkivat.
Miehillä ei tietenkään ole mitään vaikutusta asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paikasta. Itse en uskalla kertoa, että sairastan syöpää. Se ei näy päälle päin. Puolison työpaikalla saisi heti kaiken avun ja vapaata reilusti.
Meillä on tarjolla palkatonta vapaata. Pomo sanoi suoraa, että ei hän voi maksattaa muilla työntekijöillä yhden poissaoloa. Sairauden turvana on Kela ja omat vakuutukset, ei työnantaja.
Minä sain yt-neuvotteluissa laittomasti potkut. Olin kuolemassa syöpään, joten en ottanut liittoon yhteyttä. Korvausten vuoksi olisi pitänyt ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain yt-neuvotteluissa laittomasti potkut. Olin kuolemassa syöpään, joten en ottanut liittoon yhteyttä. Korvausten vuoksi olisi pitänyt ottaa.
Voitko vielä laittaa asian vireille?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko valtiolla ja kunnalla töissä, jotka kehuu ettei pitkät harmita työnantajaa ?
Kyllä pienyrittäjä ymmärrettävästi harmittaa, kun joku saikuttaa pitkään ja hartaasti.
Tavallinen flunssakin kestää noin 2 viikkoa - se, että lääkäri kirjoittaa vain 3 päivää sairaslomaa, ei muuta tosiasioita.
Nyt, jos flunssaan sairastunut on 3 päivää sairaslomalla, ja on sen jälkeen seuraavan 11 päivän jakson aikana töissä (poislukien viikonloput), niin siinä sairas on sitten 9 päivää työpaikalla tartuttamassa muita --- ja sitten on moni muukin flunssan takia pois töistä.
Jostain käsittämättömästä syystä tämä on asia, mitä työnantajat eivät tunnu ymmärtävän.
Jos yksi sairaana töihin tulija sairastuttaa esim. 20 muuta ihmistä, niin vaikka jokainen näistä olisi vain sen 3 päivää pois töistä, niin firma menettää tuossa 20x3 = 60 työpäivää lisää, kun jos se yksi alunperin sairastunut olisi 14 vrk:n aikana tyypillisesti 10 päivää pois töistä (14 pv - 4 päivää viikonloput), niin menetettyjä työpäiviä olisi vain 10.
Virukset ikävä kyllä leviävät työpaikalla (ja missä tahansa muuallakin, missä sairas ihminen tartuttaa ympärillä olevia muita, vielä terveitä ihmisiä) varsin helposti.
Sitten jos sattuu saamaan tavallista ärhäkämmän viruksen, niin sen aiheuttama sairaus voikin kestää 2 kk sen flunssalle tyypillisen 2 viikon asemesta. Jostain syystä nuo ärhäkämmät virukset ovat ainakin tähän asti olleet selvästi harvinaisempia kuin tavallinen flunssavirus. Mutta onko mitään takeita siitä, että tilanne pysyisi tällaisena?
Eikös nuo ärhäkämmät virukset ole sellaisia, että joku vanhus, jolla on jo muutenkin heikentynyt immuunipuolustusjärjestelmä, niin saattaa vaikka kuolla tuollaisen ärhäkämmän viruksen aiheuttamaan sairauteen ?
Kenen etujen mukaista on painostaa vaikkapa flunssaa sairastava sairaana työpaikalle tartuttamaan muita työntekijöitä?
Vierailija kirjoitti:
Joo ja 2 viikonkin poissaolo on pitkä ainakin Helsingin kaupungilla eikä sitä katsota hyvällä.
Yhessä päiväkodissa on työntekijä joskus kuukausikaupalla saikulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kannattaa ottaa se pitkä. Totuus työpaikasta paljastuu. Vai työterveydestä.
En tahtonut uskoa korviani. Työterveydessä on aika erikoinen meno.
Sikäli ymmärrettävää, että työterveyshuolto on työnantajan puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kannattaa ottaa se pitkä. Totuus työpaikasta paljastuu. Vai työterveydestä.
En ymmärrä miten työnantaja hyötyy siitä, jos työkyvytön leimaa tunnit sisään, muttei päivän aikana työskentele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten työnantaja hyötyy siitä, jos työkyvytön leimaa tunnit sisään, muttei päivän aikana työskentele.
Missä työssä voi oikeasti olla koko päivän työskentelemättä, jos työpaikalle saapuu?
Meilläkin on firmassa jatkuvat yt:t päällä. Silti löytyy yksi nuori sarjasaikuttajanainen ja yksi nuori sarjahoitovapailla oleva nainen. Ihmettelen suorastaan, ettei heitä laiteta pihalle. Irtisanotut ovat olleet vanhempaa, mutta tunnollista väkeä. Toki näillä kokeneimmilla on isoin palkka, joten siitä sitten syntyy isoimmat säästöt, kun heitä irtisanotaan. Mutta luulisi nämä jatkuvat poissaolot ja niiden aiheuttamat kustannukset myös otettavan huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on firmassa jatkuvat yt:t päällä. Silti löytyy yksi nuori sarjasaikuttajanainen ja yksi nuori sarjahoitovapailla oleva nainen. Ihmettelen suorastaan, ettei heitä laiteta pihalle. Irtisanotut ovat olleet vanhempaa, mutta tunnollista väkeä. Toki näillä kokeneimmilla on isoin palkka, joten siitä sitten syntyy isoimmat säästöt, kun heitä irtisanotaan. Mutta luulisi nämä jatkuvat poissaolot ja niiden aiheuttamat kustannukset myös otettavan huomioon.
No kun nuo eivät ole asiallisia perusteita irtisanomiselle. Firma ei varmaan halua tapella niistä lakituvassa ja hävitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kolme kuukautta sairauslomalla eikä tullut mitään ajojahtia.
Minulla jäi hiukan mysteeriksi mitä tämä ajojahti oikein edes tarkoittaa.
Aloitetaan työntekijän savustus pois työpaikalta.
Olen eri mutta näinhän nimenomaan ei tapahtunut.
Mutta onhan sekin keino saada henkisellä väkivallalla eli savuatuksen uhalla ottamaan vähemmän sairaslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä työssä voi oikeasti olla koko päivän työskentelemättä, jos työpaikalle saapuu?
Kuka puhui työpaikalle saapumisesta?
Eletään sen verran epäinhimillisiä ja turvattomia aikoja, että en yhtään ihmettelisi, jos pitkät sairauslomat katsottaisiin syyksi antaa potkut tavallisille työntekijöille. Uusia, terveitä työntekijöitä on tulossa jonoksi asti eli ei ole työnantajalla mikään hinku pitää alvariinsa sairastelijoita pestissä. Nuivasti esihenkilöt suhtautuvat myös lyhyisiin 1-3 sairauspäiviin, vaikka olisi lääkärintodistus.
Riippuu työyhteisöstä.
Olin pari vuotta sitten työpaikassa, jossa kaiken mittaisista saikuista alkoi supattelu ja työntekijän tullessa takaisin töihin häntä kyräiltiin kulmakarvojen alta. Saatettiin jopa v1ttu1lla päin naamaa tai vaan kylmästi jättää huomioimatta. Lähdin tuolta lopulta koeajalla saatuani paremman työn, jossa ei kytätä ja kiusata ketään.
Korona-aikanakin tuolla oli kuulemma tehty lähityötä ja oireisenakin pomo painostanut tulemaan toimistolle
Ikävä kyllä Työterveys oli oikeassa. Meidän firmassa ollut nyt monena vuonna yytee neuvotteluja. Kyl nää sairasloma magneetit ja vaikeat ihmiset on saaneet lähteä.
Minua kohtaan käynnistyi ajojahti muista syistä työpaikalla, vaikka en ollutkaan saikulla juuri ikinä. Ulkopuolinen henkilö neuvoi minua, että kannattaisi hakea pitää saikkua, mutta velvollisuudentunnostani en halunnut olla pois töistä.
Näinkin voi käydä.
Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin siinä on statseja mun työpaikalta.
Vuodessa työpäiviä n140 -12h vuorot.
Työntekijää kohden sairaslomia keskimäärin 16vrk/ vuosi.
24% sairaslomista vietetään Ti-to.. 76% ovat pe ja maanantai päivinä.
15% pitää 80% sairaslomista.
Ikäyhteys 20-25v ja 60+ vuotiaat eniten sairaslomilla. Suurin sairasloma joukko 20-25v.
Ihan rehellisesti olen todella tyytyväinen että nämä on alkaneet saada kenkää Yyteissä. Niin läpinäkyvää tuo toimita on ollut
Nämä pitäisi korvata kelan sairaspäivärahalla eikä työnantajan maksamalla saikulla.
Näin se menee esim. Saksassa.
Äitiysloma tai isyysloma ei ole sama asia kuin sairaus.