Pitkä parisuhde ilman avioliittoa
Miten tähän ratkaisuun päädyttiin? Onko lapsia, omaisuutta, onko kuolemaan tai eroon varauduttu mitenkään?
Kommentit (27)
Yhteinen lapsi on, juuri 18 täyttänyt. Kummallakaan ei ole parisuhteen ulkopuolisia lapsia eikä niitä tässä iässä luultavasti enää tule, ei mulle ainakaan.
Omaisuutta on, kumpikin tienannut omansa. Koti on 50-50, kakkosasunto 90-10, muu on jomman kumman omaa.
Kuolemaan on varauduttu testamentilla: lapselle ja puolisolle puoliksi. Sitä vois ehkä nyt muuttaa kun lapsi on täysi-ikäinen ja voi elättää itse itsensä saadessaan perintöä.
Eroon on varauduttu juurikin sillä että naimisiin ei mennä: kumpikin kerää mukaan omansa ja lähdetään eri teille.
Miksi pitäisi olla yhteistä omaisuutta, on sitten avo- tai aviopari? Asunnonkin voi omistaa 50/50 ja sijoitukset ym. on kätevämpääkin pitää erillään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vanhempana olen alkanut ajatella, että avioliitosta olisi paljon taloudellista hyötyä mm. leskeneläkkeen ja henkivakuutuksen verohelpotuksen muodossa. Laskin että jopa 200000€ voi hyötyä jos olisi naimissa ja puoliso kuolisi tiettyyn aikaan - verrattuna avoliittoon. Aika hurjaa!
Ehkä päädymme vielä naimisiin.
Oletko tutustunut leskeneläkkeen ehtoihin viimeaikoina?
Vissiin joku 17 vuosi menossa, ei lapsia, paljon omaisuutta, testamentit on ja jos ero tulisi niin kämppä myyntiin, siitä saadut rahat puoliksi ja varmasti yhdessä kerätyt muutkin tavarat saataisiin jaetuksi ihan hyvässä hengessä, kummallakin on sitten tilillä ja muualla ihan itse ansaitut rahat joihin toisella ei ole mitään oikeutta. En menisi edes naimisiin ilman avioehtoa. Ymmärrän, että jos toinen on ollut kotona lasten kanssa niin se pitää jotenkin kompensoida, mutta muuten noi omaisuuden jakamiset on ihan hölynpölyä.
Me ehdittiin olla yhdessä parikymmentä vuotta ennen kuin mentiin naimisiin. Kun ikää tuli, piti ruveta miettimään juridisia asioita. Siinä samalla me tehtiin avioehto eron varalle, toisen kuollessa mennään lain mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla yhteistä omaisuutta, on sitten avo- tai aviopari? Asunnonkin voi omistaa 50/50 ja sijoitukset ym. on kätevämpääkin pitää erillään.
Periaatteessa samaa mieltä, kunhan ollaan reiluja. Jos toinen tekee osa-aikaa pikkulapsiaikana, pitää perhevapaat (ja käytännössä sabotoi urakehityksen) ja toinen porskuttaa urallaan kuin ennenkin tai vaikka muutetaan toisen työn takia, pitää se ehdottomasti ottaa huomioon. Lapsettomilla pareilla on helppoa pitää erilliset omaisuudet.
Sisareni joutui tällaisen "kyllä avoliitto riittää" -tyypin pettämäksi. Sukulainen kommentoi tähän hyvin... sanoi aina ihmetelleensä että mikä mättää, kun ei tyyppi kosi. Vaikka oli lapsiakin.
Joku on vialla jos ei rakastaan halua vihille viedä ja ilmaista rakkauttaan koko maailmalle. Häpeää suhdetttaan silloin tai tyytyy "ihan kivaan".