Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laulutaidoton aikuinen oppisi laulamaan?

Vierailija
18.11.2025 |

Laulutunnit olisi varmasti paras vaihtoehto, mutta kansalaisopiston kautta pääsee halvoille laulutunneille vain sellaiseen aikaan kun olen töissä, musiikkiopistoon valitaan vain lahjakkaimmat hakijat ja muut vaihtoehdot on liian kalliita. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle, kun nuotissa pysyminen ei oikein onnistu, lauluääni kuulostaa kamalalta ja kurkkukin kipeytyy nopeasti silloin kun laulan? Vai pitäisikö vaan unohtaa kaikki haaveet siitä että kehtaisin joskus osallistua edes yhteislauluihin? Kaipaan konkreettisia, käytännössä hyväksi havaittuja vinkkejä enkä kehotusta tutustua esim. Youtuben tarjontaan. Tiedän että netissä on paljon aloittelijoille suunnattua materiaalia, mutta niiden taso vaihtelee varmasti laidasta laitaan enkä osaa erottaa jyviä akanoista. 

Jos täällä on joku joka on opetellut laulamaan aikuisiällä, olisi kiva kuulla miten teit sen ja kuinka kauan kohtalaisen tason saavuttaminen kesti? 

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on tosta overdrivesta eli siis kovaa laulamisesta ilman että tulee kurkku kipeäksi: 

Nää on auttaneet ainakin mua tosi paljon vaikka mulla ei ollut varaa käydä kuin muutamalla tunnilla. Youtubessa on onneksi paljon näitä CVT opettajien videoita. 

Kokeile näitä ja kerro auttaako yhtään? 

Vierailija
22/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään Floor Jansen on myös tehnyt oman ilmaisen youtube kurssin CVT:stä: 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään lähde opiskelemaan tanssia, koska kukaan ei haluaisi katsoa sitä.

Laulanut olen koko ikäni.

No opettelemallahan sitä nimenomaan oppii tanssimaan. Tottakai on ihan loogista, että ihminen ei osaa tanssia jos ei ole ikinä saanut opetusta tähän. En minäkään osaa puhua latinaa, mutta jos haluaisin oppia niin menisin tunneille.

Vierailija
24/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on suomeksi noi modet: 

Vierailija
25/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No opettelemallahan sitä nimenomaan oppii tanssimaan. Tottakai on ihan loogista, että ihminen ei osaa tanssia jos ei ole ikinä saanut opetusta tähän. En minäkään osaa puhua latinaa, mutta jos haluaisin oppia niin menisin tunneille.

Miten vaikeaa se on heilua musiikin tahdissa? No tietysti naisen pitää tämäkin oppia muilta, koska naisella ei ole sielua tai omaa tahtoa

Vierailija
26/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vaikeaa se on heilua musiikin tahdissa? No tietysti naisen pitää tämäkin oppia muilta, koska naisella ei ole sielua tai omaa tahtoa

yhyy mun pitää osata heiluttaa pyllyä just niinkun mun kaverit heiluttaa :( muuten pelkään että mua arvostellaan

Vierailija
27/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yhyy mun pitää osata heiluttaa pyllyä just niinkun mun kaverit heiluttaa :( muuten pelkään että mua arvostellaan

mikään ei oo sen kamalempaa naiselle kuin tulla arvostelluksi :(

Vierailija
28/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

CVT Suomi kanavalla on näköjään ihan kuvattu äänihuuliakin eri modessa HYKSissä: 

Jos siis teet sun äänihuulilla yhtä aikaa näin: 

https://youtube.com/@cvtsuomi1131?si=O2j8RMpCeQfD1X4v

Ja näin: 

Niin kurkku tulee kipeäksi. 

Täytyy itsekin tutustua näihin. Siitä on niin kauan kun viimeksi perehdyin asiaan että en oo näitä aiemmin bongannutkaan. 

Vierailija
29/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on tuosta tekniikasta suomeksi: 

https://completevocaltechnique.fi/tekniikka/

Vierailija
30/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi oppia, ei kannata yrittää. Nauti muista asioista elämässäsi. Niistä joita sinä osaat. Kauheaa muille, jos harjoittelet kotona ja asut ei-yksin ei-korvessa ei-okt:ssa 🤢

Terveisin absoluuttinen sävelkorva

Vierailija
31/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi oppia, ei kannata yrittää. Nauti muista asioista elämässäsi. Niistä joita sinä osaat. Kauheaa muille, jos harjoittelet kotona ja asut ei-yksin ei-korvessa ei-okt:ssa 🤢

Terveisin absoluuttinen sävelkorva

absoluuttinen sävelkorva ei kerro musikaalisuudesta yhtään mitään

Vierailija
32/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuottikorvaa jos ei ole niin sitä ei vain ole. 

Olet sinänsä oikeassa, mutta vain harva nuotin vierestä hoilottaja on oikeasti sävelkuuro. Vika on melkein aina laulutekniikassa, koska laulaminen on tekniikkalaji ja monet tekniikkavirheet tekee oikeaan säveleen osumisesta vaikeaa. 

Sävelkuurot ihmiset eivät tunnista eri sävelten välisiä eroja eivätkä yleensä nauti musiikista lainkaan. 

Ei, vika ei ole melkein aina laulutekniikassa, vaan jos ns. sävelkorvaa ei ole, sitä ei yksinkertaiseati ole eikä sitä voi kehittää, se kulkee geeneissä. Toinen sisarus voi periä sen, toinen välttämättä ei. Olen itse kympin laulajan sisko, ja ala-asteelta lähtien laulanut nuotin vierestä enkä erottanut sitä, milloin laulajan vire on väärä. Muutoin olen hyväoppinen, ja pärjännyt hyvin. Olen vain epämusikaalinen. Silti kuuntelen mielelläni esimerkiksi klassista musiikkia ja jautin siitä, samoin monenlaista musiikkia.

Vierailija
33/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vajakkiprovolle ei pitäisi vastata lainkaan, mutta sanon nyt kuitenkin että laulaminen on tutkitusti monin tavoin hyödyllistä terveydelle, samoin kuin uusien taitojen opetteleminenkin. Laulamista kannattaa siis ehdottomasti opetella, jos kiinnostusta riittää. 

Vierailija
34/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei liity CVT:hen mutta mun mielestä hyvä vinkki mentaalipuoleen laulamisessa: 

Vierailija
35/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ei liity CVT:hen mutta mun mielestä hyvä vinkki mentaalipuoleen laulamisessa: 

miehet teki oopperat

naisten käsitys laulamisesta on joku vv'tun christina aguilera

ei hevon helvetti oikeasti

Vierailija
36/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, minkälaisia biisejä sä yleensä tykkäät laulaa/haluaisit osata laulaa? 

Vierailija
37/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miehet teki oopperat

naisten käsitys laulamisesta on joku vv'tun christina aguilera

ei hevon helvetti oikeasti

tuliks tää nyt jonain suurena yllätyksenä että naiset on tyhmiä sieluttomia lehmiä?

Vierailija
38/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä kuuleeko itse yhtään laulaako oikein vai pieleen. Moni osaa laulaa suunnilleen oikein eli suunnilleen tunnistettavan melodian jos keskittyy. Siitä voi lähteä parantamaan.

Jos ei hahmota pitäisikö melodian mennä ylös vai alaspäin ja onko haluttu muutos nuottien välillä pieni vai suuri, enemmän työtä tehtäväksi.

Sitten on vielä hahmotettava haluaako laulaa samalta korkeudelta kuin alkuperäinen esittäjä, jos laulaa jonkun muun kappaletta.

Usein kannattaa treenata kotona ennen kuin menee julkisesti laulutunneille. Niin voi jännittää vähemmän. Varmaan osa laulunopettajista ottaa oppilaaksi ilmankin.

Vierailija
39/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeksi hengittämisen tärkeydestä ja harjoituksia:

Suosittelen myös kuuntelemaan eri opettajien videoita joissa he analysoivat muiden laulua. Niitäkin kuuntelemalla oppii. Esim. Just tuon opettajan UMK analyysit on hyödyllisiä. 

Vierailija
40/58 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ja mielenkiintoisia vinkkejä tullut (tuo joku naisvihaprovoilija nyt yrittää ihan selkeästi kääntää ketjun aihetta muualle, mutta antaa hänen kiukutella). En ole ap, mutta minuakin kiinnostaa laulutekniikat. Itse olen liittynyt vuosien jälkeen uudestaan kuoroon ja koska en ole treenannut, tekniikka on vielä hakusessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän