Pienipalkkainenkin pärjää tuloillaan kun tajuaa mihin hänellä on varaa.
Mulla brutto 1900€ (käteen 1650€) plus elarit ja lapsilisä 350€
vuokra 700€
laskut (sähkö, puhelin vakuutus netflix yms) 200€
ruoka 500€
vaatteet ja hygienia 200€
lapselle kuukausiraha 50€
säästöön 200€
muut kulut (parturi, lääkäri, leffat tms) 150€
En koe että meiltä puuttuisi yhtään mitään. Säästöillä päästään kerran vuodessa reissaamaan Euroopassa ja pari kertaa kotimaassa.
Miten muut pienipalkkaiset, pärjäättekö te hyvin tuloillanne?
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot :
ansiosidonnainen 1100e/kk nettolapsilisä yh-korotuksella ~165e/kk.
-> 1265e/kk.
Menot:
asuminen, auto, puh.lasku, vakuutus yms. yms. yms. "pakollinen" ~900e/kk.
Loput menee ruokaan, säästöön ei jää. Elatustukea en saa. Hyvin pärjää, mutta kun ansiosidonnainen porrastetaan, en tiedä sitten enää mistä nipistää, kun ei ole ylimääräistä, muttei saada toimeentulotukeakaan.
Miksi et saa toimeentulotukea?
Omistusasunto estää asumistuen, ja toimeentulotukea saadakseen pitäisi hakea elatustukea, mutta en saisi toimeentulotukea, koska toimeentulotuessa omistusasujan kohdalla asumismenot katsotaan toisin kuin vuokralla, joten jäädään "plussan puolelle" laskelmissa.
Sovittiin erotessa exän kanssa etten hae elatustukea, koska lapse
Vastike, sähkölaskut ja vesilaskut jne on asumiskuluja. Ja vaikka sulle huomioitaisiin minimielarin verran elatusmaksua niin jäisit siltikin miinukselle.
Kannattaa hakea niitä tukia eikä leikkiä marttyyria täällä palstalla.
Sun palomies aviomies nuolee toisen naisen pillua ja sitten suutelee sua 😘.
Vierailija kirjoitti:
Sun palomies aviomies nuolee toisen naisen pillua ja sitten suutelee sua 😘.
Toivottavasti ei ole sukupuolitauteja. Genitaaliherpes suussa on paska juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko te, että nuo vanhat autot ei tarvitse remonttia. Me tehdään osa remonteista Yuotuben ohjeilla ja varaosat kolariautoista autohajottamolta tai ulkomailta.
Mahtaa vittutaa omat youtube remontit. Kiroilua ja renkaisiin potkimista.
Menee se viikonloppu noinkin. Mnä en tuhlaisi elämääni tuollaiseen räpeltelyyn. Auto on keskiluokan väline.
Kaikissa kaupungeissa ei kulje linja-autoa aikaisin aamulla eikä myöhään illalla eikä viikonloppuna eikä juhlapyhinä.
Laitetaanko sairaalst, ravintolat, kahvilat ja kaupat kiinni iltaisin ja viikonloppuisin.
Sopii mulle.
Ihan sama. En ole koskaan käynyt kahvilla tai ravintoloissa tai missään. Ystävät ja läheiset on vieneet minua elokuviin ja mainittuihin "tuulettumaan". Omatoimisesti en ole käynyt koskaan itse, koska ei ole varaa ja en halua maksaa siitä että ahdistun ihmispaljoudessa. Korona-aika ja sulku oli minulle juhla-aikaa. Elämä on köyhälle juuri sitä, että ollaan itsemurhakuutiossa viikkotolkulla säästäessä rahaa ja kengänpohjia. Ei kulu vaatteet ja säästyy paljon rahaa.
Matalapalkka-alan työt on tehneet mulle saman mitä elinkautisvangille käy, kun vapautuu. Haluaa takaisin ahtaaseen koppiinsa. Käytännössä työ, marketti, koti. Missään muualla en käy ja mielellään en käy töissäkään. Välttelen töihin joutumista ihan tosissani. Missään lomilla en ole käynyt tämän vuosituhannen puolella. Muut vie minua säälistä ulos "tuulettumaan", mutta eivät ymmärrä että olen kauhusta sekaisin. Ruokailusta ei tule mitään, koska ahdistun ravintoloissa, kahvilassa ahdistun jo hinnoista ja ihmisistä. Säästäminen opiskeluajoista asti ja säästeliäs elämä matalapalkka-aloilla teki tupahulluksi. Kyllä ihmisillä pitää nuorenakin olla käyttörahaa käydä ulkona ettei nuppi mene sekaisin loppuelämäksi. Uimahallit ilmaisilla lipuillakin on mulle kauhistus. Köyhyys vie ajan myötä mielenterveyden. Minulle olisi ihan sama istua elinkautista linnassa.
Kymmenisen vuotta köyhyyttä teki tehtävänsä. Varmasti suurimmalla osalla on sama kohtalo kuin minulla. Kymmenistä läheisistä on jäljellä enää kaksi, jotka uhkaa viedä minua toisinaan "tuulettumaan". EN viitsi sanoa heille että minusta se on kamalaa ja näyttelen mukana.
Vierailija kirjoitti:
Minulla samat tulot ap kanssa, ja 12 v lapsi, mutta jäin työttömäksi keväällä enkä saanut lomarahoja kesällä. Niillä teimme kesälomareissun.
Nyt hajosi pesukone ja telkkari meni rikki syyskuussa. Niihin ei ole nyt varaa. Bussiliput on meillä välttämättömät niihin menee n 100 e kk Hsl alueella. Autoa ei ole.
Lapsi kasvaa koko ajan ja piti ostaa uudet vk kengät ja nyt talvikengät ja merinovillakerrasto. Niihin meni rahaa auja paljon. Kirppikseltä ei kenkiä löytynyt. Nyt onneksi ne hankittu.
Minulla säästöt käytetty nyt joten tulevaisuus vähän pelottaa.
ap on trolli.
Ei kannata provosoitua hänestä. Kaikki tietää että rikkailla on liikaa löysää rahaa. Lääkäreitä voisi esimerkiksi verottaa entistä kovemmin vain ja sillä tuloluokalla olevia.
Koska kaikista rikkaimmat ei tule maksamaan mitään. Heidän tehtävä on köyhdyttää meitä ja ottaa meiltä ne viimeisetkin pennit mitä palkasta jää.
Pitäisikö kopioida tuo palomies juttu kaikkiin työttömyys- ja eläkeketjuihin?
Kaikki työttömät juo alkoholia ja polttaa tupakkaa ja kaikki palomiehet pettää.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään olla "pienituloinen" lainausmerkit koska se on suhteellista, nettopalkka 2179€.
Ei autoa tai korttia, en käytä astia- tai pyykinpesukonetta, elän minimaalisesti, ruokaan kyllä kuluu rahaa.
En halua että elämä olisi liian mukavaa tai helppoa, tai sitten olen elänyt liian kauan "kituuttaen" etten edes mielestäni ansaitse tai osaa kuvitella "parempaa" elämää itselleni.
Olet keskituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy sinä nainen töissä valtion virastossa.
Sun palomies aviomies pettää sua.
Lisäksi sun palomies aviomies juttelee töissä työkavereille onko muiden naisten pillu parempi kuin sun.
Palolaitoksella tiedetään kenen vaimolla on isot häppärit.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä Ap saat tärvättyä yhden aikuisen ja yhden lapsen talouden ruokiin 500 euroa kuukauteen? Tärväätkö överikalliisiin työlounaisiin ja pika- ja einesruokiin kotona? Tuolla summalla kyllä saa ruokittua useamman hengen perheen, vaikka ruoan hinta on noussutkin. Satokausiajattelulla säästää kummasti.
Tässä mukana myös ulkonasyömiset ja välillä herkutellaan erikoisjuustoilla tms.
Tätä summaa saa toki alemmaskin jos on tarve, viimeksi helmi-maaliskuussa elettiin puolella budjetilla (250€) että saatiin ostettua vähän suunniteltua kalliimpi matka. Samalla tuli myös tyhjättyä pakastin.
ap
Työttömät ei halua töitä ja kaikki palomiehet haluavat pettää vaimojaa, sitä varten ne treenaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot :
-> 1265e/kk.
Menot:
Loput menee ruokaan, säästöön ei jää. Elatustukea en saa. Hyvin pärjää, mutta kun ansiosidonnainen porrastetaan, en tiedä sitten enää mistä nipistää, kun ei ole ylimääräistä, muttei saada toimeentulotukeakaan.
Omistusasunto estää asumistuen, ja toimeentulotukea saadakseen pitäisi hakea elatustukea, mutta en saisi toimeentulotukea, koska toimeentulotuessa omistusasujan kohdalla asumismenot katsotaan toisin kuin vuokralla, joten jäädään "plussan puolelle" laskelmissa.
Sovittiin erot
Vastike, sähkölaskut ja vesilaskut jne on asumiskuluja. Ja vaikka sulle huomioitaisiin minimielarin verran elatusmaksua niin jäisit siltikin miinukselle.
Kannattaa hakea niitä tukia eikä leikkiä marttyyria täällä palstalla.
Missä kohti käyttäydyin kuin marttyyri? Sanoinhan, että pärjätään, ainakin toistaiseksi. Asuntolainasta lasketaan menoiksi vain korot (minulla 89e/kk), ei ole vastikkeita, ei vesilaskuja, asumiskulujen/toimeentulotuessa hyväksyttävät laskut ei tule kuukausittain (esimerkiksi jätelasku) - plussan puolelle jäädään jo nyt.
Tee sinä töitä siellä valtion virastossa ahkerasti. Sun palomies aviomies pettää sua muiden naisten kanssa. Rahoita nyt ihmeessä omaisuutta lehtolapsille, ne perii isänsä.
Sun palomies aviomies treenaa muita naisia varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot :
-> 1265e/kk.
Menot:
Omistusasunto estää asumistuen, ja toimeentulotukea saadakseen pitäisi hakea elatustukea, mutta en saisi toimeentulotukea, koska toimeentulotuessa omistusasujan kohdalla asumismenot katsotaan toisin kuin vuokralla, joten jäädään "plu
Missä kohti käyttäydyin kuin marttyyri? Sanoinhan, että pärjätään, ainakin toistaiseksi. Asuntolainasta lasketaan menoiksi vain korot (minulla 89e/kk), ei ole vastikkeita, ei vesilaskuja, asumiskulujen/toimeentulotuessa hyväksyttävät laskut ei tule kuukausittain (esimerkiksi jätelasku) - plussan puolelle jäädään jo nyt.
Syötä ne nyt vaan sinne laskuriin. Erikoista asumista, jos ei ole mitään kuluja, ei edes sähkölaskuja?
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, taas joku saarnaa "pienituloisille", jotka on vaan niin typeriä että eivät tajua mihin heillä on varaa.
Minä en esimerkiksi käy parturissa, ja terveydenhuolto tapahtuu kokonaan julkisella puolella. Vaatteet ostan kirpputoreilta, kengät superalennuksista ja käytän ne kaikki ihan loppuun asti, ennen kuin hankin uusia. Viinaa en juo, kahvia en juo, tupakkaa en polta. Noin messevään vuokraan ei todellakaan ole varaa, joten asumisjärjestelyni ovat huokeahkot (tyyliin koppi, josta maksan alhaista vuokraa sillä omistaja on läheinen), tosin asumistukenikin on vain muutama hassu kymppi. Puhelin on pakko omistaa, ja sen liittymä on vähän päälle 20e/kk.
Palkasta jää silti saman verran ruokaan kuin sinä käyttelet partureihin ja lääkäreihin. Tähänkin joku tulee vinkumaan että ei voi olla mahdollista, mutta ei enää kiinnosta pulun oksennuksen vertaa mitä muut ajattelee, uskoo tai on uskomatta.
Minulla hajosi vuosia palvellut
Myös työssäkäyvä voi saada toimeentulotukea, jos ehdot täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitsee Netflixiä?
En tiedä. Jotkut vaan eivät voi (siis osaa) elää ilman
Noh Netflix on aika halpa ilo lapsiperheelle verrattuna leffateatterissa käyntiin. Sallittakoon se pienituloisillekin.
Enkä ole sitä kieltämässäkään. En vaan vapaaehtoisesti tue järjestelmää, jossa ihmisiä rahastetaan surutta.
-sama
Itsekin olisin voinut kirjoittaa samanlaisen kirjoituksen vuonna 2019, tosin tuloni olivat suuremmat jälkikasvua on enemmän 3. Olin muutaman vuoden ollut yrittäjä ja yrityksellä alkoi olla kasvua. Sitten alkoikin 2020 vuodesta alamäki ja todella vaikeat vuodet. Töitä on haettu, yritystoimintaa potkia eteenpäin, myyty ja luovuttu ihan kaikesta ylimääräisestä. Enää ei pärjää järkevällä säästämisellä, vaan on vain pärjättävä. Säästöt ovat huvenneet kun on yritetty selvitä kriisistä ja hinnannoususta toiseen. Nyt tekisin asioita toisin, ikävä kyllä sitä kristallipalloa ei ollut. Ja tämä alakuloinen tila myös syö sitä talouskasvua, ei mitään uuttakaan synny tai kukaan ei uskalla ottaa riskejä kun elämä polkee päivästä toiseen miettiessä miten pärjätään eteenpäin.
Perunkirjoituksessa tulee ilmi ne muut lapset, jotka perivät isänsä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla samat tulot ap kanssa, ja 12 v lapsi, mutta jäin työttömäksi keväällä enkä saanut lomarahoja kesällä. Niillä teimme kesälomareissun.
Nyt hajosi pesukone ja telkkari meni rikki syyskuussa. Niihin ei ole nyt varaa. Bussiliput on meillä välttämättömät niihin menee n 100 e kk Hsl alueella. Autoa ei ole.
Lapsi kasvaa koko ajan ja piti ostaa uudet vk kengät ja nyt talvikengät ja merinovillakerrasto. Niihin meni rahaa auja paljon. Kirppikseltä ei kenkiä löytynyt. Nyt onneksi ne hankittu.
Suosittelen kurkkaamaan torin ja facen kirpputorit niistä voi hyvinkin edullisesti löytyä toimiva televisio, itse ostin omani 50 eurolla.
Lämpimiä kerrastoja löytyy kyllä ilman että ne ovat merinovillaa ja maksavat satasia. kurkkaa myös vinted.