Ei ihme jos ihmiset hakeutuvat etätöihin jos läsnätyöt avokonttoreissa ohjeellistetaan näin :
Ei ääniä, ei hälinää:
Puhelut, Teamsit ja jutustelut hoidetaan muualla
Puhelimet äänettömälle
Keskustelut kavereiden kanssa säästetään muuhun aikaan ja paikkaan
Yhden hengen puhelinkoppi:
Yllättikö puhelu tai Teams? Siirry koppiin hoitamaan asia rauhassa.
Avotilan puhelut:
Puheluita ei käydä työpisteellä käytetään vetäytymistiloja tai henkilöstön taukotilaa.
Kommentit (84)
Joo. Ennen koronaa maisemaan tuli ns paikallinen 50+ avain nais työntekijä. Puhui koko ajan sermien yli siviiliasioista työasioihin kovalla äänellä. Johtajan Hyvä Ystävä. Hiljaa ehkä 10% ajasta. Kaksi nuorempaa naista pakeni tyhjiin tiloihin tekemään töitä. Kertoivat. Muista en tiedä, oma ovi oli kiinni. Avainhenkilö sai raivareita välillä kun kiihdytti itsensä.
Eihän noilla säännöillä ole mitään järkeä mennä läsnätöihin. Työpäivään kuuluu kuitenkin useita Teams-palavereja eikä ole mitään järkeä lähteä jonottamaan puhelinkoppeihin niitä varten. Joko ne saa suorittaa omalta paikalta tai sitten on ihan sama olla kotitoimistolla.
Jos kollegojen kanssa ei saa puhua niin siinä menee sekin konttorin hyöty. Se on siis se ainoa hyöty että kuulee mitä muut touhuaa ja saa ainakin kuunnella ja jopa kommentoida. Se on ainoa mitä kotitoimistolla ei voi tehdä ellei ole Teams-palaveria. Ja niitähän on, eli kyllä ne hommat kotoakin toimii.
Jollakin vaan päähänpinttymä että pitää saada minionsit toimistolle kyylättäväksi sermien väliin. Työnteko on tehotonta jos koko ajan rampataan edes takaisin puhelinkoppeihin ja oikeita töitä ei ehdi tehdä.
Ennen vanhaan kaikilla oli oma toimistohuone missä oli oma rauha. Tai joskus oli 2-3 hengen huoneita jotka teki samaa työtä. Kaiken sai tehtyä siinä ellei ollut jokin isompi palaveri jossain neuvotteluhuoneessa. Koska yksiöitä ei enää ole, ja pahimmillaan ne avolouhoksetkin toimii paikkavarausjärjestelmällä, on koko toimiston ilo viety. Ennen istuttiin yksiöissä ja porukalla kahvitauoilla. Ja tarvittaessa yksiöissä voi keskustella kollegan kanssa rauhassa suljettujen ovien sisällä häiritsemättä muita. Nyt se hoituu Teams-soitossa kotitoimistolta. Avokonttori pilaa tämän ja vie hyödyt miinukselle.
Tätä ei vaan jotkut johtajat tajua.
Vierailija kirjoitti:
Ei tekoäly korvaa mitään. Se on työkalu jolla hommat sujuu nopeammin.
Niin ja sitten tarvitaan vähemmän työntekijöitä, kun hommat sujuu nopeammin tekoälyn avulla.
Meillä firma muutti konttorin hienompaan sijaintiin, missä tuli mukana nuo ohjeet että pitää sukkasillaan kävellä ja kuiskaten puhua, jos ei asiaansa voi teamsissa vieruskaverille viestittää.
En ole sen jälkeen konttorilla käynyt, onneksi olen töissä asiakasrajapinnassa.
Mun työkaveri kysyi, että koska tehdään ne läsnäpäivänä tekemättäjääneet työt. Meillä tiimi on hajallaan ympäri maata ja on totuttu tekemään etänä, mutta myös tekemään niin, että on koko ajan tavoitettavissa eikä työkaverin tarvitse ensin kysyä, että onko siellä vapaata tilaa, voinko soittaa. Siirtymiin menee aikaa, läppäriä pitää kanniskella pitkin kerrosta ja usein joutuu sanomaan, että nyt en pysty etsimään tarvittavaa tietoa, koska ei ole samaan aikaan käytössä kuin yksi näyttö (ja siinä on jo se tärkein asia esillä).
Hyväksyisin lähipäivät ihan heti, jos minulla olisi oma työhuone tai edes jaettu huone jonkun vastaavantyyppistä työtä tekevän kanssa. Jos tietäisin töihin saapuessani, että voin ryhtyä työhön samantien enkä vasta sitten, kun löytyy vapaa paikka. Jos voisin luottaa, että digimaailma pelittää eikä ensimmäisenä tarvitse etsiä verkon vaihtunutta salasanaa. Jos saisin töissä tehdä töitä enkä esittää työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Läsnätyö ei ole sitä että tullaan toimistoon hoitamaan äänekkäitä teams-palavereita tai puheluita.
Minulla on ainakin joka päivä palavereita. Ja työkseni esimerkiksi perehdytän, joten pakkohan se on äänessä olla. Mutta tätähän te arvostelijat haluatte 😅
Vierailija kirjoitti:
Läsnätyö ei ole sitä että tullaan toimistoon hoitamaan äänekkäitä teams-palavereita tai puheluita.
Mitä se siis on? Mun työstä on 90% teams-palavereja, 5% puheluja ja 5% tiedonhankintaa. Palaverin aikana teen toisella kädellä muistioita (tekoälylle naputan avainsanoja) tai haravoin tietoja tai tarkistan lukuja.
Mutta jos kaikki tuo on kielletty, niin mitä siis teen toimistolla? Keitän kahvia muille?
Mulla samassa työtilassa on ihmisiä joilla ei vissiin ole töitä ollenkaan, kun ehditään vaan kuunnella musiikkia ja juoruilla. Eikä toki kannata ajatella muita siinä tilassa, ei käy mielessäkään että ehkä siellä joku yrittää myös työskennellä. Kaiken kruunaa että ihmetellään miksi minä olen hiljaa, ilmeisesti on täysin uusi asia heille että miksi sinne työpaikalle oikeasti mennään.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ihan hyvä, että yritetään edes jotenkin suojata avokonttorissa työtä tekevien työrauhaa. Miksi kokouspuheluita pitäisi pystyä puhumaan avotiloissa? Pääasia, että kokoustamiseen sopivia tiloja on riittävästi ja helposti saavutettavissa. parhaassa tapauksessa nämä tilat olisivat työntekijöiden vakituisia työpisteitä.
Nykyisin, jokaisella pitäisi olla noise cancelling luurit toimistolla, jotta voi hoitaa Teamssit työpöydän ääressä ja ne muut voi käyttää niitä hiljaisuudesta nauttimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo provo, on erään isohkon firman ohjeistusta, jossa tosin etätyö on ihan sallittua
Siinä on hyvä työpaikka, harmi ettei ex-työnantajani ohjeistanut samoin avokonttorissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se siis on? Mun työstä on 90% teams-palavereja, 5% puheluja ja 5% tiedonhankintaa. Palaverin aikana teen toisella kädellä muistioita (tekoälylle naputan avainsanoja) tai haravoin tietoja tai tarkistan lukuja.
Mutta jos kaikki tuo on kielletty, niin mitä siis teen toimistolla? Keitän kahvia muille?
Kuuntelet Pirkon koiran kuulumiset, Penan yksinhuoltajahuolet, kastelet kukkia, pidät pomon kanssa pakollisen "rupatteluvartin".
Vierailija kirjoitti:
Meillä firma muutti konttorin hienompaan sijaintiin, missä tuli mukana nuo ohjeet että pitää sukkasillaan kävellä ja kuiskaten puhua, jos ei asiaansa voi teamsissa vieruskaverille viestittää.
En ole sen jälkeen konttorilla käynyt, onneksi olen töissä asiakasrajapinnassa.
Fiksu firma 🤍
Mikä noissa säännöissä on vikana? Eikö avokonttorissa ole ongelma juuri se meteli, joka tulee, kun jokainen puhuu jollain laitteella omaa asiaansa? En pystyisi itse keskittymään sellaisessa tilassa. Eli minusta ihan hyvä, että puhumiseen on varattu eri tilat.
Vierailija kirjoitti:
Etätöihin juurtuneet homeperseet kilometritehtaalle, positiivisia ja rohkeita nuoria tilalle.
Samaa mieltä. Nuoret hoitakoon. Nyt on heidän vuoronsa jo. Minä haluan jo vapaalle.
T. Etätyöläinen 56v.
Vierailija kirjoitti:
Hakeudun etätöihin, koska minua ei kiinnosta yksinäisen Marjatta 60 veen höpinät. Olen tullut tekemään töitä, en seurustelemaan.
Naiset pilaa jokaisen työpaikan. M29
Vierailija kirjoitti:
Oho. Tuo on varmaan provo. En silti pidä mahdottomana sitä, etteikö joku oman elämänsä per.sereikä voi keksiä tuollaiset ohjesäännöt.
Tuskin on provosointia. Kuulostaa ex työnantajaltani.
Nuohan ovat aivan mahtavat säännöt. Olisipa omallakin työpaikalla. Häly ja melu ovat pääsyyt miksi haluaisin tehdä töitä etänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään ohjeisteta noin. Juuri yhteisöllisyyden takia toimistolle tullaan. Tietty hiljaiset tilat ovat erikseen.
Kyllä se noin menee. Olen ollut tuollaisessa töissä. Siirryin etätöihin ja vaihdoin työnantajaa. Älä intä kun et tiedä. Sivusta
Sitten näitä puhelinkoppeja on varattu 2 kpl per 30 henkeä, ja suurin osa olisi puheluissa koko ajan.. ihan järjetöntä touhua. Vastustajat todennäköisesti jotain johtajia, ketkä lähestyvät eläkeikää. Kun he olivat alemman tason rooleissa, kaikilla oli vielä omat työhuoneet. Näin oli vielä 2010 alkupuolellakin, kun itse aloittelin työuraa (nyt olen 40v). Avokonttorit oli vasta yleistymässä. Johtajillahan on omat huoneet tietysti edelleenkin.
Näillä johtajilla ei siis ole mitään kosketuspintaa siihen, miltä se tuntuu yrittää tehdä töitä avokonttorissa. Kannattaisi kokeilla, ja miettiä sitten, että parantaako se teidän firman tuottavuutta/asiakastyytyväisyyttä jne. Itse en ainakaan saa toimistolla mitään aikaiseksi. Hirveästi häiriötekijöitä, aikaa turaantuu siihen, kun etsit läppäri kädessä sitä nurkkaa, missä voisit puhua Teams-puhelusi jne. Kotona ei ole mitään tällaista, vaan voi siirtyä suoraan asiaan ja ottaa tarvittavan puhelun saman tien.
Jep. Harvassa on ne päivät, kun ei kalenterissa Teams-palaveria ole.