Polyamoria - mikä on todellinen syy sille?
Kommentit (334)
Kaikki elämme jossain ympäristössä.
Olen onneksi tajunnut aika varhain etten voi suostua (!) olemaan raaka- materiaalia erilaisille pimeille yhteiskuntakokeiluille.
Ällöttää niin syvästi ajatus ihmiskoe-eläimenä olosta mutta älkää hei te vaan tällä ilaanne pilatko, ettehän.
MInähän se viallinen olin, niinhän. "kaikki taputtavat"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen monta yksiavioista, naimisissa meitä pitkään olleita on meidän ystävä/tuttavapiirissä suurin osa.
En usko. Mietipäs tarkemmin. Useimmilla on elämässään useampi kuin yksi kumppani. Ne eivät vain ole samaan aikaan. Avioerotkin ovat ihan tavallisia. Suurin osa seurustelee usean henkilön kanssa, joko peräjälkeen tai samaan aikaan.
Yksiavioisuus on ihmisillä todellisuudessa todella harvinaista.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Yksiavioisuus tarkoittaa sitä, että on yhden ihmisen kanssa parisuhteessa eikä monen kanssa yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Se, että ihminen ei ole luontaisesti yksiavioinen eläin. Yksiavioisuus on kirkon ja yhteiskunnan keksimä traditio jota on lähdetty noudattamaan sokeasti ja siitä on tullut vuosisatojen aikana normi.
Ei ole ihminen sen enempää mikään polymeerikään. Itse en jakaisi asuntoa edes yhden äijän kanssa, saati useamman. Tai olisi mikään kolmas vaimo. Täysin toimimaton huuhaavisio. Johan sen näkee moniavioisista uskovaisista, ettei se touhu toimi. Jos olette katsoneet ohjelmaa Sisarvaimot esim.
Mun kokemuksen mukaan nää on juuri niitä "hukassa olevia aikuisia". Ja siis voin puhua kokemuksesta, kun niitä on lähipiirissä, mutta olen myös yrittänyt seurustella tällaisen polyamorisen kanssa. Puhun vain yhdestä tapauksesta kun sanon että siellä oli taustalla turvaton lapsuus, kemikaalit, kodittomuus ja ties mikä, kunnes hän tapasi kumppaninsa jonka kautta on saanut vakaan ja raittiin elämän. Se kumppani on tosin myös vaihtoehtoelämää viettänyt tyyppi, joka haluaa "absoluuttista vapautta", jossa parisuhteessa ei kielletä toiselta mitään. Sellainen olisi omistajuutta. Henkilö jonka tunnen haluaisi itse vihdoin sitä vakautta, itsensä ja lapsien vuoksi. Mutta elää siinä itsepetoksessa, että "miksi kieltäisin kumppaniltani nautinnon ja elämän, eihän hänkään tee minulle niin". Hän ei tosin ole itse koskaan ollut liiton ulkopuolisessa suhteessa.
Säälin molempia, toivon heille ja etenkin lapsille kaikkea hyvää.
Tutkitusti jokainen on onnellisempi kun saa elää pitkän, vakaan, intiimin ihmissuhteen. Repikää siitä.
Mun tunteman "polyamorisen" perheen mies nukkuu yksin omassa nurkassaan, vaimo haukkuu, liitto on avattu "yhteisestä päätöksestä", ja silti vain vaimo on se joka harrastaa au-suhteita ja mies vain etsii sitä merkitystä. Ihanan eettistä, vapaata ja hyvä esimerkki lapsille turvattomasta sitoutumissuhteesta.
Emme elä enää yhteiskunnassa joka TUKEE kahden heteron pitkäkestoista kiintymys/rakkaussuhdetta.'
Aivan kaikki viestintä pommittaa tälläistä vastaan.
Kaikki irtoseksit/kaupallisuudet/pervodet oikein jees, mutta ETTEHÄN vain erehty rakastamaan ketään, ettehän???
"SUOMI - maailman onnellisin maa"
Kaikki samassa mutavedessä lillutaan. Jokainen päättäköön kohdaltaan onko jo kuollut kala.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki samassa mutavedessä lillutaan. Jokainen päättäköön kohdaltaan onko jo kuollut kala.
Tähän on hyvä päättää tällainen keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että ihminen ei ole luontaisesti yksiavioinen eläin. Yksiavioisuus on kirkon ja yhteiskunnan keksimä traditio jota on lähdetty noudattamaan sokeasti ja siitä on tullut vuosisatojen aikana normi.
Ei ole ihminen sen enempää mikään polymeerikään. Itse en jakaisi asuntoa edes yhden äijän kanssa, saati useamman. Tai olisi mikään kolmas vaimo. Täysin toimimaton huuhaavisio. Johan sen näkee moniavioisista uskovaisista, ettei se touhu toimi. Jos olette katsoneet ohjelmaa Sisarvaimot esim.
Jotenkin turhauttavaa näin polyamorisena naissitakin tykkäävänä ateistinaisena käydä keskustelua polyamoriasta ihmisen kanssa joka perustaa käsityksensä siitä jenkkiläiseen mormonien (?) elämää kuvaavaan tositelkkariin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin turhauttavaa näin polyamorisena naissitakin tykkäävänä ateistinaisena käydä keskustelua polyamoriasta ihmisen kanssa joka perustaa käsityksensä siitä jenkkiläiseen mormonien (?) elämää kuvaavaan tositelkkariin
Kerro ihmeessä oma kokemuksesi!
Kylläpäs nyt taas kovin paljon mammoja harmittaa täysin tuntemattomien ihmisten elämä, joka ei teihin liity eikä vaikuta mitenkään. Pitäisikö joskus pysähtyä miettimään, miksi se harmittaa juuri sinua?
Muuhun nyt en ota kantaa, mutta siitä en pidä, että poly suhteista annetaan täällä sellainen kuva, ettei niissä erottaisi ja vaihdettaisiin myös kumppania. Eli erot eivät todella kosketa vain monosuhteita, vaan kyllä niitä on polysuhteissa. Eli turha sillä asialla on "keilua" jos halutaan verrata monoon. Eipä mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen monta yksiavioista, naimisissa meitä pitkään olleita on meidän ystävä/tuttavapiirissä suurin osa.
En usko. Mietipäs tarkemmin. Useimmilla on elämässään useampi kuin yksi kumppani. Ne eivät vain ole samaan aikaan. Avioerotkin ovat ihan tavallisia. Suurin osa seurustelee usean henkilön kanssa, joko peräjälkeen tai samaan aikaan.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Yksiavioisuus tarkoittaa sitä, että on yhden ihmisen kanssa parisuhteessa eikä monen kanssa yhtä aikaa.
Persuille kaikki on sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Muuhun nyt en ota kantaa, mutta siitä en pidä, että poly suhteista annetaan täällä sellainen kuva, ettei niissä erottaisi ja vaihdettaisiin myös kumppania. Eli erot eivät todella kosketa vain monosuhteita, vaan kyllä niitä on polysuhteissa. Eli turha sillä asialla on "keilua" jos halutaan verrata monoon. Eipä mulla muuta.
Eikö tällaisen ositetun rakkauden ja kiintymyksen maailmassa nämä väistämättömät erot ole luonteeltaan osittaisia myös, rakkauden tapaan?
Kun lähtee toteuttamaan monirakkautta, hyväksynee myös kumppanien vaihtuvuuden, kierron ja taaksejäämisenkin helpommin ja sukkelammin kuin mono, joka rakensi illuusiotaan jonkun sortin ikuisuuden ja jakamattomuuden varaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle Areenassa kotimainen leffa polyamoriasta
Totta kai on.
Näitä on varmaan tehty jo kymmenen. Aloitettiin kolmiodraamoilla, edettiin avoimiin suhteisiin, seuraava hitti on varmaan haaremit joita kumpikin sukupuoli voi keräillä itselleen kuin lelukokoelmaa.
Paitsi että se miehen keräämä haaremi on ylellä (= vasureilla) ihan no-no, koska patriarkaatti. Naisen keräämä haaremi taasen on merkki voimaantumisesta ja oman seksuaalisuuden löytämisestä.
No muslimimies haareminsa kanssa on oikein kulttuurin rikastaja. Onko yhtäkään polyamorista miestä ilman uskonnollista taustaa? Tuntuu olevan enemmän naisia ilman uskonnollista taustaa ja moniavioisuutta harjoittavat miehet ovat uskovaisia, erityisesti islaminuskoisia. Yhdysvalloissa on joitain moniavioisuuden sallivia mormoneja.
Vierailija kirjoitti:
"Luulen että addiktio seksiin"
Polyamoria on uskovaisten juttu enimmäkseen. Kristityillä miehillä on useita vaimoja suomessakin ja siitä tehdään myös tosi TV ohjelmia. Jos oikeasti kiinnostaa niin aihesta on useita reality ohjelmia joista kyllä näette miksi he sitä harrastavat.
Kertokaa minullekin, ketkä ovat tunnettuja suomalaisia kristittyjä, joilla on useita vaimoja. Olen nähnyt vain Sisarvaimot-sarjan, joka ei tosin ole suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se oikeastaan tarkoita. Jos puhutaan biologiasta, niin monogamisilla lajeilla tarkoitetaan niitä, jotka pariutuvat eliniäksi. Jos pariudutaan vaan yhdeksi lisääntymiskaudeksi, niin kukaan ei kutsu sellaisia lajeja monogamisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle Areenassa kotimainen leffa polyamoriasta
Totta kai on.
Näitä on varmaan tehty jo kymmenen. Aloitettiin kolmiodraamoilla, edettiin avoimiin suhteisiin, seuraava hitti on varmaan haaremit joita kumpikin sukupuoli voi keräillä itselleen kuin lelukokoelmaa.
Paitsi että se miehen keräämä haaremi on ylellä (= vasureilla) ihan no-no, koska patriarkaatti. Naisen keräämä haaremi taasen on merkki voimaantumisesta ja oman seksuaalisuuden löytämisestä.
No muslimimies haareminsa kanssa on oikein kulttuurin rikastaja. Onko yhtäkään polyamorista miestä ilman uskonnollista taustaa? Tuntuu olevan enemmän naisia ilman uskonnollis
Eihän tuollainen epätasa-arvoinen polygamia ole yhtään sama asia, kuin polyamoria. Totta kai polyamorisia miehiä löytyy.
Ja sä kuvittelet että mua millään tavalla liikuttaa kenenkään mielipiteet? 😂 Voi kulta pieni, hanki sinäkin elämä ja itsetunto, niin ei tarvitse miettiä, eikä jaksa kiinnostaa vähääkään mitä kukaan sinusta ajattelee. 😂