Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kinkun sijaan tofupaisti, graavilohen sijaan porkkalaa

Vierailija
16.11.2025 |

Houkuttaako? Tossa on se hyvä puoli että koska porkkala on niin paljon lohta halvempaa niin sitä saa jokainen syödä niin paljon kuin sielu sietää! 

Kommentit (155)

Vierailija
121/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan toi aika järkyttävää, jos lohi "korvataan" porkkanalla, missä ei ole lainkaan samoja ravintoaineita. Moni tekee lapselleen sen karhunpalveluksen, että ajattelee, että jos lapsi ei tahdo syödä eläinperäistä ruokaa, otetaan vaan se osa ruoasta pois ja tarjotaan lisää sitä kasvista. Vajaassa kymmenessä vuodessa on jo kunnon terveysongelmat edessä aikuisellakin ja voi vaan kuvitella mitenkä tämä vaikuttaa kasvavan lapsen tai nuoren kehitykseen.

Ei tietenkään tuolla yhdellä aterialla ole mitään väliä. 

Ei kukaan yritä korvata lohta ravitsemuksellisesti porkkanalla. 

Mutta tosiaan sekaruokavaliosta ei tietenkään pidä siirtyä kasvisruokavalioon vain jättämällä liha pois, vaan tulee lisätä ruokavalioon muita valkuaisen lähteitä. 

Vierailija
122/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä kinkusta, mutta rakastan sinappeja. Tuollainen seitan lähtee ehdottomasti kokeiluun!

Kai tiedät että se on valkoisesta vehnäjauhosta pestyä gluteenia?

Vehnän valkoisuus on täysin yhdentekevää seitanin kannalta. Se gluteeni kun on täysin sama valkoisessa ja täysjyvävehnässä, eli seitania voi valmistaa molemmista. Käytännössä tosin se nykyään valmistetaan melkein aina suoraan gluteenijauhosta, eikä vehnäjauhosta pesemällä. 

Yritäpä seliseliselittää nyt asiaa kauniimmaksi. Gluteenijauho tehdään pesemällä valkoisesta vehnäjauhosta gluteeni. Sen peseminen kokojyvävehnästä olisi vaikeampaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvit ovat myrkyllisiä; syökää terveellistä lihaa ja eläinrasvaa.

Vierailija
124/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan toi aika järkyttävää, jos lohi "korvataan" porkkanalla, missä ei ole lainkaan samoja ravintoaineita. Moni tekee lapselleen sen karhunpalveluksen, että ajattelee, että jos lapsi ei tahdo syödä eläinperäistä ruokaa, otetaan vaan se osa ruoasta pois ja tarjotaan lisää sitä kasvista. Vajaassa kymmenessä vuodessa on jo kunnon terveysongelmat edessä aikuisellakin ja voi vaan kuvitella mitenkä tämä vaikuttaa kasvavan lapsen tai nuoren kehitykseen.

Mutta tosiaan sekaruokavaliosta ei tietenkään pidä siirtyä kasvisruokavalioon vain jättämällä liha pois, vaan tulee lisätä ruokavalioon muita valkuaisen lähteitä. 

Voi kuule, kyllä vegakit yrittää, sillä ovat usein syömishäiriöisiä. Aiheesta on tutkimuksia. 

PS

En linkitä, etsi itse. 

Vierailija
125/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää yrittää matkia kinkkua ja lohta? Miksi ei vaan tee itse kasvisruokaa? Tekoruoka on yleensä oudon makuista.

Miten savustettu porkkana on tekoruokaa? 

Vierailija
126/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kinkku on inhottavaa. Lapsena vanhemmat osti aina valtavan kinkun jota sitten syötiin loppuvuosi. Inhottavaa kuivaa töhkää ja niitä koloja joissa sitä kirkasta mönjää. Hyi olkoon! >P

Muista AINA maski jos uskallat mennä ulos! Äläkä koske mihinkään ilman muovihanskoja!!!

Vierailija
127/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää yrittää matkia kinkkua ja lohta? Miksi ei vaan tee itse kasvisruokaa? Tekoruoka on yleensä oudon makuista.

Ei sitä ole savustettu, siinä on keinotekoista savuaromia. 

Vierailija
128/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä kasvikunnan tuotteet ole ihmisen ruokaa. Yksinkertaistettuna eläin syö kasvikset ja ihminen syö eläimen.

Vierailija
129/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä kinkusta, mutta rakastan sinappeja. Tuollainen seitan lähtee ehdottomasti kokeiluun!

Kai tiedät että se on valkoisesta vehnäjauhosta pestyä gluteenia?

Vehnän valkoisuus on täysin yhdentekevää seitanin kannalta. Se gluteeni kun on täysin sama valkoisessa ja täysjyvävehnässä, eli seitania voi valmistaa molemmista. Käytännössä tosin se nykyään valmistetaan melkein aina suoraan gluteenijauhosta, eikä vehnäjauhosta pesemällä. 

Yritäpä seliseliselittää nyt asiaa kauniimmaksi. Gluteenijauho tehdään pesemällä valkoisesta vehnäjauhosta gluteeni. Sen peseminen kokojyvävehnästä olisi vaikeampaa. 

Mikä ero sun mielestä siis täysjyvävehnän ja valkoisen vehnän proteiinilla on?

Vierailija
130/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olen aina savustanut. Jatkossa joutuu kaikki savustamaan, kun EU kieltää savuaromin (joka ei sinänsä ole keinotekoista, ja olis paljon terveellisempää kuin aito savustus). 

Vierailija
131/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, kyllä vegakit yrit

Ei, kukaan ei yritä ravitsemuksellisesti korvata lohta porkkanalla. Siihen ei mitkään syömishäiriöt vaikuta. 

Vierailija
132/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, eksyi joku sekopää ketjuun taas vaihteeksi. 

Miten voikin toisten kasvissyönti provosoida ketään noin kovasti. 

Vierailija
133/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiitos.

Teen itse seitanista ohuita siivuja. Porkkana on joulupöydässä monella tapaa, muttei tönkkösuolattuna siivuina.

Monta muuta teen kasviskermaan tai kirkkaaseen liemeen. Ei jouluna kaiken tarvii olla kermalla ja voilla rikastettua, että tuotteen oma maku hukkuu... Laatikot ovat jopa muhevampia kun kanamunan tilalla käyttää gramjauhoja ja kasvisten keitinlientä notkistukseen. Ohraa porkkanalaatikkoon, niin pidetään pöytä lähes kotimaisena.

Kasviskermaa ei ole olemassa. 

Ei niin, eikä kauramaitoa.

Jännä, minä kun olen käyttänyt kauramaitoa jo yli 25 vuotta, ja koko sen ajan on puhuttu kauramaidosta. 

Vierailija
134/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään tavoita tätä miten lihansyöntiä perustellaan terveydellä kun lähtökohtaisesti tutkimusten mukaan suomalaiset syö aivan liikaa punaista lihaa. Kasvisruokailua ja veganismiakin on mahdollista toteuttaa täysin turvallisesti, kunhan perehtyy siihen mitä tekee. Esim. Duodecim on julkaissut erittäin pätevän tutkimustietoon perustuvan kasvisruokaoppaan. 

Minulle aivan se ja sama mitä muut ihmiset syö, mutta tuollaista puutaheinää on typerää hölöttää tietona. 

Vierailija
135/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiitos.

Teen itse seitanista ohuita siivuja. Porkkana on joulupöydässä monella tapaa, muttei tönkkösuolattuna siivuina.

Monta muuta teen kasviskermaan tai kirkkaaseen liemeen. Ei jouluna kaiken tarvii olla kermalla ja voilla rikastettua, että tuotteen oma maku hukkuu... Laatikot ovat jopa muhevampia kun kanamunan tilalla käyttää gramjauhoja ja kasvisten keitinlientä notkistukseen. Ohraa porkkanalaatikkoon, niin pidetään pöytä lähes kotimaisena.

Kasviskermaa ei ole olemassa. 

Kun kasvat aikuiseksi ja saat käydä kaupoissa, niin saatat yllättyä, että siellä myydään kasviskermoja rivitolkulla.

Niin kauan kuin muuta sanaa ei ole, mä käytän sitä.

Ihan sama, mitä sun ankea kuplas sanoo.

Kokki

Vierailija
136/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En myöskään tavoita tätä miten lihansyöntiä perustellaan terveydellä kun lähtökohtaisesti tutkimusten mukaan suomalaiset syö aivan liikaa punaista lihaa. Kasvisruokailua ja veganismiakin on mahdollista toteuttaa täysin turvallisesti, kunhan perehtyy siihen mitä tekee. Esim. Duodecim on julkaissut erittäin pätevän tutkimustietoon perustuvan kasvisruokaoppaan. 

Minulle aivan se ja sama mitä muut ihmiset syö, mutta tuollaista puutaheinää on typerää hölöttää tietona. 

Vain vegaanien harhoissa.

Vierailija
137/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen näkökanta että lääketieteellisiä tutkimuksia tehdään harhaisten vegaanien toimesta :D

Vierailija
138/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin kasvissyöjä, en mainostaisi syöväni porkkalaa "graavin sijasta" tai tofua "kinkun sijasta", vaan sanoisin syöväni porkkalaa ja tofua.

Vierailija
139/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä olisin kasvissyöjä, en mainostaisi syöväni porkkalaa "graavin sijasta" tai tofua "kinkun sijasta", vaan sanoisin syöväni porkkalaa ja tofua.

Ei ap varmaan olekaan kasvissyöjä?

Vierailija
140/155 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen näkökanta että lääketieteellisiä tutkimuksia tehdään harhaisten vegaanien toimesta :D

Paraskin puhuja, yhtään tutkimusta et ole lukenut tai et ole ymmärtänyt niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi