Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kinkun sijaan tofupaisti, graavilohen sijaan porkkalaa

Vierailija
16.11.2025 |

Houkuttaako? Tossa on se hyvä puoli että koska porkkala on niin paljon lohta halvempaa niin sitä saa jokainen syödä niin paljon kuin sielu sietää! 

Kommentit (155)

Vierailija
81/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en ole ikinä syönyt kinkkua enkä graavilohta, joten ei noi asiat mulle sinänsä ole niiden korvikkeita.

Mä haluaisin tehdä "silliä" jostain. Siis haluaisin vaan päästä syömään niitä erilaisia sillin marinadeja, niinkuin lasimestari, sinappi jne., ja tarvitsisin vaan jonkun "välineen" siihen. Tiedän, että niitä tehdään munakoisosta, mutta se rakenne on mulle jotenkin ällö, niin pitäisi keksiä jotain muuta. 

Herkkusieni, tosin sen rakenne on yhtä ällö.

Vierailija
82/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim raskaana olevilta graavilohi on kiellettyä joten porkkala on oikein hyvä korvike graavilohen tilalle joulupöytään.

Graavilohen rinnalle, ehkä. Odottava äiti tarvitsee välttämättömiä rasvahappoja, tarjoaisin hänelle kypsennettyä lohta. Vegaanit saavat syödä juureksia, kun haluavat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitos.

Teen itse seitanista ohuita siivuja. Porkkana on joulupöydässä monella tapaa, muttei tönkkösuolattuna siivuina.

Monta muuta teen kasviskermaan tai kirkkaaseen liemeen. Ei jouluna kaiken tarvii olla kermalla ja voilla rikastettua, että tuotteen oma maku hukkuu... Laatikot ovat jopa muhevampia kun kanamunan tilalla käyttää gramjauhoja ja kasvisten keitinlientä notkistukseen. Ohraa porkkanalaatikkoon, niin pidetään pöytä lähes kotimaisena.

Vierailija
84/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa paras valmis "lihaton kinkku", ajattelin sellaisen hankkia jouluksi.

Kinkunosa se POTKALUU siin ei oo lihaa vaan makua.

Vierailija
85/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta sitten kalkkuna.

Ei kalkkuna ole lihaton. 

Vierailija
86/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin tofu on muuttunut eläimen ruhoksi, jos siitä kerran saa paistin?

Tarpeeks iso köntti tofua pataan niin kyll se kypsentyy ruskistuu ja makustuu.  Jos laitat tofua niin älä kitsastele kiloissa.  Paisti kuin paisti

Vierailija
87/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Santun Juhlaseitan on minusta parasta. Vöner original varras seuraava. Nämä eivät siis yritä mitenkään matkia kinkun makua, mutta muotoa ehkä vähän, ovat sellaisia "pötkylöitä" joista leikataan veitsellä viipaleita, sopii sinapin ja jouluruokien kanssa. Ja on reilusti proteiinia.

"Reilusti proteiinia" ei tee tuosta syötävää. Tsekkasitko ainesosat?

"vehnäproteiini, vesi, rapsiöljy, kookosöljy, muunnettu maissitärkkelys, soijakastike (vesi, soijapapu, suola), suola, luontainen aromi, savustettu maltodextriini, sitruskuitu, mausteet, happamuudensäätöaineet E262, E326"

E262 käytetään myös betonissa ja tekstiiliteollisuudessa.

Eläinrasvojen poistaminen ja korvaaminen hydrolysoiduilla (muunnelluilla) t

Ja tällä vissiin haet sitä, että se olisi ihmiselle epäterveellisempää kuin joulukinkku? Tai kaikki vuoden aikana syödyt kinkut, verrattuna kasvissyöjän nauttiman seitanin määrään? Sinänsä tuohon on turha lähteä, sillä sekasyöjän ruokavalio on keskimäärin täysin kiistattomasti epäterveellisempi kuin kasvissyöjän. Vaikka söisi lihansa niin puhtaana ja "täydellisesti" kuin mahdollista, sen yhtä täydellisesti syövän kasvissyöjän ruokavalio on terveellisempi. Todellisuudessa kumpikaan hyvin harvoin tapahtuu, joten toinen toisensa osoittelu on paitsi tyhmää myös turhaa.

Paitsi eläinten oikeuksien osalta, siinä suhteessa vegaanin ruokavalio on ihan aina parempi kuin mikään muu.

Vierailija
88/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä kinkusta, mutta rakastan sinappeja. Tuollainen seitan lähtee ehdottomasti kokeiluun!

Vierailija
89/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin tekisin jotain muuta kuin tofua, vaikka savutofusta saakin tehtyä ihan ok jouluisiakin juttuja. Porkkalaa kyllä teen jouluksi. 

Vierailija
90/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkana on hyvää 

porkkanalohkot uuniin timjamin ja hunajan kanssa 

Aijai hyvää kinkun kanssa 

Vierailija
91/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole aavistustakaan, miltä kinkku ja kylmäsavulohi maistuu, joten en jäljittele niitä. On kuitenkin kiva olla joulupöydässä joku mötikkä, mistä voi syödä siivuja hyvän sinapin kanssa, joten teen aina joulupöytään seitania. Porkkala on mulle uudempi tuttavuus, johon olen kanssa tykästynyt, kun pääsen kokeilemaan kylmäsavulohelle kehitettyjä reseptejä sillä. 

Vierailija
92/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim raskaana olevilta graavilohi on kiellettyä joten porkkala on oikein hyvä korvike graavilohen tilalle joulupöytään.

Niin, tai kala-allergiset

Vierailija
93/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja älyn sijaan idiootti.

Vierailija
94/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tai kala-allergiset

Jotenkin hassua, että raskaanaolevalle tai kala-allergiselle sallitaan kyllä porkkala, mutta kasvissyöjät ei sais syödä moista 😃 

Vierailija
95/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako perheen lapset olla sisällä autossa, kun akkua ladataan 800 voltin suurteholla? Tuleeko magneettikenttiä tai sähkövuotoja?

kysyy huolestunut perheen äiti.

Vierailija
96/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en ole ikinä syönyt kinkkua enkä graavilohta, joten ei noi asiat mulle sinänsä ole niiden korvikkeita.

Mä haluaisin tehdä "silliä" jostain. Siis haluaisin vaan päästä syömään niitä erilaisia sillin marinadeja, niinkuin lasimestari, sinappi jne., ja tarvitsisin vaan jonkun "välineen" siihen. Tiedän, että niitä tehdään munakoisosta, mutta se rakenne on mulle jotenkin ällö, niin pitäisi keksiä jotain muuta. 

Miksi kasvisruuan pitäisi matkia liharuokia? Miksei se voi olla oma ruokansa?

Vierailija
97/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hernerouheesta kinkun muotoon muokattu Kinkuke.

Vierailija
98/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kasvisruuan pitäisi matkia liharuokia? Miksei se voi olla oma ruokansa?

Enhän minä haluakaan sen matkivan. Kuten sanoin, en ole ikinä syönyt lihaa. Ja nimenomaisesti sanoin, että haluaisin tehdä niitä sillimarinadeja ja niihin jotain, mikä ei muistuta silliä. 

Ihmisillä on kuitenkin myös täysi oikeus haluta kasvisruokansa matkivan liharuokia. Yleensä tällaista varmaan halutaan siksi, että on totuttu syömään liharuokia ja kaivataan jotain samankaltaista. 

Vierailija
99/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ok jos porkkala on ainoa vegaaninen vaihtoehto joulupöydässä? Kaikissa muissa ruuissa on lihaa, kalaa, kermaa, kermaviiliä, voita, kananmunaa. Vegaanivieras saisi lautasen täydeltä porkkalaa kun muut hakisivat lohta, laatikoita, kinkkua, sienisalaattia, karjalanpiirakoita yms. Vegaanille vaan porkkalaa, porkkalaa ja lisää porkkalaa. Ai niin ja säilykeherneitä.

Tottakai kiska porkkala on SUPERhyvää. 

Vierailija
100/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiitos.

Teen itse seitanista ohuita siivuja. Porkkana on joulupöydässä monella tapaa, muttei tönkkösuolattuna siivuina.

Monta muuta teen kasviskermaan tai kirkkaaseen liemeen. Ei jouluna kaiken tarvii olla kermalla ja voilla rikastettua, että tuotteen oma maku hukkuu... Laatikot ovat jopa muhevampia kun kanamunan tilalla käyttää gramjauhoja ja kasvisten keitinlientä notkistukseen. Ohraa porkkanalaatikkoon, niin pidetään pöytä lähes kotimaisena.

Kasviskermaa ei ole olemassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan