Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laulutaidoton aikuinen oppisi laulamaan?

Vierailija
18.11.2025 |

Laulutunnit olisi varmasti paras vaihtoehto, mutta kansalaisopiston kautta pääsee halvoille laulutunneille vain sellaiseen aikaan kun olen töissä, musiikkiopistoon valitaan vain lahjakkaimmat hakijat ja muut vaihtoehdot on liian kalliita. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle, kun nuotissa pysyminen ei oikein onnistu, lauluääni kuulostaa kamalalta ja kurkkukin kipeytyy nopeasti silloin kun laulan? Vai pitäisikö vaan unohtaa kaikki haaveet siitä että kehtaisin joskus osallistua edes yhteislauluihin? Kaipaan konkreettisia, käytännössä hyväksi havaittuja vinkkejä enkä kehotusta tutustua esim. Youtuben tarjontaan. Tiedän että netissä on paljon aloittelijoille suunnattua materiaalia, mutta niiden taso vaihtelee varmasti laidasta laitaan enkä osaa erottaa jyviä akanoista. 

Jos täällä on joku joka on opetellut laulamaan aikuisiällä, olisi kiva kuulla miten teit sen ja kuinka kauan kohtalaisen tason saavuttaminen kesti? 

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä googlasin hakusanalla *laulunopettaja* ja oman asuinpaikkakuntani. Löytyi useita yksityisiä laulunopettajia. 

Vierailija
82/97 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita musiikkia soimaan ja sitten laula siinä mukana. Taitavia laulajia matkimalla oppii tehokkasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä googlasin hakusanalla *laulunopettaja* ja oman asuinpaikkakuntani. Löytyi useita yksityisiä laulunopettajia. 

Tein samoin ja löysin yhden yksityisen laulunopettajan. 45 minuutin tunti maksaa 80 €, joten laulutunnit jää multa väliin, vaikka maksamalla useamman tunnin kerralla saisikin pienen alennuksen. 

Vierailija
84/97 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulutunnit on aika kalliita, joten hankala yhtälö sellainen, ettei yksityistunteihin ole varaa, kansalaisopiston tunneille ei ehdi ja youtube ei ole vaihtoehto.

Olen itse kehittynyt harjaantumattomasta laulajasta ihan ok:ksi sellaiseksi laulutunneilla aika nopeastikin, muutamassa kuukaudessa.

Olisiko vaihtoehto ottaa laulutunteja harvakseltaan ja ottaa ylös tekniikkaharjoitukset? Aika iso osa laulutunneista on muuta kuin laulamista. Hengitysharjoituksia ja erilaisia äänenkäytön harjoituksia. 

Vierailija
85/97 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein samoin ja löysin yhden yksityisen laulunopettajan. 45 minuutin tunti maksaa 80 €, joten laulutunnit jää multa väliin, vaikka maksamalla useamman tunnin kerralla saisikin pienen alennuksen. 

Missä noin kallista? Minä olen maksanut laulutunneista alle 40 euroa / 45 - 60 minuuttia, Jyväskylässä.

Vierailija
86/97 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä noin kallista? Minä olen maksanut laulutunneista alle 40 euroa / 45 - 60 minuuttia, Jyväskylässä.

Turussa Ääniräätälillä 50 min laulutunti maksaa yli 90 €. 

Eri

Vierailija
87/97 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
88/97 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikeasti hyvä apu laulamisen opetteluun: http://www.virsikirja.fi

Tarjolla on melkein kaikista virsistä sanojen lisäksi nuotit ja 3 äänitiedostoa: Ensimmäinen säkeistö laulettuna ja selkeästi soitettu melodia, joiden mukana on helppo laulaa, ja säestys jonka avulla nuottikorva kehittyy paremmin sitten kun nuotissa pysyminen alkaa sujua. 

Tätä voi hyödyntää myös silloin jos tahtoo oppia laulamaan suoraan nuoteista, koska melkein tuhannen virren joukosta löytyy melkein kaikille paljon uusia sävelmiä harjoittelua varten. 

Vierailija
89/97 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
90/97 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjua, mutta sinuna aloittaisin tekemällä youtubeen soittolistan kivoista biiseistä, joita tykkäät laulaa. Kerää siihen myös opetusvideoita. Laulamaan oppii 80% laulamalla.

Ja tsekkaa Saara Aallon nettikurssi. Olikohan se joku no fear company? Mulla on se joku kurssi kajabissa ja se on hyvin tehty, eikä tarvi laulaa kenenkään kuullen. Ei tarvi olla mikään Saara-fani. Itselle taisi tulla eteen jonkin youtube-mainoksen kautta aikoinaan, se oli joku ilmainen haaste. Tein ensin sen ja ostin sitten koko kurssin itselleni lahjaksi ihan salassa ja tein kurssinkin ihan salassa. Varmasti muitakin kursseja on, mutta tuota voin itse suositella.

Itselläni tosin on musiikkitaustaa, mutta minusta ne tunnit oli helposti ymmärrettäviä eikä vaadi pohjaosaamista. Laskin että jos ottaisin laulutunteja, niin sen kurssin hinnalla en saisi kovin montaa ja joutuisin lähtemään jonnekin enkä voisi harjoitella salassa. 

Jos riittää rahaa, niin tuon jälkeen ehkä jo uskaltaa mennä ihan oikeille laulutunneillekin. 

Niin ja jos itse huomaat, että laulat nuotin vierestä, niin tilanne on hyvä ja korjaantuu harjoittelulla. Eri asia, jos sitä ei edes huomaa, niin silloin ei ole toivoakaan. 

Vierailija
91/97 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Playback.

Vierailija
92/97 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea ketjua, mutta sinuna aloittaisin tekemällä youtubeen soittolistan kivoista biiseistä, joita tykkäät laulaa. Kerää siihen myös opetusvideoita. Laulamaan oppii 80% laulamalla.

Ja tsekkaa Saara Aallon nettikurssi. Olikohan se joku no fear company? Mulla on se joku kurssi kajabissa ja se on hyvin tehty, eikä tarvi laulaa kenenkään kuullen. Ei tarvi olla mikään Saara-fani. Itselle taisi tulla eteen jonkin youtube-mainoksen kautta aikoinaan, se oli joku ilmainen haaste. Tein ensin sen ja ostin sitten koko kurssin itselleni lahjaksi ihan salassa ja tein kurssinkin ihan salassa. Varmasti muitakin kursseja on, mutta tuota voin itse suositella.

Itselläni tosin on musiikkitaustaa, mutta minusta ne tunnit oli helposti ymmärrettäviä eikä vaadi pohjaosaamista. Laskin että jos ottaisin laulutunteja, niin sen kurssin hinnalla en saisi kovin montaa ja joutuisin lähtemään jonnekin enkä voisi harjoitella salassa. 

Jos riittää r

Miksi ajattelet, että vasta jonkun nettikurssin käytyään ehkä uskaltaa mennä oikeille laulutunneille? 

Laulutunnit kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, koska osaava laulunopettaja näkee heti mitä teet väärin ja mitkä asiat kannattaa korjata ensimmäisenä. Vaikka nettikurssi olisi kuinka ammattitaitoisesti tehty ja sisältäisi pelkästään rautaista asiaa, sen avulla eteneminen on paljon hitaampaa ja siihen liittyy riski siitä, että ymmärtää asioita väärin eikä huomaa kaikkia pahojakaan virheitä joita tekee. Tietysti yksityisopetuksessakin voi tulla väärinymmärryksiä, mutta opettaja korjaa ne viimeistään sitten kun huomaa että tuntien välissä tapahtuva harjoittelu ei tuota tulosta. 

Vierailija
93/97 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni tosin on musiikkitaustaa, mutta minusta ne tunnit oli helposti ymmärrettäviä eikä vaadi pohjaosaamista. Laskin että jos ottaisin laulutunteja, niin sen kurssin hinnalla en saisi kovin montaa ja joutuisin lähtemään jonnekin enkä voisi

No monelle se uskaltaminen voi olla vaikeaa, jos ei ole yhtään itsekseen harjoitellut. Monella keski-ikäisellä on noita laulukoetraumoja ja nuoremmissa on joitakin sosiaalisesti tosi rajoittuneita tai itsetunto on heikko, ei sellaiset lähde laulutunnille ehkä ikinä, vaikka miten haluaisi. Se voi olla yhtä pelottavaa kuin hammaslääkäriin meno toiselle.

Lisäksi nettikurssit on halvempia, ei läheskään kaikilla ole nykyään varaa oikeisiin tunteihin. Ap:llä oli juuri se ongelma, ettei ollut mahdollisuutta ottaa tunteja. 

Tottakai, jos uskaltaa, pystyy ja lompakko kestää, niin sitten kannattaa ottaa oikeita tunteja. Mutta ainakin tuo nettikurssi on ihan toimiva vaihtoehto, jos tunnit ei onnistu syystä x tai y. 

Vierailija
94/97 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No monelle se uskaltaminen voi olla vaikeaa, jos ei ole yhtään itsekseen harjoitellut. Monella keski-ikäisellä on noita laulukoetraumoja ja nuoremmissa on joitakin sosiaalisesti tosi rajoittuneita tai itsetunto on heikko, ei sellaiset lähde laulutunnille ehkä ikinä, vaikka miten haluaisi. Se voi olla yhtä pelottavaa kuin hammaslääkäriin meno toiselle.

Lisäksi nettikurssit on halvempia, ei läheskään kaikilla ole nykyään varaa oikeisiin tunteihin. Ap:llä oli juuri se ongelma, ettei ollut mahdollisuutta ottaa tunteja. 

Tottakai, jos uskaltaa, pystyy ja lompakko kestää, niin sitten kannattaa ottaa oikeita tunteja. Mutta ainakin tuo nettikurssi on ihan toimiva vaihtoehto, jos tunnit ei onnistu syystä x tai y. 

Laulutraumat on tietysti todellisia, mutta harvoin ne paranee sillä että treenailee itsekseen kotona nettivideoiden avulla. Siinä voi käydä niinkin, että laulutunneille meneminen muuttuu sitä vaikeammaksi mitä enemmän harjoittelee, jos oma kehitys ei vastaakaan odotuksia. 

Miksi sanot nettikursseja halvemmiksi? Esim. se mainitsemasi Saara Aallon kurssi maksaa 49 €/kk tai kertamaksulla 441 €/vuosi. Sillä hinnalla saa helposti ainakin yhden 30-45 minuutin laulutunnin kuussa, jonka voi nauhoittaa (opettajan luvalla) ja jota voi kuunnella kotona yhä uudestaan ja uudestaan. Puoli tuntia pätevää yksityisopetusta kerran kuussa on tietysti aika vähän, mutta onko se vähemmän kuin tuollainen massoille tuotettu nettikurssi, josta puuttuu osaavan opettajan henkilökohtainen palaute ja juuri sinun osaamisellesi räätälöidyt harjoitteet? 

Vierailija
95/97 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laulutraumat on tietysti todellisia, mutta harvoin ne paranee sillä että treenailee itsekseen kotona nettivideoiden avulla. Siinä voi käydä niinkin,

En minä ainakaan maksanut lähellekään noin paljoa. Se on varmaan eri kurssi tai sitten oli jokin hyvä tarjous. Muistelen, että joku 150e olisi lähempänä. On siitä kyllä jo aikaa muutama vuosi, mutta pienituloisena en ikinä olisi viittä sataa maksanut.

Vierailija
96/97 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulutunteja saa myös etänä. 

Vierailija
97/97 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laulutraumat on tietysti todellisia, mutta harvoin ne paranee sillä että treenailee itsekseen kotona

En minä ainakaan maksanut lähellekään noin paljoa. Se on varmaan eri kurssi tai sitten oli jokin hyvä tarjous. Muistelen, että joku 150e olisi lähempänä. On siitä kyllä jo aikaa muutama vuosi, mutta pienituloisena en ikinä olisi viittä sataa maksanut.

Se 49 €/kk tai 441 €/vuosi maksava kurssi on halvin jota Saara Aalto myy nyt. Tai jos maksaa 499 € saa ikuisen käyttöoikeuden johonkin paljon rajatumpaan videokokoelmaan, mutta siitäkin joutuu maksamaan satasia. Lisäksi Saara Aalto tarjoaa vähän henkilökohtaisempia ja vuorovaikutteisempia nettikursseja, jotka maksaakin sitten reilusti yli tonnin vaikka ne kestää vain pari kuukautta eikä edes ole erityisen intensiivisiä. 

Uskallan väittää, että rahalle saa paljon parempaa vastinetta jos hakeutuu perinteiseen yksityisopetukseen. Sitä voi sitten täydentää lainaamalla kirjastosta kirjoja ja katsomalla netistä ilmaisia opetusvideoita, jos haluaa tietää teoriasta enemmän tai edetä nopeammin.