Käsityöharrastajien ketju. Mitä sinä neulot, kudot, virkkaat tai ompelet?
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi tarve villashortseille, takalisto ja reidet on jäässä kun vähän ulkoilee. Ajatuksena olisi käyttää niitä merinopitkisten päällä ulkohousujen alla. Onko tuhoon tuomittua tehdä perus 7 veljestä langasta? Ja onko sellaisia ohjeita jonka harjoittelijakin osaa tehdä? Sukan osaan neuloa, se on minun taso.
-K
Tuo peruslanka on ollut jo pitkään niin kelvotonta, että kunnon lankakauppiaat eivät ole enää ottaneet sitä myyntiin. Villahousuihin ei tarvitse olla niin kovaa kulutusta kestävää kuin sukkiin. Jotain pehmeää merinovillaa tai norjalaista käyttäisin.
Vierailija kirjoitti:
olen tehnyt himmeleitä. materiaalina järviruoka ja pyramidi- mallisissa tukikortena liimaan lasteltu saraheinä. malleja on neljä ja kokoja 30-60 senttiä asiakkaan toivomuksen mukaan
Kunnon olkea ei ole helppo saada, mutta tuttu himmelintekijä kertoi myös käyttävänsä järviruokoa, kun on olkea parempaa.
Ompelen Ukrainaan äitiyspaketteihin peittoja lakanoita liivinsuojia vaatteita. Tässä olis vapaaehtoistyötä. Yhteys vaikka jyväskylän apua ukrainaan järjestöön
Vierailija kirjoitti:
Ompelen Ukrainaan äitiyspaketteihin peittoja lakanoita liivinsuojia vaatteita. Tässä olis vapaaehtoistyötä. Yhteys vaikka jyväskylän apua ukrainaan järjestöön
Mites pienet junavillasukat ja villapeitot, otetaanko sellaisia vastaan?
Mulla on neulekone ja teen sellasen villaisen vauvanpeiton 80x100 cm parissa tunnissa.
Kesällä tein erikokoisista saviruukuista majakan puutarhaan. Siihen tuli ylimmäksi lasikupu, johon laitoin ajastimella toimivan ledkynttilän. Aika hienon näköinen ollut nyt syysiltoina pimeän tullen.
Muita harrastuksia neulominen, sukkia, villapaitoja, lapasia ja milloin mitäkin. Viimeksi villaneule koiranpennulle. Jossain vaiheessa värjäsin lankoja itse luonnonantimilla, mutta se on jäänyt unohduksiin. Kaikenlaiset tuunaukset kivoja kun saa esim. jostain vanhasta laatikosta tai purkista hienon korin tai kipon.
Voisi sanoa että aina pitää olla jokin projekti käynnissä.
Värjäsin kesällä lankoja ja niitä olisi noin 300 g
merinoa
mistä löytäisin ohjeen modernille huivilla johon voi käyttää monta väriä sen mukaan mitä sattuu olemaan? Joku raitajuttu ehkä
Tietääkö kukaan, mitä fiksua ja kivaa , voisi kutoa eläinsuojeluyhdistysten myyjäisiin ? Mita eläinparat tarvitsisivat
🐱 🐈 🐶 🐈
Teen kranssin joilupalloista jotka joku oli hylännyt roskiksille. Pahvipohja ja joulunauhaa väleihin ja ehkä valokin paristokäyttöinen
katsotaan värjäänkö pallot
Mulla tuli eilen Facessa vastaan jonkun sivuston kuvia missä oli piirrokset neulottaviin joulupallon päällisiin. Niistä kuvista pystyy helposti katsomaan silmukkamäärät ja kuviot. Toki ei varmasti ole niin yksinkertaista tehdä niitä. Suuruudenhulluna kuitenkin jo tilasin Sinelliltä styroxpalloja ja koska tietty koko oli alennuksessa, niin tilasin 100 kpl. :D Mietin siis jos saisi onnistumaan nuo niin voisi myydä ensi vuoden joulumyyjäisissä. Tälle vuodelle ei enää ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Värjäsin kesällä lankoja ja niitä olisi noin 300 g
merinoa
mistä löytäisin ohjeen modernille huivilla johon voi käyttää monta väriä sen mukaan mitä sattuu olemaan? Joku raitajuttu ehkä
Ainakin yksi suosittu on Stephen (?) Westin Vertices Unite.
Pitäisi virkata vielä resorit v stitch puseroon. Ohje on MJ's-off-the-hook:n. Pari kertaa jo purin, kun ei tullut hyvä helmaresori.
Pääasiassa virkkaan. Haluaisin oppia neulomaan paremmin. Yhden Novitan perusvillapaidan olen neulonut, mutta siitä tuli liian tiukka, joten purin sen...
Mun pointti oli just se että ketkä arkailee aloittaa paitaa niin vaikeudesta se ei jää kiinni koska on tosi helppo varsinkin joku peruspaita. Raglan paidat istuu itselle hyvin, on mukavia ja saumattomia. Olen myös onnistunu tekemään istutetut hihat neuletakkiin saumattomasti mutta se oli vähän kyllä haastavampi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi virkata vielä resorit v stitch puseroon. Ohje on MJ's-off-the-hook:n. Pari kertaa jo purin, kun ei tullut hyvä helmaresori.
Pääasiassa virkkaan. Haluaisin oppia neulomaan paremmin. Yhden Novitan perusvillapaidan olen neulonut, mutta siitä tuli liian tiukka, joten purin sen...
Etkö löytänyt ketään, jolle se olisi sopinut? Minä en ole koskaan purkanut kuin selvästi epäonnistuneita tekeleitä. Liian pienille ja yhdelle liian isolle olen etsinyt sopivamman käyttäjän.
Vierailija kirjoitti:
Teen villasukissa kantapäissä tietenkin ja varpaitten kohdilla myös vahvistetun neuleen, että kestävät paremmin käytössä.
Kertoisitko, miten se vahvistettu neule tehdään ja onko se sama asia kuin sukan kaksinkertainen kärki? Olen etsinyt ohjetta, mutta en ole löytänyt.
Vauvanpeittoa neulon. Hidas malli koska mukana kuviota onteloneuleena. (Suuri Käsityö -lehdestä keväällä napattu ohje.) On myös keskeneräisiä projekteja odottamassa. Viime vuoden joulukalenterisukat varttia vaille valmiina.
Täällä taas se villapaidan pidentäjä. Sain tänään mieluiseen mittaan paidan mutta koska en halunnut tehdä resoria helmaa niin nyt se rullautuu. Virkkasin reunaan kerroksen mutta rullautuu edelleen. Ihmettäkö teen tuolle? En haluaisi sitä resoria kun se kiristää helman sitten ja haluan pitää helman leveänä.
-K
Harmittaa olla allerginen. Pystyn neulomaan ja virkkaamaan villavaatteita, mutta ihoni ei kestä kosketusta niihin. Myös alpakkaneuleen reunat kutittavat ikävästi niskaa ja ranteita. Olen viime aikoina neulonut villasukkia, villatakin ja kaksi villahuivia muille.
Olen "kiskonut" valaistuspäreitä naapurin papalle. Hän valaisee päreellä " näil sähö hinnoil".
Samoin, nyt jo yli 60 vuotta, kun aloitin alle kouluikäisenä. Muistan vieläkin sen keltaisen patalapun, joka kapeni kun sukkapuikoilla tippui reunoista silmukoita. Kansakoulussa piti virkata patalappu. Kun opettaja ennätti ensimmäisen kerran katsomaan, se oli jo reilusti kymmensenttinen, mutta aivan liian harva. Onneksi oli ymmärtäväinen opettaja, joka ei tappanut käsityöinnostusta vaatimalla purkamista vaan sain tehdä siitä valmiiksi eri työn.
Toteutin samaa periaatetta opettaessani käsitöitä hyvin vastahakoisille 7-luokkalaisille. Virkkaustyöt eivät oikein ottaneet onnistuakseen, mutta valmista tuli. Sitten piti vielä päättää, mikä se on, kissan lelu vai jotain muuta.