Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kinkun sijaan tofupaisti, graavilohen sijaan porkkalaa

Vierailija
16.11.2025 |

Houkuttaako? Tossa on se hyvä puoli että koska porkkala on niin paljon lohta halvempaa niin sitä saa jokainen syödä niin paljon kuin sielu sietää! 

Kommentit (155)

Vierailija
61/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä jäis joulut viettämättä jos toi tofu ois ainoa vaihtoehto. Olen yrittänyt kokeilla elää koko elämän koskematta tofuun, se ei ole ihmisten ruokaa.

Vierailija
62/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä en ole ikinä syönyt kinkkua enkä graavilohta, joten ei noi asiat mulle sinänsä ole niiden korvikkeita.

Mä haluaisin tehdä "silliä" jostain. Siis haluaisin vaan päästä syömään niitä erilaisia sillin marinadeja, niinkuin lasimestari, sinappi jne., ja tarvitsisin vaan jonkun "välineen" siihen. Tiedän, että niitä tehdään munakoisosta, mutta se rakenne on mulle jotenkin ällö, niin pitäisi keksiä jotain muuta. 

Sillin koostumus on samanlainen ällö lötterö, ei pysty ees harkitseen ruoaksi. 

Joo en haluakaan jäljitellä silliä, vaan haluaisin jotain rakenteeltaan erilaista niihin marinadeihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa paras valmis "lihaton kinkku", ajattelin sellaisen hankkia jouluksi.

Ei sellaista ole olemassakaan

Vierailija
64/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ok jos porkkala on ainoa vegaaninen vaihtoehto joulupöydässä? Kaikissa muissa ruuissa on lihaa, kalaa, kermaa, kermaviiliä, voita, kananmunaa. Vegaanivieras saisi lautasen täydeltä porkkalaa kun muut hakisivat lohta, laatikoita, kinkkua, sienisalaattia, karjalanpiirakoita yms. Vegaanille vaan porkkalaa, porkkalaa ja lisää porkkalaa. Ai niin ja säilykeherneitä.

Riippuu muusta tunnelmasta. Jos seura olisi hyvää ja tunnelma lämmin ja positiivinen, mikä etten söisi pöydästä pelkkää porkkalaa. Toki ottaisin myös omia eväitä mukaan lisäksi, jos vierailun olisi tarkoitus kestää pidempään kuin ruokailun ajan. Mutta näillä tiedoin en siitä tunnelmasta vakuutu. Suuntaisin siis toisalle ja pelastaisin sillä varmasti useammankin henkilön joulun.

Vierailija
65/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä jäis joulut viettämättä jos toi tofu ois ainoa vaihtoehto. Olen yrittänyt kokeilla elää koko elämän koskematta tofuun, se ei ole ihmisten ruokaa.

Mitä sä tofusta tiedät, jos oot välttänyt siihen koskemista? 

Vierailija
66/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan hirveästi ulkona syö. Monessa annoksessa on nykyään myös tofua.

Vierailija
67/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tofukinkusta saa kyllä todella herkullista ja maittavaa, jos osaa valmistaa. :)

Se on tofuklöntti, ei tofukinkku ellei ole siasta peräisin.

Vierailija
68/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Santun Juhlaseitan on minusta parasta. Vöner original varras seuraava. Nämä eivät siis yritä mitenkään matkia kinkun makua, mutta muotoa ehkä vähän, ovat sellaisia "pötkylöitä" joista leikataan veitsellä viipaleita, sopii sinapin ja jouluruokien kanssa. Ja on reilusti proteiinia.

Minulla mieltymys menee toisinpäin, 1. Vöner varras, 2. Santun juhlaseitan. 

Kiitos vinkeistä. Vöner ei ole ihan makuuni, ainakaan mitä olen syönyt. Mutta seitania aion hankkia tänä vuonna. Meitä on suvussa useampiakin, jotka mielellään vähentävät lihan kulutusta eettisistä syistä, joten tilaisuus on oivallinen maistella porukalla. Lihauskovaisten riemuksi pöydässä on toki myös työsuhdekinkku, ainakin vielä. Tämä ketju innosti ostamaan myös porkkalaa. 

Vierailija
69/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No uittu hyvää joulua!! 

Vierailija
70/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Santun Juhlaseitan on minusta parasta. Vöner original varras seuraava. Nämä eivät siis yritä mitenkään matkia kinkun makua, mutta muotoa ehkä vähän, ovat sellaisia "pötkylöitä" joista leikataan veitsellä viipaleita, sopii sinapin ja jouluruokien kanssa. Ja on reilusti proteiinia.

"Reilusti proteiinia" ei tee tuosta syötävää. Tsekkasitko ainesosat?

"vehnäproteiini, vesi, rapsiöljy, kookosöljy, muunnettu maissitärkkelys, soijakastike (vesi, soijapapu, suola), suola, luontainen aromi, savustettu maltodextriini, sitruskuitu, mausteet, happamuudensäätöaineet E262, E326"

E262 käytetään myös betonissa ja tekstiiliteollisuudessa.

Eläinrasvojen poistaminen ja korvaaminen hydrolysoiduilla (muunnelluilla) tärkkelyksillä ja enenevässä määrin hydrolysoidulla vehnä proteiinilla on aiheuttanut ihmisille suuria terveysongelmia. Muunnellut tärkkelykset on monilla ihmisillä "selittämättömien" vatsa- ja suolistovaivojen taustalla.

Maltodextriinistä nyt puhumattakaan.

Ei muutaku seitaa pöytään ja hyvät joulut.

Vierailija
71/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei houkuta yhtään. Koskaan en ole vielä hyvää tofua syönyt, ja graavilohi nyt vaan on niin hyvää, että siihen ei mitään porkkalaa pidä sekoittaa. 

Vierailija
72/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkalaa on helppo tehdä myös itse. Nestemäisellä savulla ja suolepedillä kypsennys.

Vierailija
73/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Reilusti proteiinia" ei tee tuosta syötävää. Tsekkasitko ainesosat?

"vehnäproteiini, vesi, rapsiöljy, kookosöljy, muunnettu maissitärkkelys, soijakastike (vesi, soijapapu, suola), suola, luontainen aromi, savustettu maltodextriini, sitruskuitu, mausteet, happamuudensäätöaineet E262, E326"

E262 käytetään myös betonissa ja tekstiiliteollisuudessa.

Eläinrasvojen poistaminen ja korvaaminen hydrolysoiduilla (muunnelluilla) t

Toki jos ei syö mitään eineksiä, puolivalmisteita, teollisia leipiä jne., niin ei saa ravinnosta noita aineita. Silloin ei varmaan tuotakaan tuotetta osta, vaan tekee seitaninsa itse.

Vierailija
74/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hyvä nainen seurana niin syön vaikka jäisiä porkkanoita. M52

Vierailija
75/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porkkalaa on helppo tehdä myös itse. Nestemäisellä savulla ja suolepedillä kypsennys.

Myydäänkö sitä valmiinakin?

Itse olen aina tehnyt vaan pikaversiota keittämällä tai pannulla, kun en oo jaksanut tuota suilapetikypsennystä. 

Vierailija
76/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitan-kinkku kuulostaa hyvin epäkrsitilliseltä, mutta onneksi porkkala on palautettu jo aikoja sitten :D

Vierailija
77/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tofukinkusta saa kyllä todella herkullista ja maittavaa, jos osaa valmistaa. :)

Ehkä, mutta vegaanille ei kannata tarjota, kinkku kun on sianlihaa. Kannattaa tehdä siitä tofusta ihan vaan joku kasvisvaihtoehto.

Vierailija
78/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä en ole ikinä syönyt kinkkua enkä graavilohta, joten ei noi asiat mulle sinänsä ole niiden korvikkeita.

Mä haluaisin tehdä "silliä" jostain. Siis haluaisin vaan päästä syömään niitä erilaisia sillin marinadeja, niinkuin lasimestari, sinappi jne., ja tarvitsisin vaan jonkun "välineen" siihen. Tiedän, että niitä tehdään munakoisosta, mutta se rakenne on mulle jotenkin ällö, niin pitäisi keksiä jotain muuta. 

Joo en haluakaan jäljitellä silliä, vaan haluaisin jotain rakenteeltaan erilaista niihin marinadeihin. 

No kai sä voit vaikka sinappiin laittaa mitä ikinä haluat ja ajatella että tässä nyt sinappisillin marinadia maistelen. 

Vierailija
79/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai sä voit vaikka sinappiin laittaa mitä ikinä haluat ja ajatella että tässä nyt sinappisillin mari

No sitähän mä tässä juuri suunnittelen. Jos huomasit, niin pohdin, että mikä olisi sopiva raaka-aine näin marinoitavaksi. Sinappisillin marinadi ei toki ole pelkkää sinappia, niin kuin viestistäsi voisi tulkita.

Vierailija
80/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta sitten kalkkuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän