Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hanna Wass tilasi suomalaissuunnittelijan (Katri Niskasen) mekon Linnaan ja pettyi pahasti

Vierailija
13.11.2025 |

Wass kertoo, että mekko näytti verkkosivujen valokuvien perusteella enemmän kuin lupaavalta ja hän avasi pakkauksen innokkaana.

Entusiasmi lopahti siihen paikkaan kun huomasin ensi kosketuksella, miten heikkolaatuista materiaalia kangas on. Vaikutelma bulkista syveni sovittaessani telttamaista pukua ylleni, Wass kertoo.

Wass esittää julkaisussaan monta kysymystä.

Miksi vahvassa nousussa oleva suunnittelija hinnoittelee asunsa näin alas, mutta samalla tinkii kankaissa ja leikkauksessa? Wass pohtii.

Wassin tilaama mekko on maksanut 490 euroa.

Minne markkinoille näillä valinnoilla suunnataan? Mikä idea on suosia suomalaista designia, mikäli se ei kunnioita sen enempää itseään kuin asiakkaitaan? Wass päättää julkaisunsa.

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/16f1434e-7cc1-48ce-96a6-9b1535…

Kommentit (166)

Vierailija
121/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkokaupan mekoissa on materiaali ihan selvästi mainittu. Ei kai kukaan kuvittele ostavansa tuohon hintaan jotain mittatilaustyönä tehtyä uniikkituotetta.

Silloin liikutaan ihan toisissa hinnoissa ja voi olla, että myös tilauskirjat ovat jo täynnä ennen isompia juhlia.

Vierailija
122/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon tason ihminen, varmasti on rahaa. Miksi ei teettänyt pukua?

Jos kutsu tuli myöhässä?

Kyllähän noita iltapukuja löytyy kaupoistakin. Stockalta esim. Mutta piti olla Niskasen suunnittelema. 

Pitikö?

Ilmeisesti. Jotta voi haastattelijalle juhlissa sanoa, että on Niskasen mekko. Ihan valmismallistoa kuitenkin.

Suomalainen sen mekon olisi varmaan hyvä olla. Eihän se kuulosta hyvältä, että on  Zalando Loungesta hankittu Premium-iltapuku -60 % alennuksella. 

Puvulla olisi hyvä olla tarina. 

En tajua, miksi hän ei ota passionate about fashionina yhteyttä johonkin suunnittelijaan? Luulisi, että Helsingin yliopiston apulaisproffalla olisi myös matalampi kynnys ottaa yhteyttä Aaltoon ja kysyä sieltä, ketä he suosittelisivat. 

Nyt Hanna Wass onnistuu lähinnä nolaamaan itseään, ja tulee kieltämättä mieleen, että onko hän ihan kunnossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli linnanjuhlissa netistä ostettu polyesterimekko ja se toimi oikein hyvin. Oli nätti ja istuva eikä ollut edes kuuma. Turha panostaa useita satasia muutaman tunnin takia.

Vierailija
124/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon tason ihminen, varmasti on rahaa. Miksi ei teettänyt pukua?

Jos kutsu tuli myöhässä?

Eikö näillä yliopiston proffilla yms. ole vuosittain vakiokutsu linnaan. Eli tiedossa kyllä varmasti oli.

Vierailija
125/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toi iltalehden kuvan vedetty 30 suodattimen läpi vai otettu 15 vuotta sitten?

Tässä kyllä taas sellainen turhamaisuuden perikuva ettei paremmasta väliä.

Vierailija
126/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli linnanjuhlissa netistä ostettu polyesterimekko ja se toimi oikein hyvin. Oli nätti ja istuva eikä ollut edes kuuma. Turha panostaa useita satasia muutaman tunnin takia.

Et ehkä huomaa eroa saumoissa ja työn jäljessä, mutta itse en lähtisi juhlavaan tilaisuuteen missä kiinakaupan vanhojentanssimekossa. 

Vierailija
127/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitko kuvattu, median seurattu ja itsesi mediassa tyylilläsi tunnetuksi tehnyt ja kohua aiheuttanut akateeminen henkilö? 

Tosin kyllähän monet ihan vaikka käytännössä tuntemattomat kansanedustajien vaimot panostavat pukuunsa, kun kokevat arvokkaana tilaisuutena.

Vierailija
128/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskasen vaatteet on jääneet ostamatta, koska ovat polyesteriä. Ihan hämmentää että jengi maksaa noita hintoja muovista.

Vierailija
129/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olin lapsi, en unohda Maria Melinin eleganssia Linnassa. Kaikki kohdallaan: oma tyyli, kampaus, ryhti, selkeys, hienostuneet puhtaat värit ja kankaat. Googlasin nyt, niin tietysti, näinhän se menee kuten artikkelissa alla. En näkisi Mariaa uhriutumassa somessa että prinsessaleikki meni pilalle kun itse valitsi ruman ja räikeän halpispuvun, hei syytän tästä suunnittelijaa. Kuin kävisi Hesessä nurisemassa ettei ole fine diningia vaan majoneesia Turusta. Kaikki alkaa raaka-aineista.

Salonkikelpoiset puvut

Asuvalinnat eivät muodostuneet ongelmaksi Maria Melinille, sillä hän saattoi valita juhla-asunsa monesta vaihtoehdosta. Vanhemmillani oli muotiliikkeitä ja toimin itsekin pitkään mannekiinina Kaarlo Forsmanin salongissa. Siellä järjestettiin syyskauden muotinäytökset aina lokakuussa ja usein löysin asuni sieltä. Salongin puvut olivat hyvin muodikkaita ja niissä näkyivät kansainväliset vaikutteet. Myöhemmin salongin pääompelijatar Taimi Perkiömäki vastasi juhla-asuistani.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/linnan-juhlien-nayttavimmat-daamit-

Vierailija
130/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori mutta jos et ole valmis maksamaan enempää, niin silloin saat huonoa. Tuossa (suomalainen) työ on niin kallista, että materiaalille ei jää paljon mitään. Vai onko nämä ommeltukin jossain vinkuintiassa?

Niin. 499 €:n mekosta on 80 % katetta. Eli valmistushintaa saa tulla 100 €. Ei kovin kummoisia materiaaleja hankita tuohon hintaan. Mekko on valmismekko. 

No nyt on liiketoimintatunneilla nukuttu mutta ei se mitään. Mitenkään päin ei voi olla 80% katetta (kate tarkoittaa valmistuksen kulujen jälkeen jäävä osuus) kun alv yksinään on 25%. Valmistuksen kuluja on paljon muitakin kuin materiaalikulut. Valmistus maksaa eniten, siis ompelijan palkkaaminen tai alihankintana mekon teettäminen. Se on kaikkein kallein osuus. 

Vierailija
131/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ehkä huomaa eroa saumoissa ja työn jäljessä, mutta itse en lähtisi juhlavaan tilaisuuteen missä kiinakaupan vanhojentanssimekossa. 

Tuossa, että polyesteri materiaalina tarkoittaisi huonoa työn jälkeä, on vedetty mutkat turhan suoriksi. Polyesterivaate voi olla hyvinkin laadukkaasti tehty, kun taas silkistäkin saa juosten kustua jos siitä tekee sellaista.

Vierailija
132/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linnan juhlat tosiaan eleganssiltaan kokeneet saman inflaation kuin wanhojentanssit. Molemmissa nykyään huomio kiinnittyy itseruskettavaan, paljasteluun, ripsipidennyksiin ja fitness-kilpailijoiden asuja muistuttaviin mekkoihin ihmeellisissä neonväreissä. Näistä prinsessaleikeistä maksetaan tonneja, miksi. Kangas tulenarkaa temu-matskua ja hiusglitterit kuin päiväkodin jouludiskosta.

Vierailija
133/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olin lapsi, en unohda Maria Melinin eleganssia Linnassa. Kaikki kohdallaan: oma tyyli, kampaus, ryhti, selkeys, hienostuneet puhtaat värit ja kankaat. Googlasin nyt, niin tietysti, näinhän se menee kuten artikkelissa alla. En näkisi Mariaa uhriutumassa somessa että prinsessaleikki meni pilalle kun itse valitsi ruman ja räikeän halpispuvun, hei syytän tästä suunnittelijaa. Kuin kävisi Hesessä nurisemassa ettei ole fine diningia vaan majoneesia Turusta. Kaikki alkaa raaka-aineista.

Salonkikelpoiset puvut

Asuvalinnat eivät muodostuneet ongelmaksi Maria Melinille, sillä hän saattoi valita juhla-asunsa monesta vaihtoehdosta. Vanhemmillani oli muotiliikkeitä ja toimin itsekin pitkään mannekiinina Kaarlo Forsmanin salongissa. Siellä järjestettiin syyskauden muotinäytökset aina lokakuussa ja usein löysin asuni sieltä. Salongin puvut olivat hyvin muodikkaita ja niissä näkyi

Minä en ollut edes olemassa tuolloin, ja silti Maria Melin ajattomine elegansseineen on minullekin tuttu. 

Vierailija
134/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa, että polyesteri materiaalina tarkoittaisi huonoa työn jälkeä, on vedetty mutkat turhan suoriksi. Polyesterivaate voi olla hyvinkin laadukkaasti tehty, kun taas silkistäkin saa juosten kustua jos siitä tekee sellaista.

Hyvä tekijä ei tuhlaa taitojaan paskaan kankaaseen, joka kinnaa ja sähköistyy ja pukuun joka ei ole koskaan kokonaisuutena upea. Minun isoäidiltä perityt kaksi brokadipukua jäävät lapsenlapsilleni, jos he ne haluavat. Täysin käyttökelpoisina.

Vierailija
135/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuudensadan euron kankaita ei anneta tahmatassu-ompelijoille. Kaikki voittavat kun teettää hyvässä paikassa.

Vierailija
136/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmismallistosta jos tilaa, niin saa valmisvaatteen. Se joko istuu tai ei istu. Jostain kalliimmasta materiaalista, kuten silkistä valmistettu puku olisi paljon kalliimpi. Ei taitaisi olla niille kysyntääkään isommassa mittakaavassa. Oliko ongelma tässä nyt se, että Wass ei osannutkaan lukea vai mikä tässä oikeastaan on ongelma. 

En ikinä ostaisi iltapukua ja kuvittelisi sen istuvan ilman muokkausta. Ompelijalle se pitää viedä kuitenkin. 

Ehkä Niskanen pyrkii samoille markkinoille, joilla Ted Baker yms. ovat. 

Kauppojen vaatteista 70 % on katetta, vähintään. 

Miten, kun alv yksinään on hinnasta  25%? 

Mieti vaikka Sokos. Myyjien palkat, vartijan ja siivoajan palkat, tilan kulut (sähkö, lämmitys), kassajärjestelmät, myymäläkalusteet. Mutta sun mielestä 70% on katetta hinnoissa... huhhei. Se on vähittäiskaupassa noin 10 - 15%. 

Vierailija
137/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tekijä ei tuhlaa taitojaan paskaan kankaaseen, joka kinnaa ja sähköistyy ja pukuun joka ei ole koskaan kokonaisuutena upea. Minun isoäidiltä perityt kaksi brokadipukua jäävät lapsenlapsilleni,

Se, että polyesteri olisi automaattisesti paskaa, on myös liian mustavalkoinen ajatus.

Vierailija
138/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko tää? Ainoa väri ja hinta täsmää.

VALENCIA EVENING DRESS, Rasberry KATRI NISKANEN

Kaamea kolttu.

Vierailija
139/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärrä niitä, joiden mielestä tuo on halpa. Siis halpa tietenkin mittatilausvaatteeseen verrattuna, mutta 500 eurolla saa esim jo aika hyvän villakangastakin tuollaisen muodottoman polyesteritekeleen sijaan. 

Villakangastakissa on kuin monta saumaa? Neljä? 

Iltapuku on hieman suuritöisempi. Varsinkin jos siinä on vuori. On jo muutamaan kertaan sanottu, että työ tuollaisessa maksaa. 

Vierailija
140/166 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori mutta jos et ole valmis maksamaan enempää, niin silloin saat huonoa. Tuossa (suomalainen) työ on niin kallista, että materiaalille ei jää paljon mitään. Vai onko nämä ommeltukin jossain vinkuintiassa?

Niin. 499 €:n mekosta on 80 % katetta. Eli valmistushintaa saa tulla 100 €. Ei kovin kummoisia materiaaleja hankita tuohon hintaan. Mekko on valmismekko. 

Juu, kangas ja matskut 6 euroa ja ompelija eli tehdas Virossa sai 60 e, verkkokaupan logistiikkaan loput.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä