"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Ostan joululahjan vain omalle kummilapselleni. Minulla ei ole omia lapsia, mutta siskolla on neljä lasta. Ei ole käynyt mielessäkään ostaa kaikille siskon lapsille lahjoja. Me aikuiset emme osta lahjoja toisillemme.
Sama
Antaisin vain jotakin pientä. Esim 5-10€ per lahja. Tai sitten tuo yhteislahja, kuten joku ehdotti.
en osallistu kauppiaiden rikastuttamistoimiin. eli en osta turhaa krääsää kenellekään.
Kommentoimatta tähän nyt mitään sen kummempaa niin sanon, että kyllä nimenomaan yksin asuvat aikuiset tai vaikka yksinhuoltajat ovat niitä, jotka todella paljon ilahtuvat lahjoista. Vaikkapa pienten lasten yksinhuoltaja ei todennäköisesti saa lahjoja mistään, kun lapset ovat niitä vielä pieniä hankkimaan ja muuten suvussa elää tuo "ei aikuiset lahjoja tarvitse" -periaate.
Omassa lapsuudenperheessäni ei aikuisille ostettu lahjoja koskaan. Appivahemmat sen sijaan ostivat ja paljon. Kun erosin, en saanut lahjoja mistään ja kyllä se tuntui tosi kurjalta jouluna. Kun yksi ystävä sitten aina muisti paketilla, niin se tuntui todella hyvältä. Ostin myös itse itselleni lahjoja.
Kannattaa varmaan kasvaa aikuiseksi, olet näköjään samalla kehitysasteella kuin siskosi lapset. Käsiä heilutellen ilmaiseen pöytään sulla ei kuitenkaan mitään ongelmaa ole mennä.
Ostat jotain pientä lapsille ja itsellesi jotain isoa kivaa. On toki joulu lasten juhla, mutta ketuttaahan tuo olla pelkästään maksajan roolissa. Itsekin olin monta vuotta. Ja oikeastaan edelleen, koska minulla vain yksi lapsi ja muilla 3 per naama.
Se on sinun sisko, etkö uskalla sanoa hänelle, että et osta kenellekään mitään?
Ostat vähän halvempia lahjoja, et ole lahja-automaatti. Eli kieltäydyt kohteliaasti kalliista lahjalistasta. Sanot, että vanhemmat huolehtivat kalliista lahjoista.
Kun lapset eivät enää usko joulupukkiin, niin voit myös antaa lahjoja, joista pääset itse nauttimaan. Vaikka päivä kylpylässä tms. mitä tykkäät lasten kanssa tehdä. Ei tarvitse olla merkkituotteita.
Aika äkkiä vuodet vierii, että loputtoman kauan ei tarvitse lapsille lahjoja ostella. Esim rippikoulu ikä on varmasti jo hyvä vaihe sanoa, että nyt lapsuus loppu, kun on naimalupa saatu.
Ja toki fiksu sisarrus tuossa tilanteessa huomioisi sinua jotenkin... mutta kaikilla ei ole fiksuja sisarruksia.
Vierailija kirjoitti:
Osta vain jokin yhteislahja kaikille, kuten suklaata, muita herkkuja, joku peli tms koko perheelle. Sellainen, josta itsekin hyödyt. Osoitat sen Perhe Perhoselle ts kaikille paikalla olijoille itsesi mukaan lukien.
Kun meillä ei ollut vielä omia lapsia, mutta miehen sisaruksilla oli, tehtiin joka joulu piparkakkutalo koko porukalle "lahjaksi". Vain miehen kummilapsi sai lahjan.
sullekkii lapsia, niin se ostaa sitten niille. joo kurja juttu. ala sanomaan,että haluat vain nykyisin viettää joulun omissa oloissa,ikää tulee ja maailman hektisyys, saa lomaa vähän huilia. ja noita tarttuvia flussia sikiää vin vink. ei kiva,että sulla on jokin pakollinen rahareikä tehty. jää kotiin-jooko.
Sanot suoraan että olet kyllästynyt olemaan lahja-automaatti jolle syydetään lista josta pitää ostaa joku kallis lahja, ja että jos jonkun lahjan viet päätät itse mitä ostat. Ja sitten ostat jonkun halvan jutun, jotain josta on iloa kaikille (joku suklaa tms jota kaikki voi syödä) tai et osta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.
Perustelisitko vielä, miksi joulu ei ole myös aikuisten juhla?
Rahasi päätyvät kuitenkin lopulta minun lapsilleni, koska sinä et jatka sukua. Anna nyt vaan kiltisti jo ennakkoon lahjoina rahaasi lapsilleni, he ovat sukumme tulevaisuus!
T. Siskosi
Homman juju on kaunis värikäs paketti, jossa voi olla vaikka karkkia tai värityskirja tmv. Tee kolme samanlaista, 2 lapsille, yksi itsellesi. Lahjalistat voi siskosi työntää omaan pyllyynsä. Miksi sinun täytyisi maksaa hänen päähänpistoja? Esim 3-vuotias voi ilahtua ihan niistä paketeista. Piirrä vaikka paperin koristekuvio itse, se on parempi maailma kuin rahalla ostettava. Ei määrä vaan laatu.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
entäs jos sulle sälytettäis vuotuiset pakolliset rahanmenot muiden lapsille. eikä se sisko tajuu ,että toinen pakotetaan ostamaan hänen lapsilleen yhtä sun toista vaatimuslistan mukaan. kelpaisko vain värityskija tai sukat. jos kelpaa 1-2 pikku pikku lahjaa,ok. siekö tykkäisit rahoittaa sukulaises lahjat vuodesta toiseen vaatimusten mukaan 18 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Osta vain jokin yhteislahja kaikille, kuten suklaata, muita herkkuja, joku peli tms koko perheelle. Sellainen, josta itsekin hyödyt. Osoitat sen Perhe Perhoselle ts kaikille paikalla olijoille itsesi mukaan lukien.
Mä olen jo pitkään vienyt veljen perheelle joka joulu lautapelin, siitä on tullut kiva perinne istua yhdessä alas pelaamaan aterian jälkeen. Ja hyödyn tästä itsekin, lainailen heiltä sitten noita pelejä omiin illanistujaisiin.
Vierailija kirjoitti:
No älä osta nille kersoille mitään. Kuka pakottaa?
Sanot vaan että koska eivät ole sinun kersojasi et osta heille mitään koska sinäkään et saa lahjaa.
Kylläpä on lapsellista nillitystä aikuiselta. Aloittaja ei varmaan saanut lapsena lahjoja enolta/tädiltä/sedältä (jos hänellä sellaisia oli/on).
Joulu on lasten juhla! Minulla on yksi lapsi itsellä ja ostan silti lahjoja parille kymmenelle sukulaislapselle. Mutta sehän on minun oma päätökseni! Kukaan ei pakota ostamaan. Kukaan ei myöskään odota mitään kovin ihmeellistä, koska kaikki tietää, että olen vähävarainen. Ostan siis 15-25 € hintaisia lahjoja. Saan itse yleensä yhden, noin 25-30€ hintaisen lahjan.
Kvipä kerran niin, että olin hankkinut lahjat, ne oli jo jaettu, ja sitten sain kuulla, että "aikuisille ei osteta".
Ostaisin tiätysti itte omat lahjani 😃