Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikka ilmoitti tänään alkavista muutosneuvotteluista

Vierailija
17.11.2025 |

No v*tun kiva uutinen näin joulua vasten. Suomi on kyllä niin menetetty tapaus. 

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmassa, jossa olen osakas, on ollut viimeksi YT-neuvottelut vuonna 2011, kun meillä aivan oikeasti olivat kaikki rahat lopussa eikä velkaa enää uskaltanut ottaa. Palkat ovat meillä vaatimattomat alan keskivarvoon nähden, mutta toiveena on, että työntekijät ymmärtävät, että tässä työpaikassa työntekijät varjellaan kvartaalitaloudelta. Toisaalta, kun meillä on vaihtuvuus tätä luokkaa (monet asiantuntijat ovat olleet firmassa yli 20 vuotta), niin kaipa he ovat asiat huomanneet.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa, jossa olen osakas, on ollut viimeksi YT-neuvottelut vuonna 2011, kun meillä aivan oikeasti olivat kaikki rahat lopussa eikä velkaa enää uskaltanut ottaa. Palkat ovat meillä vaatimattomat alan keskivarvoon nähden, mutta toiveena on, että työntekijät ymmärtävät, että tässä työpaikassa työntekijät varjellaan kvartaalitaloudelta. Toisaalta, kun meillä on vaihtuvuus tätä luokkaa (monet asiantuntijat ovat olleet firmassa yli 20 vuotta), niin kaipa he ovat asiat huomanneet.

Mä olin pienessä firmassa osakkaana ja meillä ei jaettu osinkoja niinä vuosina, kun firman talous ei siihen olisi antanut myöten. Haluttiin mieluummin pitää henkilöstö kuin jakaa osakkaille osinkoja. Jokainen osakas oli myös firmassa töissä, joten puhallettiin yhteen hiileen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päättyi viime viikolla, omat duunit jatkuu. Olen ollut joskus it-firmassa missä uudet yt:t alkoi kun edelliset päättyi, eihän se herkkua ole

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä päättyi viime viikolla, omat duunit jatkuu. Olen ollut joskus it-firmassa missä uudet yt:t alkoi kun edelliset päättyi, eihän se herkkua ole

Mä olin vuosituhannen alussa isossa it-alan firmassa töissä. Siellä järjestettiin yhtenä perjantaina hulppeat juhlat firman kaikille työntekijöille. Maanantaina tulikin sitten ilmoitus yt-neuvotteluista. Meidän noin 20 hengen yksikköön ei tullut irtisanomisia, mutta lomautuksia sitten 2 viikkoa per työntekijä. Yhden vähän iäkkäämmän työntekijän tytär oli just viimeisillään raskaana ja tämä työntekijä kysyi pomolta, olisiko ok, jos hän ottaisi kaikkien työkavereidensakin lomautukset. Pomo kysyi asiaa ylemmältä taholta ja sieltä sanottiin, että ei ole väliä, kuka lomautetaan, kunhan tulee se 40 viikkoa lomautusta. Me muut oltiin helpottuneita, kun tämä työkaveri oli ihan mielellään lomautettuna koko tuon ajan ja pystyi olemaan tyättärelleen sitten apuna vauvanhoidossa. 

Vierailija
105/115 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin pienessä firmassa osakkaana ja meillä ei jaettu osinkoja niinä vuosina, kun firman talous ei siihen olisi antanut myöten. Haluttiin mieluummin pitää henkilöstö kuin jakaa osakkaille osinkoja. Jokainen osakas oli myös firmassa töissä, joten puhallettiin yhteen hiileen. 

Meillä on 30 vuoden aikana jaettu kahtena vuotena osinkoja. Vastaavasti omistajat ovat olleet samana aikana ilman palkkaa yhteensä parin kolmen kalenterivuoden ajan. Ja koska meillä on nimellisesti sama palkka kuin muillakin saman koulutuksen työntekijöillä, olemme vielä ihan selkeästi tappiolla työtekijöihimme verrattuna. Mutta töissä käyminen on silti enimmäkseen kivaa, kun saadaan tehtyä omaa juttua. Sellaista se yrittäminen on.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 105: "Meillä on 30 vuoden aikana jaettu kahtena vuotena osinkoja. Vastaavasti omistajat ovat olleet samana aikana ilman palkkaa yhteensä parin kolmen kalenterivuoden ajan. Ja koska meillä on nimellisesti sama palkka kuin muillakin saman koulutuksen työntekijöillä, olemme vielä ihan selkeästi tappiolla työtekijöihimme verrattuna. Mutta töissä käyminen on silti enimmäkseen kivaa, kun saadaan tehtyä omaa juttua. Sellaista se yrittäminen on."

Meillä on jaettu monena vuotena osinkoja ja niinä vuosina sitten myös bonuksia niille, jotka eivät ole osakkaita. Mutta on myös ollut pari kertaa, kun osakkaat ovat jättäneet palkan nostamatta. Meillä osakasssopimuksessa on niin,e ttä ei voi olla osakas, jos ei ole myös firmassa töissä. Joskus on tätä mietitty, että pitäisikö tätä muuttaa, mutta ollaan todettu, että ulkopuolista osakasta ei kiinnostaisi mikään muu kuin ne osingot. Ja siksi ei olla haluttu muuttaa systeemiä. Ja niin mäkin nyt sitten oloneuvokseksi jäätyäni myin osakkeeni pois. Hyvä työpaikka, hyvä työyhteisö. Jossain toisessa työpaikassa ei olisi mitenkään onnistunut se, että muistisairas äitini sai olla loppuun asti kotona. Tässä työpaikassa onnistui eli joustoa riitti. Töitä mulla ei ole ikävä, mutta työporukkaa joskus on. Onneksi pidetään yhteyttä Whatsappissa. 

Vierailija
107/115 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EMU-jäsenyys ei mahdollista korkojen laskemista. Ruotsin keskuspankki printtaa matalasuhdanteessa, eikä talousongelmia ole. Velkakin ihan eri tasolla

Vierailija
108/115 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin jään juuri sopivasti ennen joulua työttömäksi :( parikymmentä meitä lähtee yt:issä pihalle. Säästössä pari tonnia, eli ei naurata.

Otan kovasti osaa, kurja uutinen. Meilläkin yt:t tuli aivan puun takaa. 

-ap

Toivottavasti et ollut itse niitä työttömien pilkkaajia etkä huutanut tällä palstalla, että menkää töihin.

Joskus se pilkka sitten osuukin omaan nilkkaan. 

On helppo huudella silloin, kun on työpaikka ja rahaa. Vasta kun itse joutuu työttömäksi ja tulottomaksi, ymmärtää niitä aiempiakin työttömiä.

Kenenkään työpaikka ei ole turvassa, muistakaa huutelijat se.

Vierailija
109/115 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ei joululahjaksi ehdi irtisanomislaput, mutta uudeksi vuodeksi kuitenkin, kun yleensä 6 viikkoa ne kestävät. Paitsi jos YT:t koskee niin pientä joukkoa työntekijöitä, että vähimmäisaikaraja on 2 vk.

Meidän yt-tulokset ilmoitetaan jo ennen joulua, tai siihen pyrkivät.

-ap

Tragikoomista. "Pyrimme ilmoittamaan potkuista sellaiseen aikaan, että joulustanne tulee mahdollisimman huono."

Vierailija
110/115 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ei joululahjaksi ehdi irtisanomislaput, mutta uudeksi vuodeksi kuitenkin, kun yleensä 6 viikkoa ne kestävät. Paitsi jos YT:t koskee niin pientä joukkoa työntekijöitä, että vähimmäisaikaraja on 2 vk.

-ap

Tragikoomista. "Pyrimme ilmoittamaan potkuista sellaiseen aikaan, että joulustanne tulee mahdollisimman huono."

Ei ole olemassa koskaan oikeaa hetkeä potkia jengiä ulos. Aina se tulee jolleen yllätyksenä. Nykyään on vain elettävä niin ettei mikään työpaikka ole ikuinen. 

Vierailija
111/115 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmotivaatio on kyllä melko pohjalla tällaisen jälkeen. Heijastuu väkisinkin myös meidän asiakastyöhön.

-ap

Kummastelin sitä, kun oli työelämässä. Jostain syystä irtisanomisia on aina ennen joulua. Kiva niille, jotka ovat ehtineet varata lomamatkan tai ovat ostaneet valmiiksi joululahjoja perheelle. Irtisanomistilanteessa ne rahat tarvittaisiin selviytymiseen uudenvuoden jälkeen.

Kyllä, rahaa on vähemmän käytössä mutta toisaalta menot pienenevät kun työssäkäyntikulut jää pois.

Tämänkö takia etätyöstä on tehty demoni? Jos ihminen on etätöissä, hänelle ei voi tekopyhästi sanoa potkujen jälkeen "menosi pienenevät, joten sinulla menee ihan kivasti, kun et joudu kuluttamaan rahaa työmatkoihin". 

Vierailija
112/115 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ei ole olemassa koskaan oikeaa hetkeä potkia jengiä ulos. Aina se tulee jolleen yllätyksenä. Nykyään on vain elettävä niin ettei mikään työpaikka ole ikuinen. 

Olen eri mieltä ja olen todistanut hetkeä, jossa henkilö sai potkut päivä ennen hautajaisia. 

Vierailija
113/115 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin jään juuri sopivasti ennen joulua työttömäksi :( parikymmentä meitä lähtee yt:issä pihalle. Säästössä pari tonnia, eli ei naurata.

Otan kovasti osaa, kurja uutinen. Meilläkin yt:t tuli aivan puun takaa. 

-ap

Toivottavasti et ollut itse niitä työttömien pilkkaajia etkä huutanut tällä palstalla, että menkää töihin.

Joskus se pilkka sitten osuukin omaan nilkkaan. 

On helppo huudella silloin, kun on työpaikka ja rahaa. Vasta kun itse joutuu työttömäksi ja tulottomaksi, ymmärtää niitä aiempiakin työttömiä.

Kenenkään työpaikka ei ole turvassa, muistakaa huutelijat se.

No en ole, eikä kukaan täysjärkinen sellaista huutelekaan. Ei kukaan niin kaikkivaltainen työntekijänä ole etteikö tarvittaessa potkuja voi saada.

-ap

Vierailija
114/115 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hätää täällä on kokoajan viesti ketjuja kuinka helvetin hyvin menee työttömänä ja saa nukkua pitkään.

Vierailija
115/115 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Olen eri mieltä ja olen todistanut hetkeä, jossa henkilö sai potkut päivä ennen hautajaisia.&nbs

Ymmärsinkö oikein? Päivä ennen hautajaisia on siis mielestäsi oikea hetki? Eihän työnantaja tiedä mitä työntekijä vapaa aikanaan tekee ja kuka sukulainen milloinkin haudataan tms

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi