Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison valehtelu

Vierailija
16.11.2025 |

Olen uudehkossa suhteessa (reilu 9kk takana) ja ollut puheissa yhteenmuutto. Nyt kuitenkin minulle vahingossa selvisi, että puoliso joko tahallisesti tai tahattomasti valehdellut eräästä asiasta, jolla varsinkin yhteenmuuttaessa olisi iso merkitys. Liittyy raha-asioihin. Jotka ei ole niin kunnossa, kuin minulle on kertonut olevan. Avoimesti kyllä on kertonut hankaluuksistaan, eikä tuonkaan tietäminen olisi niin iso juttu, jos se olisi minulle avoimesti kerrottu. Päinvastoin sanoi asian olevan, kuin se nyt sit kuitenkaan on. 

Mutta, en oikein voi asiaa ottaa puheeksi, koska se selvisi minulle etsiessäni tavaraa ja huomasin paperin päällimmäisenä, jossa asia kävi ilmi. Eli, en tarkoituksen mukaisesti penkonut, en vaan voinut olla sitä paperia huomaamatta. 

Miten edetä? Ja voiko luottaa kuitenkaan? Muutoin olen ollut sitä mieltä, että hän on minun loppuelämän ihminen. 

Kommentit (164)

Vierailija
141/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on ollut avoin, koska sillä on saanut luotua tämän nyyhkytarinan raasusta, jolla rahat ovat loppu ja syy on muualla. Ja tällä nyyhkytarinalla on saanut ap:n haluamaan kustantamaan yhteisiä asioita.

Näyttää olevan ihan toimiva konsepti.

Vierailija
142/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nämä kommentit on vahvistanut mun pelkoa siitä, että ei voi toimia suhde, jos ei olla täysin rehellisiä toisilleen. Täytyy rauhallisen tilaisuuden tullen keskustella asiasta. Ei niinkään asian sisältö ole mulle se juttu, vaan se, ettei puhu mulle rehellisesti asioista. Ja toki, täytyy oma elämä olla edes jollainlailla balanssissa, ennen kuin muuttaisinkaan yhteen. Ei ole missään tapauksessa lähitulevaisuuden asia, ehkä joskus ensi kesänä tms. aikaisintaan.

Ajattelen, että avoimesti vielä keskustelen ja kuuntelen mitä hänellä asiasta sanottavaa, ennen kuin teen päätöksiä suuntaan tai toiseen. Paljon tekee kyllä töitä ja maksaa velkojaan. Toki, yhteiset menot on pääsääntöisesti (mun omasta halusta toki) menneet mun piikkiin. Ruuat ostellaan melkolailla puoliksi, jos yhtäaikaa käydään kaupassa. Että en ihan kyllä heti tuota mun hyväksikäyttämistä tässä kuitenkaan us

Joo ei todellakaan olisi ensimmäinen kerta, kun joku jakaa omaisuuttaan manipuloinnin seurauksena ihan vapaaehtoisesti manipuloijalle "halusin vain auttaa rakasta ihmistä". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tyyppi on patologinen valehtelija. Olet höynäytettävä ressukka ap.

Vierailija
144/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokos se kaverisi on vannonut ikuista rakkautta?

Menette vihille ilman avioehtoa. Noin sinusta tulee Rouva Tyhjätasku. Onnea!

Vierailija
145/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies oli tavattuamme surkea taloudenpitäjä ja maksoi aiemmin laskut aina vasta joko perintätoimiston tai ulosoton kautta. Kun harkittiin yhteenmuuttoa, laitoin ehdoksi että minä saan pääsyn hänen pankkitililleen ja luvan muuttaa säännölliset laskut suoraa velotettaviksi e-laskuiksi. Sovittiin että hän jatkossa harkitsee tarkemmin ostoksia ja rahan käyttöä ja elää tulojen mukaan. Nykyjään luottotiedot on pysyneet kunnossa ja tili plussan puolella. 

Vierailija
146/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasapainoinen ihminen ei lähde siitä oletuksesta, että vastapuoli valehtelee joka sanallaan. Vaan on normaalia ja tervettä olettaa, että toinen puhuu totta ja tarkoittaa sitä mitä sanoo. Se että näin ei olekaan, on poikkeustilanne, johon toki pitää sitten herätä. Aivan kuten ap on jo alkanut heräämään.

Mutta minäkin toki sanoisin, että nyt, kun varoitusmerkkejä on, niin ap:n ei kannata olla sinisilmäinen. Eivät ne varoitusmerkit tyhjästä tule. Eivätkä ne muutu vaarattomiksi sillä, että ap hyväntahoisuuttaan selittelee ne parhain päin. Vaan ole sinä ap rehellinen itsellesi. Älä selittele miehen sanoja mustasta valkoiseksi.

Vierailija
147/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasapainoinen ihminen ei lähde siitä oletuksesta, että vastapuoli valehtelee joka sanallaan. Vaan on normaalia ja tervettä olettaa, että toinen puhuu totta ja tarkoittaa sitä mitä sanoo. Se että näin ei olekaan, on poikkeustilanne, johon toki pitää sitten herätä. Aivan kuten ap on jo alkanut heräämään.

Mutta minäkin toki sanoisin, että nyt, kun varoitusmerkkejä on, niin ap:n ei kannata olla sinisilmäinen. Eivät ne varoitusmerkit tyhjästä tule. Eivätkä ne muutu vaarattomiksi sillä, että ap hyväntahoisuuttaan selittelee ne parhain päin. Vaan ole sinä ap rehellinen itsellesi. Älä selittele miehen sanoja mustasta valkoiseksi.

Noin minäkin ajattelin nuorempana. Että ihmiset ovat rehellisiä ja hyväntahtoisia.

Asia on kuitenkin toisin. Valehtelevia oman edun tavoittelijoita  ja muita hyväksikäyttäjiä on pilvin pimein

Ihan omass suvussa, naapurustossa,suhdemarkkinoilla on patologisia valehtelijoita. Se on karmea totuus ja suuri pettymys.

Terve itsesuojeluvaisto säästää paljolta pahalta.

Sit kun hyväksikäytölle panee stopin niin johan on piru irti. 

Vierailija
148/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun sinusta on hyötyä, niin kauan se jaksaa esittää hyvää tyyppiä.

Kun rahahanat menee kiinni, alkaa tapahtua ikäviä asioita. Itse jouduin hakemaan lähestymiskiellon. Tyyppi tuomittiin pahoinpitelystäni ja omaisuuden tuhoamisesta. Vielä häiriköi tuomioiden jälkeenkin hyvin monta vuotta.

Vierailija
149/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Olet käyttökelpoinen avo.

Kämppis. Kulujen tasaaja.

Rakkaudesta ei taida olla kyse.

Vierailija
150/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin minäkin ajattelin nuorempana. Että ihmiset ovat rehellisiä ja hyväntahtoisia.

Asia on kuitenkin toisin. Valehtelevia oman edun tavoittelijoita  ja muita hyväksikäyttäjiä on pilvin pimein

Ihan omass suvussa, naapurustossa,suhdemarkkinoilla on patologisia valehtelijoita. Se on karmea totuus ja suuri pettymys.

Terve itsesuojeluvaisto säästää paljolta pahalta.

Sit kun hyväksikäytölle panee stopin niin johan on piru irti. 

Toki hyväksikäyttäjiä, epärehellisiä, huijareita on pilvin pimein.

Ap on tavannut miehen, jonka kanssa on aloittanut parisuhteen. Silloin ihan hyvä lähtökohta on, että lähdetään liikkeelle perusolettamasta, että toinen on parisuhteen arvoinen ja luottamuksen arvoinen. Ei se tarkoita, että pitää olla typerän sinisilmäinen. Mutta on ihan viisastakin alkaa rakentamaan parisuhdetta siitä lähtökohdasta, että toinen on hyvä tyyppi ja luottamuksen arvoinen.

Sitten jos asia muuttuu muuksi ja luottamusta ei enää ole, niin luottamuksen illuusiosta ei enää väkisin pidä pitää kiinni.

Mutta parisuhteen yritys on tuhoon tuomittu, jos toinen osapuoli jo lähtökohtaisesti ilman perusteita epäilee toista valehtelijaksi ja pitää toista epärehellisenä. Miten sellaiselle perustukselle rakennetaan mitään hyvää parisuhdetta. Että toinen on jo etukäteen tuomittu valehtelijaksi, että kyllä tuo varmaankin huijari on, mutta katsotaan nyt silti. 

Vierailija
151/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies oli tavattuamme surkea taloudenpitäjä ja maksoi aiemmin laskut aina vasta joko perintätoimiston tai ulosoton kautta. Kun harkittiin yhteenmuuttoa, laitoin ehdoksi että minä saan pääsyn hänen pankkitililleen ja luvan muuttaa säännölliset laskut suoraa velotettaviksi e-laskuiksi. Sovittiin että hän jatkossa harkitsee tarkemmin ostoksia ja rahan käyttöä ja elää tulojen mukaan. Nykyjään luottotiedot on pysyneet kunnossa ja tili plussan puolella. 

Olet ollut ihailtavan jämäkkä. Ja mies on ollut fiksu ja motivoitunut. Onnittelut teille, kun olette onnistuneet!

Oma käsitykseni on, että tuollainen muutos on harvinaista. Muutos jää usein vain puheen tasolle, mutta todelliset toimet muutoksen luomiseksi jäävät puuttumaan. Ja riidat ovat tavallisia.

Vierailija
152/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta parisuhteen yritys on tuhoon tuomittu, jos toinen osapuoli jo lähtökohtaisesti ilman perusteita epäilee toista valehtelijaksi ja pitää toista epärehellisenä. Miten sellaiselle perustukselle rakennetaan mitään hyvää parisuhdetta. Että toinen on jo etukäteen tuomittu valehtelijaksi, että kyllä tuo varmaankin"

Täs tapauksessa suhde on tuhoon tuomittu koska se tyyppi valehteli. Valehtelee jatkossakin. Ei muutu tuo.

Aapeellä on vaikeuksia ottaa asia puheeksi. Odottelee sopivaa rauhallista hetkeä. Miksihän se onkin niin vaikeaa? 

Vierailija
153/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta parisuhteen yritys on tuhoon tuomittu, jos toinen osapuoli jo lähtökohtaisesti ilman perusteita epäilee toista valehtelijaksi ja pitää toista epärehellisenä. Miten sellaiselle perustukselle rakennetaan mitään hyvää parisuhdetta. Että toinen on jo etukäteen tuomittu valehtelijaksi, että kyllä tuo varmaankin"

Täs tapauksessa suhde on tuhoon tuomittu koska se tyyppi valehteli. Valehtelee jatkossakin. Ei muutu tuo.

Aapeellä on vaikeuksia ottaa asia puheeksi. Odottelee sopivaa rauhallista hetkeä. Miksihän se onkin niin vaikeaa? 

Kyllä mä puhua uskallan. Meillä vaan lapsia sen verran tällä hetkellä läsnä, ettei rauhallisia hetkiä juurikaan ole. Haluan vakavalla keskustelulle rauhaa ja aikaa. Enkä itse väsyneenä työpäivän päälle jaksa. Ei se tilanne siitä muuksi muutu, vaikka tässä muutamia päiviä odottaakin sopivan rauhallista hetkeä kaksin.

Vierailija
154/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksen syvällä rintaäänellä: älä muuta yhteen ja eroa. Kuka valehtelee tuollaisesta, valehtelee mistä tahansa. Et voi luottaa kumppaniisi koskaan täysin ja se epäluottamuksen varjo seuraa joka askeleella teidän suhdetta. Ja yleensä se epäluottamus paljastuu myös täysin oikeutetuksi tunteeksi myös muissa asioissa tuollaisen ihmisen kanssa. Sori.

Vierailija
155/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota toki sopivaa hetkeä, se on ihan perusteltua.

Olen huolissani samasta minkä joku toinenkin mainitsi, että tapa, jolla sanot ottavasi asian puheeksi, on sinulle epäedullinen. Sanoit että kertoisit miehelle nähneesi paperin vahingossa ja ottavasi paperin sisällön puheeksi. Näin paljastat kaikki kortit heti miehelle, ja hän pääsee pelaamaan peliään tietäen sinun korttisi, mutta piilottaen omansa. Toisin sanoen hän pääsee selittelemään tietäen mitä hänen pitää selitellä ja millä vakavuudella.

Itse pitäisin turvallisempana vaihtoehtona lähestymistapaa, jossa et paljasta omia korttejasi. Eli lähtisin kyselemään tarkentavia kysymyksiä siitä versiosta, minkä mies on sinulle kertonut. Eli jos olisi kyse ulosotosta, jonka mies on väittänyt tuleen hoidetuksi, niin kyselisin, että milloin ulosotto tuli valmiiksi, milloin mies saa puhtaat paperit, kuinka paljon hänelle jää nyt rahaa enemmän käyttöön, mihin hän on niitä rahoja käyttänyt, voidaanko nyt lähteä joululomalla kylpylälomalle, kun miehellä jää enemmän rahaa kulutukseen, jne. Jossain vaiheessa mies hermostuu ja alkaa syyttelemään sinua kuulustelusta, jolloin edelleen vastaat vain, että nämä asiat ovat jääneet sinulle epäselviksi, siksi kyselet. Ja niin edelleen.

Toisin sanoen nyt, kun sinä tiedät, että mies on valehdellut, niin voit noilla kyselyillä antaa miehelle tilaisuuden myöntää valehtelunsa. Nyt sinä tiedät, että mies valehtelee, kun sinä tiedät totuuden, mutta mies ei tiedä, että sinä tiedät. Näet omin silmin miten helposti mies suoltaa vastauksia, jotka ovat kaikki vain keksittyjä vastauksia, eivät millään tavalla totta.

Vierailija
156/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle vinkki.

Tunsin läheisesti erään patologisen valehtelijan. Kun hän jäi kiinni valehtelusta, eli kun sanoin, että viimeksi sanoit muuta, miksi nyt sanot näin, niin usein tätä kiinni jäämistä seurasi minun syyttely. Ja usein syyttely sisälsi sen mihin hän itse syyllistyi. Eli jos hän valehteli, niin hän syytti minua valehtelijaksi. Jos häneen ei voinut luottaa, niin hän syytti minua siitä, että minuun ei voi luottaa.

Toisin sanoen valehlijasta saa paljon tietoa siten, että kuuntelee mitä hän sanoo. Ja muistaa lasten sanonnan, että "se joka sanoo, on itse". (Lasten tapauksessa se joka sanoo toista tyhmäksi, on itse tyhmä.) Tämä päsee patologisiin valehtelijoihin hyvin. Kun he sanovat toisesta jotain, niin he kertovat sen asian itsestään. Tiedostamattaan tietenkin.

Vierailija
157/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain tietää silloisen avopuolisoni ulosotosta, kun haastemies tuli ovelle. Puoliso ei ollut kotona, joten haastemies kertoi asiansa ja pyysi minua kuittaamaan kirjeen vastaanotetuksi.

Avopuoliso osoittautui sitten lopulta kunnon kuspääksi muutenkin.

Vierailija
158/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi ryhtynyt aikuisen ihmisen holhoojaksi, eli tuollaisen kanssa ei olisi suhdetta syntynyt lainkaan

Vierailija
159/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä puhua uskallan. Meillä vaan lapsia sen verran tällä hetkellä läsnä, ettei rauhallisia hetkiä juurikaan ole. Haluan vakavalla keskustelulle rauhaa ja aikaa. Enkä itse väsyneenä työpäivän päälle jaksa. Ei se tilanne siitä muuksi muutu, vaikka täs

Sinulla on siis omat lapset, joita huollat ja elätät. Ei siihen voi ottaa lisää elätettäviä. Järki käteen nyt.

Valehtelu on pysyvä piirre ja se istuu syvällä selkärangassa. Tuo oli vasta vuorenhuippu.

Vierailija
160/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tuhoa omaa talouttasi sen seurustelukaverin takia. Tämä ei ole pyyntö, vaan käsky.

-hyväksikäytetty

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän