Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selviytyminen anopin luona

Vierailija
17.11.2025 |

Olen pahoittanut monesti mieleni anopin sanomisista. Aikani yritin esim. selittää, miksi kasvatan lastani, kuten nykyisin opetetaan tai miksi ruokavalioni on tietynlainen, mutta kommentointi jatkuu yhä. En ole vastannut rumasti yllättäviin ikäviin kommentteihin, enkä varmasti ollut muutenkaan asiaton. 

Minulle esim. annetaan pyytämättä vanhentuneita kasvatusneuvoja ja välillä tiuskitaan pyytämättä anteeksi, vaikken ole sanonut tai tehnyt mitään asiatonta. Olen aina varuillani ollessamme kylässä anopin luona toisella puolella Suomea. Hän ei pysty tulemaan luoksemme.

Onko muilla kokemusta vastaavasta tai ideoita hyvistä selviytymisstrategioista? Lapset ovat pieniä, enkä voi vielä pitkään aikaan olla lähtemättä mukaan.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vanhana se sinäkin oot penskan pyöräyttänyt.

En tiedä ap:n tilannetta mutta täällä mies 40, minä 35 ja anoppi +70v. Minulla 5 v korkeakoulututkinto, joka piti ensin suorittaa.

Voihan myös olla että ap:n anoppikaan ei aikoinaan meinannut löytää kumppania mutta vanhapiikaa lopulta lykästi +30 v iässä

Mun miniäni pyöräytti lapset, on kaksinkertainen maisteri ja kun kuopus oli 5, väitteli tohtoriksi. Olin silloin 65.   

Mutta kaikkien elämä menee erilailla.  Korkeasti oppinutkin miniä  voisi suvaita erilaisia ihmisiä ja vanhanaikaista anoppia.  Mutga eihän se käy kun MINÄ sentään olen.....

No sinäkin voisit opetella suvaitsemaan muita. Aika pahansuopa tyyli kirjoittaa sinulla miniästä. 

Vierailija
22/50 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vanhana se sinäkin oot penskan pyöräyttänyt.

En tiedä ap:n tilannetta mutta täällä mies 40, minä 35 ja anoppi +70v. Minulla 5 v korkeakoulututkinto, joka piti ensin suorittaa.

Voihan myös olla että ap:n anoppikaan ei aikoinaan meinannut löytää kumppania mutta vanhapiikaa lopulta lykästi +30 v iässä

Mun miniäni pyöräytti lapset, on kaksinkertainen maisteri ja kun kuopus oli 5, väitteli tohtoriksi. Olin silloin 65.   

Mutta kaikkien elämä menee erilailla.  Korkeasti oppinutkin miniä  voisi suvaita erilaisia ihmisiä ja vanhanaikaista anoppia.  Mutga eihän se käy kun MINÄ sentään olen.....

No sinäkin voisit opetella su

Yleensä miniöistä, näistä vauvan ränkkäminiöistä.  Jotka ovat kaikki "jotain tärkeää. "Minulla on fiksu miniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kohta se lanka on palanut anopista ja ongelma ratkaisee itsensä.

Siihen asti voi kieltäytyä lähtemästä sinne sukuloimaan ja jäädä muksujen kanssa kotio.

Näin teen itsekin ja nykyisellään käyn anoppilassa max kerran vuoteen, yhtenä päivänä. Yöpyminen aina muualla. Matkaa n. 500km per siivu.

Inho on molemmispuolista, mutta hänestä aika jättää onneksi ensin - ja tietää sen itsekin.

M43

Vierailija
24/50 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsken anopin aloittama ketju poistettiin.  Hän mietti uskaltamista pitää yhteyttä lapsensa perheeseen.

Ei moderointia eikä ketään häiritse ketjut joissa anoppeja kritisoidaan.  

Vierailija
25/50 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ohittaa epäasialliset kommentit tai ottaa ne heti esille. Lapsen rooliin jäänyt on hiljaa, pahoittaa mielensä moitteista ja pyörittelee mielessään kokemaansa vääryyttä.

Vierailija
26/50 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama tilanne joten jään seuraamaan.

Onneksi hänen seurassaan ei tarvitse usein olla. Harvat kerran kun nähdään, kaikki on negatiivista, yms: meidän kohta 2v on tuhma, vauva on liian lihava. Taapero syö väärää ruokaa (salaattia ja kotiruokaa.) annetaan vauvalle allergisoivia pilttejä, ulkoillaan liian vähän lasten kanssa (kerta päivässä minimi, ja käymme 4 kerhossa arkisin ja vklp uimassa. Ja kuinka ei ole miesten hommaa hoitaa lapsia, vaan naisten. Mieheni on osallistuva isä ja hoitaa lapsia, silloin kun ei ole töissä. 

Hän myös aina haukkuu mieheni isän, he ovat eronneet. 

Vierailija
27/50 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ohittaa epäasialliset kommentit tai ottaa ne heti esille. Lapsen rooliin jäänyt on hiljaa, pahoittaa mielensä moitteista ja pyörittelee mielessään kokemaansa vääryyttä.

Off topic: Onko sinulla hyviä vinkkejä, kuinka sitten osata reagoida kylässä ikävällä äänensävyllä talon omistajan sanomiin sanomisiin, kun ei olla läheisiä? Jos ei halua tilanteen vain pahentuvan? Itsellä ne tilanteet menee aina vähän ohi, kun yllättäen tulee rumasti sanottuja tokaisuja, enkä ole yhtä piikikäs tai halua itse ärsyttää tai pilata ok välejä hyökkäämällä tahattomasti tunnekuohussa takaisin.

Vierailija
28/50 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ollut ihan sama, anoppi jota saa pelätä hänen terävän kielensä ja outojen temppujensa takia.  Liikaa häneltä kestin lasten ollessa pieniä, sitten onneksi tuli aika että mies pystyi menemään yksin lasten kanssa. Itse välttelen anoppia vuosi vuodelta enemmän. Entä jos keksisit itsellesi heidän paikkakunnaltaan jotain tekemistä ja jättäisit miehen lasten ja anopin kanssa?

Kannattaa muistaa, että se terväkielinen outoilija on kasvattanut sun lastesi isän ja sun aviopuolison. Ja ihmiset ihan oikeasti alkaa vanhetessaan muistuttamaan omia vanhempiaan, eikä vain niissä hyvissä asioissa.

Vierailija
29/50 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis anoppien pitää olla vieraskoreita?  Niinkö se läheinen suhde syntyy? Mielistellä?

Vierailija
30/50 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Off topic: Onko sinulla hyviä vinkkejä, kuinka sitten osata reagoida kylässä ikävällä äänensävyllä talon omistajan sanomiin sanomisiin, kun ei olla läheisiä? Jos ei halua tilanteen vain pahentuvan? Itsellä ne tilanteet menee aina vähän ohi, kun yllättäen tulee rumasti sanottuja tokaisuja, enkä ole yhtä piikikäs tai halua itse ärsyttää tai pilata ok välejä hyökkäämällä tahattomasti tunnekuohussa takaisin.

Miksi sen oman äänensävyn pitää olla ikävä? Sen kun kysyt että "mitä tarkoitit tuolla kommentilla" tai "anteeksi nyt en ymmärtänyt mitä halusit sanoa" jne. Yleensä noi ilkeilijät saa yhdellä tuollaisella täysin neutraalisti esitetyllä kysymyksellä lopullisesti hiljaiseksi.

Vierailija
31/50 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen oman äänensävyn pitää olla ikävä? Sen kun kysyt että "mitä tarkoitit tuolla kommentilla" tai "anteeksi nyt en ymmärtänyt mitä halusit sanoa" jne. Yleensä noi ilkeilijät saa yhdellä tuollaisel

Miksi sen anopin pitää olla hiljaa?  Eihän sen luulisi haittaavan jos jotain sanoo miten sillon kun jani oli pieni tehtiin asiat toisin.

Jani kuitenkin on sänkykaveriksi kelvannut?

Vierailija
32/50 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei ole tarkoitus loukata. Esim miniäni loukkaantui kun näytin tyttäreni tekemät kauniit yösukat.  Hän koko sen arvosteluna koska ei itse käsitöitä.  Hänellä monta muuta hyvää ominaisuutta, kärsivällinen lasten kanssa ja jo taaperot tosi hyvin käyttäytyviä ja kohteliaita.  Saanko, pyytää  2 -vuotias,  ei kilju anna, anna kuten isänsä pienenä.  Ja tämä ei ollut moite vaan arvostus nykyisiä opettamismenetelmiä kohtaan.

Vierailija
33/50 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene sinne, tee mitä vaan, mutta älä riko itseäsi! Minä rikoin ja jouduin terapiaan. Mies ei uskalla puuttua, koko suku hipsii varpaillaan ettei anoppi loukkaannu mistään.

Anoppi halusi kutsua esikoisemme ristiäisiin omia ystäviään, joita en ole koskaan edes tavannut. Meille tuli ilmiriita. Kostoksi anoppi lähetti osalle vieraista viestin, että ristiäisten alkamisen kellonaikaa on muutettu tunti eteenpäin. Ihmettelin juhlapäivänä, missä ihmiset ovat ja anoppi luki myhäillen kirjaa sohvalla, hän saapui ajoissa. Olin jo vihainenkin, miten meidän juhlia ei kunnioiteta ilmaantumalla paikalle ajoissa. Juhlien jälkeen eräs vieras kertoi anopin viestistä.

Mies ei puuttunut tähänkään, kaikki antavat hänen tehdä ihan mitä tykkää ja keinot kovenevat. En tiedä mitä tehdä, lasten takia en haluaisi erotakaan. Mutta kaikki kiusaaminen mitä annat hänen tehdä, vain pahentaa asiaa.

Vierailija
34/50 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mene sinne, tee mitä vaan, mutta älä riko itseäsi! Minä rikoin ja jouduin terapiaan. Mies ei uskalla puuttua, koko suku hipsii varpaillaan ettei anoppi loukkaannu mistään.

Anoppi halusi kutsua esikoisemme ristiäisiin omia ystäviään, joita en ole koskaan edes tavannut. Meille tuli ilmiriita. Kostoksi anoppi lähetti osalle vieraista viestin, että ristiäisten alkamisen kellonaikaa on muutettu tunti eteenpäin. Ihmettelin juhlapäivänä, missä ihmiset ovat ja anoppi luki myhäillen kirjaa sohvalla, hän saapui ajoissa. Olin jo vihainenkin, miten meidän juhlia ei kunnioiteta ilmaantumalla paikalle ajoissa. Juhlien jälkeen eräs vieras kertoi anopin viestistä.

Mies ei puuttunut tähänkään, kaikki antavat hänen tehdä ihan mitä tykkää ja keinot kovenevat. En tiedä mitä tehdä, lasten takia en haluaisi erotakaan. Mutta kaikki kiusaaminen mitä annat hänen tehdä, vain pahentaa asiaa.

Kysymys. Minkäikäisiä oikein olette?  Ei kummankaan, huom kummankaan äidit pitäisi millään lailla puuttua esim ristiäisiin kuim tulemalla paikalle.

Asutteko samassa taloudessa, hyvin nuoria,  ette ole eläneet aikuisen elämää sinkkuina?

Vierailija
35/50 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ongelmana on pääasiassa nuo erilaiset ruokavaliot, lyhennätte vierailut niin lyhyiksi, että ei tarvitse syödä anoppilassa.

Vierailija
36/50 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai pappi ajallaan piti ristiäiset?  En ymmärtänyt.  Anopin vieraat tuli tuntia myöhemmin vähän niinkun rääppiäisiin?

Ei kai anopin tekstiviestit mene papille ja vaikuta sovittuun aikatauluu .

Vierailija
37/50 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan mm. miehen sisarukset tulivat myöhässä, koska anoppi oli lähettänyt heille viestin että juhla alkaakin tunnin myöhemmin. Ristiäiset alkoivat ennen papin tuloa, jotta ehdittiin asettua, pitkämatkalaiset syödä jotain jne. Anopin vieraita sinne ei tullut, sen sain läpi, koska en ollut näitä hänen entisiä työkavereita ikinä edes tavannut niin emme halunneet heitä perhejuhlaamme. Sen anoppi kosti viestittelyillään, eikä kukaan puuttunut asiaan.

Vierailija
38/50 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, miehen tehtävä on kommunikoida äitinsä kanssa. Älä lähde anopin kanssa väittelyyn, vaan anna miehen keskustella. Sovi miehesi kanssa, että anopin luona aina jompi kumpi lapsen vanhemmista on lapsesta vastuussa. Tuo mukanasi omat ruokasi, äläkä lähde anopin kanssa keskusteluun. 

Jos mies ei pysty hoitamaan suhdetta omaan äitiinsä, vähentäisin vierailuja. Mutta puhuisin ensin miehelle suoraan. 

Amen.

Jos anoppi on toivoton, eikä kunnioita sinun asemaasi äitinä ja poikansa vaimona, lopeta kyläily.

Mutta miehesi täytyy löytää selkärankansa. Mun mies ei löytänyt. Joten on ex. Lapsia hinkusi vain anoppi. Siitä olisi tullut täys helvetti.

Vierailija
39/50 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan mm. miehen sisarukset tulivat myöhässä, koska anoppi oli lähettänyt heille viestin että juhla alkaakin tunnin myöhemmin. Ristiäiset alkoivat ennen papin tuloa, jotta ehdittiin asettua, pitkämatkalaiset syödä jotain jne. Anopin vieraita sinne ei tullut, sen sain läpi, koska en ollut näitä hänen entisiä työkavereita ikinä edes tavannut niin emme halunneet heitä perhejuhlaamme. Sen anoppi kosti viestittelyillään, eikä kukaan puuttunut asiaan.

Siis anoppi ilmoitti papin toiminta-ajan.  Eikö niin yleensä tehdäkin?  Miksi ri miehesi sisaruksilleen ilmoittanut itse?  Aattele, sun sukus sai syödä ja tarinoida rauhassa ennenko inhat kälysi ja lankosi saapuivat paikalle.

Ei häihinkään kutsuta yhdeksi jos vihkiminen on kommelta.  Sehän se on se tarkoitus kokoontua. ( on kaikki vielä selvinkin päin) 

Vierailija
40/50 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis anoppi ilmoitti papin toiminta-ajan.  Eikö niin yleensä tehdäkin?  Miksi ri miehesi sisaruksilleen ilmoittanut itse?  Aattele, sun sukus sai syödä ja tarinoida rauhassa ennenko inhat kälysi ja lankosi saapuivat paikalle.

Ei häihinkään kutsuta yhdeksi jos vihkiminen on kommelta.  Sehän se on se tarkoitus kokoontua. ( on kaikki vielä selvinkin päi

Mitä hittoa sekoilet? Tilanne oli kaikille erittäin nolo, myöhässä tulleet ehtivät juuri riisua takit ennen seremonian alkamista ja heillä oli mukana pieniä lapsia, joiden olisi pitänyt syödä ennen tilaisuuden alkua. Taidat olla joku tosi häiriintynyt, varmaan anoppini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme