Pienipalkkainenkin pärjää tuloillaan kun tajuaa mihin hänellä on varaa.
Mulla brutto 1900€ (käteen 1650€) plus elarit ja lapsilisä 350€
vuokra 700€
laskut (sähkö, puhelin vakuutus netflix yms) 200€
ruoka 500€
vaatteet ja hygienia 200€
lapselle kuukausiraha 50€
säästöön 200€
muut kulut (parturi, lääkäri, leffat tms) 150€
En koe että meiltä puuttuisi yhtään mitään. Säästöillä päästään kerran vuodessa reissaamaan Euroopassa ja pari kertaa kotimaassa.
Miten muut pienipalkkaiset, pärjäättekö te hyvin tuloillanne?
Kommentit (404)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot :
ansiosidonnainen 1100e/kk nettolapsilisä yh-korotuksella ~165e/kk.
-> 1265e/kk.
Menot:
asuminen, auto, puh.lasku, vakuutus yms. yms. yms. "pakollinen" ~900e/kk.
Loput menee ruokaan, säästöön ei jää. Elatustukea en saa. Hyvin pärjää, mutta kun ansiosidonnainen porrastetaan, en tiedä sitten enää mistä nipistää, kun ei ole ylimääräistä, muttei saada toimeentulotukeakaan.
Miksi et saa toimeentulotukea?
Omistusasunto estää asumistuen, ja toimeentulotukea saadakseen pitäisi hakea elatustukea, mutta en saisi toimeentulotukea, koska toimeentulotuessa omistusasujan kohdalla asumismenot kat
Syötä ne nyt vaan sinne laskuriin. Erikoista asumista, jos ei ole mitään kuluja, ei edes sähkölaskuja?
Mitä nyt höpötät? Menot on 900e/kk, kuten kirjoitin! Sisältää lainan, sähköt, vakuutukset, puhelinlaskut ja kaikki muu ns. "pakollinen". Mutta koska esimerkiksi jätelasku tulee vain kerran vuodessa, ei sitä lasketa menoksi kuin vasta silloin kun se tulee maksuun, mutta itse säästän siihen joka kuukausi joten lasken sen tuohon 900e kuukausittaiseen menoon. Tämä on ihan varmistettu asia että näin se menee ei saada mitään, mutta en jaksa jonkun randomin kanssa vääntää asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos lapsi haluaa harrastaa esteratsastusta? tai vaikka laskettelua ? Kartingia?
Ei kaikki lapset saa tyydytystä kirjaston kirjoista ja talon ympäri käveleskelystä.
Ketään ei kiinnosta mitä kersa "haluaa". Jos ei ole rahaa harrastaa kallista harrastusta niin silloin harrastetaan jotain halvempaa. Piste.
Kaikilla mielessä on "Minä haluan!"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla samat tulot ap kanssa, ja 12 v lapsi, mutta jäin työttömäksi keväällä enkä saanut lomarahoja kesällä. Niillä teimme kesälomareissun.
Nyt hajosi pesukone ja telkkari meni rikki syyskuussa. Niihin ei ole nyt varaa. Bussiliput on meillä välttämättömät niihin menee n 100 e kk Hsl alueella. Autoa ei ole.
Lapsi kasvaa koko ajan ja piti ostaa uudet vk kengät ja nyt talvikengät ja merinovillakerrasto. Niihin meni rahaa auja paljon. Kirppikseltä ei kenkiä löytynyt. Nyt onneksi ne hankittu.
Minulla säästöt käytetty nyt joten tulevaisuus vähän pelottaa.
Käytetyn pesukoneen saa 50€, telkkarin parilla kympillä.
Osaatko itse asentaa pesukoneen? Entä vanhan pesukoneen poisvienti ja sen uuden tuonti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei huomioin auton kuluja tuissa. Ja auton arvo saa olla maksimissaan 5000 euroa, kun hakee toimeentulotukea.
Niin? Mihin työtön tarvitsee autoa? Tai ihminen ylipäätänsä?
Jotkut asuvat sellaisessa paikassa missä ei ole julkista liikennettä ja palveluihin 25-40 kilometriä. Työtönhän joutuu käymään siellä mikä lie kuulustelussa te- vai mikä lie virkailijan luona. Että siihen ainakin.
Vierailija kirjoitti:
13 alapeukkua kun ap pärjää matalapalkkatyössä hyvin kun on osannut suunnitella menonsa..
Yllätyitkö? Tän palstan lukijat kannustavat jopa itsariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei huomioin auton kuluja tuissa. Ja auton arvo saa olla maksimissaan 5000 euroa, kun hakee toimeentulotukea.
Jotkut asuvat sellaisessa paikassa missä ei ole julkista liikennettä ja palveluihin 25-40 kilometriä. Työtönhän joutuu käymään siellä mikä lie kuulustelussa te- vai mikä lie virkailijan luona. Että siihen ainakin.
Edes kaikissa kaupungeissa ei kulje linja-autoa kuin koululaisliikenne. Ei tarvitse asua maaseudulla.
Kävelisitkö itse Raisiosta Tyksiin aamuvuoroon?
"Voin myöntää, että sinun ongelmasi eivät kiinnosta pulun oksennuksen vertaa."
Eikä sinun ongelmasi senkään vertaa...
-eri
Tehdään myös Turun seudulla niin, että ensimmäinen linja-auto kulkee aamulla klo 7.30 ja jos pitää mennä aiemmin töihin niin kävelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla samat tulot ap kanssa, ja 12 v lapsi, mutta jäin työttömäksi keväällä enkä saanut lomarahoja kesällä. Niillä teimme kesälomareissun.
Nyt hajosi pesukone ja telkkari meni rikki syyskuussa. Niihin ei ole nyt varaa. Bussiliput on meillä välttämättömät niihin menee n 100 e kk Hsl alueella. Autoa ei ole.
Lapsi kasvaa koko ajan ja piti ostaa uudet vk kengät ja nyt talvikengät ja merinovillakerrasto. Niihin meni rahaa auja paljon. Kirppikseltä ei kenkiä löytynyt. Nyt onneksi ne hankittu.
Osaatko itse asentaa pesukoneen? Entä vanhan pesukoneen poisvienti ja sen uuden tuonti?
Kyllä kai sen jokainen normaali ihminen osaa? Vanhan pesukoneen voi heittää taloyhtiön roskikseen, uuden tuo tori myyjä kun maksat parikymppiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko itse asentaa pesukoneen? Entä vanhan
Pesukonetta ei todellakaan saa heittää taloyhtiön roskikseen.
Oletko joku alkoa juova mies?
Ja vakuutus ei korvaa, jos tulee vesivahinko ja pesukone väärin asennettu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi poljette maan palkkatasoa ja suostutte tuohon? Teidän syytä että käikki on köyhyydessä. Alkakaa lakkoon. Työttömyys on lakon muoto.
Kaikki ei halua olla kaltaisiasi tukielättejä.Palkka on tes:n mukainen ja liittojen sopima,missä näet polkemista?-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitsee Netflixiä?
En tiedä. Jotkut vaan eivät voi (siis osaa) elää ilman
Onhan sen Netflixin katsominen nyt paljon paremmin käytettyä aikaa ku somessa, kuten täällä roikkuminen ja räksyttäminen.
Miksi sitten räksytät somessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot :
ansiosidonnainen 1100e/kk nettolapsilisä yh-korotuksella ~165e/kk.
-> 1265e/kk.
Menot:
asuminen, auto, puh.lasku, vakuutus yms. yms. yms. "pakollinen" ~900e/kk.
Loput menee ruokaan, säästöön ei jää. Elatustukea en saa. Hyvin pärjää, mutta kun ansiosidonnainen porrastetaan, en tiedä sitten enää mistä nipistää, kun ei ole ylimääräistä, muttei saada toimeentulotukeakaan.
Miksi et saa toimeentulotukea?
Omistusasunto estää asumistuen, ja toimeentulotukea saadakseen pitäisi hakea elatustukea, mutta en saisi toimeentulotukea, koska toim
Mutta et ole hakenut toimeentulotukea vaan ainoastaan arvelet, ettet saa sitä? Kiva laittaa lapsi kärsimään köyhyydestä omien harhaluulojensa takia.
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei todellakaan saa 1900 netto.
Minä olisin saanut noin 2140 € /kk netto työttömyyskorvausta, jos se vain olisi ehtinyt alkaa juoksemaan.
Joku kerran mainitsi mulle että kannattaa alkaa juoksemaan. Halpa harrastus ja ei maksa kuin tekemisen ilon.
Otin ajatuksen tai ostin sen hölmönä.
Aluksi olikin ihan edullinen, en siis käynyt missään kisoissa, vaikka olin ihan kovassa kunnossa ja top 10 Suomen tilastoissa kun vertailin tuloksia. Kolmekymppisenä juoksin paremmin kuin maan parhaimmat kympin ja lyhyemmissäkin matkoissa. Olen tavallaan Suomen paras juoksija eräässä mielessä, muten koskaan osallistunut mihinkään, koska ei ole varaa.
Siihen olisi pitänyt laittaa kisamaksut, lisenssit ja matkat.
Juoksin vain huvikseni työväenurheilun aatteella. Kun matkat kasvoi esimerkiksi 300km viikko, nin mulla alkoi mennä useammat lenkkarit vuodessa puhki. Lopussa juoksin ilman lenkkareita sisukkaasti. Onneksi ei tullut mitään vekkejä esim lasinsiruista. Parhaimpina viikkoina juoksin päivässä yli neljä tuntia ja oheisharjoitteet mukaan. Nämä aina kun pätkätyössä ei tullut töitä vastaan, niin työttömänä kehitin itseäni juoksijana.
Nykyään juoksen kolmesti viikossa ja ylläpidän vain kuntoa ja olen 20 vuotta vanhempi mies. Nautin edelleen juoksusta ja nautinnollisempaa se on kolmesti viikossa kuin joka päivä. Lenkareista riippuen, niin aika kalliiski tulee pelkkä juokseminenkin. Eipä duunarilla ole varaa edes juoksuharrastukseenkaan. Puhumattakan siitä mitä olsi voinut menestyksenä tulla mitalia sun muuta, jos olisin ihan kisaamaan lähtenyt.
Te keskustelette nyt potentiaalisesti sellaisen mestarin kanssa, joka olisi voinut olla esim Euroopan mestari aikoinaan.
Ostovoima ei tarjoa enempää, niin eipä siinä mitään. Ap puhui kahdesta matkasta.
Kuinka monta kilpailua mulla olisi ollut vuosien aikana?
Ei tässä maassa voi edes urheilussa menestyä. Pätkätyöt tarjoaa puitteet ja ajan, mutta mistä rahat siihen että pääsee näyttämään kuka on paras? Työelämässäkään ei parhaimmat saa töitä, vaan työnatnajan lähipiiri.
Miksi käydä töissä ollenkaan, jos sulla ei ole käytännössä varaa tuhlata edes kengänpohjia mihinkään?
Pitää jumittaa koko rahan edestä siel ylihinnoitellussa vuokralaatikossa. Köyhä saa parhamman hyödyn irti kun jumittaa 24h/7 vuokralaatikossaan koko rahan edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi poljette maan palkkatasoa ja suostutte tuohon? Teidän syytä että käikki on köyhyydessä. Alkakaa lakkoon. Työttömyys on lakon muoto.
Kaikki ei halua olla kaltaisiasi tukielättejä.Palkka on tes:n mukainen ja liittojen sopima,missä näet polkemista?-eri
Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025 ja saa poiketa tessistä. Tammikuussa saa irtisanoa vakituisia asiallisella syyllä ja tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen tarvita autoa, jotta pääsee pari kertaa vuodessa työvoimaviranomaisen "kuulusteluun".
Vierailija kirjoitti:
Sun palomies aviomies nuolee toisen naisen pillua ja sitten suutelee sua 😘.
Ja mt potilas heti paikalla.
-eri, mutta me haettiin asumistukea ja toimeentulotukea kelasta. Kieltävä vastaus, kaksi lasta ja puoliso tienasi 2200 brutto - verot. Eli sain pelkän 595 työmarkkinatuen. Ja vuokra-asunto.