Miten julkinen ja yksityinen lääkäri voivat olla samanhintaisia?
Kävin pienellä yksityisellä terveysasemalla, koska en päässyt julkiselle polille. Poliklinikkamaksut ovat nousseet paljon tänä vuonna. Yksityinen oli vain kympin kalliimpi. Pääsi samana päivänä.
Miten tämä on mahdollista? Mihin ne soten miljardit kaadetaan, jos samaa palvelua voi myydä samaan hintaan voitolla? Maksetaan älyttömästi veroja, ja armosta saatetaan päästä lääkärille, jonka kustannus on sama. Mihin julkista polia tai enää edes tarvitaan?
Pörriäiset ja ylikansalliset ylihintaiset ketjut on oma lukunsa, mutta pieniä kilpailijoita syntyy kuin sieniä sateella.
Kommentit (65)
Kävin gynellä yksityisellä muutama vuosi sitten. Pieni toimenpide ja hinta oli muistaskseni jotain 125 e. Olin yllättynyt kuinka halpaa oli. Parasta että yksityisellä voi valita lääkärin ja ajan itse. Ei kannata käydä julkisella pienten asioiden vuoksi jos säästönä muutama kymppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon se maksoi? Mä en usko, että alle 40 olet päässyt.
Hyviksen sivuilta: Terveysaseman lääkäripalveluiden maksu 18 vuotta täyttäneille 28,20 euroa/käynti.
Täällä on poliklinikkamaksu noin 70€.
Missä? Haluan tarkistaa tietosi. Onko oikeasti tk-maksu vai joku muu?
Al-yhteenveto:
Helsingissä ei ole tällä hetkellä (2025) terveyskeskusmaksua, mutta asia on poliittisen kiistan kohteena. Muualla Suomessa terveyskeskusmaksu on enintään 23 euroa, ja vuonna 2025 se voi olla 28,20 euroa.
Eli menet päivystykseen, ja ihmettelet kalliita maksuja. Tuskin yksityinenkään yöaikaan pitää samoja hintoja.
Täällä ei vuosiin ole veloitettu kuin vuosimaksu.
Viimeksi kävin joskus 23. Yhdestä käynnistä hoitajallA maksoin 44 euroa, toisen makdun lääkäristä.
Joskus kauan sitten oli mahdollisuus valita maksako kertamaksun vai vuosimaksun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviksen sivuilta: Terveysaseman lääkäripalveluiden maksu 18 vuotta täyttäneille 28,20 euroa/käynti.
Se on päivystyspoliklinikkamaksu. Muistakaa soittaa 116117 ennen päivystyksen kuormittamista. Itse en lähtisi päivystykseen kuin ambulanssilla, sitten kun on ihan pakko.
Ja kyllä, tiedän, että terveyskeskuspalveluja on myös karsittu, eikä ajanvarauspuheluihin vastata. Mä marssisin kuitenkin ennemmin lähimmälle terveysasemalle ja vaatisin sieltä palvelua, kuin menisin päivystykseen.
Se, että ajanvaraus on ruuhkautunut, ei tarkoita, että terveysasema olisi. Siellä on aina hoitaja, joka voi antaa sen kolme päivää saikkua, ottaa tulehdusarvon ja tehdä arvion, kannatta
Lisään vielä, että päivystyspolin hintaan tosiaan käyt yksityisellä nopeasti, jos sulla on joku pikkuvaiva.
Päivystykseen mennessä saat varautua odottamaan monta tuntia, ellet ole tosiaan siinä kunnossa että pääset jonon ohi. Vaikka en pidä tästä tyylistä, että julkinen terveydenhuolto kariutetaan ja ajetaan potilaat yksityiselle, niin silti maksaisin mieluummin yksityiselle sen 70 euron käyntimaksun, kuin jonottaisin tunteja päivystyspolille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliklinikkamaksu on eri asia kuin terveyskeskuskäynti. Poliklinikat kuuluvat erikoissairaanhoidon piiriin ja hinta käynnille 66,70€.
Vierailija kirjoitti:
Kävin gynellä yksityisellä muutama vuosi sitten. Pieni toimenpide ja hinta oli muistaskseni jotain 125 e. Olin yllättynyt kuinka halpaa oli. Parasta että yksityisellä voi valita lääkärin ja ajan itse. Ei kannata käydä julkisella pienten asioiden vuoksi jos säästönä muutama kymppi.
Jos tarvisin gyneä menisin heti yksityiselle. Asia hoituu. Kun se hoitaja/lääkäri ja poliklinikkamaksuineen maksaisi täällä 3 n 70 ja hidasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoissairaanhoidon käyntimaksu . Jotain 66.
Olen toinen mutta esim täällä se tarkoittaa jos lähetteellä pääsee keskussairaalan poliklinikalle erikoislääkäriin.
Terveyskeskuksen vuosimaksu suunnilleen sama. Peritään erikseen lääkäristä ja sairaanhoitajilla käynneistä. Eli n 130 vuosi .
Täällä peritään lääkäristä toi 28 €/kerta kolme ketaa vuodessa ja hoitaja-aika on ilmainen. Ja niin sen pitäisi mennä joka paikassa koska on käsittääkseni lakiin kirjattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvisin gyneä menisin heti yksityiselle. Asia hoituu. Kun se hoitaja/lääkäri ja poliklinikkamaksuineen maksaisi täällä 3 n 70 ja hidasta.
Miksi tää muuttaa kommeja. Ei huomi kertomerkkiä. Eli 3 kertaa n. 70 euroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö erota toisistaan terveysasemaa ja erikoisairaanhoitoa. Eri hinta. Asemalla on vain yleislääkäreitä ja nekin enimmäkseen surkeita.
Nuhan takia ei mennä erikoislääkärille. Siksi kaikki hoito on tukossa kun palveluita käyttävät kaikki miten sattuu. Flunssa ei myöskään ole päivystysasia.
Poliklinikat kuuluvat erikoissairaanhoidon piiriin eikä sinne pääse asiakkaaksi kuin lähetteellä. Ei sinne vaan mennä. Mistä sinä tiedät mitä kroonisia sairauksia ap'lla on, jotka vaativat tutkimuksia jo ihan vaan flunssankin vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella polimaksu 66e. Terveyskeskuskäynti erikseen. T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö erota toisistaan terveysasemaa ja erikoisairaanhoitoa. Eri hinta. Asemalla on vain yleislääkäreitä ja nekin enimmäkseen surkeita.
Nuhan takia ei mennä erikoislääkärille. Siksi kaikki hoito on tukossa kun palveluita käyttävät kaikki miten sattuu. Flunssa ei myöskään ole päivystysasia.
Luuletko pääseväsi erikoislääkärille kun menet päivystykseen? Tietysti jos on sydäri tms tai päivystyslääkäri niin päättää. Niitä ei voi käyttää " miten sattuu".
Miksi sekotatte yleislääkärin ja erikoislääkärin vastaanotot? Gyne on erikoislääkäri, eikä sitä voi verrata normaaliin tk-lääkärikäyntiin, kun haette antibiootit korvatulehdukseen ja saikun.
Vierailija kirjoitti:
Kun menen päivystykseen, joudun menemään kolmen portinvartijan ohi ennen lääkäriä. Paljonko tuokin älyttömyys maksaa?
Siinä tuntee itsensä ihan rikolliseksi, vaikka yrittää vain saada akuuttiin terveystilanteeseen apua ja päästä omilla veroilla kustannetun avun piiriin.
Nistit ovat oikea uhka tänä päivänä. Ei noita vartijoita landella ole, jos joku terveysasema on sattunut landella säilymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen toinen mutta esim täällä se tarkoittaa jos lähetteellä pääsee keskussairaalan poliklinikalle erikoislääkäriin.
Terveyskeskuksen vuosimaksu suunnilleen sama. Peritään erikseen lääkäristä ja sairaanhoitajilla käynneistä. Eli n 130 vuosi .
Täällä peritään lääkäristä
Hoitokulujen maksukatto on nykyään liki 800€/vuosi ja maksat kyllä hoitokäynneistäsi niin kauan kuin tuo katto täyttyy. Myös hoitajien luona käynti on nykyään maksullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliklinikkamaksu on eri asia kuin terveyskeskuskäynti. Poliklinikat kuuluvat erikoissairaanhoidon piiriin ja hinta käynnille 66,70€.
Tyypillinen erikoislääkärikäynti tosiaan kustantaa yksityisellä 100-200 € kelavähennysten kanssa. Ainoa toimenpide mitä tuolla saa on reseptin kirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliklinikat kuuluvat erikoissairaanhoidon piiriin eikä sinne pääse asiakkaaksi kuin lähetteellä. Ei sinne vaan mennä. Mistä sinä tiedät mitä kroonisia sairauksia ap'lla on, jotka vaativat tutkimuksia jo ihan vaan flunssankin vuoksi?
Yleislääkäriltä saa kyllä lähetteen, jos on tarvis. En usko kuitenkaan ap:n juttua, koska asian käsittely on puutteellista. Ihan selkeästi provosoimistarkoituksessa kirjoitettu aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä yhtään mitään kirjoituksestasi. Varsinkaan loppuosasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä peritään lääkäristä
Se hoitaja on ilmainen joka päättää pääsetkö lääkäriin tai joka avustaa lääkäriä jos sellainen tilanne.
Mutta esim diabeteshoitajallä käynnistä menee hoitajan vuosimaksu. Ei db potilast lääkärit "hoida." Reseptit saa lääkäriä näkemättä.
Varmaan on muitakin sairauksia joissa hoitajan vastaanotolla käydään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä yhtään mitään kirjoituksestasi. Varsinkaan loppuosasta.
Etkö? Maksat terveyskeskukseen hoitajalla käymisestä 66 euroa vuosi ( täällä menee vuosimaksu kerrastakin) toiset 66 euroa lääkärinmaksua joka laittaa lähetteen keskussairaalaan. Aika tulee kolmen kuukauden päästä ja poliklinikkakäynti maksaa sen 66 euroa.
Taidat olla helsinkiläinen jossa ei maksuja ole ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun menen päivystykseen, joudun menemään kolmen portinvartijan ohi ennen lääkäriä. Paljonko tuokin älyttömyys maksaa?
Siinä tuntee itsensä ihan rikolliseksi, vaikka yrittää vain saada akuuttiin terveystilanteeseen apua ja päästä omilla veroilla kustannetun avun piiriin.
Julkisissa palveluisaa asiakas on aina palveluntuottajan mieleatä epäilyttävä, arveluttava ja ehkä jopa rikollinenkin kun ei varaa kalliiseen yksityiseen.
Ärsyttävintä on, että Kela ja vakuutusyhtiö ja työkkäri vaativat lääkärintodistuksen julkiselta, jos haet sairaslomaa tai ns. "kuntoutustukea". Sitten joudut kuormittamaan rutiinilausunnoilla (olen pitkäaikaissairas) julkista terveydenhuoltoa, koska sama lääkäri olisi valehtelija jos menisin sen yksityispraktiikalle.