Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä ovat oikeuteni puolustaa omaa koirani jos

Vierailija
14.11.2025 |

irrallaan oleva metsästyskoira tai miksi ei mikä tahansa koira uhkaa tulla koirani luo? 

Nyt metsästysaikana mulla menee ihan totaalisesti hermo noihin metsästä oman koiran luo tuleviin koiriin. Mulle on ihan se ja sama onko irrallaan oleva koira ystävällinen vai ei. En halua että se tulee lähellekään omaani. Ja vastaavasti pidän huolen, ettei omani mene muiden luo. 

Mutta siis onko jollain selkokielistä tietoa siitä miten omaa koiraa saa puolustaa? Olen miettinyt ihan vakavasti jotain turvaspray tyyppistä vaihtoehtoa. Mikään potkiminen jne ei tule kysymykseen kuin ääritilanteessa. 

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on koira, niin oletettavasti ymmärrät koirien elekielestä ja käytöksestä jotain. Jos kumpikaan koira ei ole aggre niin miksi on ehdoton ei, etteivät voi kohdata?

Miksi ehdottomasti et  halua että koira kohtaa ketään muuta koiraa? Metsästyskoirat kiinnostuu aidosti korkeintaan juoksunartusta ja siinä kohtaa ymmärrän, ettei halua mitään kontaktia :) 

Mutta noin muuten. Miksi ne ei voi tervehtiä jos kumpikaan osapuoli ei sen kummemmin piittaa, se metsästäväkin jatkaa piakkoin matkaansa, kyllä sen riistavietti vetää sen takaisin metsään? 

Vierailija
22/27 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pieni koira pääsi kerran pihasta karkuun, kyllä, tosi väärin tottakai. Mutta se mikä oli ikävää, että noin 50 metrin päässä keskikokoista koiraansa ulkoiluttava nainen potkaisi mun paljon pienempää koiraa. Joka ei rähissyt, haukkunut, yhtään mitään. Oli vaan hölkkäämässä luokse. Huom, häntä heiluen. Kuten nyt kiltit seurakoirat tekee. Eikä hänenkään koiransa näyttänyt olevan päälle tulossa, kunhan seisoksi. 

Siksipä ihmettelen näitä, että miksi hemmetissä on niin väärin, että yksikään koira koskaan toista koiraa kohtaa. Ollaan valmiita jopa väkivaltaan. Mitä jos se oma luffe kerran karkaa, ja tiedät että karkuteillä SITÄ TULLAAN POTKAISEMAAN päin näköä sen sijaan, että yrittäisi vaikka ottaa karkulaisen kiinni tai edes ilmoittaa siitä. Onko se potku ok myös omalle koirallesi?

Lemmikkipalstoilla tätä oli paljon, "mä vaikka potkin" "puolustan laumaani täysillä" wtf. Puolustat, miltä tarkalleen? Kaikilta ystävällisiltäkin lajitovereilta?

Koirat itse on vähemmän aggressiivisia kuin heidän omistajansa... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sen voi tappaa kuten sudenkin, onko tuossa suurtakaan eroa 

Vierailija
24/27 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jonkun metsästäjän koira tulee tontille niin ammun sen, ampuvathan metsästäjätkin irrallaan olevia, jopa rauhoitettuja eläimiä.

Vierailija
25/27 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän mennessä olen kyllä itse pärjännyt sillä, kun menee oman koiran eteen (eli koirien väliin) ja karjaisee tai ottaa pari painokasta juoksuaskelta kohti vierasta koiraa ja vaikka taputtaa käsiään samalla. Silloin ne yleensä kääntyvät ja menevät kauemmas/lähtevät pois.

Turvaspray on ihan hyvä. Sanoisin, että potkimalla vierasta koiraa saatat vain eskaloida tilannetta. Itselläni on koirat, jotka eivät tule vieraiden koirien kanssa juttuun ja ne varmasti menevät kierroksille jos minä alan siinä hädissäni tapella vieraan koiran kanssa. 

Vierailija
26/27 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN ymmärrä, onko koirasi pihakoira jossain riimussa vai miten sen luo tulee koiria metsistä. Jos olet koirasi kanssa niin ajat sen toisen koiran pois, yksinkertaista eikö vaan.

Vierailija
27/27 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta koirasi syliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi