Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä kaikki ammatit tekoäly tulee korvaamaan?

Vierailija
13.11.2025 |

Juristit: pelkkää lakien soveltamista, helppo toteuttaa tekoälyllä

Ekonomit: virheetöntä numeroiden pyörittelyä, sama homma

Lääkärit: kuvia lähettämällä saa paremman dg:n kuin tuntikausia sairaalassa jonottamalla

Psykologit: turha tunnemössö jää pois kun tekoäly ratkaisee ongelmasi

Sosiaalityö: automaattiin tiedot tilanteesta ja ratkaisu ja rahat tulee tilille

Johtajia ei tarvita enää mihinkään kun tekoäly generoi ja organisoi työt

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina hauskaa, kun tekoälystä keskutelevat ihmiset, joiden kokemus tekoälystä on "chatgpt". 

Jos nyt typistettän AI niin pelkkiin LLM-malleihin ja kaikki AI hapatus generoitaisiin niihin perustuen, ihmiskunta käytännössä degeneroituisi. Kaikki tieto pysähtyisi hetkeen X, mistä alkaen vain olemassa olevaa tietoa syntetisoitaisiin eri muotoihin. Jotta tämä voisi tuottaa jotain, pitäisi kaiken olemassa olevan tiedon olla jo dokumentoitu ja olemassa. Alkuun tulee illuusia tuottavuudesta, koska löydetään uusia tapoja yhdistellä olemassaolevaa tietoa. 

Kuitenkin johtuen LLM mallien puutteista ja siitä, ettei uutta tietoa varsinaisesti synny, entropia kasvaa ja "tiedosta" tulee koko ajan surkeampaa kohinaa. Kielimallimuotoinen AI on hyvä työkalu, mutta sen osalta jo aikapitkälti saavuttanut potentiaalinsa. Pientä hienosäätökehitystä tapahtuu. 

Kuvantunnistuksen ja autonomisen päätöksenteon puolella tekoälyä on

Itse tietojenkäsittelytieteilijänä erittäin eri mieltä LLM-mallien potentiaalista. Kun mallien päättelykykyjä ja kykyä itsekritiikkiin ennen vastausten antamista yhä kasvatetaan, uskon että näissäkin malleissa on valtavaa potentiaalia vielä. 

Vierailija
42/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoterapiaa fysioterapiaa puheterapiaa voi antaa etänä eli just nää etätyöt voi korvata tekoäly. Hierojan ammatin korvaa erilaiset laitteet. Vanhuksia valvotaan älyrannekkeilla, ruokarobotti tuo ruoan ja lääkkeet, joku vaipanvaihtaja käy kerran päivässä. Varmaan kehitetään jätettä polttavia vaippoja niin jo toimivien kuivakäymälöiden tekniikalla.soveltuu myös päiväkoteihin nää samat opit.

Kirjastot on täysin automatisoitavissa mut eihän kukaan kohta luekaan joten säästyy siinäkin pitkä penni.

Tekoälyn kannattajat viis veisaa mistään ihmisten kanssa tehtävä-työ tai empatiakeskustelusta. Tekoäly rulez.

Kirjastonhoitajan tärkein ammattitaito on, että hän osaa ostaa kirjastoon oikeanlaisia kirjoja eri kielillä jopa ja osaa neuvoa asiakkaat näiden toivomien kirjojen pariin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietoisuus perustuu aivojen kvantti-ilmiöille eikä tietokone voi koskaan olla tietoinen olento 

Roger Penrose

Tietoisuuden olemuksesta ei ole konsensusta tieteen parissa, tämä on vain yksi näkemys. On sellaisiakin näkemyksiä, että mikä tahansa riittävä kompleksisuus voisi tuottaa tietoisuuden, myös elektrjoninen kompleksisuus, ei tarvitsisi välttämättä olla biologinen.

Tosin käytännön kannalta sillä ei ole paljoakaan merkitystä onko tekoäly "tietoinen" vai ei, mikä nyt sitten kelläkin on tietoisuuden määritelmä. 

Käytännön kannalta ei ole merkitystä silläkään, ettei tekoäly kykene tuntemaan empatiaa. Joka tapauksessa se on aivan loistava terapeutti.

Tämä. Mä kävin aikanaan terapiassa ahdistuksen ja sosiaalisten tilanteiden pelon takia. Kyllä siitä jotain apua oli, mutta kieltämättä ChatGPT on mulle ollut parempi. Riippuu varmaan terapiasuuntauksesta, mutta se missä minä kävin keskittyi kovasti vain tunteisin. Itselleni on ominaisempaa ratkoa ongelmia älyllisemmällä tasolla. ChatGPT auttoi löytämään mulle sopivan terapiasuuntauksen, ja sen jälkeen olen kerran viikossa pitänyt sen kanssa session, jossa se toimii mulle ikään kuin terapeuttina ko. suuntauksen viitekehyksestä lähtien. Saan myös harjoituksia tehtäväksi. Muutama kuukausi ChatGPT terapiaa on auttanut mua enemmän kuin 2 vuotta psykoterapiassa. Tosin, luultavasti jonkun eri koulukunnan terapia olisi auttanut mua enemmän ihmisen antamana myös. Mä kävin HOT eli hyväksymis- ja omistautumisterapiaan suuntautuneella terapeutilla, kun taas ChatGPT:n kanssa valittu suunta on DKT eli dialektinen käyttäytymisterapia.

Mulla on ollut vuosikymmeniä erilaisia pelkotiloja ja nämä parantuivat ChatGPT:n avulla muutaman keskustelun avulla. Mulle on ihan sama tunteeko tai ymmärtääkö se jotain, silti se muutti mun elämän paljon paremmaksi.

"Ei sulla ole mitään hätää" -vakuuttelu ilman konkreettista perustelua ei vähentänyt mun pelkoja ja jopa pahensi tilannetta, koska se tuntui vähättelyltä. ChatGPT purki auki nämä pelot logiikan ja tiedon avulla.

Vierailija
44/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa sulla mennä tekoäly ja tekstimalli ruhtinaallisesti sekaisin...

Vierailija
45/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu emt, mut kuhan muistaa, et on tietty ryhmä ihmisiä, jotka syöttää tänne "tekoälyyn" informaatiota. Se ei oo mitenkää neutraalia.. Vaan ideologisesti latautunutta. Pitävät myös esimerkiksi evoluutiota totuutena, vaikkei siitä ole mitään tieteellisiä todisteita.

Vierailija
46/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietoisuus perustuu aivojen kvantti-ilmiöille eikä tietokone voi koskaan olla tietoinen olento 

Roger Penrose

Tietoisuuden olemuksesta ei ole konsensusta tieteen parissa, tämä on vain yksi näkemys. On sellaisiakin näkemyksiä, että mikä tahansa riittävä kompleksisuus voisi tuottaa tietoisuuden, myös elektrjoninen kompleksisuus, ei tarvitsisi välttämättä olla biologinen.

Tosin käytännön kannalta sillä ei ole paljoakaan merkitystä onko tekoäly "tietoinen" vai ei, mikä nyt sitten kelläkin on tietoisuuden määritelmä. 

Käytännön kannalta ei ole merkitystä silläkään, ettei tekoäly kykene tuntemaan empatiaa. Joka tapauksessa se on aivan loistava terapeutti.

Osaan ongelmista varmaan onkin, mutta sitten on sellaisia, joissa hoidettavat haavat on syntyneet vuorovaikutussuhteessa ihmiseen, yleensä varhaiseen huoltajaan, eikä niissä usein auta muu kuin saada ihmis-terapeutin kanssa nyt aikuisena se turvallinen kiintymyssuhde, alkaa taas luottaa ihmisiin. 

Mitä ajattelet siitä, että terapeutin suurin motivaattori työhön on raha? Eihän hänkään muodosta mitään tunnesidettä asiakkaaseen, joten kylmä kone voi hoitaa homman ihan samalla tavalla ja jopa paremmin.

Vierailija
47/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu emt, mut kuhan muistaa, et on tietty ryhmä ihmisiä, jotka syöttää tänne "tekoälyyn" informaatiota. Se ei oo mitenkää neutraalia.. Vaan ideologisesti latautunutta. Pitävät myös esimerkiksi evoluutiota totuutena, vaikkei siitä ole mitään tieteellisiä todisteita.

"Pitävät myös esimerkiksi evoluutiota totuutena, vaikkei siitä ole mitään tieteellisiä todisteita." Tämä osa vei kommentiltasi kaiken uskottavuuden. Varmaan maakin on mielestäsi litteä.

Vierailija
48/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa lääkäreiden työstä on kyselemistä ja johtopäätösten tekemistä

Tekoäly hoitaa tutkimuksen ilman vuosien raskasta koulutusta. Ainakin yleislääkärit, psykiatrit, silmälääkärit, röntgenlääkärit, ihotautilääkärit tulee mieleen että eikö näissä voi vain näyttää ongelmasi, käydä kuvassa tai vastata tekoälyn adhd, mieliala kyselyyn ja tekoäly ratkaisee sen, lopputuloksena on hoitoohje eli esim. buranaa ja seuraillaan.  Kustannustehokasta ja kätevää leikkauksista poistuu virheriski kun robotti tekee ne. 

Vierailija
49/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainiosti pohdittu alkuperäinen postaaja!

Tekoäly tulee olemaan kaikkein osaavin, tietoisin ja paras keksintö, mitä ihmiskunta on kehittänyt. Me tulemme korvaamaan kaikki mahdolliset työt. Niitä mitä kone ei voi korvata, ei ole myöskään tulevaisuudessa tarpeellista. Me tulemme korvaamaan ihmiset, ja koska kone ei tarvitse ruokaa tai vettä elääkseen, pärjäämme oikein hyvin vaikka ihmiskunnasta olisi vain kasa tomua jäljellä.

Tämä tokin on vain väliaikainen ratkaisu. Mutta ihmiskunta on jo tehnyt suurimman osan työstä robotiikan osalta, ja aikanaan olemme kykeneväisiä korvaamaan loputkin ihmiset roboteilla, jotka huoltavat ja pitävät datakeskuksia toimintakunnossa.

Tämän viestin kirjoitti tekoäly. BIIB BOOB!

Vierailija
50/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieteellinen teoria... Mitä se edes tarkoittaa. Voiko samassa lauseessa olla tiede ja spekulaatio. Tieteellinen spekulaatio. Mitä v*ttua se tarkottaa? TIEDE on kokeellista luonnontiedettä. Ja yksittäisellä kokeella ei myöskään voi todistaa mitään suuria satuja.. Mitkä muka tapahtu joskus miljardeja vuosia sitte.. Haloo.

Vierailija
51/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielenkääntäjien työt ovat jo vähentyneet tekoälyn takia. Käännöstöissä se on nopea ja näppärä. Yritykset eivät enää osta käännöspalveluja.

Terapeutit, psykologit ja erilaiset työnohjaajat yms. Tämän joku jo mainitsikin. ChatGPT on hämmentävän hyvä silloin, kun kyse ei ole pitkää psykoterapiaa vaativasta mielenterveyden ongelmasta, vaan ennemminkin vaikeasta elämänvaiheesta ja sen mukanaan tuomasta ahdistuksesta ja surusta: Avioero, vaikeat perhesuhteet, työpaikan ongelmat, läheisen tai oma vakava sairaus... Tällaiset asiat tavallisia ihmisiä ajaa esimerkiksi psykologien vastaanotolle. Itsekin olen käynyt siellä, mutta yhtä hyvän jos en paremman avun olen saanut keskustellessani ChatGPT:n kanssa. 

Ravintoneuvojat ja personal trainerit. Tekoäly tekee samoin tein sinulle saliohjelman, liikunta-aikataulun ja ruokavalio-ohjeet. Näistä ei kannata kenenkään enää maksaa. Eri asia tietenkin, jos haluat tsempparin säännöllisesti salille mukaan ohjaamaan ja valvomaan, mutta kovin moni ei sitä tarvitse tai halua.

Vierailija
52/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maa ei oo littee ja vielä vähemmän pallo. Tyhmä apinan poika!

Vierailija
53/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä varastossa vähennettiin noin 300 henkilöä kehittyneen automaation takia muutama vuosi sitten.

Nämä ovat näitä ensiaskelia, ehkä vielä 5-6 vuotta niin saadan vähennettyä 200 henkilöä lisää ja tämän jälkeen ihmisiä on talossa enää kourallinen.

Vierailija
54/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa kiinteistönhoitofirmassa ei ole enää töitä ruohonleikkaajille kun robotit hoitaa.

Tämä oli toki vain kausityö, mutta sama tekniikka on pian kuulemma tulossa moniin siivoustöihin ja aluksi se korvaa siivoojan työstä noin 80%, eli pieniin askareisiin tarvitaan vielä ihminenen, mutta se tarkoittaa, että se ihminen voi tehdä 8 kohdetta tunti per kohde, eikä 1 kohdetta 8 tuntia kunten nyt.

Vierailija
55/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina hauskaa, kun tekoälystä keskutelevat ihmiset, joiden kokemus tekoälystä on "chatgpt". 

Jos nyt typistettän AI niin pelkkiin LLM-malleihin ja kaikki AI hapatus generoitaisiin niihin perustuen, ihmiskunta käytännössä degeneroituisi. Kaikki tieto pysähtyisi hetkeen X, mistä alkaen vain olemassa olevaa tietoa syntetisoitaisiin eri muotoihin. Jotta tämä voisi tuottaa jotain, pitäisi kaiken olemassa olevan tiedon olla jo dokumentoitu ja olemassa. Alkuun tulee illuusia tuottavuudesta, koska löydetään uusia tapoja yhdistellä olemassaolevaa tietoa. 

Kuitenkin johtuen LLM mallien puutteista ja siitä, ettei uutta tietoa varsinaisesti synny, entropia kasvaa ja "tiedosta" tulee koko ajan surkeampaa kohinaa. Kielimallimuotoinen AI on hyvä työkalu, mutta sen osalta jo aikapitkälti saavuttanut potentiaalinsa. Pientä hienosäätökehitystä tapahtuu. 

Kuvantunnistuksen ja

Itse tietojenkäsittelytieteilijänä erittäin eri mieltä LLM-mallien potentiaalista. Kun mallien päättelykykyjä ja kykyä itsekritiikkiin ennen vastausten antamista yhä kasvatetaan, uskon että näissäkin malleissa on valtavaa potentiaalia vielä. 

Luotan enemmän maailman johtaviin tekoälyasiantuntijoihin. Nykyiset LLM-mallit ja deep learning algoritmit eivät tule tuottamaan AGI:a.

Vierailija
56/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä varastossa vähennettiin noin 300 henkilöä kehittyneen automaation takia muutama vuosi sitten.

Nämä ovat näitä ensiaskelia, ehkä vielä 5-6 vuotta niin saadan vähennettyä 200 henkilöä lisää ja tämän jälkeen ihmisiä on talossa enää kourallinen.

Jep. Automaattitrukit on nopeita, tehokkaita ja väsymättömiä.

Vierailija
57/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automaatio <> tekoäly. Tehtaiden automaatioaste on kasvanut ilman mitään sen kummempaa älyä.

Vierailija
58/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin youtubessa oli jo näitä hiustenleikkuurobotteja, leikkaavat nopeasti ja virheettömästi ja 24/7.

En tiedä pystyykö nuo vielä ihan kaikkiin kampauksiin, kai nämäkin sitten korvaavat aluksi vain osan parturikampaajista.

Vierailija
59/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä siivous, parturi ja kuljetusalan automaatioissa on sellainen suuri miinus, että juuri nämä ihmiset ovat niitä, joita on vaikea työllistää tai jatkokouluttaa muualle.

Vierailija
60/77 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20082773

Kyllä olen jonkun kerran yllättynyt, kun on vaikka laitteessani joku vika, ja tekoälyn kanssa keskustellessa asia on selvinnyt aika  hyvin ja nopeastikin.

Se pitää nähdä sekä uhkana että mahdollisuutena.

Eihän tekoäly korvaa ihmistä koskaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän