Ei ihme jos ihmiset hakeutuvat etätöihin jos läsnätyöt avokonttoreissa ohjeellistetaan näin :
Ei ääniä, ei hälinää:
Puhelut, Teamsit ja jutustelut hoidetaan muualla
Puhelimet äänettömälle
Keskustelut kavereiden kanssa säästetään muuhun aikaan ja paikkaan
Yhden hengen puhelinkoppi:
Yllättikö puhelu tai Teams? Siirry koppiin hoitamaan asia rauhassa.
Avotilan puhelut:
Puheluita ei käydä työpisteellä käytetään vetäytymistiloja tai henkilöstön taukotilaa.
Kommentit (107)
Huomio, kaikki avokonttoreihin pakotetut eivät todellakaan ole jotain koodareita. Ihan käsittämättömiä ammattiryhmiä on tähän joukkopsykoosin ja säästöjen nimissä tehtyyn avokonttoripelleilyyn pakotettu, vaikka työnkuva ei millään lailla sovi avokonttoriin. Ja tämä on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Itse it-talossa, ja siellä on konttorilla mm. niin, ettei kellään ole omaa työpistettä. Aamun aluksi varaat varausjärjejstelmästä työpisteen, jonka saat mistä sattuu. Lähelläkään ei ole välttämättä ketään muita jotka tunnet. Sinne voit joutua vaikka koko päivän puhelimessa puhuvien myyjien keskelle koodaamaan, jos paska tuuri käy. Mitään henkilökohtaisia ergonomiavarusteita ei toki ole, koska ei ole omaa työpistettä. Tökkäät läppärisi piuhaan ja siitä tekemään. Tough luck jos tarvitsisit näön takia ison monitorin, tai selän takia erilaisen tuolin, et saa ellet pysty niitä kantamaan työpaikalle aamullla ja viemään pois päivän päätteeksi.
Sekin on ongelma, jos sinänsä pääset hiljaista työtä tekevien keskelle, mutta sulla onkin muutama videokokous. Ei niitä voi puhua siellä missä muut koodaa hiljaa, joten pitäisi löytää puhelinkoppi. Ne on vaan aina varattuna, koska ihmisten päivästä suuri osa menee palavereissa,
Tämä kuvaus sopii lähes täydellisesti myös ministeriöihin, meillä ei vaan ole varausjärjestelmää ja näytöistä ei mikään ikinä toimi. Aloituksen ohjeet voisivat olla meiltä. Työpaikalla ei siis pysty tekemään keskittymistä vaativaa työtä eikä keskustelemaan ja aikaa kuluu työpisteen etsimiseen ja siirtymisiin. Työt tehdään sitten etäpäivinä.
Työskentelen isossa kaupungissa ja tuollaiset on ohjeet meilläkin. Kokouksen tai yllätyspuhelun sattuessa pitää riipiä läppäri irti telakasta ja juosta etsimään vapaata koppia. Tätä jumppaa sitten monta kertaa päivässä.
Kotona on työpöytä ja näytöt omilla säädöillä ja oma työhuone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeudun etätöihin, koska minua ei kiinnosta yksinäisen Marjatta 60 veen höpinät. Olen tullut tekemään töitä, en seurustelemaan.
Sinut potkaistaan ulos viimeistään parin vuoden päästä jolloin tekoäly korvaa tehtäväsi täysin.
Ei riipu siitä onko tekijä etänä vai toimistolla, riippuu ainoastaan siitä onko työ pääasiassa tietokoneella.
Aloituksen ohjeistus on ihan hyvä työpaikoille joissa tehdään keskittymistä vaativaa työtä, esim. ohjelmistokehitystä.
Toki alkuperäinen ongelma on itse avokonttori ja huoneiden puute.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo provo, on erään isohkon firman ohjeistusta, jossa tosin etätyö on ihan sallittua
Mitä hyötyä on tulla työpaikalle, jos kaikki sen hyödyt halutaan kieltää?
Haittojahan ohje minimoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun joku työtehtävä voidaan hoitaa tekoälyllä, sitä aletaan tehdä, mutta yhtä lailla silloin korvataan sitä työtehtäviä konttorilla kuin etänä tekeviäkin.
Yleensä tekoälyä käyttää juuri se henkilö joka sitä hommaa tekee. Saa vaan tehtyä oman työnsä 3-5 kertaa nopeammin jolloin uutta tekemistä tulee eteen enemmän. Se työ ei nimittäin lopu mihinkään vaikka yhden on saanut tehtyä. Myyjät saa myytyä halvemmalla kun tuntihinta pysyy kohtuullisena ja tilauksia tulee taloon.
Ihanko tosissaan ajattelet että kaikilla yrityksillä tilauskanta 3-5 kertaistuu ja kenestäkään ei tehostumisen seurauksena tule tarpeeton?
Vierailija kirjoitti:
Etätöihin juurtuneet homeperseet kilometritehtaalle, positiivisia ja rohkeita nuoria tilalle.
Nuori, joka ei pääse töihin koska Iphone ei herättänyt: Akku loppu, softa päivittyi. Ja yhdeksään mennessä pitäisi tulla töihin?! Kuka VOI tulla seitsemään? Mun pitää nyt päivittää tiliäni, puhelimella. Mä haluun johtjaksi, en tee paskaduunia. Mulla on stressiä...
Niinpä niin
Olin eilen lähitöissä. Ei siinä rauhattomassa tilassa jossa joku pyörii koko ajan ympäriinsä ja mölistään ja naureskellaan pystynyt edes tärkeää sähköpostia miettimään valmiiksi.
Tänään jäin kotiin tekemään kolmen lähityöpäivän työt. Kotona on oma työhuone iso sähköpöytä ja oma työrauha 2 päivää viikossa.
Lähityö on seurustelua varten.
Vierailija kirjoitti:
Läsnätyö ei ole sitä että tullaan toimistoon hoitamaan äänekkäitä teams-palavereita tai puheluita.
Mitä se sitten on työssä joka tehdään 100% omalla koneella?
Kauheeta valitusta kun ei saa tehdä etätöitä, koittakaa joskus olla asiakaspalvelussa niin sitte tiiätte mikä on oikee hel vetti.
Samat ongelmat kuin muillakin avokonttoreiden kanssa, johtajat eivät tätä ymmärrä koska heillä on omat huoneet
Vierailija kirjoitti:
Itse it-talossa, ja siellä on konttorilla mm. niin, ettei kellään ole omaa työpistettä. Aamun aluksi varaat varausjärjejstelmästä työpisteen, jonka saat mistä sattuu. Lähelläkään ei ole välttämättä ketään muita jotka tunnet. Sinne voit joutua vaikka koko päivän puhelimessa puhuvien myyjien keskelle koodaamaan, jos paska tuuri käy. Mitään henkilökohtaisia ergonomiavarusteita ei toki ole, koska ei ole omaa työpistettä. Tökkäät läppärisi piuhaan ja siitä tekemään. Tough luck jos tarvitsisit näön takia ison monitorin, tai selän takia erilaisen tuolin, et saa ellet pysty niitä kantamaan työpaikalle aamullla ja viemään pois päivän päätteeksi.
Sekin on ongelma, jos sinänsä pääset hiljaista työtä tekevien keskelle, mutta sulla onkin muutama videokokous. Ei niitä voi puhua siellä missä muut koodaa hiljaa, joten pitäisi löytää puhelinkoppi. Ne on vaan aina varattuna, koska ihmisten päivästä suuri osa menee palavereissa,
miksi myyntimiehet saa puhua ja pitää ääntä kun sinä koodaat, mutta sinun pitää olla hiljaa kun muut koodaa? Taidat nyt lasketella satuja vallan.
Mä käyn hoitamassa teams päivät konttorilla kun silloin ei tarvitse työrauhaa. Työt teen kotona omassa rauhassa.
Suomessa ja erityisesti Helsingissä on tyhjää toimistotilaa.
Aivan älytön tämä avokonttoritrendi. Järjestäkää työntekijöille 1-6h huoneita. Kukaan ei kestä isoa avokonttoria.
Juttelin juuri yhden sosiaalityöntekijän kanssa. Valitti hirveää uupumusta kun ihmisten ongelmien ratkaiseminen on niin vaikeaa ja siihen päälle vielä pakollinen sosiaalisuus suuressa avokonttorissa.
Ei ihmiset jaksa sellaista. Pakenevat sitten kottiin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me aikuiset tästä vielä jotenkin selvitään, mutta eniten säälittää se, että kouluistakin on tehty jättimäisiä avotiloja, joissa ei kukaan opi mitään. ADHD-lääkkeitä vaan syötetään, vaikka on ihan normaalia, ettei sellaisissa avotilahäiriöhuoneissa voisi kukaan keskittyä mihinkään.
Meillä on kotona lapsilla omat huoneet jotta saavat rauhassa tehdä läksynsä ja keskittyä opettelemiseen.
Aikuisilla ei tätä ylellisyyttä enää työssä ole. Mutta sehän on firman ongelma jos sitäkään kiinnostaa oma menestyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätöihin juurtuneet homeperseet kilometritehtaalle, positiivisia ja rohkeita nuoria tilalle.
Ja kuinkahan tuo positiivisuus ja rohkeus ilmenee jos kerran työpaikalla ei saa puhua. Ihme orjatyölaitos. Saatana keksintö koko avokonttori, ihan sairasta. Ei tuommoisella paikalla pysty oikea ihminen työskentelemään, robotit ja pökkelömäiset ihmiset ehkä voi.
Pystyypäs, ihan hyvin. Kuulokkeet vaan päähän ja lempimusaa kovalla. Se viereinen myyjä ei sitten häiritse koodarin sielua!
Ei mun keskittymistä musiikki paranna, vaan hiljaisuus.
Parhaistakin ANC-luureista kuuluu läpi.
Tulpat + Peltorit niin sitten ollaan lähellä keskittymisrauhaa, mutta päivittäiskäytössä korvat homeessa.
Niissä Framery kopeissa ahdistaa. Sitäpaitsi jos tulee äkillinen puhelu/teams niin ei ne koskaan ole vapaina.
Toinen asia mitä en ymmärrä on krooninen pula neukkareista. Toimisto on puolillaan väkeä ja silti kaikki neukkarit varattu 8-16. Ei puhettakaan että vois napata neukkarin lennosta jos haluaa nopeasti käydä jotain läpi kollegan kanssa.
Mun mielestä pikkujoulut ja muut tapahtumat on todella kivoja ja olen erittäin ulospäinsuuntautunut. On tosi kiva välillä pitää hauskaa kollegojen kanssa. En silti missään nimessä haluasi edes yrittää käydä konttorilla. Teen etätöitä pääasiassa, ja niin tekee kolleganikin (siksi on kiva joskus juhlia yhdessä). Töiden teosta avokonttorissa ei tulisi mitään. Olemme jatkuvasti palavereissa, aina kun menen konttorille on fiilis, että häiritsen vain muita puhuessani Teams-puheluitani (esim. suunnitteluinsinöörejä, ketkä haluaisivat selvästi keskittyä). Muutenkin ruokaa pitää hakea ravintolasta 500m päästä, kun kotona pystyt syömään silloin, kun on palaveri, jota et itse vedä.
Kyllä mua kiinnostaa mun kollegat, mutta lähimmät on itse asiassa ulkomailla muutenkin, joten kyllä me pidetään yhteyttä ihan Teamsilla ja aktiivisesti. Firman bileet, joissa ollaan ilman paineita yrittää tehdä hiljaisesti ja keskittyen töitä, on silti tosi kivoja - valitettavan vähän tällaisille vaan annetaan budjettia enää. Ennen oli sekin toisin.