Vanhempi mies, pystyisitkö seurustelemaan naisen kanssa, joka ei halua sinunkaan syövän epäterveellisesti?
Uteliaisuuttani kysyn, koska ainakin omalla kohdalla en lähtisi suhteeseen, jossa ruokailutottumukset ovat ihan erilaiset. En myöskään haluaisi kokkimiestä, joka kokkailee perinteisiä herkkuruokia eli haluan itse kokata, siivota ja hoitaa kodin omalla tyylilläni alusta lopuun. Eli mies ei tekisi kotitöitä sisällä lainkaan eikä kokkaisi.
Ruokailu olisi arkena kasvisruokailua, paljon käsittelemättömiä vihanneksia ja hedelmiä, paloittelen ja teen annokset valmiiksi. Juhlaruoka on erikseen, silloin myös juustoja, luomulihaa, kalaa jne. Esim. viikonloppuna. Kotiin ei tavanomaisesti tuotettuja eläintarvikkeit, luomu ja riista ok. Kodiinnulkopuooella voisit syödä mitä haluat, mutta tosellakin toivon, ettet söisi kovia rasvoja ja lihaa sielläkään.
Kuulostaako hurjalta? Ruoka on iso osa elämää, joten tuo on iso elämänmuutos. Plussana myönteiset terveysvaikutukset.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä jo valmiiksi samanlaisia. Jos se oikea löytyy siitä joukosta.
Niin varmaan löytyisikin jos löytyisi. En ole tosin etsimässä, ihan uteliaisuuttani kysyn. Ap
Vierailija kirjoitti: Kyllä se on sanottava, että kun ikää tuli 50, alkaa elämän prioriteetit ja nautinnot olemaan aika erilaiset kuin parikymppisellä. Nykyään iloa tuo nimenomaan hyvä ruoka, sen kanssa hyvin pariutuva viini, rauhallinen miljöö (oli sitten koti tai ravintola tai matkakohde) ja sen oman kumppanin kanssa vietetty aika. Parikymppisenä oli enemmän sitä että jotain ravintoa nopeasti vaan naamaan ja sitten baariin juttelemaan naisten kanssa, jos vaikka joku olisi kiinnostunut... On ihan selvää, että samantyyppiset nauttimismuodot ovat kaiken A ja O. Jos tässä kohtaa ottaisi pois nämä elämänilot, ja ajattelisi esim että ei ruoan ole tarkoitus olla nautinto, sen on tarkoitus olla vaan terveellistä, niin kyllä se aika ankeeta olisi. Eipä se yhdessäolo enää mitään varsinaista läheisyyden ilotulitusta muutenkaan ole, joten kyllä se on tärkeää, että kumppani jakaa kutakuinkin samat ilon ja nautinnon alueet. Eli ei, lähtökohtaisesti en olisi enää kiinn
Ymmärrän. Itselleni nimenomaan terveellinen ruoka on nautinto. Js olen hyvä kokki (vaikka itse sanonkin). Viinikellarikin löytyy kotoa eli en itse näe tätä mitenkään ankeana, påinvastoin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopisi kun muutenkin syön terveellistä ruokaa.
👍👏 Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäinen mies tuskin tulee ruokailutottumuksiaan muuttamaan. Kannattaa alunperin valita semmoinen, joka haluaa omasta tahdostaan syödä samalla lailla kuin sinä.
Sitä juuri ajoin takaa kysymykselläni eli mies joka ei syö terveellisesti voisi hyvinkin haluta syödä kuten esitän. Vaikkapa terveyssyistä. Ap
Itse lähestyn asiaa, että onko toinen nyt sellainen että voisin ihastua sekä rakastua. Ei mitään "jos lopettaa tupakoinnin", "jos laihtuisi 15 kiloa" "jos liikkuisi enemmän" "jos söisi terveellisemmin" "jos tykkäisi siitä tai tästä". En hae projektia, vaan parisuhteen.
Toki, jos vastapainoksi suostuu toteuttamaan kaikki seksuaaliset perversioni väittämättä yhtään vastaan.
Vierailija kirjoitti: Kyllä se on sanottava, että kun ikää tuli 50, alkaa elämän prioriteetit ja nautinnot olemaan aika erilaiset kuin parikymppisellä. Nykyään iloa tuo nimenomaan hyvä ruoka, sen kanssa hyvin pariutuva viini, rauhallinen miljöö (oli sitten koti tai ravintola tai matkakohde) ja sen oman kumppanin kanssa vietetty aika. Parikymppisenä oli enemmän sitä että jotain ravintoa nopeasti vaan naamaan ja sitten baariin juttelemaan naisten kanssa, jos vaikka joku olisi kiinnostunut... On ihan selvää, että samantyyppiset nauttimismuodot ovat kaiken A ja O. Jos tässä kohtaa ottaisi pois nämä elämänilot, ja ajattelisi esim että ei ruoan ole tarkoitus olla nautinto, sen on tarkoitus olla vaan terveellistä, niin kyllä se aika ankeeta olisi. Eipä se yhdessäolo enää mitään varsinaista läheisyyden ilotulitusta muutenkaan ole, joten kyllä se on tärkeää, että kumppani jakaa kutakuinkin samat ilon ja nautinnon alueet. Eli ei, lähtökohtaisesti en olisi enää kiinn
Terveellinen ruoka voi olla nautinnollista ja se on sidoksissa pitkälti siihen bakteerikantaan, mitä kannat kehossasi. Esimerkiksi itse en sietänyt lapsena hapankaalia tai sieniä, sieniä en siedä vieläkään, mutta hapankaali on parempaa kuin sokeri.
Ihmistä on melkeinpä kahta laatua: vehnänmussuttajaa viljaporsasta tai luomukaurista. Molemmat nauttivat ja saavat hight omasta ruuastaan, ne ovat tosin erilaiset. Lisäksi jotkut nauttivat esim. paastoamisesta, joka tuo kehoon ihan erilaista energisyyttä.
Oletettavasti sinä kuulut näihin viljanmussuttajiin, joille pämppääminen ja kooma ovat se juttu. Itse sain nuoruudessa terveen ruokailumallin, mutta aikuistuttuani valuin pikku hiljaa itsekin tuohon. Kolmen kympin kieppeillä aloin siirtymään kohti kasvista ja nykyään olen myös viljaton. Kyllä ruoka on itsellenikin suuri nautinto ja elämys. Mutta en haluaisi koomata missään viljapossun metaanisäiliössä :D
Juu ei. Siinäkö siivoat mutta ruoka on liian tärkeä ja normaali asia itselle. Osaan syödä terveellisesti ja kasvipainotteisesti mutta sinun tyylisi on aika nat si meininkiä 😳 sait sen kuulostamaan siltä 😲
Vierailija kirjoitti:
En v tussa! Tässä iässä tavat ovat mitä ovat ja erityisesti ruokailutavat. Alkaisitko itse elää luolamiesruokavaliolla jos mies niin vaatii?
No miehethän vaativat naiselta hoikkuutta ja kauneutta mikä vaatii todellakin sitä, että katsot tarkasti mitä syöt ja juot.
No tämä viestiketju osoittaa erinomaisesti sen että mies kyllä vaatii että naisen pitää olla hoikka ja hyvässä kunnossa sekä nätti mutta mutta. miestä ei vähempää vois kiinnostaa se miltä itse näyttää.
Huonolla rasvaisella ja kaikin puolin epäterveellisellä elintavoilla mies ei kyllä kovin puoleensavetävä ole. Mutta miestähän ei edes kiinnosta miltä itse näyttää mutta naisen pitäis näyttää hoikalta ja kauniilta. Siis niiiiin itsekästä että melkein hävettää miesten puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En v tussa! Tässä iässä tavat ovat mitä ovat ja erityisesti ruokailutavat. Alkaisitko itse elää luolamiesruokavaliolla jos mies niin vaatii?
minä ainakin voisin kokeilla. En itsekään syö nykypäivän ultraprosessoituja "elintarvikkeita".
Lisäksi en rupeaisi seurustelemaan henkilön kanssa, joka vetää pitsaa, hampurilaisia ja muuta kamalaa päivittäin ja sanoisi noita vielä herkuiksi. yök
👍👏 ap
Mun ystävä just samalainen, sama ruoka ja ehdoton luonne. Minä itse syön tervellisesti, mutta en sillä tavalla, tykkään kanasta, kalasta, myöskin vihanneksia ja rakastan leivoksia.
Ja just hänelle tuli mahasyöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miehethän vaativat naiselta hoikkuutta ja kauneutta mikä vaatii todellakin sitä, että katsot tarkasti mitä syöt ja juot.
No tämä viestiketju osoittaa erinomaisesti sen että mies kyllä vaatii että naisen pitää olla hoikka ja hyvässä kunnossa sekä nätti mutta mutta. miestä ei vähempää vois kiinnostaa se miltä itse näyttää.
Huonolla rasvaisella ja kaikin puolin epäterveellisellä elintavoilla mies ei kyllä kovin puoleensavetävä ole. Mutta miestähän ei edes kiinnosta miltä itse näyttää mutta naisen pitäis näyttää hoikalta ja kauniilta. Siis niiiiin itsekästä että melkein hävettää miesten puolesta.
En ole tähän ikään mennessä yhdeltäkään naiselta vaatinut mitään. Joku kiinnostaa minua, itse kiinnostan jotakuta. Mikäli kiinnostuksemme kohtaavat, niin parisuhde saattaa syntyä. Luultavasti meillä kummallakin on omat toiveemme ja kriteerimme kumppaniehdokkaalle. Jotkin kriteerit voi olla sellaisia, ettei niistä jousteta toisista voi joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei. Siinäkö siivoat mutta ruoka on liian tärkeä ja normaali asia itselle. Osaan syödä terveellisesti ja kasvipainotteisesti mutta sinun tyylisi on aika nat si meininkiä 😳 sait sen kuulostamaan siltä 😲
Tulikohan sanottua vähän töksäyttäen 😑 anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tokihan sitä kaltaisensa kumppanin haluaa ja sellaista ilmeisimmin etsitkin.
Siksi en ymmärräkään tätä tiedusteluasi.
Kuulostat hieman kontrollifriikiltä.
Olen vähän ortoreksiaan taipuvainen. Tunnen suurta mielihyvää jos mulle tärkeät ihmiset syövät hyvin. Ap
Kuulu, et edes vähän vaan aika paljon. Ongelma ortoreksiassa on, että jokaisella ortorektikolla on omat päähänpinttymänsä siitä mikä on terveellistä ja mikä ei ja useimmilla ruokavalio on liian rajoittunut ja sen vuoksi epäterveellinen. On paljon välimuotoja pelkkien raakojen kasviksien ja pelkän pitsan syönnin välillä. Saatat löytää toisen ortorektikon, mutta hänellä saattaa olla eri käsitys siitä, mikä on terveellistä.
"Terveellinen ruoka voi olla nautinnollista ja se on sidoksissa pitkälti siihen bakteerikantaan, mitä kannat kehossasi. Esimerkiksi itse en sietänyt lapsena hapankaalia tai sieniä, sieniä en siedä vieläkään, mutta hapankaali on parempaa kuin sokeri.
Ihmistä on melkeinpä kahta laatua: vehnänmussuttajaa viljaporsasta tai luomukaurista. Molemmat nauttivat ja saavat hight omasta ruuastaan, ne ovat tosin erilaiset. Lisäksi jotkut nauttivat esim. paastoamisesta, joka tuo kehoon ihan erilaista energisyyttä.
Oletettavasti sinä kuulut näihin viljanmussuttajiin, joille pämppääminen ja kooma ovat se juttu. Itse sain nuoruudessa terveen ruokailumallin, mutta aikuistuttuani valuin pikku hiljaa itsekin tuohon. Kolmen kympin kieppeillä aloin siirtymään kohti kasvista ja nykyään olen myös viljaton. Kyllä ruoka on itsellenikin suuri nautinto ja elämys. Mutta en haluaisi koomata missään viljapossun metaanisäiliössä :D"
Nyt meni kyllä 50% termeistä aivan ohi, enkä saa edes ajatuksenjuoksusta oikein kiinni, mutta sen mitä tuosta helposti sain oli tuossa lopussa: sanot olevasi nykyään viljaton kasvissyöjä. Tämä on just sellainen yhdistelmä joka tekee ravintolaelämyksistä painajaista, kun itse on kaikkiruokainen. Haluan käydä kivoissa paikoissa joissa keittiömestari on suunnitellut tasapainoisen yllätyskokonaisuuden. Sitten kun porukassa on joku joka alkaa listaamaan "minä en sitten syö X, Y ja Z", ja vieläpä ilman mitään lääketieteellistä syytä, saa hävetä silmät päästään, ja pahimmillaan todetaan ravintolassa että juu meillä ei nyt ole sellaista ruokaa täällä. Siinä meni sitten se kokemus. En haluaisi rajoittaa itseäni parisuhteessa sen takia että kumppanilla on iso lista asioita jotka nyt ei vaan sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tokihan sitä kaltaisensa kumppanin haluaa ja sellaista ilmeisimmin etsitkin.
Siksi en ymmärräkään tätä tiedusteluasi.
Kuulostat hieman kontrollifriikiltä.
Olen vähän ortoreksiaan taipuvainen. Tunnen suurta mielihyvää jos mulle tärkeät ihmiset syövät hyvin. Ap
Kuulu, et edes vähän vaan aika paljon. Ongelma ortoreksiassa on, että jokaisella ortorektikolla on omat päähänpinttymänsä siitä mikä on terveellistä ja mikä ei ja useimmilla ruokavalio on liian rajoittunut ja sen vuoksi epäterveellinen. On paljon välimuotoja pelkkien raakojen kasviksien ja pelkän pitsan syönnin välillä. Saatat löytää toisen ortorektikon, mutta hänellä saattaa olla eri käsitys siitä, mikä on terveellistä.
Kyllä mä syön kaikkea paitsi tavanomaista lihaa, arkena syön monipuolisesti kasvisruokaa. Nuorempana olin tiukempi, ja sanottakoon, että olen noudattanut tällaista ruokavaliota jo lapsena. Äitini on ammattinsa puolesta ollut tarkka, ettei kovia rasvoja käytetä kuin vähän.
Diagnostiset kriteerit epätyypilliseen syömishäiriöön tuskin täyttyvät (ortoreksialle ei ole omaa dgnumeroa). Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäinen mies tuskin tulee ruokailutottumuksiaan muuttamaan. Kannattaa alunperin valita semmoinen, joka haluaa omasta tahdostaan syödä samalla lailla kuin sinä.
Sitä juuri ajoin takaa kysymykselläni eli mies joka ei syö terveellisesti voisi hyvinkin haluta syödä kuten esitän. Vaikkapa terveyssyistä. Ap
Itse lähestyn asiaa, että onko toinen nyt sellainen että voisin ihastua sekä rakastua. Ei mitään "jos lopettaa tupakoinnin", "jos laihtuisi 15 kiloa" "jos liikkuisi enemmän" "jos söisi terveellisemmin" "jos tykkäisi siitä tai tästä". En hae projektia, vaan parisuhteen.
Ihan hyvä pointti. Eivät syömiset voi olla rakkauden ehto. Itselleni se on joko ei tai juu eli ei kukaan ole mulle projekti. Jos rakastaa niin ne huonotkin puolet ovat hellyttäviä. Oma mieheni esim syö paljon suklaata. En ole siitä koskaan huomauttanut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulikohan sanottua vähän töksäyttäen 😑 anteeksi.
Ei se mitään, arvelinkin, ette mun jutut ole monenkaan mieleen 😅 Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävä just samalainen, sama ruoka ja ehdoton luonne. Minä itse syön tervellisesti, mutta en sillä tavalla, tykkään kanasta, kalasta, myöskin vihanneksia ja rakastan leivoksia.
Ja just hänelle tuli mahasyöpä.
Sairauksilta ja kuolemalta ei välty kukaan. Mutta itse en halua sydän - ja verisuonitauteja, ne ovat pahimpia, jos järki menee. Mutta ei niiltäkään varmuudella välty terveellisesti elämällä. Esim eteisvärinä tai muut sydämen sähköiset häiriöt voivat aiheuttaa aivoinfarktin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Sillä nainen ei päätä mitä syön, miten käytän rahaa ja miten pukeudun.
Äitisi päätti joskus.
Olen itse nainen ja kun opin puolustamaan itseäni, ei minun äiti päättänyt enää syönkö jotain vai en
😆 Ap