Olen yrittänyt laihduttaa nyt 11 vuotta. Kokeilin syödä 2 kuukautta vapaasti terveellistä ruokaa, paino nousi 18kg
Terveellistä ruokaa, kasviksia, hedelmiä, proteiinia ja kuituja, söin näitä ja olin laskematta kaloreita 2 kuukauden ajan, paino nousi 18kg. Miksi? En jaksa enää. 11 vuotta on aivan liikaa, kun ei mikään koskaan toimi.
Kommentit (275)
https://www.instagram.com/p/DQ9tdXLjYLl/
Siinä havainnollistettu kaloritietoutta. 1 reilu tl majoneesia on 100 kcal jne. Helposti tulee päivässä 500-1000 kcal liikaa, kun ihan vaan vähän napsii tai lisää ruuan kylkeen jotain ekstraa.
Kirjoitit ap ruokavaliostasi. Mainitsit esim. pähkinät. Ne voi jättää mieluiten kokonaan pois tai syödä todella vähän päivittäin, jos painonpudotus on tavoitteena, koska vaikka ovat hyvää rasvaa niin ovat älyttömän kaloripitoisia. Itse olen aina ollut hoikka (pian 50 v.) ja syön noin "peukalon verran" pähkinöitä päivässä -siis ihan muutama yksittäinen. Tällaisen ohjeen huomasin yhden personal trainerin myös antava. Kasvisdippi kannattaa tehdä 0% kreikkalaisesta proteiinipitoisesta jugurtista painonpudotuksessa jne.
Aayurvedan doSa*-testi
Mikäli sinun hallitseva doSa on kapha, painon kurissa pitäminen lienee melko tai erittäin haasteellista...
* Summittainen ääntämisohje: aajur-veeda, doosha
Vierailija kirjoitti:
Aayurvedan doSa*-testi
Mikäli sinun hallitseva doSa on kapha, painon kurissa pitäminen lienee melko tai erittäin haasteellista...
* Summittainen ääntämisohje: aajur-veeda, doosha
Kaikki käy selitykseksi ylipainolle. Paitsi ilmeisin eli syön liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 157: "Se alkoholi sotkee aineenvaihduntaa, ei voi suoraan verrata lasilliseen maitoon. "
Ehkä mulla on sitten jotenkin poikkeuksellinen aineenvaihdunta, koska olen voinut juoda silloin tällöin lasillisen viiniä ja siitä huolimatta edelleen paino putoaa. Hitaasti, mutta varmasti.Dallas Buyers Clubia varten Matthew McConaughey laihdutti yli 20kg syömällä päivittäin hieman kananmunanvalkuaista, pienen annoksen kalaa, ja vihanneksia ja annoksen tapiokavanukasta, ja lisäksi joka ilta "Niin paljon viiniä kuin halusi". (muistaakseni vain kuitenkin 1-2 lasillista illassa). Huomion arvoista on, että Tyyppi laihtui lisäämättä yhtään liikuntaa arkeensa.
Kuulostaa varsin mielenkiintoiselta, melkein voisi kokeilla. Mutta mistä saisi ostettua tapiokavanukasta?
Tapiokavanukkaan tilalla voisi syödä ihan kiisseliä. Tuo näyttelijä oli tuolloin nuori ja aineenvaihdunta oli huipussaan. Tavoitteena oli kuihtua, ei laihtua (piti saada lihaksetkin piiloon), siksi ei voinut liikkua tehostetusti.
No lähinnä tuossa kommentissa oli pointtina toi viininjuonti, kun aikaisemmin pohdittiin ettei laihduttaessa voisi tai saisi alkoholia juoda. No Mathew joi ja pudotti painoaan
Vierailija kirjoitti:
Nro 157: "Se alkoholi sotkee aineenvaihduntaa, ei voi suoraan verrata lasilliseen maitoon. "
Ehkä mulla on sitten jotenkin poikkeuksellinen aineenvaihdunta, koska olen voinut juoda silloin tällöin lasillisen viiniä ja siitä huolimatta edelleen paino putoaa. Hitaasti, mutta varmasti.Dallas Buyers Clubia varten Matthew McConaughey laihdutti yli 20kg syömällä päivittäin hieman kananmunanvalkuaista, pienen annoksen kalaa, ja vihanneksia ja annoksen tapiokavanukasta, ja lisäksi joka ilta "Niin paljon viiniä kuin halusi". (muistaakseni vain kuitenkin 1-2 lasillista illassa). Huomion arvoista on, että Tyyppi laihtui lisäämättä yhtään liikuntaa arkeensa.
Kuulostaa varsin mielenkiintoiselta, melkein voisi kokeilla. Mutta mistä saisi ostettua tapiokavanukasta?
Ja Christian Bale pudotti painoaan Machinist elokuvaan syömällä päivittäin tonnikalaa ja omenan. Saattoi ehkä muutakin syödä, mutta Väitetysti näin. Tuota diettiä en ehkä kokeilla haluaisi
En yritä olla ilkeä, mutta lasketko kalorit ihan varmasti oikein ja keittiövaa'alla?
Koska nettikeskusteluiden perusteella ihmiset ei osaa laskea painotettuja keskiarvoja. Jo mama-nuudelien kalorimäärästä on 300 keskustelua, jossa väitellään kuka on oikeassa.
Ja aina tulee se ihminen mukaan keskusteluun joka väittää että isossa känkkypizzassa ei voi olla 1500kcal. Vaikka kuivimmassa kaupan margharita pakastepizzassakin on 750kcal.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa varsin mielenkiintoiselta, melkein voisi kokeilla. Mutta mistä saisi ostettua ta
Tiputin aikoinaan 28kg/8kk. Dokasin raskaasti varmaan joka vkl.
Kuulostaa äärimmäisen epäterveeltä ruokasuhteelta jos jokainen "ylimääräinen herkku", firman jouluillallinen tai illan vietto kavereiden kanssa pitää erikseen ansaita paastoamalla tai "syömällä kevyemmin".
Ruokien punnitseminen ja mittaaminen on vain pienen askeleen päässä syömishäiriöstä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa äärimmäisen epäterveeltä ruokasuhteelta jos jokainen "ylimääräinen herkku", firman jouluillallinen tai illan vietto kavereiden kanssa pitää erikseen ansaita paastoamalla tai "syömällä kevyemmin".
Ruokien punnitseminen ja mittaaminen on vain pienen askeleen päässä syömishäiriöstä.
Ei vaan normaalia siinä vaiheessa kun paino alkaa hivuttautumaan ylöspäin iän, lääkkeitten, ylensyönnin tai muun syyn takia. Kaikki eivät halua olla valaita ja kärsiä ylipanon aiheuttamista sairauksista. Ruoka punnitaan kerran, kalorit tarkistetan kerran. Kyllä ne pitäisi muistaa jos ei ole dementiaa??
Elämä on valintoja. Jätin eilen ip kahvilla pullan syömättä ja tänään en ota lounaalla leipää koska illalla menemme ystävien luo syömään pitkän kaavan mukaan. Tuo riittää, ei tarvita mitään vesipaastoja. Enkä koe jääneeni mistään paitsi vaikka luovuin tuosta pullasta ja leipäsiivusta. Sensijaan olen tyytyväinen huomenna kun paino on ennallaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdessa kuukaudessa 18 kg?! Siis kuinka lihava olet nyt?! Tiedätkö oman peruskulutuksesi?
100kg nyt. Peruskulutuksen pitäisi olla 2500 kcal. Ap
Pudota tuosta 1000 kaloria niin alkaa tapahtumaan. Ei istumatyötä tekevä tarvitse ikinä 2500kcal!
Laskurien mukaan esim. minulla 48v 190cm miehellä 100kg painoisena peruskulutus olisi tuon 2500, jos valitsen "kevyt työ ja ei lainkaan vapaa-ajan aktiivisuutta". Työnteko on vain yksi osa mitä itsekukin tekee vuorokaudessa.
Minusta ajatukset "haluan pudottaa painoani" ja "söin vapaasti terveelliseksi mieltämääni ruokaa" sopivat huonosti yhteen. Vaikka ruoka todellisuudessa olisi terveellistä, niin syömällä liikaa lihot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdessa kuukaudessa 18 kg?! Siis kuinka lihava olet nyt?! Tiedätkö oman peruskulutuksesi?
Pudota tuosta 1000 kaloria niin alkaa tapahtumaan. Ei istumatyötä tekevä tarvitse ikinä 2500kcal!
Laskurien mukaan esim. minulla 48v 190cm miehellä 100kg painoisena peruskulutus olisi tuon 2500, jos valitsen "kevyt työ ja ei lainkaan vapaa-ajan aktiivisuutta". Työnteko on vain yksi osa mitä itsekukin tekee vuorokaudessa.
Jep. Olet mies.
Useimmat tässä ketjussa ovat n 165cm pituisia naisia 80-100kg väliltä.
Eivät todellakaan tarvitse 2500 kcal
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Olet mies.
Useimmat tässä ketjussa ovat n 165cm pituisia naisia 80-100kg väliltä.
Eivät todellakaan tarvitse 2500 kcal
Riippuu ihan heidän aktiivisuudestaan. Lisäksi onko ap rajannut sukupuoltaan missään kohtaa ja vastaamani kirjoittaja vain linjasi, ettei istumatyötä tekevä tarvitse ikinä 2500 kcal. Oma peruskulutukseni on inbodyn mittauksen mukaan 1900 kcal. Vaikka teen istumatyötä, niin vapaa-ajan aktiivisuus nostaa kaloritarpeeni tuonna 2500 kcal tasoille. Laskurien mukaan 165cm 100kg 30v nainen kevyellä työllä ja jonkin verran vapaa-ajan aktiivisuutta tarvitsisi tuon 2500 kcal.
Vapaa-ajan aktiivisuuden osalta ongelmaksi tulee päivien väliset erot. Eilen minulla oli tunnin matsitreenit, mutta toissapäivänä oli urheilullinen vapaapäivä. En voi siis syödä samoja ruokia kumpanakin päivänä, koska kulutuksessani on selvä ero. Jonain päivänä treeni voikin olla teknisempää, mutta kevyempää. Luulen, että tässä tulee meistä monen ongelma eli pitäisi muutella päiväkohtaisesti miten paljon syön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni laiha on saanut laihuutensa vain tuuripelillä eikä tämä ole vaatinut mitään ponnistelua, mitään omaa taitoa tai vaivannäköä ei ole tarvinnut olla. Osalla tämä alkaa ikääntyessä näkymään eikä painonhallinta olekaan enää niin helppoa kuin nuoremman aineenvaihdunnalla ja syömistä voikin joutua iän myötä kyttäämään.
Enpä ihmettele, miksi suomalaiset ovat niin ylipainoisia, jos ymmärrys tosiaan on tällä tasolla?
Mitaliko pitäisi kaikille laihoille antaa?
Ei, vaan lihavien kannattaisi ottaa heidän kulutuksen mukaisesta syömisestä mallia, mikäli laihoiksi tahtovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan normaalia siinä vaiheessa kun paino alkaa hivuttautumaan ylöspäin iän, lääkkeitten, ylensyönnin tai muun syyn takia. Kaikki eivät halua olla valaita ja kärsiä ylipanon aiheuttamista sairauksista. Ruoka punnitaan kerran, kalorit tarkistetan kerran. Kyllä ne pitäisi muistaa jos ei ole dementiaa??
Elämä on valintoja. Jätin eilen ip kahvilla pullan syömättä ja tänään en ota lounaalla leipää koska illalla menemme ystävien luo syömään pitkän kaavan mukaan. Tuo riittää, ei tarvita mitään vesipaastoja. Enkä koe jääneeni mistään paitsi vaikk
Juuri noin ja tuohon ei lihavat valitettavasti pysty.
Vierailija kirjoitti:
Normaalipaino vaatii sen energiansaannin ja -polton tasapainon. Se on ihan terve ja normaali tila. Kun on pitkään tai jopa ikänsä vapaasti ylensyönyt ja lähtee sitten sellaisesta tilanteesta ymmärrystään ja tapojaan muokkaamaan sinne kulutustaan vastaavalle tasolle, on prosessi totta kai työläs. Niinhän tapojen muuttuminen aina on. Epätervettä on se, kun vuodesta toiseen, asiaa välttämättä edes tajuamatta, ylensyö itseään lihavaksi. Siinä on raju syömishäiriö päällä - tiedosti asian tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ootko kokeillut ozempic? Itse laihduin sillä 30 kg.
Eikö nuo kilot tule heti kun tuossa ei muuteta syömistottumuksia, eikä myöskään liikkumista mitenkään?
Vai onko se sitten vain lääkekuuria lääkekuurin perään, voiko noita syödä loputtomiin ja mitä nuo maksaa?
Laihtuminen ja lihoaminen johtuu usein enemmän liikkumisesta kuin syömisestä.
Lihavat ovat lihavia, koska eivät käytä hissiä, eivät kulje pyörällä, eivät vaihda autonrenkaita itse, kaikki teetetään palveluna, ruoat tilataan ovelle jne.
Tästä syystä se muutos on vaikea, koska sellaista taikasauvaa ei vielä ole, jolla saa kopautettua laiskasta ahkeran.
Vierailija kirjoitti:
Ottaa koville laihoilta myöntää, että sattui nyt voittamaan geenilotossa :D
Lopeta ylensyönti.
Se mitä pidät terveellisenä ruokana voi olla ihan paskaa. Tutustu ravintoon, opettele. Tutustu ketoon, tutustu tislattuun veteen, tutustu lymfajärjestelmän puhtaanapitoon, tutustu detox-toimintojen ylläpitämiseen ja parantamiseen.