Jos asuisit (tai asut) pienessä yksiössä, sisustatko sen olohuoneeksi vai makuuhuoneeksi?
Otatko mielummin kunnon leveän mukavan sängyn vai sohvan, jonka saa sängyksi yöksi? Entä ruokapöytä? Vai mielummin työpöytä, jonka ääressä voi halutessaan syödä?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Meillä se oli olohuone koska talo oli vanha niin oli korkeutta isolle parvelle. Mutta jos ei olisi ollut parvea niin sänky olisi varmasti toiminut sohvana päivällä. Kunnon päiväpeitto ja isot tyynyt siihen päälle.
ja selkä kiittäääääääääää
Vierailija kirjoitti:
Tuttavalla oli todella pieni yksiö. Tilaan mahtui vain parisänky, yksi nojatuoli ja tv-taso. Itse olisin sisustanut niin, että sängyn tilalle vuodesohva ja pöytä. Olisi tullut olohuoneen tuntua eikä huone olisi ollut vain pelkkää sänkyä.
tajuut sä- etr, että se v--tun sohvsa on haitallinen selälle vakituiseen nukkumisseen. et tajjuu, taas ennenkin ollut möllin pää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavalla oli todella pieni yksiö. Tilaan mahtui vain parisänky, yksi nojatuoli ja tv-taso. Itse olisin sisustanut niin, että sängyn tilalle vuodesohva ja pöytä. Olisi tullut olohuoneen tuntua eikä huone olisi ollut vain pelkkää sänkyä.
tajuut sä- etr, että se v--tun sohvsa on haitallinen selälle vakituiseen nukkumisseen. et tajjuu, taas ennenkin ollut möllin pää
Miten se on haitallinen selälle? Ihmiset ovat nukkuneet vuosituhansien ajan kovalla maa-alustalla. Ennemminkin liian pehmeä on haitallinen
Kunhan ei ole parvea. Ne ovat vaarallisia kiipeillä lähes kaikille. Vanhemmille aika ilmeisistä syistä ja nuorille aikuisille myös, koska saattavat bilettää ja pudota tikkaissa alkoholin takia.
Opiskelijani muutti 20 neliön yksiöön. 120-senttinen sänky, tukeva vanha pieni puupöytä, joka on yhdistetty työpöytä/ruokapöytä, kaksi tavallista ja kaksi taittotuolia, jalkalamppu ja iso pystypeili.
Eipä sinne muuta mahtunut.
Olen sisustanut kaksionkin mieluummin isoksi makuuhuoneeksi + työhuone erikseen (= se "makuuhuone").
Erillinen työhuone on tarpeellisempi kuin olohuone. Oikein toimiva käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Kun tilasta on puute, en ymmärrä miksi sinne pitää ängetä aina silti iso sänky. Yksi ihminen nukkuu hyvin 80 tai 90cm sängyllä, ja se vapauttaa tosi paljon tilaa muille, tähdellimmille toiminnoille. Kuulostaa myös hassulta että yksiössä pitäisi olla 4 hengen ruokapöytä - miksi ihmeessä? Ihmiset sisustavat yhden hengen asunnon niinkuin siinä asuisi 4 hengen lapsiperhe, ja sitten ihmetellään että on ahdasta... No daa 🙄.
Oma yksiöni on ilmeisesti palstan mukaan iso (38m2), ja silti nukun 80cm sängyllä joka mahtuu vaatehuoneeseen. Olen siis tehnyt vaatehuoneesta makuuhuoneen, jolloin koko muu tila jää asuinkäyttöön. Keittiöseinustalla on saareke joka toimii myös baaripöytänä 2 hengelle, joten ei tarvitse erillistä ruokapöytää. Kas kummaa, kaikki mahtuu mainiosti ja jää väljääkin tilaa! Ja täällä ihmiset tunkee parisänkyjä ja perhekokoisia ruokapöytiä puolet pienempiin asuntoihin...
missä asut hautut kengät koko puvut,takit, treenikuteet, teatteriin wsin upeet asut, oot siis sin siii paljaana niillä yksillöä farkuilla. aurinkolasit joita on aina 20- 40, laukkuja noin 60 kpl. mikäs mölli sä oot
Aikoinaan oli 120cm vuode, keittokomerossa normaali ruokapöytä ikkunan alla ja 2 tuolia, työpöytä tietokoneelle, pari nojatuolia sekä hyllykkö. Nykyisin kai 30m2 on vähintään kaksio ellei kolmio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 35 neliötä ja asunnossa:
- 120 cm leveä sänky (alkovissa)
- iso kulmasohva
- kahden hengen ruokaryhmä
Ja tilaa jää vielä reilusti ylimääräistä!
sun kaapistrot. puvuit, jakkupuvut,housuasut, hatit, talvivaatteet, kenkiä, asusteet, käsilaukkuja mullakin on noin 50 kpl, monenmoista asustetta.. hiuksiin, upeitä isolierisiä hattuja, käsineet juhlaan-sillki pitsi. talvivarusteet, juhlalaukut, reissu ns weekend, aurinkolasit noin 70 kpl, korut jnen. treenikamat..miten sanopa se.
Jouduin antamaan pois, ja huomasin pärjääväni ilman niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- iso kulmasohva
sun kaapistrot. puvuit, jakkupuvut,housuasut, hatit, talvivaatteet, kenkiä, asusteet, käsilaukkuja mullakin on noin 50 kpl, monenmoista asustetta.. hiuksiin, upeitä isolierisiä hattuja, käsineet juhlaan-sillki pitsi. talvivarusteet, juhlalaukut, reissu ns weekend, aurinkolasit noin 70 kpl, korut jnen. treenikamat..miten sanopa se.
Mun 30m2 sijoitusluukussa on vaatehuone...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Miten se on haitallinen selälle? Ihmiset ovat nukkuneet vuosituhansien ajan kovalla maa-alustalla. Ennemminkin liian pehmeä on haitallinen
Ihmiset ovat myös kuolivat tuolloin nopeammin
Oma opiskeleva nuori muutti yksiöön, jossa on reilunkokoinen sohva, baaritiskimäinen ruokapöytä, jonka alla jääkaappi, pakastin ja säilytystilaa. Keittokomeron yläpuolella leveä parvi. Asunto on korkea, vanhassa talossa, vaikuttaa paljon kokoaan isommalta.
Mulla mahtui yksiöön neljän hengen ruokapöytä, sohva ja makuualkovissa oli 120 cm sänky. Lisäksi pari hyllyä ja vaatekaappi. Muistaakseni oli 27m2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- iso kulmasohva
Jos haluaa hoardata itselleen keskikokoisen kaupungin kesäteatterin verran kaikkea rekvisiittaa, niin silloin ei varmaan kannata muuttaa yksiöön.
Mikä lasketaan pieneksi yksiöksi? Olen asunut 30 neliöisessä ykisössä siinä oli tupakeittiö ja alkovi. Alkovissa oli 120cm sänky tupakeittiössä 4 hengen ruokailuryhmä, 2 hengen sohva ja kirjoituspöytä+tuoli. Eli sain siihen samaan huoneeseen ahdettua käytännössä olohuoneen, keittiön ja työhuoneen. Alkovi toimi makuuhuoneena.
Olen sisustanut yksiöni yhtenäisen makuu- ja oleskelutilan amerikkalaistyyliin master bedroomiksi, jossa on iso sänky ja toisella puolella huonetta on istumapaikkoja, sisustustakka, tv yms.
Keittokomero ei ole samassa tilassa. Jos olisi, niin samalla tyylillä silti sisustaisin ja laittaisin ruokapöydän luultavasti ikkunaseinälle tai lähelle keittiötä. Symmetria ratkaisisi, miten kaikki huonekalut ym. sijoittaisin.
Se, että huonekalut olisivat sikinsokin missä sattuu, tai vaikka sänky jonnekin seinän viereen opiskelijakämppätyylisesti sullottu, tai se, että kaikki mööpelit on eri tyylisiä ja värisiä, ei ole minun makuani. Omassa yksiössä kaikki kalusteet, värit ja tyylit sopivat yhteen. Ja sängyn molemmilla sivuilla on tilaa ja tavaroita.
Olen nähnyt YouTubessa joitakin tosi nättejä, jopa ahtaita yksiöitä, jotka on sisustettu silti tosi hyvin, ja ottanut mallia ja ideoita mm. niistä.
Asun kolmiossa mutta voisin asua yksiössä jos heittäisin tavarat roskiin.
Istun aina sohvalla tai kesällä terassilla. Syön aina sohvalla. Nukun sängyssä. Kaikki muut tuolit on koristeita. Vieraita käy harvoin.
Haaveilen yksiöstä jossa on valtava parveke. Sisällä on sohva ja sänky. Muu elämä voi olla parvekkeella kesällä. Talvet istun sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuku pääsi selväksi. Tekstisi on kuin vmmaisella.
Yksi ihminen nukkuu hyvin 80 tai 90cm sängyllä
En helkkarissa nukkuisi enää aikuisena jossain kapeassa yhden hengen nuorisosängyssä, jollainen minulla oli viimeksi lapsuudenkodissa. 😂
120 cm leveä sänky on minimikoko yhdelle aikuiselle ja nykyään sekin tuntuu turhan kapealta, kun katselen sängyn päällä telkkua tai kannettavaa ja nautiskelen usein jotain juomaa ja syötävääkin siinä ohessa.
Hyvän kokoinen jenkkisänky se olla pitää ja kunnon petaukset päällä. Sängyn kuuluu olla luksuspaikka.
Jos tapaisn jonkun miehen, hän pyytäisi kylään luokseen ja näkisin hänellä jonkun juniorisängyn siellä, niin siihen lopahtaisi.