Joululahjakeräysten toiveet, kun en itse omillekaan lapsille/kummilapsille ostaisi noin kalliita lahjoja
Katselin tämän vuoden toiveita ohi kävellessäni. 2-vuotiaalle toivottiin 50 e lahjakorttia S-ryhmään, toisaalla teini kaipasi iPhonea ja toinen teini erään pelikonsolin uusinta mallia.
Eikö kukaan sano näille lapsille ja nuorille, että ovat todella isoja lahjatoiveita? Edes omalle lapselle en osa mitään satojen eurojen lahjoja, eikä kummilapsille ole meillä ollut koskaan tapana ostaa mitään 50 euron lahjoja (eikä meidän lapsen kummeillakaan ole ollut, enkä sellaista odota). Ja kyllä, meillä lapsi selaa lelulehteä usein ja osoittaa haluavansa sieltä vaikka mitä, mutta ei lapsi kaikkea toivomaansa saa. Lapselle on luvassa yksittäinen kalliimpi lahja ja pari pienempää pakettia.
Toisekseen noissa keräyksissä mietityttää se, menevätkö lahjat edes oikeasti lapsille ja teineille. Vai onko niin, että sen 2 v:n lahjakortilla vanhemmat ostaa itselleen jotain tai meneekö puhelimet ja konsolit myyntiin, jotta summalla saa muuta. En todellakaan vannoisi, että nuo toivelahjat oikeasti päätyvät lapsille ja nuorille.
Kommentit (277)
youtubessa ja tik tokissa on nyt amerikkalainen angel tree saanut huutoa aikaan. avustettavat perheet halveksii lahja kasaa. yhdessa videossa teinipoika hajottaa telkarin tai pelikoneen koska on väärään merkkinen. katsokaa angel tree skandaalia.
lahjat on kivoja ja uusia ja sit ollaan kiittämättömiä. amerikassa sama kun suomessa toiveet järjettömiä ja lahjoittajat saaneet tarpeekseen.
Suurin osa (ei pahalla, mutta itse nähty ja koettu) näistä lahjatoiveista on vanhempien kirjoittamia, jotta vanhemmat voivat myydä ne eteenpäin käteisen toivossa. Sen vuoksi en osallistu enää yhteenkään keräykseen, ellen varmuudella tiedä, että kyseinen lahja menee oikeasti sille lapselle. Muistaako kukaan vielä sitä keissiä, kun HOPEn työntekijät veti välistä....
Vierailija kirjoitti:
youtubessa ja tik tokissa on nyt amerikkalainen angel tree saanut huutoa aikaan. avustettavat perheet halveksii lahja kasaa. yhdessa videossa teinipoika hajottaa telkarin tai pelikoneen koska on väärään merkkinen. katsokaa angel tree skandaalia.
lahjat on kivoja ja uusia ja sit ollaan kiittämättömiä. amerikassa sama kun suomessa toiveet järjettömiä ja lahjoittajat saaneet tarpeekseen.
Ja idiootit uskoo kaiken, kun joku tekee someen videon. Ovat varmasti videolla tienanneet ihan mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta en tiedä yhtään paremmin toimeentulevaa perhettä, joissa lapset saisi täysin vastikkeetta kalliimpia juttuja. Toki heillä on niihin paremmat mahdollisuudet kuin köyhän perheen lapsilla, mutta niiden eteen tehdään ylimääräisiä kotitöitä, käydään auttamassa isovanhempia ja säästetään viikko-/kuukausirahasta. Isompituloisissa perheissä nimenomaan opetetaan, että työllä saa niitä juttuja mitä haluaa.
Samaa mieltä. Meillä päin rikkaiden teini-ikäiset käy vähintään kesätöissäkin, jotta oppiaivat rahan arvo . Kaupoissa, päiväkodeissa jne. Aika usein juuri isompituloisissa perheissä opetetaan rahankäyttöä ja vertaillaan hintoja jne.
Voi olla kaksi aivan eri asiaa puhua hyvin toimeentulevien ja toisaalta hyvin rikkaiden elämäntavoista ja rahan käytöstä. Tuon rikkaiden teini-ikäisten kesätöissä käynnin kyseenalaistan. Erään Suomessa sukunimeltään hyvin tunnetun rikkaan perheen hieman yli parikymppinen nuori nainen itse kertoi minulle, että heidän perheen teini-ikäiset olivat ainoita heidän rikkaiden piireissä, joiden piti mennä kesätöihin. Hänen vanhempansa kehottivat/pakottivat heidät menemään kesätöihin, mutta muiden heidän tuttavapiirinsä rikkaiden teini-ikäiset eivät menneet koskaan kesätöihin. Tämä keskustelu jäi hyvin mieleeni, koska omassa elinpiirissäni ja suvussani (yrittäjiä, duunareita, korkeasti koulutettuja jne.) oli ollut aina itsestäänselvyys mennä kesätöihin teini-ikäisenä ja ihmettelin kovasti, miten rikkaiden teini-ikäiset saivat kesästä toiseen vain lorvia. Olin tuohon keskusteluun saakka naiivisti elänyt siinä oletuksessa, että tietysti maassamme teini-ikäiset hakevat ja tekevät kesätöitä! Toki nykyään kesätöiden saaminen ei ole enää niin itsestäänselvyys kuin aiemmin, mutta ainakin niitä haetaan aktiivisesti omissa piireissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa näitä kohtuuttomia lahjatoiveita tulla kasvokkainkin.
Minä kysyin kerran 10 v kummitytöltäni, ilahtuisiko hän tietystä muumimukista joululahjaksi (oli puhunut tästä aiemmin samana vuonna). Kummityttö totesi äitinsä kuullen, että tahtoisi kissan lahjaksi. Ihan suoraan totesin, että minä en kummina voi ostaa tuon hintaista lahjaa ja lemmikki on aina niin iso sitoumus, että päätöksen sen ostamisesta tekee vanhempi.
Kummasti kummitytön äiti lakkasi tuon tapaamiskerran jälkeen pitämästä yhteyttä ja lopulta kun kyselin näkemisen perään, kertoi katkaisevansa välit. Liekö tarkoituksena ollut saada minut tekemään kallis hankinta, kun en uskaltaisi sanoa lapselle ei.
Oho, melko törkeä temppu jos ei itse uskaltanut sanoa omalle lapselleen ei... o_O
Tai sitten on mammalla ollut ihan tietoinen ratkaisu laittaa lapsi pyytämään kissan ostoa kummiltaan. Ei ne pennut nykyään mitään halpoja ole, plus tuleehan siihen päälle kaikki kuljetuskopat, vessat, ruoat yms kulut.
Kun näitä toiveita katselee, tajuaa viimeistään, ettei Suomessa ole kenelläkään todellista hätää.
siis kyllä osa tekee tik tokiin ärsyttäviä videoita julkisuus mielessä mutta amerikassa sama keskustelu meneillä ja moni joka lahjoittaa tai tekee järjestölle työtä puhuu samasta ilmiöstä.
osa perheistä laittaa lahjat someen ja haukkuu niitä, kun ei tullut kalleinta tietokonetta ja härpäkettä. on kyllä totta että ei ole muiden asia ostaa. vanhempien vastuulla on joulu jne.osa on ammatti kerjääjiä ja mitään hätää ei edes ole.
Ei kukaan ole väittänyt, että joululahjojen pitäisi olla vastikkeellisia. Ne ideat rahan säästämisestä, tienaamisesta ja rahankäytön opettamisesta koskivat noita hyvin kalliita hankintoja. Tuollaiset hankinnat ja haaveet eivät lopu ikinä. Jos ensin saa sen ihanan uuden iPhonen, kuinka monta kuukautta menee, että pitäisi saada myös Macbook, uusi pelikonsoli peleineen, ja vaikkapa skootteri?
Tämä koko hemmetin lahjakeräyssysteemi tuntuu monissa paikoissa epäreilulta lottoarvonnalta. Yksi onnekas toivoja voi saada iPhonen (josta kukaan ei edes tiedä, kenelle anonyymille se loppujen lopuksi päätyy) ja kymmenen muuta lasta jäädä nuolemaan näppejään.
Aivan taatusti jokainen lapsi ja nuori keksisi jonkin max. 50 e mieluisan toiveen, jos sellaista kysyttäisiin. Kyse on joululahjatoiveesta, eikä mistään elämän suurimmista haaveista. Kertovatko teidän lapsenne kummeille ja sukulaisille haluavansa ponin ja New Yorkin matkan, kun nämä kysyvät lahjatoiveita? Vai tajuatteko kuitenkin laskea päässänne, että Amalia-täti ei pysty lähihoitajan palkallaan sellaisia hankkimaan?
Ja koko tämä niskojen nakkelu tässäkin ketjussa siitä, että nämä keräykset on suunnattu niille, joilla on pätäkkää, eikä millekään alemmille keskiluokille :D Tulkaa nyt jo todellisuuteen. Näitä keräyksiä on pitänyt pystyssä ihan tavalliset työssäkäyvät ihmiset. Suomessa ei ole paljon rikkaita, ja jos olette sattuneet huomaamaan jo ihan politiikastakin, useimpia rikkaita ei voisi vähempää kiinnostaa suomalaiset vähävaraiset. Kokoomuksen äänestäjien mielestä teillä on jo ihan liikaa ruokarahaakin.
jos katsoo kaupunkiryhmien facee niin siellä liikkuu mun mielestä ammatti kerjääjiä. ilmaiseksi halutaan kirjat,sukset,lelut jne. en usko että joka vuosi samat asiat puuttuu.
päihde perheet voi myydä lahjat ja siksi on tarpeen puhua mitä tapahtuu lahjoille,onko lahjat kotona vielä kuukauden kuluttua.
ulkomaille lahjoitetut lelut myydään usein henkilökunnan taholta. esim.näyttelijä mia farrow seurasi miten lahjoitus vietnamiin meni.selvisi että lahjotus hävisi orpolapsilta. eli on tärkeä seurata hyväntekeväisyys asioita.välistävetäjiä on myös henkilökunnassa.lähde muistelma ja omaelämänkerta kirja.
Minusta toiveet olivat todella maltillisia. Ison Omenan joulupuussa oli toiveina 12-vuotiaalle meikkejä ja 16-vuotiaalle hygieniatarvikkeita ja 9-vuotiaalle suklaata. 1-vuotiaan toiveissa luki vaippoja. Kamalaa. Ostin nuo kaikki. Yhteensä meni 120€. Ei ollut kyllä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minusta toiveet olivat todella maltillisia. Ison Omenan joulupuussa oli toiveina 12-vuotiaalle meikkejä ja 16-vuotiaalle hygieniatarvikkeita ja 9-vuotiaalle suklaata. 1-vuotiaan toiveissa luki vaippoja. Kamalaa. Ostin nuo kaikki. Yhteensä meni 120€. Ei ollut kyllä paljon.
No nuohan ovatkin todella hyviä toiveita. Varmaan laittaisin vielä suklaan ja hygieniatarvikkeiden kylkeen jonkin muunkin yllätyksen mukaan.
Jos kaikki olisivat noin maltillisia, tai edes jotain muutaman kympin merkkihuppareita, niin ei tällaisia ketjuja tulisi joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan tukea pienituloisten perheiden lapsia, mutta niin, että vanhemmat eivät hassaa lahjaksi annettavia asioita. Olen ratkaissut tämän ostamalla paikallisiin päiväkoteihin lapsille yhteiseen käyttöön uusia leluja, pelejä, hiekkaleluja ja kirjoja. Lapset ovat näistä ilahtuneet kovasti ja tavarat menevät oikeasti käyttöön.
Ihana idea! Miten lähestyit päiväkoteja?
Päiväkotien varustaminen kuuluu ilmiselvästi yhteiskunnan tehtäviin. Sinne lahjoitetut lelut eivät mitenkään auta vähävaraisen tai muusta syystä hädänalaisen perheen joulunviettoa.
Mä olen tästä eri mieltä, vaikken nyt vain joulusta puhukaan.
Jos vähävaraisen perheen lapsi on varhaiskasvatuksessa päiväkodissa, johon tuodaan lahjoituksia ja päiväkodilla on paljon hienoja leluja. Lapsi saa leikkiä päiväkodissa välineillä, joita ei kotona ikinä olisi. Lapsi saa pelata pelejä, joita kotona ei olisi. Kyllä se vaan lapseen vaikuttaa positiivisesti, että edes päiväkodissa on kaikkea sellaista, mitä huono-osaisessa kodissa ei ole.
Pointti varmaan oli, että päiväkodin (joka saa maksun lapsista) kuuluu hankkia niille lapsille riittävästi sopivia leluja. No ainahan näin ei ole ja olen kuullut että hoitajatkin joskus ostavat / tuovat omien lastensa vanhoja. Näin ei vaan pitäisi olla.
Etenkään yksityinen päiväkoti, kunta maksaa ihan sievoisen summan joka lapsesta. Ja leluja ei kuitenkaan tarvitse joka vuosi uusia. .
Siis mistä näitä yksittäisten lasten/nuorten lahjatoiveita voi lukea?
Vierailija kirjoitti:
Ja koko tämä niskojen nakkelu tässäkin ketjussa siitä, että nämä keräykset on suunnattu niille, joilla on pätäkkää, eikä millekään alemmille keskiluokille :D Tulkaa nyt jo todellisuuteen. Näitä keräyksiä on pitänyt pystyssä ihan tavalliset työssäkäyvät ihmiset. Suomessa ei ole paljon rikkaita, ja jos olette sattuneet huomaamaan jo ihan politiikastakin, useimpia rikkaita ei voisi vähempää kiinnostaa suomalaiset vähävaraiset. Kokoomuksen äänestäjien mielestä teillä on jo ihan liikaa ruokarahaakin.
Niskojaan täällä on nakellut ne, joilla ei omien sanojensa mukaan ole varaa toteuttaa näitä joulupuutoiveita. Seurakunta on kerännyt lahjatoiveita jo ennen kuin joulupuu-idea keksittiin, aina voi sinnekin viedä jos joulupuista on kadonnut se idea.
Yhtä joulupuuta pitää varmaan Hope, ja erästä toista joulupuuta pitää Lionsit. Viimemainittu on kyllä pääsääntöisesti erittäin hyvin toimeentulevien järjestö.
Useimpia ihmisiä ei voisi vähempää kiinnostaa joulukeräykset. Ehkä voisikin todenmukaisemmin sanoa, että suurin osa ihmisistä ei osallistu hyväntekeväisyyteen, oli tulot mitä vaan, mutta rikkaille se on kuitenkin todennäköisempää. Heillä se ei kirpaise omaa taloutta. Monet lahjottaa nimettä, koska Suomi on kateellisten luvattu maa.
Ei Suomessa ole pilvin pimein rikkaita, mutta kyllä minäkin tunnen/tiedän kourallisen. Ihan miljonäärejä. Eräskin teki lahjoituksen lasten ja nuorten harrastustoimintaan, niin mittavan että luulin ensin olevan aprillipila. Ei ilmoitellut lehtiin. Mutta ne piirtää kellä on liitua.
Suurin osa tutuista on keskiluokkaisia, aika harva tekee mitään vapaaehtoistyötä tai lahjoittaa mihinkään. Ei anna edes aikaansa mihinkään. Keräyksiä ja järjestöjä on vaikka miten paljon, siitä vain kun valitsisi itseä lähellä olevan aiheen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samat kokemukset kuin sinulla. Kiitos sanoistasi ja teoistasi!
nämä puut ja järjestöt on markettien auloissa,ja ne lahjat ostaa usein toiset köyhät tai keskituloiset. rikkaat ei anna mitään. tein töitä joskus rikkaiden parissa ja oon huomannut että eivät koskaan lahjoita mitään. on sellainen kaikki mulle mentaliteetti ja se on ihan ok huolehtia vain omasta perheestä.
esim seurakunnisssa köyhät lahjoittaa liikaa omaan tulotasoon nähden sekään ei ole hyvä asia.on jopa riistoa.
diakonia toimistoon voi lahjoittaa tavaraa ja ruokaa alkuperäispakkauksissa koska diakoni tuntee asiakkaat ja niiden tarpeet.
Ollaan keskituloinen perhe, 2 työssäkäyvää aikuista ja kouluikäiset lapset. Ollaan annettu lasten toivoa mitä haluaa, mutta ollaan muistutettu realiteeteista ja siitä, että kaikkea tuskin tulevat saamaan.
Iphone on meillekin liian kallis emmekä ostaisi sitä lapsille lahjaksi vaikka tulot tuplaantuisivat.
Omille lapsille ostamme kaiken tarpeellisen sitä mukaa kun tarvitsee, eli sukset, vaatteet, pipot, kengät jne- niitä ei siis tarvitse toivoa joululahjaksi.
Lasten lahjatoiveet ovat olleet joka vuosi aivan maltillisia, usein on ollut pari lelutoivetta ja joku pelitoive. Jotkut näistä on kummit sitten ostaneet ja itse ollaan ostettu se kallein toive (50-120€)
Mielestäni nuo tonnin iphone toiveet ovat aivan utopistisia enkä ikimaailmassa ostaisi sellaisia vaikka olisin rikas.
Mistä näitä toiveita voi lukea?
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä toiveita voi lukea?
Usein näitä lahjatoiveita sisältäviä joulukuusia on esim. isojen markettien auloissa. Kuusessa roikkuu lappuja joista voi sitten itse valita mieleisensä lahjansaajan ja lahjat myös vastaanotetaan saman kuusen luona. Onko konsepti sinulle tosiaan ihan vieras?
Meidänkin perheessä halutaan, että säästössä on rahaa, mutta meillä se on tarkoittanut, että on joskus ollut varaa ostaa jäätelötötterö kioskistakin. Elämän pieni ylellisyys se. Meillä on myös sukulainen, joka ei halua juoda kahvia kahvilassa eikä ostaa jäätelöpalloa kioskista juuri siksi, että sellainen on liian tuhlaavaista ja tavallaan se on harmittanut, jos itsellä on ollut se tilanne, etteivät nuo juuri silloin olisi kaataneet taloutta.