Selviytyminen anopin luona
Olen pahoittanut monesti mieleni anopin sanomisista. Aikani yritin esim. selittää, miksi kasvatan lastani, kuten nykyisin opetetaan tai miksi ruokavalioni on tietynlainen, mutta kommentointi jatkuu yhä. En ole vastannut rumasti yllättäviin ikäviin kommentteihin, enkä varmasti ollut muutenkaan asiaton.
Minulle esim. annetaan pyytämättä vanhentuneita kasvatusneuvoja ja välillä tiuskitaan pyytämättä anteeksi, vaikken ole sanonut tai tehnyt mitään asiatonta. Olen aina varuillani ollessamme kylässä anopin luona toisella puolella Suomea. Hän ei pysty tulemaan luoksemme.
Onko muilla kokemusta vastaavasta tai ideoita hyvistä selviytymisstrategioista? Lapset ovat pieniä, enkä voi vielä pitkään aikaan olla lähtemättä mukaan.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan mm. miehen sisarukset tulivat myöhässä, koska anoppi oli lähettänyt heille viestin että juhla alkaakin tunnin myöhemmin. Ristiäiset alkoivat ennen papin tuloa, jotta ehdittiin asettua, pitkämatkalaiset syödä jotain jne. Anopin vieraita sinne ei tullut, sen sain läpi, koska en ollut näitä hänen entisiä työkavereita ikinä edes tavannut niin emme halunneet heitä perhejuhlaamme. Sen anoppi kosti viestittelyillään, eikä kukaan puuttunut asiaan.
Siis anoppi ilmoitti papin toiminta-ajan. Eikö niin yleensä tehdäkin? Miksi ri miehesi sisaruksilleen ilmoittanut itse? Aattele, sun sukus sai syödä ja tarinoida rauhassa ennenko inhat kälysi ja lankosi saapuivat paikalle.
Ei häihinkään kutsuta yhdeksi jos vihkiminen on kommelta. Sehän se on se ta
Ennen juhlia syödään ja kahvitellaan? Käyhän se niinkin tietysti. Miksi aikuisina ette itse hoitaneet kutsuja? Kai nyt jokainen tuo lapsensa syöneenä juhliin kuten myös itsensä?
En usko niin pöllöä anoppia olevan että työkavereitaan kutsuu aikuisten lastensa perhejuhliin. Meni överiksi juttusi
En ymmärtänyt miksi ap ei voi olla erossa pienistä lapsistaan viikonloppua. Kyllähän isän pitäisi osata hoitaa lapsiaan siinä missä äitikin. Ainoa este on mielestäni imettäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ohittaa epäasialliset kommentit tai ottaa ne heti esille. Lapsen rooliin jäänyt on hiljaa, pahoittaa mielensä moitteista ja pyörittelee mielessään kokemaansa vääryyttä.
Off topic: Onko sinulla hyviä vinkkejä, kuinka sitten osata reagoida kylässä ikävällä äänensävyllä talon omistajan sanomiin sanomisiin, kun ei olla läheisiä? Jos ei halua tilanteen vain pahentuvan? Itsellä ne tilanteet menee aina vähän ohi, kun yllättäen tulee rumasti sanottuja tokaisuja, enkä ole yhtä piikikäs tai halua itse ärsyttää tai pilata ok välejä hyökkäämällä tahattomasti tunnekuohussa takaisin.
Asiattomiin kommentteihin voi reagoida alkamalla nauraa hervottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ollut ihan sama, anoppi jota saa pelätä hänen terävän kielensä ja outojen temppujensa takia. Liikaa häneltä kestin lasten ollessa pieniä, sitten onneksi tuli aika että mies pystyi menemään yksin lasten kanssa. Itse välttelen anoppia vuosi vuodelta enemmän. Entä jos keksisit itsellesi heidän paikkakunnaltaan jotain tekemistä ja jättäisit miehen lasten ja anopin kanssa?
Kannattaa muistaa, että se terväkielinen outoilija on kasvattanut sun lastesi isän ja sun aviopuolison. Ja ihmiset ihan oikeasti alkaa vanhetessaan muistuttamaan omia vanhempiaan, eikä vain niissä hyvissä asioissa.
Jaa. Mun miehen isä oli väkivaltainen juoppo. Mies on nyt 60v.eikä ole kyllä yhtään vanhempiensa kaltainen vieläkään. Kun ei niitä ylisukupolvisia taakkoja tartte kaikkien kantaa mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt miksi ap ei voi olla erossa pienistä lapsistaan viikonloppua. Kyllähän isän pitäisi osata hoitaa lapsiaan siinä missä äitikin. Ainoa este on mielestäni imettäminen.
En pysty pienille lapsilleni tehdä sellaista, että jäisin kotiin imettävänä ja toistaiseksi heille tärkeimpänä lähiaikuisena kokonaisiksi vuorokausiksi. Anopin luona myös täytyy olla lapsen kehitystä ymmärtäviä valvovia silmiä riittävästi, sekä anopin käytöksen että tilojen vuoksi.
Meillä kotona lapsiportit yms, eikä löydy vaarallisia esineitä ja kalusteita yms. käden ulottuvilta. Kylässä (kun ei ole pikkulapsille järjestelty turvallinen koti) täytyy olla tarkkana, vaaratilanteita tulisi jatkuvasti pelkästään yhden aikuisen valvonnassa. Emme voi muuttaa anopin kotia, siellä on mm. paljon kaatuvia kalusteita, joiden alle lapset voisivat jääd jos silmä hetken välttäisi. Mielestäni ei ole pienten lasten etu, että olisivat kyläpaikassa yhden aikuisen valvonnassa 48h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan mm. miehen sisarukset tulivat myöhässä, koska anoppi oli lähettänyt heille viestin että juhla alkaakin tunnin myöhemmin. Ristiäiset alkoivat ennen papin tuloa, jotta ehdittiin asettua, pitkämatkalaiset syödä jotain jne. Anopin vieraita sinne ei tullut, sen sain läpi, koska en ollut näitä hänen entisiä työkavereita ikinä edes tavannut niin emme halunneet heitä perhejuhlaamme. Sen anoppi kosti viestittelyillään, eikä kukaan puuttunut asiaan.
Siis anoppi ilmoitti papin toiminta-ajan. Eikö niin yleensä tehdäkin? Miksi ri miehesi sisaruksilleen ilmoittanut itse? Aattele, sun sukus sai syödä ja tarinoida rauhassa ennenko inhat kälysi ja lankosi saapuivat paikalle.
Ei häihinkään kutsuta yhdeksi
Eikö jengi ymmärrä lukemaansa?
1. Ap lähettää kutsut ristiäisiin KAIKILLE KUTSUITUILLE, jossa on oikea kellonaika
2. Anoppi ei saa kutsua työkavereitaan, niin kostoksi hän viestittää osalle juhlaväestä väärän kellonajan. (Anoppi kertoo, että juhlan alkamisaikaa on siirretty.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis anoppi ilmoitti papin toiminta-ajan. Eikö niin yleensä tehdäkin? Miksi ri miehesi sisaruksilleen ilmoittanut itse? Aattele, sun sukus sai syödä ja tarinoida rauhassa ennenko inhat kälysi ja lankosi saapuivat p
Ja juhlaväki uskoo sivullista? Tai eivät edes ole halunneet tulla etkoille vaan lapsiperheinä tähdänneet vasta kastetilaisuuteen. Pienten lasten kanssa ei oo kiva olla vieraiden ihmisten kanssa oottelemassa ja temmeltämässä.
Oletko joku ruoka friikki ?Ilmeisesti et anna lasten syödä jouluruokia jos anopille täytyy jotain ruoka asioita selittää.Ei ne mukulat siihen kuole jos syövät kerran vuodessa lihaa.
Itse en hyväksy epäkunnioittavaa käytöstä, asioihin voi sanoa ystävällisesti ja napakasti. Puhuisin miehen kanssa ja jos meille ei löytyisi yhteistä ajatusta siitä, miten asioihin puututaan en menisi. Isä voisi mennä vaikka isomman lapsen kanssa, ei vauvan kanssa tarvitse matkustaa toiselle puolelle maata muutenkaan. Tai menette jonnekin hotelliin ja mies käy lasten kanssa päivällä kylässä tms.
Vierailija kirjoitti:
Oletko joku ruoka friikki ?Ilmeisesti et anna lasten syödä jouluruokia jos anopille täytyy jotain ruoka asioita selittää.Ei ne mukulat siihen kuole jos syövät kerran vuodessa lihaa.
Yhtä hyvin ruokavaliotyyppi voi olla joku hiilihydraattikammoinen keto/vhh joka ei syö kuin liharuokia ja voita ja joitain kasviksia. Lisäainekammoinen.
Hei
Tästähän saisi hyvän tv-realityn. Sellainen Alone Suomi tyyppinen selviytymisseikkailu. Vakiovarusteina: 1 back up yö hotellissa, Herkkukori, korvatulpat, diapamia ja silliä.
Vapaavalintaisina varusteina vaikka viinapullo, konvehtirasia, hyasintti ja jalkasuolaa.