Mikä selittää sen, että Vantaa on aina ollut ankea ja huono paikka?
Olen 50 ja jo lapsuudessani Pk-seudulla ajateltiin (paitsi ehkä vantaalaiset itse), että Vantaa on se ankein ja huonoin asuinpaikka mitä näillä seuduin voi olla. Ja nykyään mittarit puhuu ihan samaa, katsottiin sitten mitä mittareita vain. Mutta mikä selittää sen, että juuri Vantaasta muodostui se ankein ja huonoin kunta? Ja tämä siis näkyi jo ainakin 50 vuotta sitten. Lähistöllä Hki, Espoo ja kauniainen on ihan ok hyviä ja kivoja asuinpaikkoja (siis laajassa kuvassa tarkasteltuna, toki niissä on muutama ankea lähiö, mutta suurimmaksi osaksi ovat ok). Myös Kirkkonummi, Sipoo, Vihti jne on ihan ok. Tietääkö joku syyn Vantaan huonouteen?
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Kommareiden parasiitti, anteeksi paratiisi.
Kokouspalkkioita nostetaan hyvissä ajoin ennen vaaleja. Ihmisen muisti on lyhyt. Ratikkakokouksessa paloi rahaa paljon. Kuinka montaa olisi tarvittu päättämään?
Vantaan seurakuntaan ei kannata liittyä.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta Vantaalla kasvaa kovimmat tappelijat nykyään.
Ja Espoossa tap pajat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaa, tuo Suomen Malmö. Asukkaista 30 % vieraskielisiä, nykytahdilla 8-12 vuoden päästä 50 % .
Mun alueella taitaa olla jo 40-50%% vieraskielisiä, mutta rauhallisin taloyhtiö missä olen koskaan asunut. Että mitä väliä.
Kyllä ne vaan aiheuttaa monissa taloyhtiöissä ongelmia ja muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kivoja kämppiä on Vantaakin täynnä, itse pyörin tuolla Tikkurilan suunnalla, Hiekkaharju. Onko se nyt niin kauheaa, jos asuu esim golfkentän vieressä, uimahalli kivenheiton päässä ja kaikki muutkin palvelut.
Kaikki on tietty suhteellista, jos muuttaa johonkin lähiöön missä asuu kaikki Suomen pahimmat spurgut ja nistit. Muutakin Vantaalta löytyy, ei tarvitse asua narkkareiden seassa.
Siinä on kyllä jotain niin vantaalaista, kun voi mennä golfkierroksen jälkeen Buccikseen :D
Jotain on siinä omassa itsetunnossa vinksallaan, kun kokee tarvetta dissata vantaalaisia. Luulee itseään hienoksi ihmiseksi, mutta onkin niiiiin pikkusieluinen. Voi raukkaa!
Malminiitty,Hakunila,Tikkurila,Länsimäki nuorena asunut kaikissa näissä vuokralla,ei koskaan Vantaalle,kokemus opetti.
Helsingin maalaiskunta. Eli ei mikään oikea kaupunki niin kuin vaikka Espoo.
Vantaa on maantieteellisesti varsin laaja alue, joten kaupunginosia riittää laidasta laitaan. Ei ole edes olemassa mitään yhtä Vantaata, koska skaala on Seutulan peltomaisemista Myyrmäen tai Koivukylän tapaisiin sosiaalisesti ongelmaisiin isoihin lähiöihin junaradan varrella. Urbaanin ja maaseudun väliin mahtuu myös rauhallisia pientaloalueita ympäri kaupunkia. Jos ainoa kosketuspinta Vantaaseen tulee uutisista tai junan ikkunasta, ei kannattaisi kauheasti huudella.
Sinänsä sosiaalisten ongelmien lisääntymistä ei pidä vähätellä. Esim. Myyrmäen rappiota on ollut surullista katsoa vierestä, kun Tikkurilaa on samaan aikaan kehitetty kehittämisen perään. Vantaa alkaa olla tosi eriytynyt kaupunki.
t. kolmannen polven paljasjalkainen länsi-vantaalainen Varistosta
Ainahan voi kuunnella Käärijän tulkinnan Vantaasta.
Näin koko ikänsä Vantaalla asuneena voi todeta, että Espoo kauhistuttaa kovasti kaiken maailman jengiampumisien takia, kun taas Helsinki on niin kurja paikka, että sieltä haluaa heti pois kun on pakko jostain syystä sinne astua.
Vielä rakenteilla oleva uimahalli + erillinen kuntosali matkaa 200 metriä. Upouusi kauppa 100 metriä. Ala-aste 150 metriä. Päiväkoteja 200-400 metriä. Bussit 50 metriä, junat 300 metriä. Työmatka 6 minuuttia. Vain Vantaalla.
Myyrmäki asemanseutuineen on oikea slummi. Alueella roikkuu huumeiden käyttäjiä ja muita rikollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kivoja kämppiä on Vantaakin täynnä, itse pyörin tuolla Tikkurilan suunnalla, Hiekkaharju. Onko se nyt niin kauheaa, jos asuu esim golfkentän vieressä, uimahalli kivenheiton päässä ja kaikki muutkin palvelut.
Kaikki on tietty suhteellista, jos muuttaa johonkin lähiöön missä asuu kaikki Suomen pahimmat spurgut ja nistit. Muutakin Vantaalta löytyy, ei tarvitse asua narkkareiden seassa.
Siinä on kyllä jotain niin vantaalaista, kun voi mennä golfkierroksen jälkeen Buccikseen :D
Jotain on siinä omassa itsetunnossa vinksallaan, kun kokee tarvetta dissata vantaalaisia. Luulee itseään hienoksi ihmiseksi, mutta onkin niiiiin pikkusieluinen. Voi raukkaa!
Malminiitty,Hakunila,Tikkurila,Länsimäki nuorena asunut kaikissa näi
Me emme voi mitään sille että olet jostain syystä valinnut ne huonoimmat alueet mitä Vantalta löytää.
No ainakin Vantaalla on muualta tulleita, joita hyysätään siellä.
Vierailija kirjoitti:
Myyrmäki asemanseutuineen on oikea slummi. Alueella roikkuu huumeiden käyttäjiä ja muita rikollisia.
Espoosta löytää helposti vastaavia paikkoja. Matinkylä, Espoon keskus, Kirstinmäki, Leppävaara, Kaukalahti...
Vierailija kirjoitti:
Mahtava, kiitos!!! Ja pääseehän Vantaalta aina pois :D
Myyrmäki on järkyttävässä kunnossa. Iso Myyrin rakennus on vuosia ollut käyttökelvoton, mutta edelleen siellä on mm. Vantaan kaupungin toimintaa. Uutta toimitilaa on suunniteltu vuosikaudet, mutta ei ole vain vielä edes aloitettu rakentamista. Voi olla, että rakentamista siirretään vuosi toisensa jälkeen. On tärkeämpiä rahareikiä kuten esim ratikka ja/tai Tikkurilan taideteos.
Myyrmäen autokatoksissa oleilee huumeporukkaa yms epämääräistä väkeä.
Asun tyytyväisenä Vantaalla paremmalla omakotialueella ja olen hyvätuloinen. Meneehän ne mun veroeurot kankkulan kaivoon sosiaaliongelmaisten hyysäämiseen, ratikoihin sun muuhun, mutta en muuttaisi Helsinkiin, riittää että käyn siellä töissä.
Sosialidemokraatteja yhdistää betoniarkkitehtuurin arvostaminen.
Sosialidemokraatit ovat luonteeltaan alistuvia maaorjia jotka eivät kyseenalaista oman elämänsä paskoneiden 'johtajien' päätöksiä.
Sosialidemokraatteja asuu Vantaalla pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
No enpä tiedä. Ikäni myrtsissä asuneena, välillä muualla käyneenä ja palanneena en nyt ihan slummiksi sanoisi vaikka kieltämättä omat ongelmansa alueella on. Silti tämä ei mielestäni ole sen kummempi kuin muut radanvarsilähiöt. Voin sanoa että myrtsissä liikkuessa en noudatan sitä normaalia varovaisuutta mitä kolmekymppinen nainen oppii noudattamaan kaikkialla. Ei tämä silti mikään ghetto ole. Olen viettänyt aikaa työn puolesta huonomaineisilla alueilla mm Chicagon eteläpuolella, St. Louisissa ja Detroitissa. Näissä kaikissa (ase ellisen) väkivallan uhka näkyy toki tilastoissa mutta paljon enemmän se näkyy muualta olevien puheissa. Paikalliset saattavat elää koko elämänsä näkemättä kertaakaan asetta ja monet tilastoihin päätyneet tapaukset liittyvät pääosin riskikäytökseeb kuten huu meiden ostoon.
Nyt kun itsellä on lapsia aion kylläkin muuttaa johonkin pientaloalueelle.
Vantaa on ankea paikka, koska se on vain Helsingin vasallikylä. Vantaalta puuttuu tavalliset kaupungin tunnusmerkit: puistot, nähtävyydet, kulttuuritapahtumat, kaupunkikeskusta. Ei voi piipahtaa kahvilaan, käydä taidenäyttelyssä tai bändin keikalla. Tai no, keski-ikäisille taksikuskeille järjestetään jossain räkälässä vitsikeikkoja. Lastenkulttuuri on suunnattu kotiäideille, eli työssäkäyvät eivät niihin pääse.
Vantaan infra on myös poikkeuksellisen ankea, koska se on tehty täysin autoilun ehdolla. Pyöräteitä ei ole, jalankulkuväylät saattavat loppua seinään, kävellen joudut aina kiertämään pidemmän kautta koska autoilu priorisoidaan aina.
Vantaalla ei ole pitovoimaa. Tunnen ihmisiä jotka eivät ole koskaan asuneet oikeassa kaupungissa, joten he eivät huomaa että Vantaalta puuttuu sielu. Perheemme muuttaa Vantaalta pois, koska ei täällä kestä asua. Kahdeksan vuotta on yritetty.
Vantaalla on luonnonsuojelualueita pelkästään noin 1600 hehtaarin edestä. Se, että ei itse pääse sataa metriä pidemmälle omasta kotipiiristään ei tarkoita, että Vantaalla ei ole luontoa.
Luultavasti idioottimaisin väite minkä olen ikinä kuullut, jos tosiaan olet vantaalainen, etkä jostain sattuneesta syystä halua luonnossa käydä, niin se on sinun oma valintasi. Mutta lopeta nyt tuo aivokuollut jankkaus kuinka Vantaalla ei ole luontoa.