Pitääkö hääkutsussa erikseen mainita, että lapsettomat häät vai riittääkö kutsuttujen nimet kuoressa?
Etiketin mukaanhan vain heidät on kutsuttu, keiden nimet lukee kuoressa. Mutta voiko siihen luottaa, että ihmiset osaavat etiketin eivätkä tuo ylimääräisiä mukana?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun häistä on kulunut pari vuotta, täytyy toivoa että tällaista "etikettiä" noudattaneet vanhemmat muistavat, etteivät heidän lapsensa ole toivottuja vieraita juhliin.
Miksi se ottaa niin koville etteivät muut ole niin kauhean rakastuneita sinun lapsiisi? Sehän on ihan itsestäänselvä asia.
Jostain syystä osa hääpareista kuvittelee, että heidän häänsä on yli kaiken prioriteetti ykkönen myös muille kuin heille itselleen.
Morsiammella voi olla kaasoilleen tarkka asuvaatimus ja pistää kaasot maksamaan itse sen morsiamen vaatimuksen mukaisen mekon, vaikka sille ei ole muuta käyttöä kuin nämä yhdet häät.
Eihän nuo kaikki mammat osaa ajatella, että joku haluaisi ilman hänen kullannuppujaan häänsä juhlia. Lisäisin kutstuun lauseen "Juhlimme/nautimme juhlapäivästä/vietämme juhlaa aikuisten kesken" tmv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Häät ovat K-18. Hankithan mahdollisen lastenhoidon ajoissa."
Kutsu lähtee 4-6kk etukäteen.
Sen jälkeen jos joku ulisee, niin se on heidän oma vika. Ei voi sanoa ettei ollut aikaa löytää hoitajaa. Se on laiskuutta silloin.
Tämä. Kuulostaa paremmalta kuin lapsettomat häät. Tästä toivottavasti tyhmempikin ymmärtää, että meno ei sovi lapsille.
Osa aikuisistakaan ei halua osallistua känniörvellyshäihin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo kaikki mammat osaa ajatella, että joku haluaisi ilman hänen kullannuppujaan häänsä juhlia. Lisäisin kutstuun lauseen "Juhlimme/nautimme juhlapäivästä/vietämme juhlaa aikuisten kesken" tmv.
Osa kutsujista ei millään ymmärrä kutsusta kieltäytymistä 😌
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin: Häät ovat aikuisille, eikä niissä tarjota vegaanisia ruokia tai juomia.
Otathan siis omat eväät mukaan :)
No meillä kävinkin että kutsussa oli vain aikuisten nimet ja kun pääsimme juhliin niin kyseltiin, että missä lapset on. Et näinkin voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiden pitäisi olla yhteinen iloinen perhejuhla. On ihan kammottavaa lukea näitä nykyisten nuorten ihmisten itsekkäitä vuodatuksia. Etiketistä ei ymmärretä mitään ja oma apinanego on kuin jollain kuninkaallisella. Ei niin vieraita työtovereita tarvitse häihin kutsua, ettei edes heidän lapsiaan tunne. Eiväthän lapset ikinä opi käytöstapoja, jos eivät niitä saa harjoitella. Parkuvien taaperoiden äidit voivat istua kirkon takapenkissä ja mennä heti ulos, jos huuto alkaa.
Milloin häät on ollut yhteinen iloinen perhejuhla ? Viina virtaa, tapellaan, osa päätyy putkaan jne. Siinä sitä iloista juhlaa perhejuhlaa. Lapsia ei ole kenenkään pakko kutsua jos ei itse halua. Meni sukulaisia naimisiin jo 60-70 luvulla eikä lapsia kutsuttu tai vanhemmat eivät ottaneet mukaan kun olivat liian pieniä. Itsekin olin 7 vuotias ennen kuin häihin mukaan otettiin, kun silloin vaadittiin lapsiltakin jaksamista istua kirkossa ja juhlapaikalla piti myös osata jonkinlaiset käytöstavat
Kaikissa sivuissa ei ole tapana sikailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun häistä on kulunut pari vuotta, täytyy toivoa että tällaista "etikettiä" noudattaneet vanhemmat muistavat, etteivät heidän lapsensa ole toivottuja vieraita juhliin.
Miksi se ottaa niin koville etteivät muut ole niin kauhean rakastuneita sinun lapsiisi? Sehän on ihan itsestäänselvä asia.
Jostain syystä osa hääpareista kuvittelee, että heidän häänsä on yli kaiken prioriteetti ykkönen myös muille kuin heille itselleen.
Morsiammella voi olla kaasoilleen tarkka asuvaatimus ja pistää kaasot maksamaan itse sen morsiamen vaatimuksen mukaisen mekon, vaikka sille ei ole muuta käyttöä kuin nämä yhdet häät.
Ei kannata suostua kaasoksi tai osallistua häihin, jos ei halua suostua häiden ehtoihin. Ei kukaan pakota osallistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiden pitäisi olla yhteinen iloinen perhejuhla. On ihan kammottavaa lukea näitä nykyisten nuorten ihmisten itsekkäitä vuodatuksia. Etiketistä ei ymmärretä mitään ja oma apinanego on kuin jollain kuninkaallisella. Ei niin vieraita työtovereita tarvitse häihin kutsua, ettei edes heidän lapsiaan tunne. Eiväthän lapset ikinä opi käytöstapoja, jos eivät niitä saa harjoitella. Parkuvien taaperoiden äidit voivat istua kirkon takapenkissä ja mennä heti ulos, jos huuto alkaa.
Milloin häät on ollut yhteinen iloinen perhejuhla ? Viina virtaa, tapellaan, osa päätyy putkaan jne. Siinä sitä iloista juhlaa perhejuhlaa. Lapsia ei ole kenenkään pakko kutsua jos ei itse halua. Meni sukulaisia naimisiin jo 60-70 luvulla eikä lapsia kutsuttu tai vanhemmat eivät ottaneet mukaan kun olivat liian pieniä. Itsekin olin 7 vuotias ennen kuin häihin mukaan otettiin, kun silloin vaadittiin lapsiltakin jaksamista istua kirkossa ja juhlapaikalla piti myös osata jonkinlaiset käytöstavat
Kaikissa sivuissa ei ole tapana sikailla.
^suvuissa 😌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata suostua kaasoksi tai osallistua häihin, jos ei halua suostua häiden ehtoihin. Ei kukaan pakota osallistumaan.
Monille se kaasonakki on pakkopulla. Etenkin jos se morsian ei ymmärrä sanaa kohtuus.
Itse varmaan lähettäisin vielä kuukausi ennen häitä kaikille listan lähipiirini reippaista nuorista, ketkä olisivat vahvistaneet että pystyisivät toimia lastenhoitajana häiden ajankohtana, ja suosittelisin että tästä voit soitella lastenhoitajan kun tosiaan häät aikuisten kesken tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten se itse pitää niitä omia lapsiaan maailman ihmeellisimpinä, eikä voi ymmärtää, että ne ipanat ei saa tulla juhliin :D
Tuohan menee niin, että ihminen tajuaa vasta sitten, kun saa omia lapsia (kaikki ei valitettavasti vielä silloinkaan)miten ihania lapset on.
Itsekään en lapsista piitannut, ennen kuin sain oman ja tajusin, että ne on parasta, mitä tässä elämässä voi saada.
Mutta joo, ei minua haittaa vaikka jonkun häät on lapsettomat. Kukin tavallaan, eikä tämä minusta ole mikään vastakkainasettelun asia.
Häät on sellaiset miksi hääpari ne haluaa, eikä siihen ole nokankoputtamista muilla.
Itse olen vähän huono juhlaihminen ja olisin vaan onnellinen, jos voisin "pelastua" jonkun juhlista niinkin hyvällä ja helpolla syyllä, kuin, että "en saa lapsenvahtia "
Vierailija kirjoitti:
Ne kirjoitimme kutsuun tökerösti "huomioittehan, että kutsu koskee vain kuoressa mainittuja henkilöitä" tms. Eli "perhe Virtanen", "Jaakko Jaakkola ja avec", "Matti ja Maija meikäläinen" jne. Varmasti selän takana paheksuttiin mutta oli selkeä.
No ei kyllä ole selkeä.
Voit erikoisesti korostaa ja kertoa, että lapsettomat bileet = luvassa ja luvalla käytetään päihteitä.
Kukin pitäköön sellaiset häät kuin itse haluaa. Jos häät ovat lapsettomat, ne ovat. Jos häissä vain osalle on sallittu lapsia, sekin voi olla ok, jos rajauksena on vaikka että "kaikki serkut kutsuttiin ja sitä seuraavia sukupolvia ei". Pärstän mukaan kutsutut ketkä saavat tulla koko perheellä ja ketkä eivät, ei ole kivaa. Jätä mieluummin kokonaan kutsumatta ne perheet, joista lapset eivät saa tulla.
Ethän kontrolloi toisen asioita! Esim. nämä "Täähän on teille kiva päästä kaksistaan liikkeelle!". Useimmat eivät koe häitä aikuisten laatuaikana, joten silloin kutsusta herkästi kieltäydytään, vaikka koko perheen voimin oltaisiin tultu.
Vierailija kirjoitti:
Lasten kohdalla tuskin kukaan erikseen on näiden nimiä kutsuihin kirjoittanut. Yleisen tavan mukaan lapset ovat vanhempiaan seuranneet.
Kutsuissa lukee +perh. jos se koskee lapsiakin.
Vierailija kirjoitti:
Kukin pitäköön sellaiset häät kuin itse haluaa. Jos häät ovat lapsettomat, ne ovat. Jos häissä vain osalle on sallittu lapsia, sekin voi olla ok, jos rajauksena on vaikka että "kaikki serkut kutsuttiin ja sitä seuraavia sukupolvia ei". Pärstän mukaan kutsutut ketkä saavat tulla koko perheellä ja ketkä eivät, ei ole kivaa. Jätä mieluummin kokonaan kutsumatta ne perheet, joista lapset eivät saa tulla.
Ethän kontrolloi toisen asioita! Esim. nämä "Täähän on teille kiva päästä kaksistaan liikkeelle!". Useimmat eivät koe häitä aikuisten laatuaikana, joten silloin kutsusta herkästi kieltäydytään, vaikka koko perheen voimin oltaisiin tultu.
Otappa ne lääkkeet nyt. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kirjoitimme kutsuun tökerösti "huomioittehan, että kutsu koskee vain kuoressa mainittuja henkilöitä" tms. Eli "perhe Virtanen", "Jaakko Jaakkola ja avec", "Matti ja Maija meikäläinen" jne. Varmasti selän takana paheksuttiin mutta oli selkeä.
No ei kyllä ole selkeä.
Mikä tuossa on epäselvää? Katso mitä kuoressa lukee. Ymmärsitkö sen? Jos kyllä, onnittelut. Jos et, kysy kutsun lähettäjältä.
Jotenkin hassua loukkaantua toisten häiden vieraslistasta. Jos et voi olla erossa lapsestasi yhtä päivää tai iltaa, niin sitten et mene lapsettomiin häihin. Itse en omiani ota edes lapsellisiin häihin, kun haluan juhlia, enkä olla lapsenvahti.
Ihan nyt oikeasti naiset, se lastenhoito on yksi kotityö, siinä kuin pyykkäys ja lampun vaihtokin. Menetkö toisten häihin tiskaamaan?
Minun tyttären häissä oli vajaa sata vierasta ja häät ei olleet lapsettomat, mutta silti häävieraissa oli vain kaksi lasta, ja nekin lähempänä 10 vuotta molemmat. Osasivat käyttäytyä.
Mutta siis pointti on se, että harvalla nuorella/opiskeijalla on edes lapsia ja vanhemman väen (omat vanhemmat/puolison vanhemmat ja sedät ja tädit) lapset on jo aikuisia, joten ei niitä lapsia edes ole sinne häihin tulossa.
No tietenkin, jos hääpari on 30-40v ja kaverit saman ikäisiä, voi tuossa ikäluokassa lapsiakin olla.
Mutta minulle on ainakin se ja sama onko häät lapsettomat tai ei, mutta en varmaan olisi jaksanut etsiä lapsille hoitajaa häiden ajaksi aikoinaan, kun omat lapset oli pieniä, vaan olisin lähtenyt lasten kanssa reissuun. Kun lapset oli pieniä, oltiin kesäisin kaikki viikonloput asuntoautolla liikenteessä ja niin olisi tehty niiden lapsettomien häiden aikaankin. Oma perhe olisi voittanut lapsettomat häät.
Mutta kukin tavallaan ja jokainen tekee kuten parhaaksi näkee ja jokainen tekee omat ratkaisunsa sen suhteen meneekö häihin tai ei. Ei siellä häissä sitten kukaan muista, että joku on jäänyt pois. Sota ei yhtä miestä kaipaa, eikä juhlat jotakin tiettyä ihmistä.