Ei ihme jos ihmiset hakeutuvat etätöihin jos läsnätyöt avokonttoreissa ohjeellistetaan näin :
Ei ääniä, ei hälinää:
Puhelut, Teamsit ja jutustelut hoidetaan muualla
Puhelimet äänettömälle
Keskustelut kavereiden kanssa säästetään muuhun aikaan ja paikkaan
Yhden hengen puhelinkoppi:
Yllättikö puhelu tai Teams? Siirry koppiin hoitamaan asia rauhassa.
Avotilan puhelut:
Puheluita ei käydä työpisteellä käytetään vetäytymistiloja tai henkilöstön taukotilaa.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo provo, on erään isohkon firman ohjeistusta, jossa tosin etätyö on ihan sallittua
Mitä hyötyä on tulla työpaikalle, jos kaikki sen hyödyt halutaan kieltää?
Hyödyt, eli metelissä työskentely. Sitähän tuolla yritetään vähentää. Yksi tärkeä syy miksi ihmiset valitsevat etätyön ovat helvetillisen meluisat avokonttorit, joissa ei pysty ajattelemaan saati puhumaan niitä puheluita. Varmaan tuossakin firmassa on ollut aiemmin ongelma siitä, että ison avokonttorin melutaso on korviahuumaava.
Vierailija kirjoitti:
Itse it-talossa, ja siellä on konttorilla mm. niin, ettei kellään ole omaa työpistettä. Aamun aluksi varaat varausjärjejstelmästä työpisteen, jonka saat mistä sattuu. Lähelläkään ei ole välttämättä ketään muita jotka tunnet. Sinne voit joutua vaikka koko päivän puhelimessa puhuvien myyjien keskelle koodaamaan, jos paska tuuri käy. Mitään henkilökohtaisia ergonomiavarusteita ei toki ole, koska ei ole omaa työpistettä. Tökkäät läppärisi piuhaan ja siitä tekemään. Tough luck jos tarvitsisit näön takia ison monitorin, tai selän takia erilaisen tuolin, et saa ellet pysty niitä kantamaan työpaikalle aamullla ja viemään pois päivän päätteeksi.
Sekin on ongelma, jos sinänsä pääset hiljaista työtä tekevien keskelle, mutta sulla onkin muutama videokokous. Ei niitä voi puhua siellä missä muut koodaa hiljaa, joten pitäisi löytää puhelinkoppi. Ne on vaan aina varattuna, koska ihmisten päivästä suuri osa menee palavereissa,
Meillä on selkävaivaisille omat paikat, muut istuvat sitten missä istuvat. Jos selkävaivainen ei ole paikalla, toki hänen työpistettään saa myös käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Itse it-talossa, ja siellä on konttorilla mm. niin, ettei kellään ole omaa työpistettä. Aamun aluksi varaat varausjärjejstelmästä työpisteen, jonka saat mistä sattuu. Lähelläkään ei ole välttämättä ketään muita jotka tunnet. Sinne voit joutua vaikka koko päivän puhelimessa puhuvien myyjien keskelle koodaamaan, jos paska tuuri käy. Mitään henkilökohtaisia ergonomiavarusteita ei toki ole, koska ei ole omaa työpistettä. Tökkäät läppärisi piuhaan ja siitä tekemään. Tough luck jos tarvitsisit näön takia ison monitorin, tai selän takia erilaisen tuolin, et saa ellet pysty niitä kantamaan työpaikalle aamullla ja viemään pois päivän päätteeksi.
Sekin on ongelma, jos sinänsä pääset hiljaista työtä tekevien keskelle, mutta sulla onkin muutama videokokous. Ei niitä voi puhua siellä missä muut koodaa hiljaa, joten pitäisi löytää puhelinkoppi. Ne on vaan aina varattuna, koska ihmisten päivästä suuri osa menee palavereissa,
Ja sitten tämän "hyödyn" takia pitäisi muuttaa sieltä maalta jonnekin pääkaupunkiseudulle, repiä lapset pois tutuista kouluista ja erottaa ystävistään, että voi jatkaa vanhassa työssä toimistolta käsin? Niin ja ensiksi myydä sitä maalaistaloa pari vuotta pilkkahintaan ja sen jälkeen muuttaa pk-seudulle vuokralle, sillä ei ole varaa ostaa asuntoa. Mielestäni tällaiset takinkäännökset työskentelypolitiikassa rikkovat pahasti myös työntekijöiden luottamusta työnantajaa kohtaan. Monihan nimenomaan teki juuri noin, eli muutti korona-aikana Helsingistä pois ja asettui sinne.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun joku työtehtävä voidaan hoitaa tekoälyllä, sitä aletaan tehdä, mutta yhtä lailla silloin korvataan sitä työtehtäviä konttorilla kuin etänä tekeviäkin.
Yleensä tekoälyä käyttää juuri se henkilö joka sitä hommaa tekee. Saa vaan tehtyä oman työnsä 3-5 kertaa nopeammin jolloin uutta tekemistä tulee eteen enemmän. Se työ ei nimittäin lopu mihinkään vaikka yhden on saanut tehtyä. Myyjät saa myytyä halvemmalla kun tuntihinta pysyy kohtuullisena ja tilauksia tulee taloon.
Ei tekoäly korvaa mitään. Se on työkalu jolla hommat sujuu nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeudun etätöihin, koska minua ei kiinnosta yksinäisen Marjatta 60 veen höpinät. Olen tullut tekemään töitä, en seurustelemaan.
Sinut potkaistaan ulos viimeistään parin vuoden päästä jolloin tekoäly korvaa tehtäväsi täysin.
Tekoäly ei siis korvaa toimiston hölöttäjiä?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ihan hyvä, että yritetään edes jotenkin suojata avokonttorissa työtä tekevien työrauhaa. Miksi kokouspuheluita pitäisi pystyä puhumaan avotiloissa? Pääasia, että kokoustamiseen sopivia tiloja on riittävästi ja helposti saavutettavissa. parhaassa tapauksessa nämä tilat olisivat työntekijöiden vakituisia työpisteitä.
Ainakin mulle soitetaan usein ilman, että olisi sovittu mitään palaveria etukäteen. Kun porukka näkee mut vihreänä Teamsissä, he ottavat yhteyttä kysyäkseen neuvoa. Siksi mun täytyy välillä laittaa älä häiritse -tila että saan rauhassa tehtyä hommat.
Etätyö.? Voin tehdä työtä missä milloinkin. Voin olla pari viikkoa etelän auringossa hiekkarannalla maateem nojaten läppäriini. Ilmankos Kelan päätökset nykyään on ihan sieltä syvältä. Ei keskitytä työhön vaan naputellaan mitä sattuu ja vilkuillaan sopivas treffi seuras
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo provo, on erään isohkon firman ohjeistusta, jossa tosin etätyö on ihan sallittua
Mitä hyötyä on tulla työpaikalle, jos kaikki sen hyödyt halutaan kieltää?
Hyötyä häiriköidä toisia ja puhua kovaan ääneen????
Vierailija kirjoitti:
Etätyö.? Voin tehdä työtä missä milloinkin. Voin olla pari viikkoa etelän auringossa hiekkarannalla maateem nojaten läppäriini. Ilmankos Kelan päätökset nykyään on ihan sieltä syvältä. Ei keskitytä työhön vaan naputellaan mitä sattuu ja vilkuillaan sopivas treffi seuras
Oletko vähän tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Hakeudun etätöihin, koska minua ei kiinnosta yksinäisen Marjatta 60 veen höpinät. Olen tullut tekemään töitä, en seurustelemaan.
Ymmärrän muuten, mutten sitä miksi juuri kuusikymppisen kanssa juttelu ärsyttää. Itse aina viihtynyt itseäni vanhempien kanssa.
nykyiset työtilat eivät sovellu työntekoon. Avotoimistot ovat yhtä helvettiä ja puhelinkoppeja ei ole tarpeeksi. Ne jatkuvat siirtymät ovat myös ihan tajutonta ajanhaaskausta. En yhtään ihmettele, että joku haluaa tehdä etätyötä sen helvetin sijaan. Sitten vielä täysin turhat matkat työpaikalle.
Minusta on hauskaa, että teamsit pitää hoitaa muualla. Minulla on 5-8 teams-palaveria päivässä, mutta meillä ei saa varata puhelinkoppia koko päiväksi eikä siellä ole edes pöytää läppärille. Niinpä istun laite polvilla pienessä kopissa ja mietin, että etätöissä minulla olisi oma huone, sähköpöytä, kunnon kuulokkeet, kolme näyttöä... ja nyt pitää yhteisöllisyyden vuoksi viettää päivä noin neliön kokoisessa "kaapissa" lähityössä toimistolla. Ergonomiasta ei tietoakaan.
"Mutku yhteisöllisyys ja tärkeät kohtaamiset!!" :D
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Joo kurjaa, että joku on yksinäinen eikä työpaikan lisäksi juurikaan ole muuta elämää, mutta työpaikka on työpaikka ei mikään kaverikerho.
Vierailija kirjoitti:
"Mutku yhteisöllisyys ja tärkeät kohtaamiset!!" :D
Tätä jankuttavat samat ihmiset jotka ovat onneasta soikeana jos joku edes mainitsee pikkujoulut ja muut turhat tapahtumat. Samalla muut miettivät millä tekosyyllä voisi tänävuonna välttää moiset. Suoraankaan kun ei voi sanoa että ei kiinnosta tulla koska alkaa se ainainen " noo tuu nytten pidetään hauskaa koko porukalla!" En. Pitäkää keskenänne.
Läsnätyö ei ole sitä että tullaan toimistoon hoitamaan äänekkäitä teams-palavereita tai puheluita.
Vierailija kirjoitti:
Läsnätyö ei ole sitä että tullaan toimistoon hoitamaan äänekkäitä teams-palavereita tai puheluita.
Pakkohan se on, kun pitää käydä toimistolla kaksi päivää viikossa.
Ei missään ohjeisteta noin. Juuri yhteisöllisyyden takia toimistolle tullaan. Tietty hiljaiset tilat ovat erikseen.