Mikä teitä ahdistaa joulussa eniten?
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Miksi intersektionaalien pitää kieltää muilta Joulu ja Jeesuslapsi?
Saatananpalvoja Karl Marx vihasi kristinuskoa.
Ei enää ahdista, koska ollaan vedetty rajat. Vietetään joulu AINA oman perheen kesken. Ei mitään sukujouluja. Syödään niitä ruokia mistä tykätään ja eletään aatto ihan omassa tahdissa. Nukutaan pitkään, jos siltä tuntuu. Ja aikataulu menee sitten sen mukaan.
Jos viettäisin joulua lapsuudenkodissa, varmasti ahdistaisi. Siellä pitää olla kaikkien aamulla aikaisin puurolla. Ei puhettakaan, että saisi nukkua pitkään, vaikka miten väsyttäisi. Sitten aatto etenee tiukassa järjestyksessä ja äitini, isäni ja vanhin siskoni räjähtelevät vuorotellen, kun joku ei mene suunnitelmien mukaan. Oikeasti todella ahdistava tunnelma, kun osalla on pakkomielteitä siitä miten joulun tulee mennä.
Joulu on ihanaa aikaa eikä ahdistavaa mutta se on vähän harmittavaa kun tulee syötyä niin paljon. Herkkuja myös. Meillä on joulu lasten ehdoilla ja lasten juhlahan se onkin. Jeesuksen syntymäjuhla.
Mua ei ahdista itse joulussa oikeastaan mikään. Mukavia jouluja perheen kanssa ollut. Mua hiukan ärsyttää kaikki joulunajan mainokset telkkarista, joissa on aina onnellisia perheitä, isät/äidit/isovanhemmat/koira ja kaikki on niin herttaista ja puhtoista. Lahjoja lapsille, hyvää ruokaa kaikille, on joulukuusta, on kynttilää, ruokaa yllin kyllin.
Mä mietin aina tuolloin niitä yksinäisiä joulun viettäjiä, jotka tahtomattaan ovat yksin. Miten kurjalta tuollaiset mainokset saattavatkaan tuntua, kun eivät voi läheistensä kanssa joulua viettää.
Kyllä tässäkin keskustelussa huomaa ketkä on päässeet elämässä helpolla eikä ole joutunut kokemaan rankkoja asioita.
Seoletus että me lapsiperheenä alle kouluikäisten kans pakataan kimpsut ja kampsut ja lähdetään joulunpyhinä kiertämään sukulaisia 200 km päähän. Ehkä me vielä tämä joulu jaksetaan ja vietetään sen jälkeen joulua vaan oman perheen kesken omilla jouluperinteillä.
Nämä typerät avaukset. Marraskuussa.
Ei kiinnosta joulut ym. bakkanaalit sen enempää kuin normaalit vapaat. Ihme keuhkoamista monilla
Vierailija kirjoitti:
Joulu on pakanallinen juhla eikä kuvitteellinen jeesuslapsen syntymäpäivä liity siihen mitenkään.
Yksinasuville autottomille rahattomille hankalaa on jos tulisi tilanne että pitää päästä ensiapuun tai hammas-ensiapuun. Tai joku loppuu. Jos ei ole sukua.
Vierailija kirjoitti:
Seoletus että me lapsiperheenä alle kouluikäisten kans pakataan kimpsut ja kampsut ja lähdetään joulunpyhinä kiertämään sukulaisia 200 km päähän. Ehkä me vielä tämä joulu jaksetaan ja vietetään sen jälkeen joulua vaan oman perheen kesken omilla jouluperinteillä.
Minä toivoisin arasti mielessäni, että aikuiset lapseni perheineen tai ees osa heistä päättäisi tänä jouluna viettää joulua omana perheenä kotonaan.. haaveilen joulun rauhasta ja hiljaisuudesta, sohvasta ja yksin ulkoilusta, keittiössä vietetyn joulun sijaan..
Ei mikään. Päästin irti minulle haitallisista ihmisistä ja sinne meni pakolliset velvoitteet samalla.
Joulupäivien perinteitä toteuttanut eri asteisesti useampana jouluna ja sekin asettunut hyvään joskin vaatimattomaan muotoonsa.
Todellinen ja luja yhteys ja luottamus toiseen ihmiseen on niin harvinaista ettei sitä kannata aktiivisesti odottaa. Jokin samanlainen kevyemmällä tasolla sopisi aattopäivän ja joulupäivän aamun askareeksi.
Jos ei löydy oikeaa ja aitoa, on oltava yksin.
Sisarusten käytös minua ja erityisesti lapsiani kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kiellä muilta mitään, kuhan ette tyrkytä omaa näkemystänne muille.
Ja suomen kielessä (kielet pienellä) kirjoitetaan joulu (pienellä) ja Jeesus-lapsi (väliviivalla). Sellaista kuin Jeesuslapsi ei ole suomen kielessä.
Opettele edes kieli, ennen kuin ruikutat.
Tontut jotka sössii jouluruoan.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä toivoisin arasti mielessäni, että aikuiset lapseni perheineen tai ees osa heistä päättäisi tänä jouluna viettää joulua omana perheenä kotonaan.. haaveilen joulun rauhasta ja hiljaisuudesta, sohvasta ja yksin ulkoilusta, keittiössä vietetyn joulun sijaan..
Kannattaa avata suusi ja esittää oikeutetun toivomuksesi. Lapsesi perheineen voivat aivan hyvin jo alkaa luoda omia jouluperinteitään kukin tykönään.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on ihanaa aikaa eikä ahdistavaa mutta se on vähän harmittavaa kun tulee syötyä niin paljon. Herkkuja myös. Meillä on joulu lasten ehdoilla ja lasten juhlahan se onkin. Jeesuksen syntymäjuhla.
No ei ole, vaan ihan ehta pakanajuhla. Jeesus ei edes syntynyt jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässäkin keskustelussa huomaa ketkä on päässeet elämässä helpolla eikä ole joutunut kokemaan rankkoja asioita.
Mistä sen huomaa?
Se miten paljon pelkoa, kipua ja kuolemaa se aiheuttaa eläimille.