Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos uusi tapaamasi henkilö kertoo olevansa kotiäiti, ja samalla selviää että nuorin lapsensa jo yli 10v,

Vierailija
18.11.2025 |

mitä ajattelet? 

Kommentit (376)

Vierailija
261/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies jättää tai kuolee tai omaisuus katoaa niin nainen jää tyhjän päälle. Eläke kertyy töissäolevana. Myös vanhuus jää köyhäksi jos jotain tapahtuu, kansaneläkkeestä ei paljoa leveillä.

Oletko ottanut huomioon että vaihtoehtoa, että myös sinun ja kaikkien eläkkeet voivat kadota? 

Vierailija
262/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen, että hänellä on rikas mies. En kai mä muuta. Saa kai sitä jokainen elää miten lystää kunhan rahat riittää. Itse tykkään siitä, että saan tehdä asioita ja tienata rahaa. 

MIKSI ihmeessä ajattelet, että on rikas mies? Tiedätkö että Suomessa nainenkin voi olla rikas?

Näin! Nainen voi olla perinyt tai säästänyt palkastaan rahaa, sijoittanut fiksusti ja olla varakas ihan omilla ansioillaan! Omassa lähipiirissä tämä on yleisempi skenaario kuin toimeentulotuella tai miehen palkalla elävät. 

Niin, eli miksi pitäis alentua kutsumaan itseään kotiäidiksi.

Alentua kutsumaan itseään kotiäidiksi?

Kuule, kannattaisikohan sinun

Hyvänen aika en halveksi! Päinvastoin olen itsekin ollut kotiäitinä, ja siis en tienannut rahaa. Sain osakseni paljon halveksuntaa ja kommenttia ettei mulla ole mitään kunnianhimoa yms. Siitä johtuu, että ajattelen ainakin itse että hienompaa olis sanoa mitä kaikkea tekee rahan eteen jos tekee sen eteen jotain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meinaa jäädä kotiin, on hyvä tehdä puolison kanssa sopimus siitä, miten kotona olo korvataan rahallisesti. Tiedän, että joissain perheissä näin onkin tehty.

Sinänsä en menisi sanomaan, että älykäs nainen ei jaksaisi jäädä kotiäidiksi. Jos tämä olisi totta, se tarkoittaisi, ettei älykäs nainen voisi ikinä jäädä eläkkeelle, koska vain työ antaisi hänen elämäänsä sisältöä.

Huippuälykäs sopeutuu mihin vain. Onhan hänellä mukanaan oma päänsä. Missään ei tule tylsää eikä toimetonta. Toisin on keskivertotallaajilla. 

Vierailija
264/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ole mitään kunnianhimoa kodin ulkopuolella? Aivot pärjää niin vähällä virikkeellä? Ei halua antaa mitään yhteiskunnalle? Outoa. 

Mitä se yhteiskunta sinulle tarkoittaa? Entä sille antaminen?

Vierailija
265/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halunnut viedä lapsiani vieraalle hoitoon, koska minut vietiin lähes vauvana. Suhde vanhempiin jäi etäiseksi, teennäiseksi. En halunnut, että lapsilleni käy samoin. Ihan omakohtaiseen kokemukseen perustuva, kansainvälisesti menestyneiden uraohjusten jälkeläisen valinta.

Kolmen äiti

Tämä. Sama tarina minulla.

Vierailija
266/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen, että hänellä on rikas mies. En kai mä muuta. Saa kai sitä jokainen elää miten lystää kunhan rahat riittää. Itse tykkään siitä, että saan tehdä asioita ja tienata rahaa. 

MIKSI ihmeessä ajattelet, että on rikas mies? Tiedätkö että Suomessa nainenkin voi olla rikas?

No siis, jos hän on itse tienannut rahat niin eihän hän silloin ole kotiäiti? Kai hän jotain tekee, edes huolehtii osakkeista.

Minä kyllä kutsuin itseäni kotiäidiksi, vaikka elätin koko perheen pääomatuloillani, hoidin sijoituksiani silloin tällöin, tein harrastusluonteisesti väitöskirjaa ja harrastin järjestötoimintaa. Olin mielestäni iha

Äh vastasin jo tavallaan tähän aiemmassa kommentissa. Mutta ei, kyllä mäkin olen ollut kotiäitinä. Siis ihan sananmukaisessa merkityksessä että en edes tienannut mitään. Hoidin vain lapsia. Se halveksunnan määrä, jota sain osakseni oli ihan uskomatonta. Siitä mulla tulee ajatus, että olishan se mahtavaa lyödä sellaisille ihmisille luu kurkkuun ja kertoa miten itse tienaa rahansa.

Vierailija
267/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli puolet avioliitoista päättyy eroon. Osituksessa sen omaisuuden määrä ei keskimäärin ole kovin kummoinen. Siitä sitten jossitelkaa rauhassa. Ukko löytää nuoremman ja kauniimman niin kotiäiti saa jäädä.

No sitten saa. Ei sellaisella miehellä tee mitään muutenkaan.

Vierailija
268/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan mukaan on vain yksi tie ja totuus. Ja se on työssäkäyvän naisen onni ja autuus. Muu on vain harhaa.  

Vierailija
269/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläke jää tosi pieneksi.

Niin? Et ilmeisesti tiedä mitään esimerkiksi sijoittamisesta.

Vierailija
270/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityislapset.

Eli aviomies?

Vierailija
271/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään erityisen älykäs nainen ei jää pitkäksi aikaa kotiäidiksi. Nää ovat aina näitä keskinkertaisesti elämässä pärjänneitä naisia. Kova on luotto siihen, ettei mies koskaan jätä tyhjänpäälle, mikä kielii kaikista eniten lapsellisesta hyväuskoisuudesta.

Erityisen älykkäällä naisella voi olla ns. omaa rahaa, joten jos mies jättää, hän ei jää tyhjän päälle. Avioerossa hän saa avio-oikeuden alaisesta omaisuudesta puolet.

Toisen ihmisen pärjäämisen dissaaminen on melko typerää, eikä kerro ihan hirveän hyvästä pärjäämisestä sekään.

Tuo on aika harvinainen kuvio, että nainen kerryttäisi omaa rahaa opintojen ja lyhyen töissäolon tai yrittäjänä olon myötä ja maksaisi itse kotona olemiset yli kymmeneksi vuodeksi.

Jos nyt aivan realistisesti pohditaan näit

Taidat itse olla melko yksinkertainen, jos et keksi mitään sisältöä silloin, kun et ole töissä. Miten aiot pärjätä jos sairastut tai sitten kun jäät eläkkeelle?

Vierailija
272/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ole mitään kunnianhimoa kodin ulkopuolella? Aivot pärjää niin vähällä virikkeellä? Ei halua antaa mitään yhteiskunnalle? Outoa. 

Miten niin ei ole? Tuttu akateeminen, varakas kotiäiti kirjoitti kirjan ja toimi erilaisten säätiöiden ja yhdistysten hallituksissa harrastukseksi.

Harvassa taitavat olla ne kotiäidit, joiden kotona oloa voi perustella noilla seikoilla. 

Ei sitä perustellakaan noilla seikoilla. Nuo ovat harrastuksia.

Mites muuten lukuisat maatalousyrittäjät? Näistä naispuolisia voisi usein tituleerata kotiäideiksi. Milloin kivitätte heidät? Ei mitään kunnianhimoa kodin ulkopuolella...

Vierailija
273/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meinaa jäädä kotiin, on hyvä tehdä puolison kanssa sopimus siitä, miten kotona olo korvataan rahallisesti. Tiedän, että joissain perheissä näin onkin tehty.

Sinänsä en menisi sanomaan, että älykäs nainen ei jaksaisi jäädä kotiäidiksi. Jos tämä olisi totta, se tarkoittaisi, ettei älykäs nainen voisi ikinä jäädä eläkkeelle, koska vain työ antaisi hänen elämäänsä sisältöä.

Paljonko kotiin jäävän olisi kohtuullista maksaa per vuosi myöhemmin hyvitystä siitä että toinen on häntä elättänyt?

Ai että hoitopaikkoihin voi laittaa omaisuuden, mutta kotiäitiä pitää päinvastoin verottaa samasta työstä? Tai oikeastaan tuplatyöstä, koska päiväkodissa on myös siivooja, keittäjä tai ruokapalvelu ja muu henkilöstö.

Vierailija
274/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Suomessa muut kertoo mikä saat olla tai mitä sinun pitää tehdä. Kaikkien pitää olla samasta muotista tai raivo repeää. Sitten on ihmisiä jotka voi ja uskaltaa elää toisin. Heitä pitää sitten joukolla haukkua, vähätellä ja olettaa ja yleistää kaikenlaista kummallista. Järjenköyhyyttä.

Kotiäitiydennhalveksuminen perustuu naisvihaan. Toksisessa sovinismissa kaikki naisten tekemä työ on arvotonta ja halveksittavaa. Aika moni nainenkin on sisäistänyt naisvihan, eikä tajua sitä itse.

Vierailija
275/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni varakas elää aika tavallista elämää eikä paljoa raha-asioistaan huutele. Siksi monelle on vaikea uskoa että täälläkin on paljon hyvintoimeentulevia ihmisiä jotka ei käy töissä. Meidänkin naapurit luulee varmasti että olemme työttömiä ym. Yksi naspurikin ihmetteli että onko kaikki hyvin kun ei ole minua vähään aikaan nähnyt. No kerroin että olen ollut toisella puolella maailmaa paikassa x. Kyllä ilme oli näkemisen arvoinen. 

Vierailija
276/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko kotiin jäävän olisi kohtuullista maksaa per vuosi myöhemmin hyvitystä siitä että toinen on häntä elättänyt?

Hyvin sanottu! 

Mistä tiedät, miten paljon kotiin jäävä on laittanut omaisuuttaan perheen elämiseen? Ehkei olisi samanlaista kotia, autoa, mökkiä ja lasten harrastusmahdollisuuksia. Kyllä olette typeriä oletuksinenne.

Vierailija
277/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttää siltä, että tässä keskustelussa ei ymmärretä mitä tarkoittaa kotiäitinä oleminen. Jos bloggaat, olet someammattilainen yms. Kotiäitiys sananmukaisesti tarkoittaa ettei tienaa rahaa eikä tee mitään sen eteen, vaan hoitaa lapsia. 

Eikä tarkoita. Se tarkoittaa, että tälle henkilölle se on se hänen elämänsä ammattirooli, johon hän lähinnä identifioituu.

En mä ole niin leveä, että lähtisin kaikille puolitutuille selittämään, kuinka elän koroillani. Ei se heille kuulu, ja se olisi vain kiusallista.

Joskus sanon, että olen talonmies. Koska elämässäni on aika paljon erilaisten rakennusten ja kiinteistöjen hoitoa. Mutta sekin herättää vain turhaa keskustelua.

Vierailija
278/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjen- ja mielenköyhyyttä olettaa, etteikö kotiin jäävä osapuoli osaisi hoitaa asioitaan kuntoon (näitäkin varmasti on, muttei kannata yleistää). Meillä on aina ollut yhteinen talous, yhteinen omaisuus ja mies on maksanut ja maksaa minulle yksityisen eläkkeen, se on jo nyt huomattavasti suurempi kuin suomalaisen keskivertoeläke tulee olemaan. Kaikki paperit on tehty valmiiksi asianajajan kanssa sekä kuoleman että avioeron varalta. Kummallakaan ei tulisi olemaan hätäpäivää. 

Ja onneksi emme asu Suomessa, ei ole edes tarvinnut kuunnella kateellisten panettelua mukavasta elämästämme.

Vierailija
279/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies jättää tai kuolee tai omaisuus katoaa niin nainen jää tyhjän päälle. Eläke kertyy töissäolevana. Myös vanhuus jää köyhäksi jos jotain tapahtuu, kansaneläkkeestä ei paljoa leveillä.

Suurella osalla suomalaisista eläke ei ole paljoa sen korkeampi kuin pelkkää kansaeläkkettä saavilla, jolla nämä lisäetuudet ym. avut päälle ja jolloin ei ole puolison/kumppanin tulot jeesaamassa. Pienipalkkaista työtä tekee niin iso osa suomalaisista, joilla eläke myöskin jää hyvin pieneksi. Tämän lisäksi eivät ole elämänsä aikan huolehtineet siitä, että olisi muutakin rahaa kuin vain se eläke eläkeiässä, joten kotirouvana elänyt ja eronnut ei sen paljon surkeammin elä kuin nämä vuosikymmenet töissä käyneet pienituloiset.

Vierailija
280/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä porukka puhuu haluttomuudesta viedä lapsi vieraalle hoitoon, vaikka kyse on kotiäitiydestä kun lapsi on liki esiteini-iässä. Todella välkyn kuvan itsestään antavat kyllä.

Tiedän poliisin, joka elämää nähneenä halusi jäädä kotiin lastensa vuoksi, kunnes ovat miltei täysi-ikäisiä. Eiköhän hän tiedä, mikä on välkkyä ja mikä ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän