Miten laulutaidoton aikuinen oppisi laulamaan?
Laulutunnit olisi varmasti paras vaihtoehto, mutta kansalaisopiston kautta pääsee halvoille laulutunneille vain sellaiseen aikaan kun olen töissä, musiikkiopistoon valitaan vain lahjakkaimmat hakijat ja muut vaihtoehdot on liian kalliita. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle, kun nuotissa pysyminen ei oikein onnistu, lauluääni kuulostaa kamalalta ja kurkkukin kipeytyy nopeasti silloin kun laulan? Vai pitäisikö vaan unohtaa kaikki haaveet siitä että kehtaisin joskus osallistua edes yhteislauluihin? Kaipaan konkreettisia, käytännössä hyväksi havaittuja vinkkejä enkä kehotusta tutustua esim. Youtuben tarjontaan. Tiedän että netissä on paljon aloittelijoille suunnattua materiaalia, mutta niiden taso vaihtelee varmasti laidasta laitaan enkä osaa erottaa jyviä akanoista.
Jos täällä on joku joka on opetellut laulamaan aikuisiällä, olisi kiva kuulla miten teit sen ja kuinka kauan kohtalaisen tason saavuttaminen kesti?
Kommentit (77)
" Tylsää. Tsekkaa vaikka toi tubelinkki niin saat ihan uusia ajatuksia. "
Siellä oli hirveästi shorts videoita joissa ei lue otsikoita selkeäati . Olisit linkittänyt yhden mikä sun mielestä on hyödyllinen.
Jotain metallijuttuja vai? Oon katsonut kyllä kaikenlaisia sellaisia aiemminkin kuten:
Mutta en usko, että AP kaipaa nyt tällaisia.
Itse opiskelen juuri aikuisiällä laulamaan, joten voin ehkä kertoa, mitkä keinot ovat auttaneet minua ja mitä haluaisin vielä kokeilla. Taustana se, että olen jollain asteella (mutta en absoluuttisesti) sävelkuuro ja minulla on suuria vaikeuksia erottaa esim. kulkeeko sävel ylös- vai alaspäin ja sävellajit ovat korvilleni täyttä hepreaa, vaikka ymmärrän teorian. Lapsena sain kuulla tästä ja koin suurta häpeää lauluäänestäni vaikka pidän laulamisesta, niin olen vasta nyt aikuisena rohkaistunut opettelemaan ihan omaksi ilolseni - en ala kiusaamaan laulamisellani muita.
1) Teoria. Tylsää ehkä, jos haluaa vain laulaa, mutta musiikin perusteorian ymmärtäminen on auttanut minua paljon. Aloitin uuden instrumentin auttamaan opettelussa.
2) Harjoitus. Tunnille en ole vielä kehdannut itse mennä, mutta olen käyttänyt viritysmittaria tunnistamaan äänialaani ja suosimaani äänialuetta ja teorian avulla transponoinut musiiklia äänelleni sopivaksi. Olen nauhoittanut laulamistani ja mittarin kanssa katsonut, missä kohtaa en ole nuotissa tai olen. Ja sitten kokeillut muuttaa ja katsonut taas, että mitä muutosta tapahtui. Näin olen onnistunut löytämään, mikä kuulostaa äänelläni hyvältä ja oppinut, että millä tavalla saan tuotettua millaisen äänen. Minulla on urheilusta hyvä hengitystekniikka, mutta jos esim. palleahengitys ei ole tuttu, suositelen perehtymään siihenkin. Harjoittelua eri menetelmillä, mitä juuri itse tarvitset ja mitkä ovat ongelmakohtasi. Opettaja varmasti auttaisi tässä kummasti.
3) Aika. Itse ole treenannut näin kohta 2 vuotta ja vähitellen olen saanut lauluani eteenpäin ja sävelkorvaa "parannettua". Kauhea työ vain omaksi iloksi ja ymmärrän hyvin, miksi heikon sävelkorvan omaavat ihmiset harvoin haluavat käyttää näin paljon aikaa kehitykseen vain ollakseen ok. Olen kuitenkin kärsivällistä sorttia ja pidän uuden oppimisesta. Paljon on vielä tekemistä, ehkä 10 vuoden kuluttua kehtaan laulaa muiden edessä.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa kuka sitten ylipäätään osaa laulaa suomalainen tai maailmalla hyviä laulajia.
Makuasia, mutta teknisesti yksi maailman parhaista on Floor Jansen.
Tässä videossa Floor Jansen laulaa livenä Ghost Love Scoren ja oopperalaulaja/laulunopettaja reagoi siihen ja analysoi kuulemaansa:
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelen juuri aikuisiällä laulamaan, joten voin ehkä kertoa, mitkä keinot ovat auttaneet minua ja mitä haluaisin vielä kokeilla. Taustana se, että olen jollain asteella (mutta en absoluuttisesti) sävelkuuro ja minulla on suuria vaikeuksia erottaa esim. kulkeeko sävel ylös- vai alaspäin ja sävellajit ovat korvilleni täyttä hepreaa, vaikka ymmärrän teorian. Lapsena sain kuulla tästä ja koin suurta häpeää lauluäänestäni vaikka pidän laulamisesta, niin olen vasta nyt aikuisena rohkaistunut opettelemaan ihan omaksi ilolseni - en ala kiusaamaan laulamisellani muita.
1) Teoria. Tylsää ehkä, jos haluaa vain laulaa, mutta musiikin perusteorian ymmärtäminen on auttanut minua paljon. Aloitin uuden instrumentin auttamaan opettelussa.
2) Harjoitus. Tunnille en ole vielä kehdannut itse mennä, mutta olen käyttänyt viritysmittaria tunnistamaan äänialaani ja suosimaani äänialuetta ja teorian avulla transponoinut musiiklia äänelleni s
Kuulostaa aika työläältä. Kyllä kannattais kehdata mennä laulutunneille. Tulis varmasti nopeammin kehitystä. Niissä opetellaan ensin hengitystä yms. eikä siinä ole mitään noloa.
T: Pop
Mulla joskus alavireisyyttä ja kysyin Chat GPT:ltä siihen vinkkejä. Tuli tällainen vastaus:
"
Laulamisessa alavireisyys tarkoittaa sitä, että laulaja laulaa hieman liian matalalta verrattuna siihen sävelkorkeuteen, jossa nuotti oikeasti pitäisi olla.
Toisin sanottuna:
sävel osuu hiukan alle oikean taajuuden
kuuloaistille se tuntuu siltä, että ääni roikkuu alhaalla tai on vähän nuutunut
kyse ei ole suurista virheistä, vaan usein muutamien senttien (cents) heitosta
Se on siis päinvastainen kuin ylävireisyys, jossa sävel on hieman liian korkea.
Alavireisyys voi johtua mm.
väsymyksestä
puutteellisesta tuki-hengityksestä
liian matalasta suun/kurkun resonanssista (tummaksi vetäminen)
vaikeista intervalleista tai huonosta kuulopalautteesta
epävarmuudesta laulussa
Kuuntelijalle alavireinen laulu voi kuulostaa vähän melankoliselta, painavalta tai siltä että kappale ei ihan nouse lentoon.
Jos haluat, voin myös selittää, miten alavireisyyttä voi korjata harjoittelemalla. "
Chat GPT:n vinkit alavireisyyteen:
" 🎤 Miten korjata alavireisyyttä?
1. Parempi tuki = parempi vire
Alavireisyys syntyy usein, kun tuki pettää ja ääni valuu alas.
Harjoitus:
Vedä syvä hengitys niin, että kyljet ja alaselkä laajenevat.
Laula lyhyt sävel ja tunne, että hengitys kannattelee säveltä koko ajan.
Älä purista kurkusta, vaan anna tuen tehdä työn.
2. Laula sisäisesti hieman liian korkeaan
Ei tarkoitus mennä ylävireiseksi mutta tunne, että sävel on yläpuolelta käsin.
Moni ammattilaulaja tekee niin, että kuvittele sävel olevan pari millimetriä ylempänä kuin miltä se tuntuu. Tämä nostaa vireen täsmälliseksi.
3. Käytä kirkkautta äänessä
Jos ääni on liian tumma tai kurkkuääni, sävel putoaa helposti.
Harjoitus:
Tee pieni ng-ääni (kuten sanan king lopussa).
Sitten avaa ääni säilyttäen saman kevyen nenä-resonanssin.
Tavoite: lisää kirkkautta parempi tarkkuus vireeseen.
4. Laula ensin glissando
Jos intervalleissa (hypyissä) vire putoaa:
Harjoitus:
Liuuta hiljalleen matalasta korkeaan ääneen (glissando).
Sen jälkeen laula samat sävelet ilman liukua.
Liukuminen opettaa korvalle oikean etäisyyden.
5. Laula pianolla tai taustalla olevalla sävelellä
Sävelen kiinnittyminen on helpompaa, jos tausta on selkeä.
Jos taustassa on sekava harmonia tai matala voimakas basso, laulaja voi lipsahtaa alas.
Harjoitus:
Soita sävel pianosta tai äänisovelluksesta.
Laula mukana, ja kuuntele aktiivisesti, että värähtely sulautuu siihen.
6. Nauhoita ja analysoi
Tämä on tehokkain: kun kuuntelee omaa laulua, vireen ongelmat tulevat heti näkyviin.
Kun sävel putoaa, voit oppia tunnistamaan miltä se tuntui kehossa käännettävissä tekniikaksi.
🔍 Tiivistettynä
Alavireisyys = sävel valahtaa hiukan alas.
Korjaus = parempi tuki, hieman kirkkaampi ääni, mielikuva sävelen yläpuolelta ja korvan aktiivinen tarkkailu.
Jos haluat, voin kuunnella (tai analysoida tekstillä kerrottua) jonkin kohdan, jossa sinusta tuntuu että laulat alavireisesti, ja kertoa tarkemmin mistä se johtuu juuri sinun äänessä. "
Eli ilmeisesti Chat GPT voi olla myös laulunope. Täytyykin äänittää ja lähettää analysoitavaksi.
Tää vois toimia ujoille.
Ei niissä tunneista mitään noloa olisikaan, minulle on siis vain iskostunut, että lauluni kuuntelu on suunnilleen kidutusta ja en edelleenkään halua altistaa ketään, edes laulun opettajaa sille. Yritin kerran mennä opetukseen, mutta valitsemalleni opettajalle ei sopinut enkä koskaan uskaltanut yrittää uudelleen (täysin siis oma vikani, mutta häpeä on niin suuri). Ja työlästähän tämä onkin, mutta lopulta suurin ongelmani on, että en kuule asioita kunnolla, enkä rehellisesti tiedä, voiko opettaja auttaa siihen. Kaikkeen muuhun tekniikkaan varmasti voi. Hengitys on hassusti ainoa asia, joka ei tuota itselleni ongelmaa. (Tämä siis vastauksena pop-laulajalle, mikäli palstan vastausmekaniikka ei toimi, kuten olen joskus nähnyt.)
Jotenkin hölmöä että koulussa arvostellaan jo lapsena laulu ja voimistelu. Kaikki eivät vaan ole notkeita ja nopeita ja ennen kouluikää mielellään laulavat lapset saadessaan koulussa musiikista 6 tai 7 lopettavat laulamisen.
Vierailija kirjoitti:
Tästä oli joskus ketju, missä väitettiin, että jokainen oppisi harjoittelemalla laulamaan ja tyrmättiin täysin mielipide, että jo lapsesta kuulisi onko sävelkorvaa tai lahjakkuutta laulamiseen. Kyllä kuulee, jo hyvin pienillä lapsilla on isoja eroja, miksi se tosiasia pitää kieltää. Lahjakkuuksia on erilaisia. Tuskin mikään tekniikka myötäsyntyistä on, jos se laulaminen pelkästä tekniikasta on kiinni, kuten joku väittää.
Varmaan jokainen pystyy parantamaan lauluääntään ja ehkäpä vähän nuottikorvaakin opettelemalla, mutta edelleen väitän, että on ihmisiä jotka osaavat laulaa nuotilleen ihan luonnostaan ja sitten niitä, jotka vetävät aivan nuotin vierestä, vaikka kuinka harjoittelisivat, eivätkä itse yhtään erota, vaikka laulavat väärin.
Lasten laulutaidoissa ja sävelkorvissa on isoja eroja, mutta mistä ne johtuu? Lahjakkuudella on varmasti oma osansa, mutta yleisellä tasolla uskon, että lapsen kasvuympäristö vaikuttaa paljon enemmän.
Jotkut lapset kasvaa musiikkia rakastavassa perheessä jossa lauletaan, soitetaan, kuunnellaan musiikkia, käydään konserteissa jne. ja muskarit, musiikkiopistot sun muut kuuluu asiaan. Heidän vanhempansa ovat aina kannustaneet heitä laulamaan, kehuneet kovasti pienestäkin onnistumisesta ja järjestävät heille tilaisuuksia esittää lauluja myös muille, joilta saa taas lisää kehuja.
Toiset lapset kasvaa perheissä, joissa musiikin pariin ei kannusteta lainkaan. Musiikkia kuunnellaan vain vähän, ja silloinkin se vain soi taustalla. Laulavaa lasta ei kehuta vaan käsketään olemaan hiljaa, jottei naapurit häiriinny. Kiusattu lapsi joutuu muiden pilkan kohteeksi, kun hän unohtaa esim. päiväkodissa laulun sanat tai laulaa muuten väärin. Laulamiseen alkaa yhdistyä negatiivisia mielikuvia eikä lapsen laulutaito pääse kehittymään, kun hän laulaa vain silloin kun on ihan pakko - vaikka hänestä voi vielä kehittyä huipputason laulaja, jos hänen piilossa oleva luontainen lahjakkuutensa pääsee puhkeamaan harjoittelun ja hyvän opetuksen avulla kukkaan.
Kirkkoon laulamaan Hoosiannaa. Laulutaidosta ei väliä.
Vierailija kirjoitti:
Kirkkoon laulamaan Hoosiannaa. Laulutaidosta ei väliä.
Kehittyykö tuolla tavalla, etenkin jos tekniikka on niin huono että laulaminen kipeyttää kurkun?
Aloitin laulutunnit laulutaidottomana 40+ vuoden kypsässä iässä. Olen käynyt myös laulun ryhmäkursseilla, mutta koen hyötyneeni yksityisopetuksesta tuhat kertaa enemmän.
Saavutin reilussa puolessa vuodessa sellaisen tason, että pääsin neliääniseen kuoroon ja pysyin hyvin mukana sopraanon stemmoissa ilman korkeimpia säveliä, jotka olen oppinut laulamaan vasta myöhemmin. Nyt laulutunteja on takana jo pari vuotta ja monet yksinlaulut kuulostaa jo hyvältä. Se auttaa tietysti asiaa että mulla on luonnostaan kaunis ääni, jolloin tekniikassa olevat puutteet ei haittaa niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Lainaa kirjastosta tai osta omaksi kirja nimeltä Nuotin vierellä. Siinä on paljon hyvää asiaa laulamisesta ja siihen liittyvien äänitteiden avulla on helppo harjoitella.
Suosittelen tätä, vaikken ole lukenut kyseistä kirjaa. Toinen kirjan tekijöistä on paras klassisen laulun opettaja jonka tunneilla olen käynyt ja tiedän, että hän on todella taitava ja tietää mitä tekee.
Kertokaa kuka sitten ylipäätään osaa laulaa suomalainen tai maailmalla hyviä laulajia.