Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymysuskovaisille: Miksi Jumala on luonut pahuuden ja kärsimyksen?

Vierailija
13.11.2025 |

Ihmisenhän olisi voinut luoda myös hyväntahtoiseksi joka ei luontaisesti halua tehdä millekään pahaa.

Sairauksia ja kipuakaan ei olisi tarvinnut luoda. Miksi emme voisi elää ja kuolla aina  onnellisena ja kivuttomasti.

Maapallo luonnonkatastrofeineen ja pahuuksineen vaikuttaa sadistiselta leikkikentältä. Kaiken lisäksi pitäisi vielä palvoa ja rukoilla tätä hirmuhallitsijaa joka on  halunnut luoda juuri tällaisen sekasorron ja kärsimyksen. Täytyy olla pahimman luokan sadisti joka haluaa jotain tällaista.

Jos sinulla olisi kaikki valta maailmankaikkeudessa, olisitko itse luonut ihmiset ja maailman tällaiseksi mitä se on. 

Kommentit (453)

Vierailija
341/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä nousee ihmisen onnellisuus?

Raamattu sanoo: Minun onneni on olla Jumalaa lähellä.

Pitää paikkansa. Kompuroin tässä uskonelämässä kauas Jumalasta enkä ollut onnellinen. Nyt olen Jumalaa lähellä ja olen onnellinen.

Jumalan tahdon noudattaminen ei ole kivaa tai helppoa. Jos vaadit itseltäsi niin vähän, ettet ole koskaan epämukavuusalueella, et todennäköisesti noudata Jumalan tahtoa kovin hyvin. Tarkoitus on jatkuvasti pyhittyä yhä enemmän, ei tuudittautua valheelliseen turvallisuudentunteeseen. 

Jumala osaa kyllä ohjata ja kehittää lampaitaan turvallisesti ihan ilman mitään rääkkimäisiä shokkiefektejä epämukavuusalueista. 

Kristinusko vetää puoleensa myös pahoja ja vallanhaluisia ihmisiä sen maallisen organisaation ja vanhan testamentin

Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin. Ei Jumala sinua ohjaa. Itse valitset, mitä teet ja sen, pyritkö noudattamaan Jumalan tahtoa vai et. 

Vierailija
342/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo homma korjataa. Katuu aidosti niin armo on taattu

Onko sinun vaikea sanoa, että "olit oikeassa, minun olisi pitänyt kuunnella sinua"? Ylpeys käy lankeamuksen edellä

Eri

Armoon ei riitä se, että katuu. Täytyy myös lakata tekemästä syntiä.

Saivartelua. Jos katuu aidosti niin ei toista tekoaan, muutenhan se ei ole aitoa vaan paatumusta. Paatuneita jumala ei kuule. 

Sinun kannattaisi opetella olemaan hiljaa ennen kuin aiheutat onnettomuutesi. Ulosantisi on pelkkää toisten kiusaamista ja sellaista ei herrakaan hyvällä katsele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassuinta on se, että Jumala ei salli pienintäkään väärintekoa tai vilppiä.

Mutta lähetti Jeesuksen, jolla on valta kumota Jumalan määräämä kuolemanrangaistus JA antaa pahat/väärät teot anteeksi yhä uudelleen ja uudelleen.

Tämä skitsoidius häiritsee minua niin paljon, että uskovana keskityn vain Jumalaan. Sparraan hänen kanssaan, enkä ota vastaan Jeesuksen tarjoilemaa handicappia.

Vierailija
344/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää paikkansa. Kompuroin tässä uskonelämässä kauas Jumalasta enkä ollut onnellinen. Nyt olen Jumalaa lähellä ja olen onnellinen.

Jumalan tahdon noudattaminen ei ole kivaa tai helppoa. Jos vaadit itseltäsi niin vähän, ettet ole koskaan epämukavuusalueella, et todennäköisesti noudata Jumalan tahtoa kovin hyvin. Tarkoitus on jatkuvasti pyhittyä yhä enemmän, ei tuudittautua valheelliseen turvallisuudentunteeseen. 

Jumala osaa kyllä ohjata ja kehittää lampaitaan turvallisesti ihan ilman mitään rääkkimäisiä shokkiefektejä epämukavuusalueista. 

Kristinusko vetää puoleensa myös pahoja ja vallanhaluisia ihmisi

Ohjaa kyllä, ja sekin on hyvin tiedossa että sinä olet eksynyt ja kadotettu. Puheesi armottomuudesta ja rangaistuksista sekä koko käytöksesi paljastaa tämän. Hyvä, että luet raamattua, mutta ei kannata yrittää sen enempää.

Vierailija
345/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon olla hyvä tai paha.  Pahat ihmiset rahan ym himossa sotii ja tappaa. Jos ihminen itse aiheuttaa itselleen rikoksien tekemisen ...se on oma valinta.  Hyvyys ja pahuus on meidän jokaisen itse päätettävissä  ja seuraukset kärsittävä.

Joo mutta ap:han juuri totesi, että ei olisi tarvinnut. Olisi vaan luonut ihmisen hyväksi. Eli halusiko jumala siis tuoda maailmaan pahuuden?

Meillä ihmisillä ei ole vaihtoehtoja (kuin joko tai). Meidän on lopulta aivan turha vääntää ja syyttää Jumalaa. Hän on luvannut kerran vielä vastauksia kaikkeen mikä meiltä on piilossa. Me emme yksinkertaisesti voi näillä pienillä syntisillä aivoilla käsittää Jumalaa. Se hyvä, mitä Jumala jo maan päällä tekee ja vaikutta, on Hänen iankaikkisen valtakuntansa pieniä pisaroita. 

Me voimme kysyä miksi? Jokainen voi miettiä ihan omalla kohdallaan miten oma lähipiiri muuttuisi, jos kaikki kulkisivat Jumalan tahdon mukaisesti, valitsevat aina hyvän. 

Vierailija
346/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinun vaikea sanoa, että "olit oikeassa, minun olisi pitänyt kuunnella sinua"? Ylpeys käy lankeamuksen edellä

Eri

Saivartelua. Jos katuu aidosti niin ei toista tekoaan, muutenhan se ei ole aitoa vaan paatumusta. Paatuneita jumala ei kuule. 

Sinun kannattaisi opetella olemaan hiljaa ennen kuin aiheutat onnettomuutesi. Ulosantisi on pelkkää toisten kiusaamista ja sellaista ei herrakaan hyvällä katsele.

Ei se riitä, ettei toista tekoa. Pitäisi myös tietoisesti toimia siten, että pyrkii noudattamaan Jumalan tahtoa. Oikeamielisesti kaikissa tilanteissa. 

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi.

Vierailija
347/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue raamatusta vaikka vaan ensimmäinen kappale. Jumalahan loi ihmisen paratiisiin ja lähetti maan päälle kärsimään, koska ihminen ei osannut olla hyvä.

Voi sinua. Se on satu. joten ei se paljoa auta. 

Uskallatko ajatella, et entäs jos ei olekaan satua?

Vierailija
348/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta lähetti Jeesuksen, jolla on valta kumota Jumalan määräämä kuolemanrangaistus JA antaa pahat/väärät teot anteeksi yhä uudelleen ja uudelleen.

Tämä skitsoidius häiritsee minua niin paljon, että uskovana keskityn vain Jumalaan. Sparraan hänen kanssaan, enkä ota vastaan Jeesuksen tarjoilemaa handicappia.

Virheitä saa tehdä, mutta niistä on myös opittava. Syntielämä ja esim. Nuhtelun ignoraaminen on paatuneisuutta ja sellainen johtaa väistämättä kadotukseen. 

Armo ja rakkaus ovat kuitenkin katuvalle loputon. Tämä on kristinuskon ydinsanoma. 

Vierailija
349/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatusta:

Jeesus vastasi: Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani. Jos te tunnette minut, opitte tuntemaan myös minun Isäni. 

Vierailija
350/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Ei se riitä, ettei toista tekoa. Pitäisi myös tietoisesti toimia siten, että pyrkii noudattamaan Jumalan tahtoa. Oikeamielisesti kaikissa tilanteissa. 

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi.

Totta kai se riittää. Jopa epäilevä tuomas pääsi osaksi siunauksia, vaikka ei uskonut, vaan ainoastaan toimi. Olet julma ja paatunut, kaukana kristuksen valosta. Voimia kamppailuusi, sinun kyllä kannattaisi rukoilla apua sen sijaan että saarnaat julmia ja vääriä sanojasi muille. Ne miekat iskevät vain sinuun.

Vierailija
351/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon olla hyvä tai paha.  Pahat ihmiset rahan ym himossa sotii ja tappaa. Jos ihminen itse aiheutta itselleen  rikoksien tekemisen ...se on oma valinta.  Hyvyys ja pauus on meidän jokaisen itse päätettävissä  ja seuraukset kärsittävä.

Joo mutta ap:han juuri totesi, että ei olisi tarvinnut. Olisi vaan luonut ihmisen hyväksi. Eli halusiko jumala siis tuoda maailmaan pahuuden?

Jumalahan itse katui adamin luomista. Eli asiat eivät menneet hänen suunnitelmiensa mukaan. Mutta jeesusta seuraamalla adamkin voi pelastua ;)

Eikai Jumala missään sanonut että katui Aadamin luomista.

Vierailija
352/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon olla hyvä tai paha.  Pahat ihmiset rahan ym himossa sotii ja tappaa. Jos ihminen itse aiheutta itselleen  rikoksien tekemisen ...se on oma valinta.  Hyvyys ja pauus on meidän jokaisen itse päätettävissä  ja seuraukset kärsittävä.

Jumalahan itse katui adamin luomista. Eli asiat eivät menneet hänen suunnitelmiensa mukaan. Mutta jeesusta seuraamalla adamkin voi pelastua ;)

Sanoiha.

"Kun Herra näki, että ihmisten pahuus lisääntyi maan päällä ja että heidän ajatuksensa ja pyrkimyksensä olivat kauttaaltaan pahat, hän katui, että oli tehnyt ihmisen, ja murehti sitä sydämessään." (1. Moos. 6:5-6)

Vierailija
353/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimattomat ovat Herran tiet.

Kyllä niitä on tutkittu.  Osoittautuivat ihmisen keksimiksi tarinoiksi.

Vierailija
354/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala ei halua ihmiselle kärsimystä, vaan ihminen on perisynnin turmelema.

Omaksi kuvakseen hän meidät loi. Kielletyn hedelmän syötyään ihminen vasta erotti hyvän ja pahan, ja muuttui siten Jumalan kaltaiseksi. Hyvä ja paha olivat siis olemassa jo ennen syntiinlankeemusta. 

Ihmisestä sanotaan että hän oli heti luomisen jälkeen Jumalan kuva. Se kuva rikkoutui kun synti tuli. 

Paholaisen valhe oli se että "te tulette niin kuin Jumala..." eli silloin teistä vasta tulee Jumalan kaltaisia. Ja oli paskapuhetta. Ihminen oli niin täydellinen kuin ihmisen oli tarkoitus olla, viaton ja puhdas ilman syntiä, sairautta ja kuolemaa. 

Hyvän ja pahantiedon  puun viisaus ei ole Jumalan viisautta, vaan maailman  ja riiv

Ei niin. Mutta hyvän ja pahantiedon puun viisaus esitettiin houkuttelevassa muodossa, ja ihminen ei pystynyt vastustamaan kiusausta. 

Ei pysty tänäkään päivänä: luullaan olevamme paljon viisaampia kuin Jumala, kuten näistäkin viesteistä käy ilmi. Synti nro 1, ja siitä seuraa kaikki muukin vääryys tässä maailmassa. Ja kyllä, välillisesti ihan kaikki luonnonkatastrofit ja syövät on seurausta ihmisen mokasta. 

Vierailija
355/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaadit itsellesi vähän..? Jeesus oli varaton ja mitäs hän sanoikaan rikkaista ja neulansilmästä? Ahneus on kuolemansynti.

Vierailija
356/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus puhuu eri jumalasta, kuin vt:n yaldabaoth/yahwe. Yahwehan kielsi jopa oman vaimonsa. Jumalan tie on muitakin teitä, jeesus on vain yksi niistä. Ja se ei ole vanhan testamentin jumala.

Vierailija
357/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaa kyllä, ja sekin on hyvin tiedossa että sinä olet eksynyt ja kadotettu. Puheesi armottomuudesta ja rangaistuksista sekä koko käytöksesi paljastaa tämän. Hyvä, että luet raamattua, mutta ei kannata yrittää sen enempää.

Johdatusta on se vaikutus, joka saa ihmisen noudattamaan yhä paremmin Jumalan tahtoa. Johdatus ei tarkoita sitä, että ihminen voisi lakata pyrkimästä tietoisesti Jumalan tahdon noudattamiseen. Johdatus on se vaikutus, joka auttaa sitä, joka auttaa itseään. 

Vierailija
358/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on kaikkitietävä.

Näin ollen jumala tiesi jo Aatamin ja Eevan luodessaan, että he lankeavat syntiin.

Miksi siis Jumala edes loi heidät?

Loiko täydellinen jumala  tahallaan ihmiset joiden tiesi jo ennen luomista epäonnistuvan.

Jollei tiennyt heidän epäonnistuvan, niin eihän jumala sitten tiedä eikö näe tulevaisuutta.

Vierailija
359/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoi, oikein että adam särki hänen sydämensä. 

Vierailija
360/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset Eeva ja Aatami  asuivat ja elivät aikoinaan paratiisissä. Oli vain yksi kielto minkä Jumala oli säätänyt ja sen Eeva rikkoi. Eeva poimi hedelmän hyvän ja pahantiedon puusta ja se on meille iankaikkinen  rangaistus

Ei ole ikuinen rangaistus, vaan voimme pelastua, jos noudatamme Jeesuksen opetuksia.

Ja kun lankeamme eli emme noudata opetuksia vaan teemme syntiä, Jeesus antaa meille anteeksi loputtomiin, "77 kertaa".  Eihän tässä ole päätä eikä häntää. Joku roti pitää olla.

Muuten, mitä se Jumalan armahtava rakkaus on käytännössä? 

Itse olen kokenut elämässä vain ns. tough love.  En itse voisi kohdella ketään, niin kuin Jumala on sallinut minua kohdeltavan.