Jos uusi tapaamasi henkilö kertoo olevansa kotiäiti, ja samalla selviää että nuorin lapsensa jo yli 10v,
Kommentit (376)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ole mitään kunnianhimoa kodin ulkopuolella? Aivot pärjää niin vähällä virikkeellä? Ei halua antaa mitään yhteiskunnalle? Outoa.
Miksi pitäisi, pahansuopa käärme?
100% ihmistä käy töissä rahan takia, kukaan ei käy antaakseen mitään yhteiskunnalle.
Siinä on 10-vuotiaalla, ja muillakin lapsilla hyvät kotiolot.
Ja miesvalinta mennyt nappiin, kun pystyy perheensä elättämään.
Tuossa taloudessa ei miehen tarvitse tehdä kotitöitä, niin ei tule siitä riitaa.
Sun äijä ilmeisesti lähti, kun olet niin hankala? Nyt katkera yh, joka ei kelpaa kenellekään? Vai tuliko muutama kilo liikaa?
:D
Häh? Miksi mies ei muka tekisi kotitöitä? Mun äiti on ollut kotona, ja kyllä mun isä on osallistunut kotitöihin aina kun on kotona ollut! Ihan normaalia, että hän esim. laittoi iltatiskit ja siivosi päivän päätteeksi keittiön siinä sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen, että hänellä on rikas mies. En kai mä muuta. Saa kai sitä jokainen elää miten lystää kunhan rahat riittää. Itse tykkään siitä, että saan tehdä asioita ja tienata rahaa.
MIKSI ihmeessä ajattelet, että on rikas mies? Tiedätkö että Suomessa nainenkin voi olla rikas?
Näin! Nainen voi olla perinyt tai säästänyt palkastaan rahaa, sijoittanut fiksusti ja olla varakas ihan omilla ansioillaan! Omassa lähipiirissä tämä on yleisempi skenaario kuin toimeentulotuella tai miehen palkalla elävät.
Niin, eli miksi pitäis alentua kutsumaan itseään kotiäidiksi.
Alentua? Näin sanoo siis sossupummi, joka makaa keskellä päivää kotona.
Hauskaa, että kun puhutaan kotiäitiydestä, niin tälle palstalle kokoontuu joukko miljonäärejä, joilla on vain kivaa ja suuri omaisuus joko miehellä tai itsellä:-) Ja päivä kuluvat, ei suinkaan lapsia, vaan omaisuutta ja sijoituksia hoidellessa:-) Mitä nyt joskus osallistuu jonkun säätiön hallituksen kokoukseen.
Mikä lie fantasia. Tai yhden tai kahden todellisuutta. En todellakaan usko, että se vastaa yleistä todellisuutta, vaikka tilastollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisin että on aikamoinen reppana, ehkä melko yksinkertainen ihminen.
Ei vaan valintakysymys- Jos on varallisuutta ja sovittu siten, että hän hoitaa myös kuin työömaansa sen perhepiirin, todella hoitaa kaiken, on kuin sihteeri ja kodinhoitaja. Jos puoliso on uraurientoitunut. Silittää mihen paidat, vie auton huoltoon, kaivaa lattiakaivot, pesee ulko-ovetkin, siivoaa laadukkaasti, varaa pihahoidon, varaa parturin mihelle, kuorii sille potut, hoitaa siis kaiken. Max mies auttaa raskaimmissa ja isoissa ostoissa. Voidaan myös laittaa eläkerahastoonkin x summa. Jopa palkkaa( on tpaus, että maksoivat kk palakan, toki pienehkö,mutta olihan muu ylläpito sitten autoetuineen. Ja olivat huomioineet eronkin, missä huomioidaan saatu palkka,mutta myös ositussopimus, ns eroraha.
Eli toimii, perheyksiköt niin erilaisia. Työnjako toimii noinkin-jos toinen on sielultaan kodinhengetät ja osaa ja tekee myös kotiduunia. Sitten jää se x työpaikka jollekin muulle joka sitä tarvitsee. Mitä väärää on jos yhden ihmisen palkalla ja muulla rahalla elää vaikka viisi vaimoa, ei se ole sulta pois. eipä nosta tukia, ja sekin työpaikka on sille joka on esim. yksineläjä.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää siltä, että tässä keskustelussa ei ymmärretä mitä tarkoittaa kotiäitinä oleminen. Jos bloggaat, olet someammattilainen yms. Kotiäitiys sananmukaisesti tarkoittaa ettei tienaa rahaa eikä tee mitään sen eteen, vaan hoitaa lapsia.
näin
Ainakin eräs tuttu oli kotiäiti 20 v. Kouluttautui sitten 40-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen, että hänellä on rikas mies. En kai mä muuta. Saa kai sitä jokainen elää miten lystää kunhan rahat riittää. Itse tykkään siitä, että saan tehdä asioita ja tienata rahaa.
MIKSI ihmeessä ajattelet, että on rikas mies? Tiedätkö että Suomessa nainenkin voi olla rikas?
No siis, jos hän on itse tienannut rahat niin eihän hän silloin ole kotiäiti? Kai hän jotain tekee, edes huolehtii osakkeista.
Minä kyllä kutsuin itseäni kotiäidiksi, vaikka elätin koko perheen pääomatuloillani, hoidin sijoituksiani silloin tällöin, tein harrastusluonteisesti väitöskirjaa ja harrastin järjestötoimintaa. Olin mielestäni ihan normaali kotiäiti, koska en ollut töissä.
Tässä tullaan siihen elämänarvot-kohtaan.
Sinusta on ilmeisesti hienompaa hoitaa sijoituksia ja olla aktiivinen järjestöissä kuin pitää huolta omasta lapsesta. Minusta taas on juuri päinvastoin. Lapsi on minulle elämäni tärkein asia ja koen paljon arvokkaampana sen, että olen saanut viettää paljon aikaa hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Että rikas puoliso vissiin on tai sitten erityislapsi/lapset joiden takia hyvä olla kotona.
Omat sijoitukset akalla- pärjää, vuokratulot, mut sijoitukset- On voinut jäädä ns eläkkeelle jo 40 v vaikka. Ja jos tekee hyvin kotiäidin tai-rouvan työn, siis oikeesti hoitaa juoksevat asiat-laskut, varaukset, siivous, huollot tilaa tai tekee itse, pihatyöt, autonhuollot, renkaat, ruuat kans kunnolla, ostokset jne. ja sijoitukset sivussa. Mitä se muille kuuluu. appi on vähän xxx--kadekin jopa...
Niin saahan sitä kusua itseään miksi haluaa. Itse olin kotiäiti niin kauan kuin lapset asui kotona. Kotirouva taas ei sovi minulle yhtään joten olen vain vapaa. Mieskin kutsuu itseään melkein eläkeläiseksi vaikka oikeasti on sijoittaja. Moni suomalainen on yhä jotenkin tittelinkipeä. Ali-väli-yli-asiantuntijajohtaja ja vanhempi tutkija 😅 Hei ei se ole niin vakavaa. Saa relata ja nauttia elämästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisin että on aikamoinen reppana, ehkä melko yksinkertainen ihminen.
Ei vaan valintakysymys- Jos on varallisuutta ja sovittu siten, että hän hoitaa myös kuin työömaansa sen perhepiirin, todella hoitaa kaiken, on kuin sihteeri ja kodinhoitaja. Jos puoliso on uraurientoitunut. Silittää mihen paidat, vie auton huoltoon, kaivaa lattiakaivot, pesee ulko-ovetkin, siivoaa laadukkaasti, varaa pihahoidon, varaa parturin mihelle, kuorii sille potut, hoitaa siis kaiken. Max mies auttaa raskaimmissa ja isoissa ostoissa. Voidaan myös laittaa eläkerahastoonkin x summa. Jopa palkkaa( on tpaus, että maksoivat kk palakan, toki pienehkö,mutta olihan muu ylläpito sitten autoetuineen. Ja olivat huomioineet eronkin, missä huomioidaan saatu palkka,mutta myös ositussopimus, ns eroraha.
Eli toimii, perheyksiköt niin erilaisia. Työnjako toimii noinkin-jos toinen on sielultaan kodi
Kuorii potutkin... voi apua🤮
Vierailija kirjoitti:
Että rikas puoliso vissiin on tai sitten erityislapsi/lapset joiden takia hyvä olla kotona.
? Äiti itse ei voi olla rikas, miten on oltava? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ole mitään kunnianhimoa kodin ulkopuolella? Aivot pärjää niin vähällä virikkeellä? Ei halua antaa mitään yhteiskunnalle? Outoa.
Miksi pitäisi, pahansuopa käärme?
100% ihmistä käy töissä rahan takia, kukaan ei käy antaakseen mitään yhteiskunnalle.
Siinä on 10-vuotiaalla, ja muillakin lapsilla hyvät kotiolot.
Ja miesvalinta mennyt nappiin, kun pystyy perheensä elättämään.
Tuossa taloudessa ei miehen tarvitse tehdä kotitöitä, niin ei tule siitä riitaa.
Sun äijä ilmeisesti lähti, kun olet niin hankala? Nyt katkera yh, joka ei kelpaa kenellekään? Vai tuliko muutama kilo liikaa?
:D
Häh? Miksi mies ei muka tekisi kotitöitä? Mun äiti on ollut kotona, ja kyllä mun isä on osallistunut kotitöih
Tuntuu tosiaan olevan monelle ihmetyksen asia kun meillä mieskin tekee ruokaa, imuroi jne. vaikka mä olen kotona eikä meillä edes ole lapsia hoidettavana.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa, että kun puhutaan kotiäitiydestä, niin tälle palstalle kokoontuu joukko miljonäärejä, joilla on vain kivaa ja suuri omaisuus joko miehellä tai itsellä:-) Ja päivä kuluvat, ei suinkaan lapsia, vaan omaisuutta ja sijoituksia hoidellessa:-) Mitä nyt joskus osallistuu jonkun säätiön hallituksen kokoukseen.
Mikä lie fantasia. Tai yhden tai kahden todellisuutta. En todellakaan usko, että se vastaa yleistä todellisuutta, vaikka tilastollisesti.
Tai voisikohan johtua siitä,,et tämä on lapsiaiheinen somesivusto, jossa on aikaa pyöriä, kun ei käy töissä? Nyt on arkipäivä klo 10.55. Samasta syystä täällä vaikuttaa olevan paljon työttömiä ja sossupummeja, vaikka suurin osa aktiivi-ikäisistä käy päivisin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään erityisen älykäs nainen ei jää pitkäksi aikaa kotiäidiksi. Nää ovat aina näitä keskinkertaisesti elämässä pärjänneitä naisia. Kova on luotto siihen, ettei mies koskaan jätä tyhjänpäälle, mikä kielii kaikista eniten lapsellisesta hyväuskoisuudesta.
Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinun piireissäsi ja tuttavissasi ei näitä hyvin toimeentulevia ole, niin niitä ei ole olemassakaan?
Hyvä kun nykyään ihmiset jaottelevat ihmiset arvojärjestykseen.
Sellaisia superihmisiä on harvassa. Akateeminen naapuri oli kotona 8 vuotta. Toinen tuttu väitteelee lääketieteen tohtoriksi ja on kolmen lapsen äiti. Puoliso tehnyt uraa osin ulkomailla. Tuttu on hoitanut lapset ja tekee vaikka mitä esim vaihtaa jopa autonsa renkaat vaikka lääkärinä pystyisi sen rahoittamaan.
Eli meitä on erilaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään erityisen älykäs nainen ei jää pitkäksi aikaa kotiäidiksi. Nää ovat aina näitä keskinkertaisesti elämässä pärjänneitä naisia. Kova on luotto siihen, ettei mies koskaan jätä tyhjänpäälle, mikä kielii kaikista eniten lapsellisesta hyväuskoisuudesta.
No itsellä ainakin maisterin tutkinto ja velaton omistusasunto (Hki), jonka omistin ja omistan puoliksi, joten tyhjän päin en voi jäädä. Olin siis 8 vuotta kotiäitinä. Kolme lasta.
On hieman eri asia olla kolmen lapsen kanssa kotona 8 vuotta, kuin olla kotona kun nuorin lapsi on jo 10!
Mullapa on kaksi maisteritason tutkintoa, työpaikka, oma yritys ja muutakin velatonta kuin pelkkä omakotitalo Espoossa. Ja erittäin lämpimät välit lapsiin.
Eli kateudesta jo täällä nyt sitten laulatkin? Pelkäät, että kotiäideillä on lämpimämmät välit lapsiin tai jotain.
Hän ei ole silloin kotiäiti, ellei hän hoida jotain lastaan kokopäiväisesti.
Jos (puolison) tulotaso riittää, hän on ennemminkin kotirouva, tai jos elää työttömyys- plus muilla etuuksilla, hän on työtön.
Jos taas hän itse on niin rikas, ettei tartte tehdä mitään, hän mitä luultavimmin on sijoittaja.
Täällä Suomessa muut kertoo mikä saat olla tai mitä sinun pitää tehdä. Kaikkien pitää olla samasta muotista tai raivo repeää. Sitten on ihmisiä jotka voi ja uskaltaa elää toisin. Heitä pitää sitten joukolla haukkua, vähätellä ja olettaa ja yleistää kaikenlaista kummallista. Järjenköyhyyttä.
Alentua kutsumaan itseään kotiäidiksi?
Kuule, kannattaisikohan sinun mennä juttelemaan jonkun ammattiauttajan kanssa, koska tuo ei ole enää tervettä. Ainakin sinun kannattaisi miettiä itseksesi, miksi halveksit kotiäitejä noin paljon? Mihin osaan sinua jonkun muun kotiäitiys osuu niin kipeästi, että reagoit noin vihamielisesti? Esimerkiksi onko niillä kotiäideillä jotain, mitä sinä haluaisit, ja kun et ole sitä saanut, käännät suhtautumisen vähättelyksi? Mitä pelkäät? Tuntuisiko se sinusta jotenkin uhkaavalta, jos tutustuisit elämäänsä tyytyväiseen kotiäitiin, joka osoittautuukin sinua koulutetummaksi, varakkaammaksi ja pätevämmäksi?