Pitkä parisuhde ilman avioliittoa
Miten tähän ratkaisuun päädyttiin? Onko lapsia, omaisuutta, onko kuolemaan tai eroon varauduttu mitenkään?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Me olemme nyt 40-vuotiaita, yhdessä lähes 20 vuotta ja mies on saanut päähänsä haluta naimisiin. Mitä tästä nyt ajattelisi. Minulla ei edes ole mitään omaisuutta, mistä voisi hyötyä.
En kyllä tiedä, viitsisinkö enää noin pitkän ajan jälkeen mennä naimisiin. Tuntuisi ehkä vähän hölmöltä.
Vierailija kirjoitti:
Miten kun avopuoliso kuolee, kuka pystyy hoitamaan asioita pankkien tai muiden virallisten tahojen kanssa? Varsinkin, jos ei ole lapsia tai lapset ovat alaikäisiä? Mites sairaanhoidolliset asiat? Onko aviopuoliso paremmassa asemassa?
Kuolinpesän osakkaat hoitaa kuolinpesän asiat. Jos kuolinpesässä on alaikäisiä, he tarvitsevat edunvalvojan.
Sairaanhoidon tms. voi hoitaa ilmoittamalla lähiomaisen tai edunvalvontavaltuutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Miten kun avopuoliso kuolee, kuka pystyy hoitamaan asioita pankkien tai muiden virallisten tahojen kanssa? Varsinkin, jos ei ole lapsia tai lapset ovat alaikäisiä? Mites sairaanhoidolliset asiat? Onko aviopuoliso paremmassa asemassa?
Voin kertoa omasta kokemuksesta, kun puoliso, jonka kanssa oltiin juuri muutettu yhteen kuoli äkillisesti. Hänen vanhemmat olivat niin shokissa, että kysyivät hoidanko kaiken ja tekivät yleisvaltakirjan ja allekirjoittivat kasan eri tahojen vaatimia valtakirjoja ja minä hoidin kaiken.
Ongelma toki oli, että hoidettuani hautajaiset, potilasvahinkoilmoituksen ja mm. ruuminavausraportin käsittelyn hoitaneiden lääkereiden kanssa jne, kaiken, jäin hoitamaan puolison työn asioita (oli alalla jossa pääomatuloja tulee vielä kuoleman jälkeen) ja hoidin irtaimiston ja kaiken, mutta en ollut oikeutettu minkäänlaiseen perintöön.
En ole tänä päivänäkään saanut kulukorvausten lisäksi mitään perintöä vaikka hoidin viisi vuotta kaiken. En ole vihainen puolisolle, vain hänen vanhemmilleen, koska he koko ajan sanoivat, että sano vain jos haluat jotain rahaa, mutta enhän minä voinut tilinhoitajana ja pesänhoitajana ottaa sieltä itselleni mitään! Nyt oikeudet on heillä enkä tiedä mitä tapahtuu. Levätköön rauhassa puolisoni.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme nyt 40-vuotiaita, yhdessä lähes 20 vuotta ja mies on saanut päähänsä haluta naimisiin. Mitä tästä nyt ajattelisi. Minulla ei edes ole mitään omaisuutta, mistä voisi hyötyä.
Onko perintöjä tulossa? Tehkää aina avioehto.
🇺🇦🇮🇱