Intian Goa, kokemuksia lomamatkasta?
Olen todella kiinnostunut matkustamaan Intiaan. Minua kiehtoo henkisyys, paikallinen suhtautuminen elämään ja ystävällisyys. Olen kuullut tuttavilta kokemuksia.
Ajattelin aloittaa kuitenkin turistiystävällisestä kohteesta. (Olen aiemmin matkustanut vain Euroopassa.) Löytyykö kokemuksia Goalta?
Kommentit (98)
Sivusta -mielenkiintoista lukea näitä kommentteja. Itse en Intiassa ole käynyt vaikka pitkään siitä on puhuttu, kun puolisolla olis siellä kavereitakin (paikallista ns ylempää luokkaa ja ulkomailla kouluttautuneita, jotka varmaan meistä pitäis huolta ja olis vieraanvaraisia). Mutta juuri näistä syistä mitä täälläkin monet maininneet niin en ole uskaltanut reissua toteuttaa. Kontrolli- ja hygieniafriikkinä en tiedä kuinka paljon osaisin siellä nauttia ja sitten on sekin et miten pärjää sen eriarvoisuuden kanssa, kun jo Euroopankin suurkaupungeissa kodittomien näkeminen ahdistaa ja tekee surulliseksi :(
Mutta olisihan se kerran elämässä kokemus joka varmaan laajentaisi maailmankuvaa, hyvässä ja pahassa.
Käynyt pari kertaa kymmenen vuotta sitten. En enää menisi juuri venäläisten turistien takia. Itsellä kävi siinä mielessä hyvä säkä, että kummempia katastrofeja ei reissuihin sisältynyt (vatsatautia kyllä, jatkuvia huijausyrityksiä kyllä), vaikka kyllähän siellä odottamattomia juttuja tapahtuu tyyliin heti kun astuu ovesta ulos. Etelä-Goa oli ainakin tuohon aikaan ihan todella rauhallista seutua, eikä hännystelijöitä siellä ollut kintereilllä mitenkään häiritsevästi. Palolem on eteläisen puolen helmi. Pohjois-Goa oli sitten taas enemmän elämys. Tuohon aikaan länsimaiset hipit oli ajettu pohjoisosan perukoille eli Aramboliin. Muut osat olivat tuolloin sekopäisten intialaisturistien (erittäin päihtyneitä miehiä) ja todella äänekkäiden venäläisten hallussa. Rannathan siellä on monessa kohtaa tosi ihania ja auringonlaskut maagisia. Se kannattaa pitää mielessä, että huijaaminen alkaa välittömästi kun astut lentokoneesta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin ruuasta siellä. Jostain sain kuitenkin vatsataudin, kuten moni muukin ymmärtääkseni. Lääkäri tuli hotellille, sain jonkun piikin kankkuun ja jotkut tabut, seuraavana päivänä olo oli jo ihan hyvä.
Mä otin aina sopivin välein viskipaukun, ehkä se desinfioi mun vatsan 😁 Mun äiti osti aina kentältä Fernet brancaa mukaan eksoottisiin kohteisiin, siltä mä olen oppini saanut. Hyvin olen selvinnyt ilman vatsatauteja.
Itse olen pärjännyt kaikkialla maailmassa, kun juon vain pullovettä, hotelliaamiaiselle ensimmäisten joukossa, enkä muuten syö noutopöydistä tai katuruokaa.
itse olen syönyt katuruokaa ja kadulla aina chai-teetä. joskus mahatauti joskus ei. kerran hotellin katolla katsoin takapihalle niin siellä initalaiset kippasivat joko kaatuneen tai tahalleen kaadetun riisikuorman sisältöä hotellin ravintolaan sisään suoraan MAASTA eli paskan ja kusen seasta. ei ihme että siinä hotellissa oli aina ripuli.
viereisessä tuli usein lehmä sisään ja se ajettiin pois
Goa oli paskaa ja tyhjiä rantoja ei mitään tekemistä
kerala samaa paskaa
Mumbai helvetin paskaa ja rakennustyömaata
oikeadtaan kaipaan vain etelä intian tamilien ruokia ja sitä south indian thailia jossa onb kaiikkia ruokia ja kastikkeita yhdelölä lautasella useita, se on herkkuva se!
Tämä ei välttämättä liity hirveästi aiheeseen, koska olet kiinnostunut enemmän maasta, mutta olen kuullut, että keskiluokan ja ylemmän keskiluokan intialaiset kohtelevat ruumiillisen työn tekijöitä (esim. siivoojat, tarjoilijat ym) kuin saastaa ja täysin epäinhimillisesti. Heitä ei pidetä edes ihmisinä. Edes sairaanhoitajia, joilla kuitenkin korkea koulutus, ei kunnioiteta Intiassa ollenkaan. Minusta tämä on kyllä todella ikävää.
Japani paras maa kaikessa, menisin sinne taas. ruokakin parasta. alkoholikin halvinta ja parasta. kaikki on siistiä ja kaunista. eikä niinkään kallis, kalliimpi on Helsinki asua ja ruoka Suomessa ja alkomahooli
japanissa saa tunnissa juoda 8 pros lonkkua omasta hanasta pöydässä 3-5 dollarilla kunhan ostaa jotain murkinaa päälle.
Goalla en ole käynyt, mutta on kuulemma siistimpi paikka verrattuna muualle Intiaan. Olen kiertänyt ns. Intian kultaisen kolmion eli Delhi-Agra-Jaipur intialaisen kuljettajan kyydillä. Varattiin reissu, koska haluttiin nähdä maailman kauneimmaksi rakennukseksi tituleerattu Taj Mahal. Se täytyy sanoa, että kaunis oli. Ihan uskomatonta käsityötä kiviupotuksin. Mutta en lähde kyllä Intiaan koskaan enää. Ei mitään positiivista sanottavaa. Onneksi mahatautia ei saatu tai mies sai sitten ilmeisesti lentokoneesta jonkin pöpön, että kotona vasta ns. pohja petti.
Intia tukee Venäjää joten boikotoi vaannkoko maata.
En menis. 90% siellä käyneistä kantaa mrsa-bakteeria elimistössään tuliaisena. Hyvin ikävää jos sairastuu tulehdukseen tai räplää sen resistentin bakteerin haavan kautta omaan tai lapsensa elimistöön.
Goa on pieni järkytys, telttoja ja sotkua, norsuja ja sikoja kadulla ym.
Ihmiset vatsataudissa kun eivät tajua ettei vihanneksia pestä pullovedellä.
Kuuma.
Eikö Salkkareists joku lähtenyt muka sinne sunpoint bisnekseen sateenkaaria jahtaamaan?
Kyllä sen varmasti huomaa, että kyseessä on kehitysmaa. Köyhyys tuo mukanaan niin paljon lieveilmiöitä.
Mutta entä hotellien siisteys? Siitä olen tarkka, ja luteet pelottavat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En menis. 90% siellä käyneistä kantaa mrsa-bakteeria elimistössään tuliaisena. Hyvin ikävää jos sairastuu tulehdukseen tai räplää sen resistentin bakteerin haavan kautta omaan tai lapsensa elimistöön.
Lähde?
tässä viimem Intian reissulta Kashmirista kalareissulta, opetin kalaoppaalle ja kokilleni hieman suomenkieltä
paska reissu oli
Kyse ei ole edes siitä, että jos ei syö katuruokaa, joten välttää taudit. Bakteerikanta on niin erilainen, että on hyvin yksilöllistä mistä saa vaikka ruokamyrkytyksen.
Huom. Kuumudessa tällainen tauti on äärimmäisen vaarallinen.
Ja oletteko nähneet, miten katuruokaa valmistetaan? Nimensä mukaisesti kadulla elävistä eläimistä, joita säilytetään ahtaissa häkeissä ja tapetaan asiakkaiden silmien edessä. Käsiä ei pestä, maan tomu lentää astioihin, jotka on pesty kymmenen vuotta sitten. On joo maistelemisen arvoinen kokemus...
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei välttämättä liity hirveästi aiheeseen, koska olet kiinnostunut enemmän maasta, mutta olen kuullut, että keskiluokan ja ylemmän keskiluokan intialaiset kohtelevat ruumiillisen työn tekijöitä (esim. siivoojat, tarjoilijat ym) kuin saastaa ja täysin epäinhimillisesti. Heitä ei pidetä edes ihmisinä. Edes sairaanhoitajia, joilla kuitenkin korkea koulutus, ei kunnioiteta Intiassa ollenkaan. Minusta tämä on kyllä todella ikävää.
Varakkailla intialaisilla on vähintään yhtä huono maine maailmalla kuin rakkailla naapureillamme, venäläisillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen varmasti huomaa, että kyseessä on kehitysmaa. Köyhyys tuo mukanaan niin paljon lieveilmiöitä.
Mutta entä hotellien siisteys? Siitä olen tarkka, ja luteet pelottavat.
Ap
Meillä ainakin oli tahrattoman puhdas hotelliresort. Henkilökunta siivosi sisällä ja ulkona jatkuvasti, puutarhakin oli ihan viimeisen päälle hoidettu useamman puutarhurin voimin.
Vierailija kirjoitti:
itse olen syönyt katuruokaa ja kadulla aina chai-teetä. joskus mahatauti joskus ei. kerran hotellin katolla katsoin takapihalle niin siellä initalaiset kippasivat joko kaatuneen tai tahalleen kaadetun riisikuorman sisältöä hotellin ravintolaan sisään suoraan MAASTA eli paskan ja kusen seasta. ei ihme että siinä hotellissa oli aina ripuli.
viereisessä tuli usein lehmä sisään ja se ajettiin pois
Goa oli paskaa ja tyhjiä rantoja ei mitään tekemistä
kerala samaa paskaa
Mumbai helvetin paskaa ja rakennustyömaata
oikeadtaan kaipaan vain etelä intian tamilien ruokia ja sitä south indian thailia jossa onb kaiikkia ruokia ja kastikkeita yhdelölä lautasella useita, se on herkkuva se!
Sä olet joku persaukinen reppureissaaja joka on asunut jossain läävissä. Sun kokemukset on kaukana siitä mitä mä siellä koin.
Intian Goasta en tiedä, mutta Kullaan Goalla on eri tenhoava meininki!
Mä otin aina sopivin välein viskipaukun, ehkä se desinfioi mun vatsan 😁 Mun äiti osti aina kentältä Fernet brancaa mukaan eksoottisiin kohteisiin, siltä mä olen oppini saanut. Hyvin olen selvinnyt ilman vatsatauteja.