Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsityöharrastajien ketju. Mitä sinä neulot, kudot, virkkaat tai ompelet?

Vierailija
12.11.2025 |

Vai nypläätkö pitsiä? Mikä työ on tekeillä? Aloitin villasukkaprojektin näin ennen joulua.

Kommentit (225)

Vierailija
141/225 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tälleen paljon neulovana antaa sellanenkin vinkki että uudemmat neuleohjeet on parempia kuin vähän vanhemmat. Eikä siis tarvii paljoakaan mennä vanhempiin. Ovat siis helpompia tehä, vähemmän ommeltavia saumoja ja monesti ylhäältä alas esim paidat ja takit jolloin pystyy sekä sovittamaan että käyttämään kaiken langan helpommin loppuun. Paita on myös mun mielestä yksinkertasempi tehä kuin vaikka sukka.

Vierailija
142/225 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko tälleen paljon neulovana antaa sellanenkin vinkki että uudemmat neuleohjeet on parempia kuin vähän vanhemmat. Eikä siis tarvii paljoakaan mennä vanhempiin. Ovat siis helpompia tehä, vähemmän ommeltavia saumoja ja monesti ylhäältä alas esim paidat ja takit jolloin pystyy sekä sovittamaan että käyttämään kaiken langan helpommin loppuun. Paita on myös mun mielestä yksinkertasempi tehä kuin vaikka sukka.

Paljon sukkia kutovana sanon kyllä, että sukka ei ole mitenkään kovin monimutkainen tehdä. :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/225 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Projektini on neuloa loppuiäksi tarvittava määrä villasukkia omaan käyttöön ennen kuin kutomiskyky katoaa. Aloitin sukkien kutomisen 7 vuotta sitten ja sukkapareja tuli noin 2-3 vuodessa. Luulin jo saavuttaneeni tavoitteen, mutta villasukkavarasto hupenee. Sisaren kaveri tarvitsee kun itse ei voi neuloa, hän voi vaan paikata. Alakerran naapurin rouva Pakistanista tuli avojaloin kylään ja sille annoin villasukkaparin. Olen hyvin hidas neuloja, aloitin iäkkäänä  ja huolestuttaa, kuinka kykenen korvaamaan omaan villasukkavarastoon nämä luovutetut sukkaparit. Huomasin että villasukkapari kestää sisätossukäytössä noin 3 vuotta ennen kantapäiden ja varpaiden kohtien reikiintymistä ja paikattuna hyvinkin 8 vuotta. 

Vierailija
144/225 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukortteja ristipistoin ja virkaten.

Vierailija
145/225 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huono käsitöissä enkä osaa neuloa kuin lapasia, sukkia, huiveja ja kaulureita. Siistiä jälkeä kyllä saan aikaiseksi, vaikka itse sanonkin. Nyt olen hurahtanut karusellisukkiin, niihin, jotka aloitetaan kantapäästä kuudella silmukalla. Vaihteeksi on kiva tehdä jotain erilaista.

Sanoisin että jos osaat tehdä sukan, osaat tehdä kyllä villapaidankin. Vaatii ehkä sukkaa enemmän viimeistelyä, mutta esim kaarrokeneuleet ovat hyvin yksinkertaisia jos vaihtelua kaipaat

Voi, kiitos kannustuksestaUskaltaisikohan yrittää?

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https…

Ei kun vaan yrittämään! Minä ajattelin yrittää tuolla ohjeella. Youtubessa on videotkin. Sukat opettelin viime talvena neulomaan. Jos ei linkki toimi tai halua sitä avata, niin voi googlata hakusanalla aapa-neule

-eri

Vierailija
146/225 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon sukkia kutovana sanon kyllä, että sukka ei ole mitenkään kovin monimutkainen tehdä. :D 

Riippuu ihan sukasta. Kantapään mallejakin on lähes kymmenen ja jos tekee monimutkaista kirjoneuletta tai pitsiä saa siihenkin vaikeusastetta lisättyä. Tosin sama se on paidallakin.

Vierailija
147/225 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin te laitatte ne kaikki valmiit käsityöt? Minulle jäi perinnöksi neulottuja villapaitoja kymmenittäin. Minulle ne ei mahdu, kun tekijä oli pienikokoinen. Lahjoittaisin osan, mutta ihmiset eivät arvosta käsitöitä. Villapaidat tungettaisiin johonkin koirien ja kissojen pedeiksi. Jämälankoja käytän sukkien parsimiseen. 

Samoin muutkin käsityöt ja askartelut. Pitäisi kertoa, mitä niille tehdään kuoleman jälkeen. Viedään roskiin vai museoon tai lahjoitetaan.

Jos villapaidat ovat oikeasti villaa, eikä akryylia, niin takuulla arvostetaan! Etenkin ulkoilua, retkeilyä harrastavat. Villapaitoja ei juuri ole kaupoissa, ja jos on, hinnat on ainakin 100-200e.

Laita Toriin tmv. ilmoitus, ja matala hinta. Varmasti menee kaupaksi. 

Ja laita linkki tänne...

T. Kiinnostunut

Vierailija
148/225 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän tekemiseen mulla on nyt mennyt toista kuukautta, kun teen vielä tuon keltaisen osuuden intarsiana.

Ei ne kaikki sukatkaan ole niin helppoja ja vaivattomia. https://fi.pinterest.com/pin/386535580527954925/

Vierailija
149/225 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen villasukissa kantapäissä tietenkin ja varpaitten kohdilla myös vahvistetun neuleen, että kestävät paremmin käytössä.

Vierailija
150/225 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kaipaili ohjetta villahousuihin. Tästä kirjasta löytyy useampi malli villahousuja ja -hameita:

"Hurmaavat hameet, valloittavat villahousut"

Vierailija
151/225 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaista olen kutonut ja virkannut 50 vuoden aikana ja aloitin jo 10 vuotiaana.

Vierailija
152/225 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se villahousujen kaipailija, kiitos kirjavinkistä. Joku ehdotti villahametta eli pyllytintä mutta se ei nyt ole se mitä kaipaan lämmikkeeksi, minulla on jo sellainen. 

Kohta on se yksi villapaita jatkettu mekoksi asti, yllättävän nopeasti se valmistuu vaikka mietin olenko ensi keväänä vielä valmis, niin hitaalta se aluksi tuntui. 

Toisen villapaidan meinaan lyhentää, sitten se käy vyötärömallisen hameen ja korkeiden farkkujen kanssa. 

On kyllä ihana kun neulottuja vaatteita voi muokata näinkin helposti eikä heti tarvitse alkaa etsimään uutta kaupasta. 

-K

Vierailija
153/225 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta uusien mallien istuvuus on vähän niin ja näin. Saumattomuus tarkoittaa myös sitä, että vaate ei päällä välttämättä ole lainkaan mukava.

Vierailija
154/225 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: mikä on hyvä lanka isoäidin neliöihin? 7veikkaa laatikollinen, onko o.k? Koukun koko k.o. langalle? Oho, tulikin kolme kysymystä!

Tein Ariana cardiganin (ilmainen ohje) 7 veikasta. Villatakki on tehty pystyyn käännetyistä isoäidinneliöistä. Koukku oli muistaakseni 5 mm.

Vierailija
155/225 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen kaikenlaisia käsitöitä fiiliksen mukaan, välillä tulee täysi stoppi, yleensä kesällä. Silloin puran ulkona keinussa istuen kesken jääneitä neuleita ja virkkauksia, mieskin on valjastettu tähän hommaan:) Edesmennyt äitini vaatetti meidät lapset ja minäkin valmistin monet omien lasten vaatteista ommellen tai neuloen. Silloin langat ja kankaat yms. olivat vielä edullisia. Molemmat sisarenikin on tehnyt paljon käsitöitä mutta ainutkaan meidän siskosten  tyttäristä ei ole kiinnostunut käsitöistä. Minun yksi tytär ilmoitti nyt, että voisi opetella neulomaan sukkia....ostin hänelle nyt puikot ja lankakerän joululahjaksi  :)

Vierailija
156/225 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Projektini on neuloa loppuiäksi tarvittava määrä villasukkia omaan käyttöön ennen kuin kutomiskyky katoaa. Aloitin sukkien kutomisen 7 vuotta sitten ja sukkapareja tuli noin 2-3 vuodessa. Luulin jo saavuttaneeni tavoitteen, mutta villasukkavarasto hupenee. Sisaren kaveri tarvitsee kun itse ei voi neuloa, hän voi vaan paikata. Alakerran naapurin rouva Pakistanista tuli avojaloin kylään ja sille annoin villasukkaparin. Olen hyvin hidas neuloja, aloitin iäkkäänä  ja huolestuttaa, kuinka kykenen korvaamaan omaan villasukkavarastoon nämä luovutetut sukkaparit. Huomasin että villasukkapari kestää sisätossukäytössä noin 3 vuotta ennen kantapäiden ja varpaiden kohtien reikiintymistä ja paikattuna hyvinkin 8 vuotta. 

Minulla on nyt  tulevaisuutta varten ainakin 50 paria sukkia neulottuna itselleni, miehelleni  tai lapsille annettavaksi . Ainut huono puoli asiassa on, että en ole vielä päätellyt niitä....on se niin tylsää hommaa  :)

Vierailija
157/225 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monenlaista olen kutonut ja virkannut 50 vuoden aikana ja aloitin jo 10 vuotiaana.

Minä olen neulonut ja virkannut n.5 vuotiaasta lähtien. Tarhan-täti opetti  :). Olin aina viimeinen haettava lapsi, joten minut pystyi jättämään yksin hetkeksi aina harjoittelemaan noita taitoja. Minulla on vielä tallessa minun ensimm.virkattuja patalappuja....ovat sellaisia vinoneliöitä.

Vierailija
158/225 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös vanhojen tekstiilien yms. tuunaaja. Uudistin lapsen pieneksi jääneet siistit ja ehjät Hai-saappaat itselleni käyttöön. Olisin hankkinut itselleni muutenkin lyhytvartiset kumpparit mutta ajattelin kokeilla itse noiden varsien lyhennystä.  Lyhensin mattopuukolla, tein naskalilla reiät reunaan ja virkkasin kääntövarret. Nyt on kyllä nätit kumpparit öljyttynä  satunnaiseen käyttöön valmiina. 

Vierailija
159/225 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulon lähinnä villasukkia, lapasia sekä pipoja. Olen joskus kokeillut neuloa myös neulepaita ja vauvan neuletakkia. Nyt kiinnostaisi sellainen huppuhuivi, mutta en vielä ole löytänyt sopivaa ohjetta.

Aiempaan keskusteluun neuleohjeista, itse pidän enemmän vanhemmista neuleohjeista, minulla on mummon vanhoja käsityölehtiä 70-, 80- ja 90-luvuilta ja niistä on löytynyt tosi kivoja ohjeita. Nyt olen etsinyt ohjeita vuosituhannen vaihteesta, ovat itselleni nostalgisia lapsuudesta.

Vierailija
160/225 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä pitää paikkansa varsinkin niin muodikkaissa kaarrokeneuleissa. Sukissa  perinteinen mummon opettama malli hyvä tavalliseksi saapassukaksi, mutta varsinkin Ojanperän mallikirjoissa on aivan ihania malleja.

Melkein kaikkea muuta olen tehnyt paitsi pitsinnypläystä ja neulakintaita, eli neulalla "neuleen" tekemistä. Kangaspuilla kutomistakin olen harrastanut alkaen kangaspuitten kokoamisesta ja  loimen luomisesta. Eläkepäivien projektiksi olen ajatellut nokkoskuidun hyödyntämistä jotenkin.