Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos asuisit (tai asut) pienessä yksiössä, sisustatko sen olohuoneeksi vai makuuhuoneeksi?

Vierailija
16.11.2025 |

Otatko mielummin kunnon leveän mukavan sängyn vai sohvan, jonka saa sängyksi yöksi? Entä ruokapöytä? Vai mielummin työpöytä, jonka ääressä voi halutessaan syödä? 

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin nuorempana yksiössä, jossa oli keittokomero sekä wc. Patja aluksi lattialla ja ikkunan vieressä kahden hengen ruokapöytä, jota käytin myös opiskeluun. Ei mitään sohvaa lainkaan, ei tv:tä.  Myöhemmin ostin kahden maattavan sängyn. Ei mitään valittamista koskaan ja ihan ok silloin nuorena. Nytkin voisin muuttaa yksiöön, kun ikää tulee lisää, niin jäisi vähemmän siivottavaa ja turhat tavarat pois alta. 

Pieni täysi kämppä on kyllä paljon hitaampi ja vaikeampi siivota kuin iso ja tyhjä. Joutuu siirtämään tavaroita edestakaisin.

Alle 30 neliössä ei jää yhtään tyhjää tilaa, jos on normaalisti tavaraa. Jos muuttaa kotoa opiskelemaan parin lautasen ja vaatekassin kanssa, niin sitten mahtuu 

Usein vielä yksiön säilytyskomero on paljon puenempi kuin vaikka kolmion, vaikka oikeastaan pitäisi olla toisinpäin. Kyllä isoon asuntoon mahtuu kaappeja 

Vierailija
42/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri muuttamassa tilapäisesti yksiöön, jossa asuinhuone on 3,2 x 3,1 eli n 9,2 m2. Siinä on iso kph ja tavallista tilavampi eteinen. Keittiö on pieni keittokomero tämän asuinhuoneen yhdellä seinustalla.

Ajattelin sisustaa sen hotellihuoneeksi. Eli 120 cm sänky ja kapea sivupöytä, joka toimii ruoka- ja työpöytänä ja keittiön työtasona. Olen yrittänyt mahduttaa huoneeseen myös nojatuolia, mutta tekee todella tiukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tilasta on puute, en ymmärrä miksi sinne pitää ängetä aina silti iso sänky. Yksi ihminen nukkuu hyvin 80 tai 90cm sängyllä, ja se vapauttaa tosi paljon tilaa muille, tähdellimmille toiminnoille. Kuulostaa myös hassulta että yksiössä pitäisi olla 4 hengen ruokapöytä - miksi ihmeessä? Ihmiset sisustavat yhden hengen asunnon niinkuin siinä asuisi 4 hengen lapsiperhe, ja sitten ihmetellään että on ahdasta... No daa 🙄. 

Oma yksiöni on ilmeisesti palstan mukaan iso (38m2), ja silti nukun 80cm sängyllä joka mahtuu vaatehuoneeseen. Olen siis tehnyt vaatehuoneesta makuuhuoneen, jolloin koko muu tila jää asuinkäyttöön. Keittiöseinustalla on saareke joka toimii myös baaripöytänä 2 hengelle, joten ei tarvitse erillistä ruokapöytää. Kas kummaa, kaikki mahtuu mainiosti ja jää väljääkin tilaa! Ja täällä ihmiset tunkee parisänkyjä ja perhekokoisia ruokapöytiä puolet pienempiin asuntoihin... 

Vierailija
44/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tilasta on puute, en ymmärrä miksi sinne pitää ängetä aina silti iso sänky. Yksi ihminen nukkuu hyvin 80 tai 90cm sängyllä, ja se vapauttaa tosi paljon tilaa muille, tähdellimmille toiminnoille. Kuulostaa myös hassulta että yksiössä pitäisi olla 4 hengen ruokapöytä - miksi ihmeessä? Ihmiset sisustavat yhden hengen asunnon niinkuin siinä asuisi 4 hengen lapsiperhe, ja sitten ihmetellään että on ahdasta... No daa 🙄. 

Oma yksiöni on ilmeisesti palstan mukaan iso (38m2), ja silti nukun 80cm sängyllä joka mahtuu vaatehuoneeseen. Olen siis tehnyt vaatehuoneesta makuuhuoneen, jolloin koko muu tila jää asuinkäyttöön. Keittiöseinustalla on saareke joka toimii myös baaripöytänä 2 hengelle, joten ei tarvitse erillistä ruokapöytää. Kas kummaa, kaikki mahtuu mainiosti ja jää väljääkin tilaa! Ja täällä ihmiset tunkee parisänkyjä ja perhekokoisia ruokapöytiä puolet pienempiin asuntoihin... 

Ei ollut parisänkyä, sohvaa eikä ruokapöytää minulla yksiössä. Eikä korkeaa tuolia baaritiskin viereen, siinä on epämukavaa kököttää. Söin sängyllä istuen, katsoin telkkaa sängyllä. Tietokonetta varten nostin pahvilaatikon sängylle korokkeeksi. Tietysti se olikin alle 25 neliötä.

Vierailija
45/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellanen syvennys, johon sänky mahtuu. Vaikka vähän liian iso sänky onkin, pienehkö ihminen ei tarvitsisi noin isoa. 

Tosi hyvä pohja ja hyvin mahtuu pieni pöytä, 2hengen sohva ja 2hengen sänky, iso vaatekaappi ja 4x4 kallax. Ym ym. 28 neliötä.

Vierailija
46/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin yhtäaikaa.

Vierailija
47/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sänky kirjoituspöytä kirjahylly -  tietsikka pöydällä ja tv ja stereot kirjahyllyssä. 120cm sänky. 

Vierailija
48/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

120 cm sänkyä pienempää en voi ottaa, sillä olen naimisissa. Kummallakin on oma asunto, mutta mies on aika paljon luonani yksiössä, sillä miehen asunto on eri paikkakunnalla.

N50+

Vierailija
49/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olohuoneeksi, ihan normi olkkariksi. Etsisin laadukkaan vuodesohvan, jonka saisi hyväksi vuoteeksi yöksi. Kun tulee kotiin vaikkapa klo 17 arkisin, niin aika ankeaa olisi olla koko illan makuuhuoneen tyylisessä kodissa. Saati viikonloppuisin. 

Illalla vuodesohvan levittäminen tuntuisi, kuin olisin vieraana. 

Vierailija
50/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla naisilla on pieni yksiö isolla parisängyllä, johon tuoda vieraita miehiä.

Vierailija
51/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut sen kokoisessa yksiössä täällä Helsingin keskustaassa. Teen kotona töitä, ja 27-neliön yksiöön mahtuu 120-senttinen runkopatja, korituoli, kirjahylly ja iso kirjoituspöytä joka toimii toiselta puolelta konttorina ja toiselta puolelta ruokapöytänä. Edustustiloja ei tarvita. Yleensä tapaan ystäviä kahvilassa.

Vierailija
52/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kapea sänky jonne kulku tapahtui sohvan selkänojan yli, sohva + sänky vei siis yhdessä tilaa sen parisängyn verran. Muutoin huone oli siis kuin yhdistetty olohuone ja keittiö, kun sänky oli siellä sohvan takana piilossa. Ei ruokapöytää, koska en ruokapöydän ääressä yksinäni ole ikinä syönyt enkä syö jatkossakaan, kyllä se lautanen kulkeutuu joko tietokonepöydälle tai sohvalle. 

Vierailija
53/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pannuhuoneeksi.

Vierailija
54/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma sänky ei mahdu vaatehuoneeseen vaan sen on pakko olla jossakin tilassa. Keittiöön se mahtuisi huonosti, joten se on "olohuoneessa". En silti haluaisi esim. sohvasänkyä, sohvat ovat mielestäni tunkkaisia ja sisärakenteiltaan sellaisia, etten halua niitä kotiini. Pienissä neliöissä kaikki merkitsee. Iso pöytä taas on ihana, kun voi levittää siihen kaikki projektinsa

Laitoin juuri olohuoneeseen valmiiksi toisen pöydän ja uskon, että siitä tulee ennemminkin ruokapöytä, sillä sen lähellä ei ole pistokkeita. Ei siis edes voi tehdä mitään kovin tehokasta ja hyödyllistä sen ääressä. Itse asiassa aika romanttinen ajatus tähän maailman aikaan

Vierailija
55/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 35 neliötä ja asunnossa:

- 120 cm leveä sänky (alkovissa)

- iso kulmasohva

- kahden hengen ruokaryhmä

Ja tilaa jää vielä reilusti ylimääräistä!

Onko tuo mielestäsi otsikon pieni yksiö? 

En ole niin väittänyt. Yksiö kuitenkin ja mielestäni normikokoinen sellainen, sisältäen edellä mainitun sisustuksen.

Onko jonkun mielestä 35 neliön yksiö poikkeus/iso?

Mielestäni ei. 

Otsikossa kuitenkin kysyttiin pienestä yksiöstä, joten sepittelit nyt ihan väärään ketjuun tarinaa asian vierestä.

Vierailija
56/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksiöt pitäisi kieltää lailla 

Vierailija
57/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kamalaa olisi nukkua pysyvästi kapeassa sängyssä, kunnon sänky on viimeinen asia josta tingin.

Vierailija
58/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

noi sohvasöängyt  tekee vahinkoa selälle. tee sermilla jut sun kokoinen kunnon laatuvuode., tai verhokisoilla eriytetty  nukkumatila.selkeesti jaat  tilat jotenkin, ja yhdistelmäpöytä-työ ja vaikka jatkopalat  juhlapöytä. onks sull kaappeja, noissa karsee puute nykyisin. kuka on alaston, ei lakanoita, ei mitään. v...tun tyhmii noi uudet pohjat.

Vierailija
59/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 35 neliötä ja asunnossa:

- 120 cm leveä sänky (alkovissa)

- iso kulmasohva

- kahden hengen ruokaryhmä

Ja tilaa jää vielä reilusti ylimääräistä!

Onko tuo mielestäsi otsikon pieni yksiö? 

En ole niin väittänyt. Yksiö kuitenkin ja mielestäni normikokoinen sellainen, sisältäen edellä mainitun sisustuksen.

Onko jonkun mielestä 35 neliön yksiö poikkeus/iso?

Mielestäni ei. 

Otsikossa kuitenkin kysyttiin pienestä yksiöstä, joten sepittelit nyt ihan väärään ketjuun tarinaa asian vierestä.

Mutta aloittaja ei sanonut mikä on hänen mielestään "pieni". On olemassa myös 60 neliöisiä yksiöitä, joten ei 3x neliön yksiökään iso ole.

Jos haluaa noin tarkasti rajattuja vastauksia, pitää sitten antaa tarkka rajaus eikä käyttää täysin tulkinnanvaraisia ilmaisuja. Eikä kannata ainakaan hermostua, jos jonkun käsitys "pienestä" on eri kuin se oma. 

Vierailija
60/101 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma yksiöni on ilmeisesti palstan mukaan iso (38m2), ja silti nukun 80cm sängyllä joka mahtuu vaatehuoneeseen. Olen siis tehnyt vaatehuoneesta makuuhuoneen, jolloin koko muu tila jää asuinkäyttöön. Keittiöseinustalla on saareke joka toimii myös baaripöytänä 2 hengelle, joten ei tarvitse erillistä ruokapöytää. Kas kummaa, kaikki mahtuu mainiosti ja jää väljääkin tilaa! Ja täällä ihmiset tunkee parisänkyjä ja perhekokoisia ruokapöytiä

"Ihan kamalaa olisi nukkua pysyvästi kapeassa sängyssä, kunnon sänky on viimeinen asia josta tingin."

Miksi se olisi kamalaa? En minä huomaa yhtään mitään vaikeuksia. Oletko todella iso ihminen?